Menininkas savo savo septintąją parodą ruošė dar iki pasaulį apėmusios pandemijos. Todėl dažną šokiruosiantys ar bent nustebinsiantys eksponatai tapo tarsi žmoniją turėjusios užklupti nelaimės nuojauta. P. Židonio nuotr.

Menininko parodoje – makabriška nuojauta

Menininko parodoje – makabriška nuojauta

„Šį pavasarį pasaulis gyveno tarsi siurrealistiniame filme – koronavirusas lyg burtų lazdele įprastus žmonių gyvenimus apvertė aukštyn kojom“, – sako kaunietis Alvydas Urbietis, Panevėžio dailės galerijoje pristatantis naujausią savo personalinę erdvinių darbų parodą „Abramakabra“.

Pandemijos pranašas

Joje po ironiškais komentarais autorius demonstruoja subliūškusį planetos gaublį su išvarvėjusiu turiniu, nukarusį statybininko galvos siluetą, tarsi juodus puodus apdegusias žmonių kaukoles, keistas figūras, suderintas su kanalizacijos vamzdžiais. Iš pirmo žvilgsnio paprastos buities, socialinės erdvės detalės verčia sustoti ir pamąstyti, kuo tai siejasi su nūdiena.

Tačiau pats menininkas savo septintąją parodą ruošęs dar iki pasaulį apėmusios pandemijos. Todėl dažną šokiruosiantys ar bent nustebinsiantys eksponatai tapo tarsi žmoniją turėjusios užklupti nelaimės nuojauta.

„Nusistovėjusių gyvenimo normų, bendravimo įpročių, pačių elementariausių laisvių atsisakymas neatpažįstamai pakeitė kasdienį gyvenimą ir privertė suprasti žmogiškosios būties trapumą. Mūsų kasdienybė tapo prisodrinta makabriškų žiniasklaidoje transliuojamų naujienų apie ligos židinių plitimą, susirgusių, pasveikusių ir mirusių statistiką, – sako menininkas. – Mane visą laiką domino atsitiktinumas, įžengimas į naujas, neapibrėžtas teritorijas, transformacijos, kontrastai, įvairūs eksperimentai, leidžiantys perteikti žmogaus egzistencijos neapibrėžtumą. Gali būti, kad šiandien išgyvenama ribinė būsena buvo užprogramuota, ir jos netikėtą proveržį nulėmė žmogaus pasyvumas sprendžiant įsisenėjusias globalizacijos, ekologijos ir socialinių santykių problemas.“

Kitas požiūris į negandas

A. Urbietis teigia parodai atrinkęs darbus, vienaip ar kitaip atspindinčius siurrealistišką, dažnai net makabrišką šiandienos realybę. Todėl ir pavadinimas toks – sujungus netikėtus įvykius sukuriantį burtažodį „Abrakadabrą“ bei žodį „makabriškas“.

„Nusistovėjusių gyvenimo normų, bendravimo įpročių, pačių elementariausių laisvių atsisakymas neatpažįstamai pakeitė kasdienį gyvenimą ir privertė suprasti žmogiškosios būties trapumą.“
A. Urbietis

Bet šia paroda menininkas tikina nesiekiąs nei gąsdinti, nei moralizuoti ar varginti niūriais vaizdiniais. Atvirkščiai – bandė su ironija perteikti dabar kaip niekada ryškiai patiriamą socialinę transformaciją ir pasiūlyti žiūrovui į pasaulį užgriuvusias negandas pažvelgti kitokiu rakursu.

„Darbai sukurti atsiribojant nuo išankstinių nuostatų, tiesiog sugeriant ir reflektuojant įvairius išorinius ir vidinius impulsus“, – pristato kūrėjas.

Specialiai Panevėžiui

Nuo 2013 metų kuriantis kaunietis Panevėžio žiūrovui prisistato pirmą kartą. Kai ką jis paruošė ir specialiai šiam miestui.

„Žinau apie gilias Panevėžio kultūrines tradicijas ir pasiekimus vaizduojamojo meno srityje. Panevėžys man visuomet buvo savotiška keramikų sostinė, todėl į savo parodos ekspoziciją įtraukiau keletą šiuolaikinės keramikos kūrinių“, – teigė A. Urbietis.

Dažniausiai šis menininkas eksponuoja tapybos ir grafikos darbus, bet labiausiai mėgsta skulptūrą ir instaliacijas. „Abramakabroje“ vyrauja plastikas, keramika, yra popieriaus detalių, laidelių ir net bičių lipdytų korių.

„Tikiuosi, kad Panevėžio žiūrovas ras mano kūryboje kažką įdomaus, o paroda padės meno mylėtojams sugrįžti į po karantino atsigaunantį kultūrinį miesto gyvenimą“, – viliasi menininkas.

Galerija

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų