P. Židonio nuotr.

Autobusų vairuotojai – nykstanti profesija

Autobusų vairuotojai – nykstanti profesija

Senstant viešojo transporto vairuotojų kartai, jau po penkerių ar dešimties metų Lietuvoje gali nelikti, kas vairuos autobusus.

Su šios profesijos atstovų stygiumi susidūręs Panevėžio autobusų parkas kol kas bergždžiai ieško pamainos pensinio amžiaus sulaukusiems ilgamečiams darbuotojams.

Vidutinis Panevėžio autobusų parko vairuotojų amžius šiuo metu siekia beveik 60 metų, o dauguma šios profesijos atstovų jau įkopę į septintą dešimtį.

Sunerimusi, kad senjorai vairuotojai pradėjo palikti darbo vietas, įmonės administracija ėmėsi aktyviai ieškoti naujų darbuotojų.

Pirmosios paieškos Autobusų parko vadovui kol kas kelia šiurpulį. Pamainos senjorams – norinčiųjų dirbti autobusų vairuotojais neatsiranda, o kvalifikuotos darbo jėgos stygius ateityje įmonei gali reikšti griūtį.

„Skelbimuose rašome, kad vairuotojų atlyginimas – 1000–1300 eurų. Paskambinusieji pirmiausia klausia, ar tai „popierinis“ atlyginimas, ar tiek mokama į rankas. Išgirdę, kad atskaičius mokesčius uždirbtų apie 800 eurų, nutraukia pokalbį“, – pasakojo Panevėžio autobusų parko direktorius Arnoldas Gražys.

Jis teigia, kad su džiaugsmu mokėtų didesnius atlyginimus, bet to daryti neleidžia įmonės finansiniai pajėgumai, ypač šiuo metu, kai nerimą kelia gerokai išaugusios ir dar augančios sąnaudos.

Pasak A. Gražio, šiuo metu Autobusų parkas įdarbintų tris keturis vairuotojus. Kol kas padėtis nėra kritiška ir įmonė dar neturi planų retinti maršrutų.

Jaunimo neprivilioja

Teisę vairuoti autobusus suteikiantis D kategorijos vairuotojo pažymėjimas gali būti įgyjamas nuo 21 metų. Tačiau A. Gražys pabrėžė, kad tarp jo vadovaujamo Autobusų parko vairuotojų nėra nė vieno jaunesnio nei 30-ies. Nedaug telikę ir vairuotojų iki 50-ies metų, beje, tarp tokių – dvi moterys.

„Būtų džiugu, jei galėtume įdarbinti ir daugiau moterų. Štai Vilniuje vairuotojomis dirba tikrai nemažai, gana daug autobusus vairuojančių moterų Skandinavijos šalyse“, – pastebi A. Gražys.

Dauguma Panevėžio viešuoju miesto transportu keleivius vežančių vairuotojų – nuo 50 iki 70 metų.

„Ne taip seniai atsisveikinom su vairuotoju, vyresniu nei 70-ies. Neradome kuo jo pakeisti. Naujų vairuotojų neateina“, – apgailestavo A. Gražys.

Taip pat reikalingi darbuotojai remonto dirbtuvėse.

Panevėžio autobusų parko vadovas Arnoldas Gražys. P. Židonio nuotr.

Po miestą – 300 kilometrų

Panevėžio autobusų parko vairuotojams tenka važinėti įvairiais – ir miesto, ir priemiesčio, ir tarpmiestiniais maršrutais. Tie, kas ateitų dirbti į Autobusų parką, pirmiausia gautų miesto maršrutą.

Per darbo pamainą vairuotojai, važiodami keleivius maršrutiniais autobusais po miestą, nuvažiuoja nuo 200 iki 300 kilometrų.

Pasak A. Gražio, naujų autobusų vairavimas nedaug kuo skiriasi nuo lengvojo automobilio. Skirtumas toks, kad autobuso vairuotojas atsakingas už daug keleivių.

Baugina atsakomybė

„Vairuotojo darbas – įtemptas, atidus, sunkus ir labai atsakingas. O jauni žmonės ieško, kur galėtų pinigus uždirbti lengvai, neįdėdami daug pastangų ir atsakomybės. Nuvažiavo į vieną užsienio šalį – padirbo – parsivežė pinigų – išleido ir lekia į kitą šalį. Jaunimą sunku pririšti prie vietos, ypač kai reikia, kaip mums, autobusų vairuotojams, keltis ketvirtą ryto“, – priežastis, kodėl tapo sunku rasti norinčiųjų dirbti autobusų vairuotojais, mato Panevėžio autobusų parko profsąjungos pirmininkas Stasys Petrauskas.

Jis taip pat jau įkopęs į septintą dešimtį, o Panevėžio autobusų parke su nedidele pertrauka dirba jau keturias dešimtis.

„Panevėžyje transporto srautas nuolat didėja, automobiliais užstatomos šalikelės, gatvėse įrengiama vis daugiau greičio ribojimo kalnelių, važiuojant autobusu juos įveikti gana sudėtinga, tai ne tas pats, kas lengvuoju automobiliu. Be to, išmanieji šviesoforai – tikras kantrybės išbandymas. Turės praeiti daug laiko, kol apsiprasime su jais“, – aiškino S. Petrauskas.

Visgi, profesinės sąjungos lyderio nuomone, viena esminių priežasčių, kodėl jauni žmonės nesiveržia vairuoti autobusų, – nekonkurencingas, 800 eurų ar kiek didesnis atlyginimas į rankas.

„Darbo stažas atlyginimo dydžiui įtakos visai neturi. Tiek pat uždirbtų ir ką tik įdarbintas vairuotojas, tiek pat moka ir man, Autobusų parke dirbančiam nuo 1982 metų. Kadangi mano alga skiriama maistui ir mokesčiams, man jos pakanka. Tačiau jaunam žmogui, kuriam reikia auginti, į mokslus leisti vaikus, 800 eurų per mėnesį alga yra tikrai maža“, – pabrėžė S. Petrauskas.

Visų vežėjų galvos skausmas

Viešojo transporto vairuotojų deficitas – visos Lietuvos problema. Keleivių vežimo asociacijos skaičiavimais, šiuo metu šalyje trūksta maždaug 1000 šios profesijos darbuotojų. Dėl šios priežasties šalies didmiesčiuose jau koreguojami maršrutai, vežėjai neturi pajėgumų pilnai atidaryti tarptautinių maršrutų, plėsti užsakomosios veiklos.

Keleivių vežimo asociacija įspėja: jei niekas nesikeis, problema gilės, mat tiesiog neliks kam sėstis prie autobuso vairo.

Šalyje drastiškai mažėja įgyjančių teisę vairuoti D kategorijos transporto priemones: nuo 2010-ųjų iki 2019-ųjų metų kasmet tokių būdavo nuo 800 iki tūkstančio, pastaraisiais metais – kone perpus mažiau.

Komentarai

  • Kai autobusu parkui vadovavo Petukauskas, as, miesto vairuotojas, uzdirbdavau tuo metu Lietuvoje buvusia vidututine alga. Išėdus is direktoriaus posto Petukauska, alga parke 800 o vidutine 1100… Darykit isvadas.

    • patalpose lijo lietus , beržai augo ant stogo, nebuvo normalaus wc, bet tu galejai gerai nusipilt po reiso, ir dar uždirbai normaliai, o mes dulkes uostem ir tavo sutrinta autobusą baloje remontavom gudročiau tu tai daryk išvadas pats.

      • Atsakyti
      • Priedurni, juk naujas Autobusu parko patalpas pastate butent Petukauskas 😉

        • jo, gudročiau tu net pensijos sulaukei kol pastate.

Rodyti visus komentarus (4)

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų