Sustabdyti kadrai iš L. Fergizo vaizdo įrašo

Šventės atrakcija – arklio kančios

Šventės atrakcija – arklio kančios

https://sekunde.lt/leidinys/paneveziobalsas/Kada tradicinė, arkliui ir žemdirbiui pagerbti sumanyta kultūros šventė „Bėk bėk, žirgeli!“ pavirto arklių kančios švente – tradicine, bet jau tikrai ne kultūros?

Tokį klausimą kelia mačiusieji vieną iš šio renginio rungčių.

Vaizdas, kaip Lietuvos sunkieji arkliai įkinkyti tempia siauruko traukinio vagonus, ne vienam tradicinės šventės „Bėk bėk, žirgeli!“ Anykščiuose dalyviui sukėlė pasibaisėjimą.

Gyvūnų globėjai tokią pramogą įvardijo žirgų kankinimo akcija, o vaizdo įrašą peržiūrėję veterinarijos specialistai pripažino irgi norėję nusukti akis.

Visgi viešosios įstaigos „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ vadovas Darius Liutikas teigia nematantis nieko blogo.

Skauda vien nuo vaizdo

Nors šventė Anykščiuose praūžė dar gegužės 31-ąją, jos atgarsiai netyla iki šiol.

Socialiniuose tinkluose plinta vaizdo įrašai iš surengtos atrakcijos Anykščių siaurojo geležinkelio stotyje.

Viename jų matyti, kaip pakinkytas žirgas įsirėžęs tamposi vis raginamas išjudinti siauruko vagonų sąstatą.

„Vien nuo vaizdo, kaip arkliai įsiręžę traukia traukinio vagonus, skauda ir norisi rėkti“, – reginį pakomentavo vaizdo įrašu socialiniame tinkle pasidalinusi ne pelno organizacija „Arklių slėnis“.

Organizacija pateikė ne vieną argumentą, pagrindžiantį, jog šventėje arkliai buvo kankinami.

„Kad arkliai galėtų tempti tokius svorius, jie ne tik turi būti specialiai treniruojami, ruošiami, bet ir – su atitinkama specialia amunicija, t. y. inventoriumi, kuris padėtų paskirstyti svorį ir užtikrinti, kad arkliui būtų kuo patogiau, kad nebūtų žalojami raumenys, skeletas, sausgyslės ir kt. Deja, tokios amunicijos vaizdo įraše matomi arkliai tikrai neturi“, – pakomentavo organizacijos atstovai.

Net tariamos sėkmės atveju, jei vagonai pajudėtų iš vietos, ko ir siekia tokios rungties organizatoriai, pasak „Arklių slėnio“, gyvūnui grėstų rimtas pavojus.

„Arklys traukia, vagonas pamažu įsivažiuoja. Jis gali įsivažiuoti ir kaip reikiant. Kas tada sustabdytų? Šalia besitrinantys keli vyrukai? Rimtai? Ar apskritai kas nors pagalvojo apie gyvūnų saugumą?“ – viešai piktinamasi organizacijos paskyroje.

„Arklių slėnis“ teigia sulaukės daugybės neabejingų žmonių pranešimų, komentarų po paskelbtais vaizdo įrašais socialiniame tinkle.

„Deja, rūpi tik paprastiems žmonėms, o ne tiems, kurie šiuos renginius organizavo, juos finansavo, ir valdžios atstovams, pasinaudojusiems proga pasireklamuoti“, – pabrėžė gyvūnų gynėjai.

Gyvūnų globėjai tokią „Aukštaitijos siaurojo geležinkelio“ pramogą įvardijo žirgų kankinimo akcija, o vaizdo įrašą peržiūrėję veterinarijos specialistai pripažino irgi norėję nusukti akis. Sustabdytas kadras iš L. Fergizo vaizdo įrašo.

Gyvūnų globėjai tokią „Aukštaitijos siaurojo geležinkelio“ pramogą įvardijo žirgų kankinimo akcija, o vaizdo įrašą peržiūrėję veterinarijos specialistai pripažino irgi norėję nusukti akis. Sustabdytas kadras iš L. Fergizo vaizdo įrašo.

Pabaigos nelaukė

Renginio aprašyme nurodoma, kad šventę „Bėk bėk, žirgeli!“ inicijavo Anykščių rajono savivaldybė, organizavo Anykščių kultūros centras, Anykščių kūno kultūros ir sporto centras, Arklio muziejus.

Anykščių kultūros centro direktorė Dijana Petrokaitė „Panevėžio balsui“ tvirtino, kad su pasipiktinimą sukėlusia rungtimi ši įstaiga neturi nieko bendra. Anot jos, tokios pramogos sumanytojas ir rengėjas – viešoji įstaiga „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“.

Direktorė pripažįsta rungtį mačiusi, tačiau neištvėrusi vaizdo iš renginio greitai išėjo.

„Mes organizavome šventę Niūronyse birželio 1-ąją. O šita atseit pramoga su arkliais vyko prieš dieną Anykščių geležinkelio stotyje. Man tai buvo tikrai nepriimtina. Nei ten atrakcija, nei įdomu, nei gražu. Labai greitai išvažiavome. Net nežiūrėjome iki galo, kaip kabino tuos vagonus“, – teigė D. Petrokaitė.

Sugrįžo į XIX amžių

Paprašytas pakomentuoti ne vieną žiūrovą pakraupinusį vaizdą, „Aukštaitijos siaurojo geležinkelio“ vadovas Darius Liutikas pasiūlė pasiskaityti įstaigos išplatintą viešą paaiškinimą.

„Kadangi vis kyla klausimų dėl renginio „Arkliai geležiniame kelyje“, vykusio 2024 m. gegužės 31-ąją Anykščių siaurojo geležinkelio stoties teritorijoje, tai primename istorines žirgų ir geležinkelio sąsajas“, – rašoma įstaigos pranešime.

Jame pateikiamos datos, kada Lietuvoje pradėjo veikti geležinkelis, minima, kad Vilniuje ir Kaune XIX a. pabaigoje ir XX a. pradžioje veikė arklinis tramvajus, vadinamas konkė. Anais laikais trimis maršrutais kursavo 28 vagonai, juos pasikeisdami traukė 122 arkliai. XX amžiaus pradžioje geležinkelio stotyse buvo pilna arklių, kurie atveždavo ir parveždavo keleivius ir krovinius į galutines tikslo vietas.

„Anykščių siaurojo geležinkelio stotyje vykęs renginys priminė šias arklių ir geležinkelio sąsajas, pristatė Lietuvos sunkiųjų arklių veislę. Pats renginys organizuotas bendradarbiaujant su Lietuvos sunkiųjų arklių veislės augintojų asociacija. Renginio tikslas tiek pristatyti geležinkelio ir arklių sąsajas, tiek parodyti Lietuvos sunkiųjų arklių veislės arklius“, – rašoma įstaigos pranešime.

„Mačiau vaizdo įrašą. Sunku buvo žiūrėti. Vaizdas nekoks. Morališkai negerai jaučiausi tą matydamas.“

A. Stukas

Palygino su Lietuvos galiūnais

Pasak organizatorių, renginyje darbiniai Lietuvos sunkiųjų arklių veislės arkliai parodomaisiais tikslais traukė siauruko vagonus.

„Čia verta atkreipti dėmesį, kad renginys nebuvo skirtas pademonstruoti maksimalias arklių jėgas. Gegužės mėnesio viduryje vykusiame Lietuvos galiūnų čempionato pirmajame etape Lietuvos stipruoliai traukė po penkis siauruko vagonus, šiuo atveju parodymo tikslais arkliai traukė vieną ir tris siauruko vagonus. Taigi, nors arkliai ir turi daugiau jėgų nei žmonės, jiems buvo suteikta lengvesnė užduotis“, – palyginama „Aukštaitijos siaurojo geležinkelio“ pranešime.

Šioje rungtyje dalyvavo du arkliai. Iš pradžių buvo traukiamas vienas siauruko vagonas.

Pasak organizatorių, su šia užduotimi arkliai susitvarkė itin lengvai – išjudintas vagonas bėgiais riedėjo lengvai, tad, kaip rašoma, „netgi buvo padėta jį sustabdyti“.

Kaltina neįsigilinus į kontekstą

Tris sukabintus vagonus arkliams traukti sekėsi skirtingai, skirtinga buvo ir jų pakinkymo technika. „Vienam iš jų – jaunesniam arkliui – didesnių problemų nesudarė ir trys vagonai, o pamačius, kad kitam – vyresniam arkliui – galbūt tai per sunki užduotis, traukimas buvo sustabdytas“, – taip visuomenei pasiaiškino „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“.

Nepaisant to, pasak įstaigos, „rūpinantis arklių sveikata, net ir kitą dieną jie buvo dar kartą patikrinti veterinarų, kuriuos arkliai pasitiko žvalūs ir laimingi“.

Įstaigai „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ vadovaujantis D. Liutikas teigia, jog visuomenės didelį pasipiktinimą sukėlusiame vaizdo įraše matyti arklys, neįstengęs patraukti vagonų.

„Jūs turite tik vieną vaizdą. Aišku, tą, kur arkliui sunkiau sekėsi. Pasipiktinimas kodėl kilo? Matyt, dėl to, kad tas vaizdas nebuvo labai estetiškas. Neįsigilinus jis plinta socialiniuose tinkluose. Natūralu, kad visiškai nežinant konteksto parodomas 10 sekundžių iškirptas vaizdas gali sukelti visokių minčių“, – aiškino įstaigos direktorius.

Sustabdytas kadras iš L. Fergizo vaizdo įrašo

Sustabdytas kadras iš L. Fergizo vaizdo įrašo

Priminė inkviziciją

Žirgų globos asociacijos ir „Arklių slėnio“ vadovė Olga Choroškova sako esanti šokiruota tokio paaiškinimo.

„Bet kam, kas turi gerą regėjimą ir nors kažkiek supranta apie arklius, tų dešimties sekundžių vaizdo tikrai užtenka suprasti, kad buvo neatsižvelgta į gyvūnų gerovę“, – pabrėžė O. Choroškova.

Ją papiktino įstaigos pozicija, neva kadaise arkliai bėgiais traukdavo vagonus.

„Labai apmaudu, kad tokią šventę, tokią svarbią istorinę akimirką mes vis dar rodome demonstruodami, kas buvo daroma XIX amžiuje. Anksčiau degindavo moterys jas apšaukę raganomis, tai gal pabandykim ir dabar tą padaryti, kad parodytume, kas kažkada vyko. Tai, žinoma, skambus palyginimas, bet man skamba daugmaž taip pat“, – rėžė O. Choroškova.

Anot jos, vietoj rungties kankinant arklius buvo galima surengti gražų kino vakarą, rodant istorinę medžiagą.

Dėl šios rungties asociacija raštu kreipėsi į Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą – instituciją, atsakingą už gyvūnų gerovę tokių renginių metu.

Žiūrėti buvo sunku

Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) Priežiūros departamento Panevėžio apygardos Priežiūros skyriaus vedėjas Alvydas Stukas patvirtino, jog išties buvo išduotas leidimas organizuoti abejotiną rungtį su siauruko vagonais.

„Prašant leidimo neprivaloma nurodyti, kokie bus renginiai, o tik gyvūnų skaičių. Buvo nurodyta, kad dalyvaus du sunkiųjų veislės žirgai. Įvertinta, kad tai nėra rizikingas objektas ir veterinarinės priežiūros ten nereikia, nes organizatoriai įsipareigojo patys ją užtikrinti“, – aiškino A. Stukas.

Tarnybos inspektoriai veterinarinę kontrolę atliko tik kitą šventės dieną surengtose konkūrų varžybose, į kurias buvo suvežta daug žirgų iš įvairių šalies vietovių.

„Bet ten buvo eksponuojami ir sunkiųjų veislės žirgai, tarp jų ir tie du, išvakarėse dalyvavę vagonų traukimo varžybose. Mes jau žinojome atsiliepimus iš tos šventės. Atsiliepdami į visuomenės susirūpinimą savo ruožtu įvertinome, ar tie žirgai nesužaloti ir kaip jie jaučiasi“, – teigė A. Stukas.

Vagonus tempusius arklius apžiūrėję veterinarijos inspektoriai sužalojimų nenustatė, gyvūnai jautėsi gerai.

„Pretenzijų dėl žiauraus elgesio su gyvūnais ir žalojimo organizatoriams neturime“, – patvirtino VMVT atstovas.

Visgi, pripažįsta A. Stukas, visuomenėje didelį rezonansą sukėlusi vagonų tempimo rungtis ir jam pačiam pasirodė atgrasi.

„Mačiau vaizdo įrašą. Sunku buvo žiūrėti. Vaizdas nekoks. Morališkai negerai jaučiausi tą matydamas“, – neslėpė A. Stukas.

Anot jo, nors tokio renginio organizatoriai nenusižengė įstatymams, tačiau praktika parodė, kad visuomenės pozicija gali keisti situaciją.

Aktyvi pilietinė visuomenė irgi buvo ta jėga, pasiekusi, kad būtų priimtas įstatymas, kuriuo remiantis nuo 2027 metų Lietuvoje neliks kailinių žvėrelių fermų.

Komentarai

Rodyti visus komentarus (1)

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų