P. Židonio nuotr.

Priemiesčio siekiamybė – sulaukti autobuso

Priemiesčio siekiamybė – sulaukti autobuso

Vos už šešių kilometrų nuo Panevėžio įsikūrusį Trakiškį įsidėmėję turistai, egzotiškų pojūčių radę įspūdingo dydžio sraigių ūkyje, priemiesčio gyvenvietėje verslą plėtojančios įmonės darbu aprūpina ne tik vietinius, bet ir važinėjančius iš miesto, kelią į šį priemiestį žino ir pas vietos ūkininkus atvykstantys daržovių bei gėlių pirkėjai.

Nepaisant, kad besiplečiančiame, daugiau nei 400 gyventojų turinčiame Trakiškyje verda aktyvus gyvenimas, kone miesto pašonėje įsikūrusi gyvenvietė palikta savotiškoje izoliacijoje.
Kelios dešimtys trakiškiečių pasirašė prašymą rajono Savivaldybei atnaujinti per pandemiją panaikintą ir iki šiol negrąžintą autobusų reisą.
Valdininkų stalčiuose jau senokai guli ir kitas jų prašymas gyvenvietę su miestu sujungti dviračių taku.

Pandemija baigėsi, nepatogumai liko

Rajono Savivaldybėje gyventojų prašymą atnaujinti darbo dienomis, 10 val. autobusų reisą įregistravusi Trakiškio bendruomenės pirmininkė Jolanta Silgienė pasakoja, jog šiuo metu tai bene karščiausia kaime aptarinėjama tema.
„Aš pati važinėju automobiliu, bet daugeliui trakiškiečių, o ypač senjorams, šitas reisas labai reikalingas. Dabar jiems labai nepatogu – į Panevėžį atvažiavę prieš 9 val. namo autobuso turi laukti iki pat 12 val. Ar pas gydytojus, ar apsipirkti ilgai nesugaištama ir nebėra žmonėms ką mieste veikti daugiau nei porą valandų. Senjorams labai sudėtinga, tiek laukiant, ypač karštą vasarą, gali ir sveikata sušlubuoti“, – sako J. Silgienė.
Anot jos, dar prieš keletą metų kursuodavo autobusas 10 val., bet pandemijai žmones uždarius namuose, šį reisą, kaip ir daugelį kitų rajone, Savivaldybė panaikino.
Trakiškiečiai neabejojo, kad tokia permaina – tik laikina, kol baigsis gyvenimą gerokai sulėtinęs karantinas.
Visgi pandemija baigėsi, o trakiškiečiams patogus reisas negrąžintas.
„Mūsų senjorai nėra namisėdos, jie stengiasi kiek įmanoma likti savarankiški, patys nuvažiuoti ir apsipirkti, ir pas gydytojus. Bet laiko intervalas tarp reisų toks ilgas, kad ne bet kuris gali tiek išbūti mieste. Iki Panevėžio vos 6 kilometrai, kelias labai geras, o susisiekimas viešuoju transportu sudėtingas“, – pažymi bendruomenės pirmininkė.

Laukia dviračių tako

Trakiškiečiai pasvarsto, kad kitos priemiesčio gyvenvietės netgi toliau nuo miesto nei Trakiškis, bet ir autobusai dažniau į jas kursuoja, ir dviračių takai nutiesti.
„Stebimės patys, kad esame labai arti miesto, o tokie primiršti, nors čia ir įmonių veikia, ir turime ką parodyti: į sraigių ūkį ekskursijos važiuoja, „Vilties sodas“ lankomas. Norėtųsi, kad susisiekimas irgi būtų geresnis“, – sako J. Silgienė.
Dar prieš porą metų vietiniai surinko parašus ir įteikė rajono Savivaldybei prašymą iki gyvenvietės nutiesti dviračių taką. Tačiau Savivaldybė niekuo negalėjo padėti. Mat į Trakiškį vedantis kelias – respublikinės reikšmės, dviračių tako prie jo reikalingumą turėjo įvertinti Susisiekimo ministerija.
Pernai ministerija pristatė Lietuvos dviračių ir pėsčiųjų infrastruktūros plėtros žemėlapį. Jame – dviračių takų vizija, iki 2035 metų turinti tapti realybe.
Kartu su Trakiškiu į eilę įrašyti ir Naujamiestis, Daukniūnai, Skaistgiriai, Šeškai, Janališkiai, dviračių takas turėtų sujungti ir Skaistgirius su Paįstriu.
„Trakiškis 2032 m. galbūt ir gali tikėtis dviračių tako. Jei ne mes, bent jau mūsų vaikai juo gal pasinaudos“, – viliasi J. Silgienė.

P. Židonio nuotr.

P. Židonio nuotr.

Įstringa ilgam

Prašymą atnaujinti 10 val. reisą į Trakiškį pasirašiusi Miežiškių kultūros centro Trakiškio padalinio meno vadovė Vilija Šaparnienė-Kišonienė pasakoja ir pati ilgam įstringanti mieste.
„Man 9 val. talonas pas gydytoją, per pusvalandį apsisuksiu, o autobuso turėsiu laukti iki 12 val. Stotelė prie ligoninės, čia pat ir rajono poliklinika. Jei būtų 10 val. reisas, iš gydytojų iškart į autobusą, net nereikėtų toli eiti. O laukiant 12 val., reikia kulniuoti į autobusų stotį, sunkiai vaikštantiems tiek ateiti vargas, dar laukti tenka. Kas turi sveikatos, parodas aplanko, dar į kavinę nueina laiką praleisti, o tiems, ką kojos sunkiai neša, belieka daugiau nei porą valandų autobusų stotyje lūkuriuoti“, – vardijo meno vadovė.
Anot jos, to reiso reikia ne tik trakiškiečiams. Įsikūrusieji tarp Panevėžio ir Trakiškio savo kaimuose net neturi kur apsipirkti, jiems telieka važiuoti į miestą ir ten sugaišti kone pusdienį.
„Šeštadieniais paliktas 10 val. reisas, bet jis mums nelabai aktualus – nei valstybinės įstaigos, nei poliklinika savaitgalį nedirba. Kur kas svarbiau, kad tuo laiku autobusas kursuotų darbo dienomis“, – pabrėžia V. Šaparnienė-Kišonienė.
Ji svarsto, kad atnaujintas reisas rajono biudžetui neturėtų būti didele finansine našta. Mat pasibaigus mokslo metams, per mokinių atostogas panaikinamas 16 val. reisas, kuriuo daugiausia važiuoja vaikai.
„Kaip kompensaciją galėtų pridėti autobusą 10 val. darbo dienomis. Liūdna, kad Trakiškis darosi beveik užmirštas kraštas. Miesto maršrutiniam iki mūsų per toli važinėti, o rajono Savivaldybės kompensuojami reisai per reti“, – sako meno vadovė.

Verslui neapsimokėtų

Panevėžio rajono savivaldybės administracijos direktorius Eugenijus Lunskis teigia, jog gavę trakiškiečių prašymą specialistai apskaičiuos ridą, maršruto savikainą, įvertins, kiek biudžetui metams kainuos prašomas reisas.
Tačiau nuspręsti teks merui. Pagal naujus teisės aktus, netgi tvarkaraščių keitimas tapo mero tiesiogine atsakomybe.
Pasak E. Lunskio, pernai padengti nuostolingiems reisams į rajoną iš biudžeto sumokėta apie 700 tūkst. eurų. Šįmet perskaičiavus vežėjų savikainą, jų nuostoliams kompensuoti numatyta apie 900 tūkst. eurų.
Direktoriaus teigimu, nuostolingiausi reisai mažiausiai keleivių turinčiomis Smilgių, Sujetų kryptimis.
E. Lunskis atkreipė dėmesį, jog keleivių srautams daug įtakos turi sezoniškumas. Jie ypač išauga prasidėjus miško gėrybių metui ar sodininkų sezonui.
„Viešąjį transportą traktuojam ne kaip verslą, bet kaip socialinę paslaugą – kompensuojam vežėjams nuostolius, nes joks verslas nesiimtų tokios veiklos, jei iš keleivių srautų tektų užsidirbti patiems“, – sako direktorius.

Reikia padėti

Galutinį sprendimą dėl prašomo reiso į Trakiškį priimsiantis Panevėžio rajono meras Antanas Pocius teigia nesakantis kategoriško ne.
Anot jo, Savivaldybė skaičiuoja pinigus, o gyvenimas rodo, kad žmonėms reikia padėti.
„Ir šiandien didžiąją dalį transporto išlaidų dengiame iš Savivaldybės biudžeto. Gal nesudarys problemos, jei vieną kitą tūkstantėlį teks pridėti. Reikia atsižvelgti į gyventojų poreikius. Ką daryti, jei žmogus neturi automobilio, jam juk reikia pasiekti ir daktarą, ir parduotuvę. Į Trakiškį pėsčiomis eiti sudėtinga, bet nemanau, kad didelis atstumas viešajam transportui“, – svarstė meras.

 

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų