G. KARTANO nuotr.

Meniniai išradimai tarp realybės ir fantazijos

Meniniai išradimai tarp realybės ir fantazijos

Panevėžietis fotomenininkas Petras Kaupelis nepaliauja stebinti meno mylėtojų.

Jo fotografijos darbai, primenantys tapybos paveikslus, užburia, įtraukia ir ilgai nepaleidžia.

Į P. Kaupelio parodos „Tarp realybės ir fantazijos“ Fotografijos galerijoje atidarymą trečiadienio vakarą susirinkęs gausus būrys šio menininko kūrybos gerbėjų ilgai nesitraukė nuo akiai neįprastų, išskirtinių fotografijų. Ne vienam jos priminė dailininkų drobėse ištaškytus dažų purslus.

Gali būti, kad ši paroda ir bus vienintelė galimybė išvysti paties autoriaus išrasta technologija sukurtus darbus. Taip jau ne kartą yra nutikę, kad tiesiai iš ekspozicijos salės P. Kaupelio meninės fotografijos iškeliavo tiesiai į meno kolekcininkų namus.

„Esu miesto patriotas. Vien Panevėžyje esu surengęs trisdešimt personalinių parodų. Kai manęs klausia, kodėl neeksponuoju kituose miestuose, atsakymas paprastas: kol baigiasi paroda, tų darbų nebelieka“, – sako P. Kaupelis.

Išlikti originaliam

Autorius svarsto nė pats nežinantis, kaip įvardyti savo išrastą technologiją, sukuriančią magišką fotografijos vaizdą, tarsi balansuojantį tarp realybės ir fantazijos.

P. Kaupelis išduoda, kad vienas jos komponentų – stiklas, taip pat naudojamas lazerio spindulys.

Prieš kokius penketą metų sugalvotą technologiją autorius ilgai tobulino. Dabar sako jaučiasi pasiekęs viršūnę, ištrynęs ribą tarp fotografijos ir ant drobės tapyto paveikslo.

„Kaip išgaunu tokį vaizdą, net profesionalui sunkiai išaiškinčiau. Tai sudėtinga technologija, reikalaujanti didelio pasiruošimo. Kartais per savaitę pavyksta vieną tokį meno darbą sukurti, kartais tenka ir dar ilgiau“, – pasakoja P. Kaupelis.

Šios serijos panevėžiečio darbų jau yra įsigiję JAV meno kolekcininkai. Autorius atskleidžia, kad už tokią fotografiją jie pasiruošę mokėti ne vieną tūkstantį dolerių – tokią vertę kuria darbų unikalumas ir iki šiol neišaiškinta technologinė paslaptis.

„Reikia daryti taip, kaip dar niekas nedarė. Jei parodysi peizažus arba portretus, nieko nenustebinsi. Tokių prifotografuojama tūkstančiai. Bet kai sukuri kažką unikalaus, visi žiūri ir stebisi. Net profesionalai“, – svarsto menininkas.

Į Petro Kaupelio parodos „Tarp realybės ir fantazijos“ Fotografijos galerijoje atidarymą trečiadienio vakarą susirinkęs gausus būrys šio menininko kūrybos gerbėjų ilgai nesitraukė nuo akiai neįprastų, išskirtinių fotografijų. G. KARTANO nuotr.

Į Petro Kaupelio parodos „Tarp realybės ir fantazijos“ Fotografijos galerijoje atidarymą trečiadienio vakarą susirinkęs gausus būrys šio menininko kūrybos gerbėjų ilgai nesitraukė nuo akiai neįprastų, išskirtinių fotografijų. G. KARTANO nuotr.

Menininkas ir išradėjas

P. Kaupelio kūrybinio kelio 50-mečiui skirtos parodos „Tarp realybės ir fantazijos“ darbams panaudota technologija – nebe pirmasis šio menininko išradimas.

Didelį susidomėjimą sukėlė išskirtinumu garsėjančio P. Kaupelio atrasta lazerografija. Šia technologija atlikti keturi panevėžiečio darbai įtraukti į pasaulinį katalogą, kuriame eksponuojami 37 šalių fotomenininkų kūriniai.

„Kai lazerografija darytos nuotraukos pateko į katalogą, po kurio laiko iš Kembridžo sulaukiau laiško, komercinio pasiūlymo atskleisti savo sukurtos technologijos paslaptį. Atsisakiau. Išduosiu paslaptį ir prasidės kartojimas“, – pasakoja P. Kaupelis.

„Reikia daryti taip, kaip dar niekas nedarė. Jei parodysi peizažus arba portretus, nieko nenustebinsi. Tokių prifotografuojama tūkstančiai. Bet kai sukuri kažką unikalaus, visi žiūri ir stebisi. Net profesionalai.“

P. Kaupelis

Šį fotomenininką teisinga vadinti išradėju. Dar giliu sovietmečiu, apie 1977-uosius, dirbdamas tuometėje „Ekrano“ gamykloje, sukonstravo visoje Sovietų Sąjungoje vieną galingiausių fotošautuvų – fotoaparatą, skirtą fotografuoti toli esančius vaizdus.

„Pramoniniu būdu tuomet gaminti 300 fokusų fotoaparatai, aš sukūriau 500 fokusų, su kuriuo buvo galima nufotografuoti vaizdą už kilometro. Dabartiniai japoniški fotoaparatai jau siekia ir 1000 fokusų, bet anais laikais tie 500 buvo labai daug“, – pasakoja P. Kaupelis.

Išradimais stebinantis fotomenininkas nesustoja.

„Jau kai ką sugalvojau ir kitam kartui. Bet ką – neišduosiu“, – intriguoja kūrėjas.

Petro Kaupelio meninės fotografijos primena dailininkų drobes su ištaškytais dažų purslais. G. KARTANO nuotr.

Petro Kaupelio meninės fotografijos primena dailininkų drobes su ištaškytais dažų purslais. G. KARTANO nuotr.

Peržengęs Lietuvos ribas

Fotografija P. Kaupelis susidomėjo prieš daugiau nei pusę amžiaus, dar besimokydamas Rokiškio rajono Pandėlio vidurinėje mokykloje.

Atvykęs į Panevėžį, pradėjo dirbti „Ekrano“ gamykloje, Maskvoje baigė neakivaizdines meninės fotografijos studijas.

Talentingas jaunuolis visą savo laisvalaikį skyrė fotografijai, meno studijavimui. Pirmąsias parodas P. Kaupelis surengė įvairiose Panevėžio gamyklose, kino teatruose, poliklinikose.

Aktyviausia kūrybinė veikla prasidėjo fotomenininkui ėmus dirbti Panevėžio autoremonto gamykloje dailininku-fotografu.

P. Kaupelis įkūrė miesto jaunųjų fotomenininkų studiją ir jai daug metų vadovavo. Joje buvo išugdytas ne vienas žinomas fotografas.

P. Kaupelis yra Lietuvos fotomenininkų sąjungos, Lietuvos meno kūrėjų ir Šiaurės Lietuvos fotomenininkų asociacijų narys.

Per savo kūrybinį kelią yra surengęs 30 autorinių parodų. Panevėžiečio darbai eksponuojami ne tik Lietuvoje, bet ir Prancūzijoje, Ispanijoje, Kroatijoje, Lenkijoje, netgi tolimojoje Australijoje, Tailande, Pietų Korėjoje.

P. Kaupelis pirmasis Lietuvoje kūrybiniame procese panaudojo lazerio spindulį. Šiuo būdu sukurti darbai yra patekę į pasaulinius fotografijų katalogus. Autoriaus darbų yra įsigijusios įvairios organizacijos, kolekcininkai, muziejai, privatūs asmenys.

Naujoji P. Kaupelio paroda „Tarp realybės ir fantazijos“ Panevėžio fotografijos galerijoje veiks iki gruodžio 9 dienos.

Galerija

Jūsų komentaras

Taip pat skaitykite