Aukštaitijos siaurojo geležinkelio nuotr.

Unikalus bokštas sulauks statybininkų

Unikalus bokštas sulauks statybininkų

Panevėžio rajone turėtų atsirasti nauja turistų traukos vieta.

Rengiamasi unikalaus, valstybės saugomo paveldo objekto – Raguvėlės geležinkelio stoties vandens bokšto – remontui. Dar prieš kelis dešimtmečius šis statinys buvo reikalingas siauraisiais geležinkelio bėgiais riedėjusiam traukinukui.

Dabar bokštą ketinama pritaikyti turizmui.

Jau netrukus visuomenė galės susipažinti su pačiame Miežiškių seniūnijos pakraštyje, ties Anykščių rajono riba stūksančio vandens bokšto sutvarkymo projektiniais pasiūlymais. Nors Raguvėlė – Anykščių rajono savivaldybės kaimas, tačiau vos už kelių kilometrų esanti geležinkelio stotis priklauso Panevėžio rajonui.

Numatoma suremontuoti vandens bokšto išorę ir vidų, atstatyti šulinį ir jį aptverti, atsiras ir pavėsinė, persirengimo kabinos, suolai, medžio konstrukcijų kupolas, taip pat numatyta maždaug 30 kv.m skirti gėlynams. Čia turėtų atsirasti ir paplūdimys, atnaujinta veja, išrauti krūmai ir smulkūs medžiai.

Tarnavo garvežiams

Raguvėlės geležinkelio stotis pastatyta paskutiniais XIX-ojo amžiaus metais, tačiau oficialiai atidaryta 1901-aisias. Tikėtina, kad nuo to laiko ten stovi ir vandens bokštas.

Aukštaitijos siaurojo geležinkelio direktorius dr. Darius Liutikas pasakoja, kad kadaise šis vandens bokštas naudotas gariniams garvežiams – kelionės metu čia buvo galima pasipildyti vandens. Jo manymu, šie vandens bokštai naudoti iki maždaug 1960-ųjų, nes tuomet Lietuvoje pereita prie dyzelinių traukinių.

Aukštaitijos siaurasis geležinkelis turi tik du tokius vandens bokštus – dar vienas stovi šalia Anykščių geležinkelio stoties. Tik pastarasis – mūrinis. Dr. D. Liutiko teigimu, esantis Raguvėlėje unikalus, nes rąstinis ir greičiausiai senesnis nei Anykščiuose.

Šiuo metu senolio būklė – labai bloga.

Skaičiuojama, kad kultūros paveldo objektą prikelti iš mirties atsieis apie 162 tūkst. eurų.

Atkurs autentiką

Rekonstrukcijos laukiantis daugiau nei 9 metrų aukščio vandens bokštas užima 17 kv. m.

Jis statytas iš medinių rąstų, šie ir iš vidaus, ir iš išorės tinkuoti. Pastato viduje sumontuotos medinės vandens baką laikančios konstrukcijos.

Šiuo metu pastate vietoje grindų – žvyras. Planuojama jį nukasti ir įrengti akmens grindis.

Pasak dr. D. Liutiko, rąstus būtina atnaujinti, tačiau jų tikrąją būklę dar turi įvertinti ekspertai.

„Stogas nėra visiškai kiauras, bet ir jam jau reikia remonto“, – pasakoja direktorius.

Bokšte ketinama atkurti autentišką aplinką. Tiesa, pagal paskirtį jis nebebus naudojamas.

Dr. D. Liutikas pasakoja, kad bokšto viduje planuojama įrengti nuotraukų ekspoziciją, atspindinčią Raguvėlės geležinkelio stoties praeitį. Ji būtų dar vienas traukos objektas turistams.

Prie vandens bokšto planuojama sutvarkyti teritoriją, įrengti poilsiavietę.

„Ten yra Raguvėlės vandens telkinys. Ir dabar siauruku vežame žmones su mūsų pirtele iki jo. Sutvarkius teritoriją, bus maloniau išlipus iš traukinio nueiti nusimaudyti“, – planuoja direktorius.

Šalia istorinio siaurojo geležinkelio bėgių nuo Panevėžio iki Anykščių telkšo trys vandens telkiniai, o Raguvėlė – arčiausiai Panevėžio.

Ateityje planuojama sutvarkyti ir patį Raguvėlės geležinkelio stoties pastatą bei jį atverti visuomenei, įrengiant įvairias edukacijas, vykdant kultūrinę veiklą ir pan.

Raguvėlės geležinkelio stotis buvo uždaryta XX amžiaus pabaigoje.

Kitoms siauruko stotims taip pat šaukiasi dėmesio. Pasak direktoriaus, 68 kilometrų ruože išlikusios keturios stotys. Visos jos kadaise buvo intensyviai naudojamos – siauruku dardėdavo nemažai keleivių.

„Jų architektūra tipinė, bet kai kuriais atvejais – išskirtinė. Nedaug beišlikę Lietuvoje, pastatai mediniai, labai norisi juos išsaugoti“, – sako dr. D. Liutikas.

Faktai

Pirmasis siaurojo geležinkelio traukinys į Panevėžio geležinkelio stotį įriedėjo 1899 metų rugsėjo 28 dieną.

Tuo metu Lietuvoje siaurojo geležinkelio linija turėjo 2 depus – 12-os vietų Švenčionyse ir 2 vietų Panevėžyje, 15 garvežių, 112 krovininių, 58 įvairaus tipo keleivinius, 6 pašto vagonus ir 154 krovinines platformas.

Šiuo metu vieninteliame veikiančiame Lietuvos siaurojo geležinkelio ruože Panevėžys – Rubikiai yra keturios geležinkelio stotys – Raguvėlės, Surdegio, Troškūnų ir Anykščių. Kitose traukinuko sustojimo vietose tėra peronai.

Jūsų komentaras

Taip pat skaitykite