Moksleivių polinkis į IT: kaip jį pastebėti ir puoselėti?

Moksleivių polinkis į IT: kaip jį pastebėti ir puoselėti?

Visuomenei vis labiau remiantis skaitmeninėmis inovacijomis, IT specialybės darbo rinkoje atveria itin plačias karjeros perspektyvas. Kompetencijų centro „Telia Global Services Lithuania“ ir ugdymo ekspertai pažymi, kad kuo anksčiau moksleivių talentai šioje srityje pastebimi ir pradedami puoselėti, tuo geresnes galimybes jauni žmonės turi sėkmingai juos realizuoti.

Šiemet pirmą kartą visoje Lietuvoje įgyvendinamame „Nacionalinio IT iššūkio“ projekte dalyvaujančios Molėtų progimnazijos IT mokytoja Jurgita Kniaziukienė išskiria 3 pagrindinius ženklus, atskleidžiančius vaiko polinkį į technologijų mokslus, ir pataria, kaip padėti ugdyti bei stiprinti IT specialybėms reikalingas savybes.

Polinkis konstruoti ir kurti sekas

Viena iš pagrindinių užuominų, kad vaikui yra artima IT sritis, anot J. Kniaziukienės, gali būti jo polinkis dėlioti, kurti įvairias struktūras – pavyzdžiui, žaidžiant konstruktoriais. Šį pomėgį dažnai lydi dėmesys nuoseklioms sekoms, įvykių eiliškumui, logiškam sprendimų pagrindimui ir argumentacijai.

„Tokiomis savybėmis pasižyminčiam moksleiviui ateityje gali būti artimos programavimo, algoritmų projektavimo, IT sistemų architektūros kūrimo užduotys. Dėl to minėtus vaiko pomėgius reikėtų palaikyti ir skatinti. Pavyzdžiui, renkant vaikui gimtadienio dovaną verta pamąstyti apie problemų sprendimo įgūdžius, kūrybiškumą, loginį mąstymą ugdyti padedančius žaidimus ar dėliones“, – pataria J. Kniaziukienė.

Pomėgis eksperimentuoti ir ieškoti originalių sprendimų

J.Kniaziukienė tėvams ir mokytojams pataria atkreipti dėmesį į bandymą kurti įvairių daiktų prototipus, eksperimentavimą. Ypač ryškus signalas, kad vaikui yra artima technologijų sritis – siekis panaudoti įvairius jutiklius, savarankiški bandymai programuoti.

„Tokiu atveju verta pagalvoti apie techninės kūrybos, robotikos, programavimo būrelius, kurie padės ugdyti ir puoselėti vaiko talentus, ankstyvame amžiuje paklos pamatus sėkmingai karjerai technologijų srityje. Be to, tokie būreliai suteiks vaikui prasmingą užsiėmimą ir padės nukreipti jo energiją naudinga linkme“, – pažymi J. Kniaziukienė.

Noras pasinerti į logines užduotis

Moksleivio polinkį gali išduoti ir noras pasinerti į matematines bei logines užduotis, visuomet kelti klausimus, ieškoti naujų būdų rezultatui pasiekti. Jei, be viso to, vaikas taip pat dar domisi mokslo naujienomis, seka technologijų raidą, nemaža tikimybė, kad IT srityje jis jausis kaip žuvis vandenyje.

„Svarbu, kad tokių vaiko polinkių pro akis nepraleistų ir mokytojai, o pagal moksleivių poreikius gebėtų pasiūlyti sudėtingesnių, įdomesnių, naujų iššūkių keliančių užduočių. Taip pat verta paskatinti vaikus, kuriems ši sritis artima, dalyvauti įvairiuose edukaciniuose konkursuose ir projektuose, ne tik mokyklos, bet ir universitetų ar verslo įmonių organizuojamuose renginiuose, kurie padėtų artimiau susipažinti su IT sritimi, jos specifika ir specialybėmis“, – sako J. Kniaziukienė.

Svarbu išsivaduoti iš stereotipų: IT – ne tik berniukams

J.Kniaziukienė pabrėžia, kad labai svarbu išsivaduoti iš egzistuojančių stereotipų. Tėvai ir mokytojai dar neretai yra linkę šioje srityje labiau pastebėti berniukų, o ne mergaičių gebėjimus.

„Merginos išties griauna nusistovėjusius stereotipus, kad IT pasaulis yra tik vaikinams. Matome, kad jos kuo puikiausiai atlieka IT užduotis, tyrinėja, vadovauja projektų komandoms ir turi reikiamų savybių sėkmingai karjerai šioje srityje“, – sako J. Kniaziukienė.

Mokyklos priėmė „Nacionalinį IT iššūkį“

Vos prieš mėnesį startavusio technologijų švietimo projekto „Nacionalinis IT iššūkis“ rezultatai patvirtina mokytojos žodžius – jau daugiau nei 650 mokyklų ir 5000 mokinių iš visos Lietuvos įsitraukė į projektą. Prezidentės Dalios Grybauskaitės globojamo projekto tikslas – įkvėpti vaikus ateičiai su technologijomis.

Projekto vadovas Dominykas Maisiejus sako, kad dažnai moksleiviams domėtis IT sritimi sutrukdo tai, kad apie ją ir jos suteikiamas galimybes per mažai žino.

„Svarbu, kad tokios žinios būtų prieinamos ne tik didžiųjų miestų, bet ir regionų moksleiviams. Tam reikalingas patrauklus mokymo turinys, taip pat ir mokytojų įsitraukimas, atvirumas naujiems ugdymo metodams, nuolatinis jų pačių žinių atnaujinimas. Dėl to „Nacionalinis IT iššūkis“ yra skirtas moksleiviams, tačiau siekia įtraukti ir mokytojus“, – pasakoja D. Maisiejus.

Visos šalies moksleiviai iki mokslo metų pabaigos žinias kaups „Telia Global Services Lithuania“ ir projekto partnerių parengtose nuotolinėse pamokose. Geriausius rezultatus demonstruojantys moksleiviai bus apdovanoti vertingais prizais ir individualiomis programavimo pamokomis bei galės iš arti pamatyti, kaip atrodo programuotojo darbo diena.

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų