Ugnies ir meno bendrystėje – kūrybinės staigmenos (fotogalerija)

Ugnies ir meno bendrystėje – kūrybinės staigmenos (fotogalerija)

Skulptorius iš įvairiausių pasaulio kampelių į Panevėžį sukvietusiame Dailės galerijos organizuotame keramikos simpoziume – jausminga akimirka.

Iš didžiausios Lietuvoje, daugiau nei 1,5 metro aukščio, keramikos degimo krosnies ištraukti pirmieji dalyvių šamoto darbai. Juos menininkai kūrė beveik tris savaites.

Kaip teigė keramikas, simpoziumo konsultantas Eugenijus Čibinskas, šioje srityje ir įdomiausia, kad galutinį rezultatą pamatai tik tada, kai darbas išdega.

„Maždaug nujaučiame koloritą, bet tik truputį vienos spalvos uždėsime daugiau, ir darbas atrodys kitaip. Visąlaik toks šiek tiek aklas darbas: iš pradžių viskas pilka – tik po degimo pamatai tikras spalvas. Visada laukia netikėtumas, kai atidarai krosnį“, – pasakojo E. Čibinskas.

Dėl šio netikėtumo faktoriaus simpoziumo dalyviai nekantraudami ir jaudindamiesi laukė, kol bus pakeltos krosnies durys ir jie pamatys ilgai kurtus darbus.

Ne visiems šis netikėtumas buvo džiaugsmingas – kol vieni plojo iš nuostabos, kitų akyse buvo matyti nusivylimo krislelis.

„Visąlaik toks šiek tiek aklas darbas: iš pradžių viskas pilka – tik po degimo pamatai tikras spalvas. Visada laukia netikėtumas, kai atidarai krosnį.“

E. Čibinskas

Iš Ukrainos atvykusi menininkė Maryna Handysh, sukūrusi romantinių jausmų įkvėptą delno formos skulptūrą, neslėpė, kad tikėjosi kitokio rezultato.

„Problema ta, kad spalva neišryškėjo tokia, kokia turėjo. Mes turėjome mažus pavyzdžius ir bandėme glazūras – kai bandžiau, buvo viena spalva, dabar atsirado kita“, – pasakojo M. Handysh.

Jos darbas turėjo būti rudas, o yra žalias.

„Reikia laiko, kol suvoksiu ir suprasiu, kas čia įvyko. Tikėjausi, kad pavyks geriau, bet ne visada išeina, ko nori. Manau, man pasiseks viską sutvarkyti“, – vis tiek šypsojosi menininkė.

Iš netikėtumo kraipė galvas

Netikėtumai gali užklupti kiekvienoje keramikos proceso dalyje.

Menininkė Agnė Šemberaitė džiaugiasi rezultatu, nors pažiūrėjus į darbą iš šono galima pastebėti, kad degamas jis skilo.

„Visi stovim ir galvojam, kodėl suskilo“, – kraipė galvą menininkė.

Pasak E. Čibinsko, dažniausiai taip nutinka dėl susikaupusios drėgmės.

„Dėl garų kilęs sprogimas gali suplėšyti gaminį. Todėl didesni darbai lėčiau džiūva. Visada yra rizika. Nors darbai atrodo sausi, bet viduje dar gali turėti drėgmės, ji garuoja ir kūrinys skilti“, – aiškino keramikas.

Būtent dėl tokių niuansų simpoziumo kūrybinis procesas ir užtruko apie tris savaites.

Intrigavo iššūkiai

Į simpoziumą susirinkusiems menininkams darė įspūdį krosnies dydis ir galimybė kurti masyvius darbus.

A. Šemberaitė neslepia, kad jos tikslas buvo nulipdyti didelį kūrinį, o idėja keitėsi per procesą.

„Iš pradžių galvojau, kad kursiu labai rimtą ir dramatišką darbą, bet paskui nusprendžiau, kad to negatyvo man per daug. Norėjosi tiesiog džiaugtis lipdant didelį daiktą“, – juokėsi Agnė.

Jos kūrinyje galima įžvelgti į vikšrą panašią būtybę, kuris, kaip sako autorė, gali būti ir geras, ir blogas.

Tačiau kurti didelę šamotinę skulptūrą nėra paprasta.

Kaip teigia A. Šemberaitė, tokius darbus suvaldyti – gana nemenkas techninis iššūkis.

„Kai gimsta didelis kūrinys, reikia, kad jo apačia būtų apdžiūvusi, jog galėtum kilti aukščiau. Tą apačią iš karto privalai nulipdyti – vėliau nebegalėsi keisti. Kai lipdai mažesnį daiktą ir nebepatinka – imi ir pakeiti, o čia jau nebe“, – pasakojo A. Šemberaitė.

Kūriniai liks Panevėžiui

Šiemet simpoziume dalyvavo aštuoni menininkai iš 7 šalių: Lenkijos, Brazilijos, Ukrainos, Taivano, Jungtinės Karalystės, Pietų Korėjos ir Lietuvos.

Nors daugelį dalyvių intrigavo didžioji krosnis ir galimybė sukurti masyvius darbus, artėjant renginio pabaigai jie neslėpė pasitenkinimo, kad galėjo ne tik patobulinti savo įgūdžius, bet ir susipažinti su bendraminčiais iš viso pasaulio.

„Labai džiaugiuosi, kad čia galiu palikti dalį savo idėjų, o sutikti žmonės patirtį padarė dar įsimintinesnę“, – sako iš Lenkijos atvykęs Dmitrijus Bulavka-Fankidejskis.

Simpoziumą tradiciškai vainikuos per jį sukurtų darbų paroda Panevėžio dailės galerijos Keramikos paviljone. Vėliau kūriniai papildys šios galerijos šiuolaikinės keramikos kolekciją.

Joje jau sukaupta daugiau nei 670 kūrinių ir kompozicijų – tiek per simpoziumo gyvavimo laiką yra palikę 178 menininkai iš 38 valstybių.

G. Kartano ir P. Židonio nuotraukos

Galerija

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų