Romualdo Petrausko kūrinys „Praeivis“ (2008 m.) iš Panevėžio dailės galerijos vaizduojamosios dailės rinkinio. E. Ivanausko nuotr.

Panevėžio dailės galerijoje – dvi naujos parodos

Panevėžio dailės galerijoje – dvi naujos parodos

Panevėžio dailės galerijoje šį ketvirtadienį atidaromos dvi parodos: maištingos sielos dailininku vadinamo panevėžiečio Romualdo Petrausko „Levitacija“ ir vilnietės tapytojos Eglės Gineitytės „Mokytojas ant akmens“.

„Siurrealistiniai, mistiniai, magiški ir mitiniai tapybos pasauliai atsiveria Romualdo Petrausko (1958–2021) kūryboje. Panevėžiečiai puikiai pažįsta šį autorių, retas kuris nebus nors kartą matęs jo pasakiškų fantazijų. Lietuvos ir pasaulio mastu dailininkas geriau žinomas kaip miniatiūrų autorius (dalyvavęs daugybėje respublikinių ir tarptautinių parodų bei konkursų, ten pelnęs reikšmingų apdovanojimų). Tuo tarpu Lietuvos tapybos kontekste autorius buvo tarsi marginalas ir tik po mirties atrastas meno kritikų ir didžiųjų kolekcininkų.
Parodoje „Levitacija“ pristatomą Romualdo Petrausko kūrybą galima skirti į dvi grupes: siurrealistines kompozicijas ir portretus. Bet šis perskyrimas yra tik žanrinis, nes, tą reikia turėti omenyje, tiek vienuose tiek kituose darbuose vaizduojami personažai ir detalės yra kuo nors panašūs – savo manieromis, tipažu, tapymo stiliumi – jie yra vieni kitų papildiniai. Portretai kartais tampa tarsi būsimų daugiafigūrių kompozicijų personažų studijos. Ir nelabai aišku, kas turėtų atsirasti pirma – atskiras personažas, kuris vėliau aplimpa savo bendrais, ar iš minios pasirinkta svarbesnioji figūra, kuri vėliau analizuojama per didinamąjį stiklą“, – rašo menotyrininkė Aurelija Seilienė.

Eglės Gineitytės (g. 1968) parodoje „Mokytojas ant akmens“ eksponuojama menininkės 2021–2023 metų tapyba.
„Pasklidus aliejinių dažų ir terpentino kvapui įeinu į naują eksperimentų lauką. Pirma tapybos užduotis, kurią užduodu vaikams, yra Šviesėjimas arba Tamsėjimas. Ir aš nuo to pradedu – tapybiniai bandymai blaško į visas puses. Bet kokios spalvos plotai virsta peizažu, su kuriuo, tarsi, atsisveikinau. Ar tai mokytojo skiepas, ar mano savasties dalis, ar pabėgimas į kažkokią idealybės sritį?“, – parodos anotacijoje rašo autorė.
Parodos kuratorės meno istorikės dr. Ramintos Jurėnaitės teigimu, „Eglės Gineitytės paveiksluose – dangaus, marių, smėlynų, pievų, miškų, alyvmedžių giraičių ir sniegynų toliai. Gamtovaizdžiai panardinti į rūką, lietų, nutvieksti vidurdienio ar besileidžiančios saulės paverčiami skaidria arba tiršta tuštuma. Anot menininkės, jai svarbu sukurti pirmapradės gamtos įvaizdžius. Gamtovaizdžius ji stebi kontempliatyviai natūroje, įsiklausydama į savo pačios emocines būsenas, o tik vėliau dirbtuvėje iš patirtų regimųjų ir emocionalių įspūdžių ji kuria abstrakčius paveikslus“.
Romualdo Petrausko paroda „Levitacija“ ir Eglės Gineitytės paroda „Mokytojas ant akmens“ Dailės galerijoje veiks iki gruodžio 16 dienos.

 

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų