Jei Vyriausybė vis dėlto nuspręstų naikinti PVM lengvatą keleivių vežėjams, Panevėžyje kelionė miesto maršrutiniais autobusais nuo 52 centų pabrangtų iki 70 ct.T.Šiaudinio nuotr.

Kelionė autobusu gali tapti prabanga

Kelionė autobusu gali tapti prabanga

Dėl nepratęstos pridėtinės vertės mokesčio (PMV) lengvatos šildymui jau šiais metais laukiantis šilumos kainų šuolis gali būti ne paskutinis finansinis šokas gyventojams. Finansų ministerija svarsto planus naikinti PVM lengvatą keleiviams vežti maršrutiniais autobusais.

Stvertis už galvų vežėjus verčia ir dar vienas Vyriausybės užmojis taikyti akcizą suspaustoms gamtinėms dujoms, naudojamoms vietiniams maršrutiniams autobusams. Jei tokia reforma būtų įgyvendinta, skaičiuojama, kad Panevėžyje autobusų bilietų kainos šoktelėtų net iki 20 proc.

Savo programoje įsirašiusi pažadą ieškoti lėšų, Vyriausybė ėmėsi peržiūrėti visas galiojančias mokesčių lengvatas ir panaikinti esą neefektyvias bei socialiai neteisingiausias.

Vakar buvo paskutinė diena šalies savivaldybėms atsakyti Finansų ministerijai, kokias matančios pasekmes, jei būtų panaikintos lengvatos keleivių vežėjams.

Panevėžio autobusų parkas skaičiuoja, kad nelikus lengvatos vien už keleivių vežimą mieste bendrovei reikėtų į valstybės iždą per metus papildomai sumokėti 370 tūkst. Eur. PVM.

„Įmonė tiek pinigų neturi, todėl galimos tik dvi išeitys: arba kelti bilietų kainą, arba tuos pinigus biudžete turėtų surasti Savivaldybė“, – „Sekundei“ teigė Autobusų parko direktorius Rimantas Petukauskas.

Įmonės vadovas neslepia, kad PVM šoktelėjus nuo dabartinio lengvatinio 9 proc. iki 21 proc., bilietai brangtų toli gražu ne 12 proc. o netgi iki 20 proc. Tai reiškia, kad šiuo metu perkant spaudos kioske 52 centus kainuojantis bilietas pabrangtų iki 70 centų.

Tokią aritmetiką R. Petukauskas aiškina, jog, važiavimo miesto maršrutiniais autobusais kainą pakėlus 12 proc., sumažėtų keleivių srautai ir įmonei veikla vis tiek būtų nuostolinga.

„Reikėtų kainą kelti tiek, kad likusi saujelė ištikimiausių keleivių sumokėtų dar ir už tuos, kurie persėstų į nuosavus lengvuosius automobilius“, – prognozuoja R. Petukauskas.

Kodėl Vyriausybė, PVM lengvatą keleiviams vežti mato kaip socialiai neteisingą, parko vadovui nesuprantama. Anot jo, jei galima diskutuoti, teisinga ar neteisinga, kad tokia lengvata taikoma centralizuotam šildymui ir ja naudojasi visi daugiabučių gyventojai, maršrutiniais autobusais važinėja, direktoriaus nuomone, socialiai pažeidžiamiausi žmonės.

„Viešasis transportas yra ne verslas, o socialinė funkcija. Važiuojame, kur žmonėms reikia, ir vežame tuos, kas neturi pinigų nuosaviems automobiliams“, – teigia R. Petukauskas.

Pirmas bandymas nepasiteisino

Parko direktoriaus nuomone, į PVM lengvatą keleiviams vežti nusitaikiusi Vyriausybė lipa ant to paties grėblio, kuris jau kartą stipriai kaukštelėjo jos pirmtakams. Reformų sūkurys vežėjus įtraukia nebe pirmą kartą. 2009-aisiais, naktinių reformų metais, panaikinus lengvatą, PVM keleiviams vežti šoktelėjo nuo 5 proc. iki 21 proc. R. Petukausko teigimu, Panevėžio savivaldybei nesutikus branginti maršrutinių autobusų bilietų, bendrovė įklimpo į nuostolius. Direktorius sako, jog metų pabaigoje įmonės skolos jau siekė 8 mln. litų, iš jų apie 2 mln. Lt – vien dėl panaikintos lengvatos.

„Tokia bėda užgriuvo kelias dešimtis Lietuvos autobusų parkų. Jei taip būtų tęsęsi, visi parkai turbūt būtų susproginėję kaip burbulai“, – sako R. Petukauskas.

Kadencijos pabaigoje vis dėlto PVM lengvata buvo sugrąžinta. Tiesa, ne 5 proc., o 9 proc., koks galioja ir dabar.

Pasak įmonės direktoriaus, sugrąžinus lengvatinį PVM, autobusų parkai išsikepurnėjo iš skolų.

Ekologiški autobusai rūdytų garažuose

Keleivių vežėjus gąsdina ne tik galimas lengvatos panaikinimas. Finansų ministerija savivaldybių prašo įvertinti pasekmes, jei suspaustos gamtinės dujos, naudojamos maršrutiniams autobusams, būtų apmokestintos akcizu kaip bet kuri kita degalų rūšis.

Autobusams, keleivius vežiojantiems mieste ir priemiestyje, varomiems gamtinėmis suspaustomis dujomis, netaikyti akcizo kadaise buvo apsispręsta taip skatinant vežėjus naudoti ekologiškus degalus. Kadangi gamtinėmis dujomis važinėti tapo pigiau nei dyzelinu, parkai ėmėsi masiškai pirkti jomis varomus autobusus.

Be to, Vyriausybė pardavė taršos leidimus Ispanijai ir už gautus pinigus pati parkams pripirko tokių autobusų. Tačiau jų pageidavusioms savivaldybėms buvo iškelta sąlyga pasistatyti dujinį kompresorių. Panevėžio autobusų parkui toks įrenginys kainavo 550 tūkst. Eur. Mainais Aukštaitijos sostinė sulaukė 9 modernių dujinių autobusų. Pasak R. Petukausko, įmonei turint savo kompresorių, jais važioti keleivius atsieina du kartus pigiau nei varomais dyzelinu.

Dabar, anot vadovo, jei vežėjams būtų pritaikytas akcizas dujoms, važiavimo ekologiškais autobusais savikaina išaugtų dvigubai.

Direktorius skaičiuoja, jog, Vyriausybei įvykdžius abi užmačias – panaikinus vežėjams PVM lengvatą ir dar apmokestinus akcizu, Panevėžio savivaldybei tai kainuotų beveik pusę milijono eurų per metus.

„Savivaldybė turi tik du svertus padengti įmonės nuostoliams: didinti bilietų kainas arba ieškoti miesto biudžete pinigų padengti Autobusų parko nuostoliams“, – teigia R. Petukauskas.

autobusai, bilietai,

Panevėžio vicemeras Aleksas Varna neabejoja, kad keleivių vežėjams taikomų lengvatų panaikinimas sukeltų socialinį sprogimą. Anot jo, didinti bilietų kainą būtų pernelyg skausminga ir socialiai neteisinga, tačiau Savivaldybė biudžete irgi neturi atliekamo pusės milijono eurų. Be to, pasak vicemero, tokios mokesčių pertvarkos reikštų, kad Panevėžys veltui bus išmetęs didžiules lėšas Autobusų parko dujinei kompresorinei statyti, nes įmonei nebeapsimokės į gatves išleisti gamtinėmis dujomis varomų ekologiškų autobusų. Juos, pasak A. Varnos, turėtų pakeisti varomi aplinką teršiančiu dyzelinu.

„Tokie raštai ir ketinimai mus šokiravo. Kalba eina apie didžiules sumas. Prašysime Finansų ministerijos nenaikinti lengvatų, nes kitos išeities nematome“, – teigė A. Varna.

Nors ministerijos rašte savivaldybėms nėra nurodyta, kada bus sprendžiama dėl lengvatų keleivių vežėjams, tačiau ji perspėjo atsakymo laukianti iki balandžio 14-osios. Tai reiškia, kad esminis vežėjams klausimas gali būti sprendžiamas dar šioje Seimo sesijoje.

Komentarai

  • 70 ct už bilietuką?! Jei taip nutiktų, galimos irgi dvi išeitys: protestuoti arba, kas būtų protingiausia, persėsti ant dviračių.

  • Jau dabar važiuoti automobiliu pigiau.

  • Ir toliau kelkime mokesčius , kol visa Lietuva emigruos.

    • Atsakyti
  • Valdžia autobusais nevažinėja.

  • Aciu valdziai- gaila,kad ju protelis sugeba TIK didinti kainas-kitu keliu neranda arba tiesiog tingi ieskoti kazkokiu kitokiu iseiciu.JEI PABRANGINSIT BILIETUS VAIKSCIOSIM PESKOM arba vaziuosim dviraciais.Taip ir zinokit.

  • O kodėl tyli karžygys Urbšys ? Ar išseko jėgos už Karbauskį besikaunant ?

    • Atsakyti
  • jei matematika mokinosi tas dirikas, tai 20 proc. nuo dabar pilno kaina bilietelio 0.52 ct butu 0.61 ct. Is kur pas ji 0.70 ct? O ir siaip tas mastymas, kad luptu is tu, kurie dar gali…tikri lietuviai, gal truputi pas save biudzetus perziurekit, o ne is dar ale galinciu moketi lupti.

Rodyti visus komentarus (7)

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų