Bartkus Panevėžyje. Šių metų gegužės 18 d. per forumą „Kultūra yra“, organizuotą „ City Alumni Panevėžys“. Menininkas skaitė pranešimą tema „Miesto mitas – iš Majamio į Čikagą už 14,10 Eur“. Gintaro Lukoševičiaus nuotrauka iš „City Alumni Panevėžys“ archyvo

Menininkų receptai regionams

Menininkų receptai regionams

Ne tik didžiuosiuose miestuose gali vykti aukščiausio lygio meniniai projektai. Net ir mažiausias miestas gali neatpažįstamai pasikeisti, jei tik bus įgyvendintos neatrastos idėjos. Tiek miestų, tiek ir miestelių išskirtinumas gali būti kuriamas bendrai sutarus vietos kūrybinei bendruomenei, valdžiai ir verslui. Toks pavyzdys – Marijampolės festivalis „MaLonNy“ (Marijampolė–Londonas– Niujorkas) – idėjų migracija.

Šiemet festivalis surengtas šeštą kartą ir per tą laiką tapo šio miesto tapatybės ženklu. Idėjos autorius ir kuratorius yra Niujorke gyvenantis lietuvis menininkas Ray (Rimvydas) Bartkus.

Ray Bartkus, gimęs 1961 metais, daugiau nei dvidešimt metų gyvena Niujorke. 1986 metais jis baigė grafikos studijas Valstybiniame dailės institute (dabar – Vilniaus dailės akademija). Be įvairiausių darbų, yra sukūręs ir 50 litų banknotą. Dirbdamas iliustruotoju tokiuose leidiniuose, kaip „Wall Street Journal“, „Time“, „Newsweek“, „Harper’s“, „The Los Angeles Times“, „Boston Globe“, „Smart Money“, „Business Weekly“, puikiai įvaldė masinių medijų niuansus. Jo darbų yra įsigijusi Nacionalinė portretų galerija Vašingtone, Lietuvos dailės muziejus, įvairios privačios kolekcijos JAV, Kanadoje, Lietuvoje, Vokietijoje, Prancūzijoje bei kitose šalyse.

Nors R. Bartkus neturėjo jokių sąsajų su Marijampole, šiandien jis yra žymiausias šio miesto ambasadorius. Festivalio užuomazgos, kaip pasakoja pats menininkas, prasidėjo Jamaikoje, jam švenčiant gimimo dieną. Tąkart buvo daug draugų ir iš Lietuvos, o vienas jų – signataras Algirdas Kumža, jis ir pakvietė kitais metais visus susirinkti į Marijampolę. Ir prieš šešerius metus viename sakinyje nuskambėjo Marijampolės, Niujorko ir Londono pavadinimai. Tuomet net pačiam R. Bartkui mintis atrodė akiplėšiška, daug kam kvepėjo avantiūra. Kai žodžiai tapo kūnu, skeptikų nebeliko.

Menininkas R. Bartkus įsitikinęs, kad nereikia sėdėti rankų sudėjus ir laukti, kol kažką pasiūlys valdžia iš Vilniaus. Kiekviena bendruomenė, tarp jų ir mažų miestelių, gali ir turi imtis atsakomybės plėtoti miestą norima linkme. Piliečiai gali labai daug ką patys padaryti.

Šiemet R. Bartkus žengė dar vieną žingsnį į ateitį. Ką tik pasibaigusiame festivalyje „MaLonNy 6“ (birželio 28–liepos 3 d.) surengtas forumas. Jo tema – „Šiuolaikinio meno centras Marijampolėje“. Į forumą R. Bartkus pakvietė ir panevėžiečius pristatyti Stasio Eidrigevičiaus menų centro projekto, su kurio prieš trejus metus gimusia idėja ir tuo, kas jau yra nuveikta, supažindino Lina Blažytė. Paklaustas, kaip jam gimė mintis ir Marijampolėje, daug mažesniame mieste, imtis tokio projekto, menininkas svarstė, kad meno centras gali tapti viso regiono varikliu. „Regionu vadinu Pietų Lietuvą, Šiaurės Rytų Lenkiją, taip pat Vakarų Baltarusiją. Tai yra mums visiems istoriškai ir kultūriškai labai svarbi teritorija, daugelį amžių gyvavusios bendros valstybės sandūra, dabar gi praradusi raiškų identitetą. Vakuumas visada užpildomas. Neturiu net mažiausios abejonės, kad regiono kultūrinis centras bus įkurtas. Klausimas tik – kada ir kur. Siūlyčiau padaryti tai dabar ir Marijampolėje!“ – įtikinamai kalbėjo R. Bartkus.

Per pastaruosius penkerius metus Marijampolėje sukurta 19 piešinių, įvyko daugybė performansų, forumų ir diskusijų, „masterclass“ susitikimų, įgyvendinant projektą savanoriavo keli šimtai jaunuolių. 2018 metais Marijampolės savivaldybei skirtas „Auksinės krivūlės“ ženklas už kultūros puoselėjimą.

Ankstesniais metais sukurta sienų tapyba yra turistų traukos objektas, čia nuskambėjusios idėjos virto naujais projektais ir pasklido už Lietuvos ribų. O pačią Marijampolę įkvėpė keistis toliau – vienos meno iniciatyvos išjudina kitas, tai – stipri sinergija, yra pažymėjęs ir R. Bartkus.

Tokią reputaciją įgijusio renginio organizatoriams nebereikia ilgai derėtis ar aiškintis su menininkais, kuriuos kviečia prisijungti prie simpoziumo, jie žino, kad čia kuriamas intriguojamas ir ilgalaikis projektas, nereikia specialiai kviesti ir svečių – žiūrovų ir klausytojų. „MaLonNy“ gerbėjai laukia tradicinio sujudimo mieste.

„Menas ir kultūra yra galingi XXI a. ekonomikos varikliai. 2015 m. kultūra JAV ekonomikai generavo 763 mlrd. dolerių, tai daugiau nei agro- ar transporto sektoriai. Šios tendencijos Vakarų pasaulyje tik stiprės, nes vartotojų visuomenės virsta patirčių visuomenėmis. Daugelis miestelių, išgyvenančių ekonomines ir identiteto krizes, atsigavo ir suklestėjo būtent atsigręždami į meną“, – priminė R. Bartkus.

Šiųmetinis festivalis prasidėjo įmonės „Lietuvos cukrus“ patalpose – didžiuliame, net 1000 žiūrovų galinčiame priimti angare įspūdingu performansu su pasaulyje gerai žinomu kompozitoriumi, smuikininku Tomu Chiu. Dėl indėlio į šiuolaikinę muziką ir garso meną vertinamas iš Taivano kilęs, bet Niujorke gyvenantis Tomas Chiu yra pristatęs daugiau nei 100 premjerų su kitais garsiais muzikos pasaulio kūrėjais.

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų