E. Grotė parodą Panevėžyje surengė neatsitiktinai – likimas prieš penkerius metus jį suvedė su panevėžiete Jolanta, kuri netrukus tapo ne tik jo žmona, bet ir mūza. P. Židonio nuotr.

Gyvenimo metraštis per objektyvą

Gyvenimo metraštis per objektyvą

Nespalvota fotografija, užfiksuota juostiniu fotoaparatu, visuomet traukė kitokiu pasaulio matymu.
Ji kuria dramatišką ir iškalbingą istoriją, o kai ši atsiduria talentingo menininko rankose, kiekviena nuotrauka tampa nesurežisuoto gyvenimo atspindžiu.

Kone iki birželio vidurio Panevėžio dailės galerijos skyriuje Fotografijos galerijoje veikia vokiečių fotomenininko Ekehardo Grotė paroda „Žmonės iš Vakarų šalies – besikeičiantis pasaulis“.
Joje autorius kviečia į nespalvotą patyrimų kelionę laiku.
Urbanistinė E. Grotė fotografija žavi paprastumu ir gilumu, elegancija ir klasika.
Kaip teigė menininkas, nespalvotą fotografiją jis pasirinkęs kaip nesenstantį pasaulio matymo būdą, nepavaldų jokiems permainų vėjams.
Kai nėra konkuruojančių spalvų, išryškėja nuotraukos formos ir raštai, atveriamos svarbios fotografuojamo objekto dalys.
„Nespalvota fotografija, kaip abstrakčioji medija, ypač gerai išryškina laikui nepavaldžius žmonių būties aspektus. Nespalvotose fotografijose daugiau abstraktumo, lengviau įžvelgti tikrą charakterį, lyrinę pusę“, – sako autorius.
Vokiečių menininko darbų centre atsiduria žmogus, miesto vaizdai, nuolatinis judesys.
Čia nėra pozuojama, akimirka pagauta staiga, tam visai nesiruošiant, todėl kiekviena fotografija pulsuoja skirtinga energetika.
Daugiausia užfiksuotų akimirkų yra iš E. Grotė gyvenimo etapo, kai jis gyveno brazilų šeimoje ir keliavo po Braziliją, Kolumbiją, Venesuelą, Boliviją, Peru, Ekvadorą ir Argentiną. Ši patirtis menininkui suteikė naujų gyvenimiškų ir kūrybinių atradimų.
„Man įdomu ta nepakartojama kasdienybės akimirka, nesuvaidintas ir nesuplanuotas gyvenimas. O kartu visumos ir individo sąveika. Kai kas fotografuoja gyvūnus ir lemiamo momento laukia du mėnesius, o aš fiksuoju tos akimirkos momentą“, – kalbėjo E. Grotė.

Ištikimas tradicijoms

E. Grotė savo kūrybos kelią atrado labai anksti, dar besimokydamas vyresnėse klasėse.
Tačiau didžiausią įkvėpimą pajutęs per fotografijos ir filosofijos studijas, kai atrado vieną didžiausių fotografijos bibliotekų Vokietijoje.
Jo įkvėpėjais tapo fotografijos grandų Mano Rėjausir Lizetės Model darbai.
„Aš pats mėgstu ir piešti, bet fotografija yra didžioji mano gyvenimo meilė. Fotografija man yra ir darbas, ir profesija, kurioje save galiu visiškai realizuoti“, – pasakojo fotomenininkas.
Nors fotografijos technologijos sparčiai tobulėja, menininkas lieka ištikimas tradicijoms ir klasikai – iki šiol geriausius kadrus gaudo juostiniu fotoaparatu, pats ryškina juosteles.
„Nuotraukos atsiradimas – tai savotiškas gimimas. Kiekvieną kartą ryškindamas juostelę nežinau, koks bus rezultatas. Netikėtas atradimo džiaugsmas labiausiai ir žavi, ir skatina nesustoti. Su juostiniu fotoaparatu daugiau darbo, bet ir pojūtis bei kūrybos džiaugsmas kitoks“, – pasakojo E. Grotė.
Menininko aistra – ir technologiniai išradimai, palengvinantys žmogaus buitį bei taupantys gamtos išteklius. Parodoje galima pamatyti kelis jo darbus, kurie prisideda prie švaresnės pasaulio ateities.
1986 metais Bonoje, Vokietijoje, įvyko pirmoji E. Grotė, kaip fotografo, paroda, dar vėliau savo darbus jis eksponavo Pietų Amerikoje ir Europoje.
2019 m. dalyvavo Panevėžio tarptautinėje fotografijos bienalėje „Žmogus ir miestas“. Joje fotomenininkas pristatė keletą kūrinių, kuriuose individas išskiriamas iš didesnės visumos.

Panevėžio fotografijos galerijoje veikia vokiečių fotomenininko Ekehardo Grotė paroda „Žmonės iš Vakarų šalies – besikeičiantis pasaulis“. P. Židonio nuotr.

Panevėžio fotografijos galerijoje veikia vokiečių fotomenininko Ekehardo Grotė paroda „Žmonės iš Vakarų šalies – besikeičiantis pasaulis“. P. Židonio nuotr.

Tikisi sugrįžti

Šįkart į Panevėžį E. Grotė atvyko su personaline paroda.
Menininkas atvirauja Lietuvą pasirinkęs neatsitiktinai – likimas prieš penkerius metus jį suvedė su panevėžiete Jolanta. Neilgai trukus ji tapo ne tik jo žmona, bet ir mūza.
Panevėžyje slaugytoja dirbusi moteris išvyko prižiūrėti į ligos patalą atgulusios menininko mamos, ir šis susitikimas apvertė dviejų žmonių gyvenimus.
„Iš pagarbos žmonai nusprendžiau savo parodą surengti būtent Lietuvoje, gimtajame jos mieste. Noriu pažinti jos šaknis, gimtąją šalį, jos kultūrą, architektūrą“, – kalbėjo fotomenininkas.
E. Grotė neslepia, kad apie Lietuvą iki tol beveik nieko nežinojo.
Jį labai nustebino, kad tokia maža šalis turi tiek paslapčių.
Vokietį itin sužavėjo Lietuvos kraštovaizdis, turtingas ežerų, upių ir upelių. Nustebino ir architektūra.
E. Grotė teigė, kad reikia kiek daugiau laiko labiau pažinti šalį, vietos kultūrą ir tradicijas.
Galbūt kitąmet į Panevėžį sugrįš su nauja paroda, tik joje bus eksponuojami ne vaizdai iš skirtingų pasaulio kampelių, o iš Lietuvos.
„Tikiu, kad ateityje laukia dar daugiau įdomių pažinčių ir patyrimų bei atradimų. Labai smagu būtų daugiau sužinoti, patirti, pabendrauti su vietos fotografais, menininkais, savo patirtimi pasidalyti su jaunimu. Galbūt ateityje gims fotografijų ciklas ir iš apsilankymo Lietuvoje. Tai dar ne viskas, ką noriu parodyti“, – šypsojosi vokietis.
Paroda „Žmonės iš Vakarų šalies – besikeičiantis pasaulis“ Panevėžio fotografijos galerijoje Vasario 16-osios gatvėje veiks iki birželio 10 dienos.

Galerija

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų