Paradoksas: kol Panevėžyje tęsėsi kova dėl vietos atliekų tvarkymo rinkoje, įsigaliojo ją beprasmiška pavertęs įstatymas, leidęs savivaldybėms sudaryti sutartis su savo pačių įmonėmis. I. Stulgaitės-Kriukienės nuotr.

Atliekų rinkoje – nepajudinamas monopolis

Atliekų rinkoje – nepajudinamas monopolis

Panevėžyje privačiam verslui ir Savivaldybei susikibus dėl aukso vertę įgijusių komunalinių atliekų tvarkymo, nokdauno sulaukė Konkurencijos taryba. Šios bandymas priversti Aukštaitijos sostinės valdžią atsisakyti savo įmonės „Panevėžio specialus autotransportas“ paslaugų žlugo teisme.

Vilniaus apygardos administracinis teismas panaikino Konkurencijos tarybos nutarimą, kuriuo Panevėžio savivaldybei buvo paskirta 34,2 tūkst. eurų bauda. Tokią bausmę taryba buvo pritaikiusi po to, kai miesto valdžia nesutiko nutraukti komunalinių atliekų tvarkymo sutarties su Savivaldybės bendrove.

Paradoksas: kol Panevėžyje tęsėsi kova dėl vietos atliekų tvarkymo rinkoje, įsigaliojo ją beprasmiška pavertęs įstatymas. Pernai gruodį Seimas atvėrė kelius vidaus sandoriams – leido savivaldybėms sudaryti sutartis su savo pačių įmonėmis, tarp jų ir teikiančiomis atliekų tvarkymo paslaugas.
„Galėjome būti nubausti už tai, kas dabar jau yra teisėta“, – sako Savivaldybės administracijos direktorius Tomas Jukna.
Panevėžio savivaldybė padėjo tašką sausį su bendrove „Panevėžio specialus autotransportas“ pasirašiusi jau nuolatinę sutartį dėl atliekų tvarkymo mieste.
„Panevėžio specialus autotransportas“ vykdo ne tik atliekų vežimo paslaugą, bet žiemą prižiūri kelius. Tam ji ir buvo įsteigta, kad ta veikla būtų vykdoma be pertrūkių. Atliekų tvarkymą atidavus į privačias rankas būtų tekę arba naikinti įmonę, arba kitas jos paslaugas branginti“, – kalbėjo T. Jukna.

T. Juknos nuomone, į rinką atėjus mažą kainą pasiūliusiam privačiam vežėjui, nebūtų garantijų, kad pamatęs, jog veikla nepelninga, jos nenutrauks arba nesiims diktuoti savo sąlygų. I. Stulgaitės-Kriukienės nuotr.

Ne jachtoms pirkti

Spaudžiama Konkurencijos tarybos Panevėžio savivaldybė, pasak administracijos vadovo, išties jau rengėsi skelbti viešųjų pirkimų konkursą atliekoms vežti. Visgi, T. Juknos nuomone, į rinką atėjus mažą kainą pasiūliusiam privačiam vežėjui, nebūtų garantijų, kad pamatęs, jog veikla nepelninga, jos nenutrauks arba neims diktuoti savo sąlygų.
„Verslas nori uždirbti, o Savivaldybė kontroliuoja, kad jos įmonės pelnas būtų toks, jog pakaktų investicijoms į įrangą, bet ne jachtoms pirkti“, – aiškino T. Jukna.
Be konkurencijos atliekų vežimo rinkoje mieste įsitvirtinęs „Panevėžio specialus autotransportas“ per metus iš panevėžiečių išveža apie 22 tūkst. tonų šiukšlių, iš jų apie 19 tūkst. tonų surenkama vien iš gyventojų.

Mūšis dėl rinkos

Ginčas, kas Panevėžyje turėtų tvarkyti atliekas, truko maždaug ketvertą metų. Savivaldybė ir jos įmonė „Panevėžio specialus autotransportas“ į Konkurencijos tarybos, o vėliau ir teisėtvarkos akiratį pateko, kai skundą surašė iš rinkos pašalintas privatus atliekų vežėjas – panevėžiečių bendrovė „Švaros komanda“.
„Daug metų Panevėžyje vežėme atliekas, aptarnavome ir privatų sektorių, net dalį daugiabučių, ir įmones. Su „Panevėžio specialiu autotransportu“ normaliai konkuravome. Bet Savivaldybė mums liepė trauktis iš miesto – nebeleido dirbti nei su juridiniais, nei su fiziniais asmenimis. Kam gi jos įmonei reikalingas konkurentas?“ – kalbėjo bendrovės „Švaros komanda“ direktorius Alfredas Vitkus.
Anot jo, „Panevėžio specialiam autotransportui“ visa miesto rinka atiteko be konkurencijos.

„Savivaldybė su mumis turėjo laikinąją sutartį, paskui jos nebepratęsė. Kurį laiką atliekas vežėme be sutarties. Tada Savivaldybė mūsų įmonę apskundė, naujos sutarties nebesudarė, nors niekas neklausė, už kiek mes ar kita kokia įmonė dirbtų. „Panevėžio specialiam autotransportui“ sudarytos idealios sąlygos“, – piktinosi A. Vitkus.

Pasak verslo atstovo, „Švaros komanda“ į Konkurencijos tarybą kreipėsi tikėdamasi, kad Savivaldybė bus įpareigota nutraukti sutartį su savo įmone ir skelbti konkursą atliekų vežėjui parinkti. A. Vitkaus nuomone, jame būtų dalyvavę bent keturi privatūs vežėjai – ne tik vietiniai, bet ir Vilniaus, Šiaulių įmonės. Vis dėlto jei toks konkursas ir būtų įvykęs ir laimėjęs privatus vežėjas, direktorius spėja, kad vargu ar ilgai būtų padirbęs.

„Turbūt ant kiekvieno kampo mus valgytų, kabinėtųsi prie visko“, – įtaria A. Vitkus.
„Švaros komanda“ šiuo metu yra vienintelis atliekų vežėjas Panevėžio rajone. Šią rinką įmonė užėmė laimėjusi rajono Savivaldybės konkursą, kuriame dalyvavo penkios bendrovės.

Konkurso nepaskelbė

Išnagrinėjusi Panevėžio rinkos netekusio privataus atliekų vežėjo skundą, Konkurencijos taryba priėjo išvadą, kad Savivaldybė pažeidė sąžiningos konkurencijos principus. Šį sprendimą Savivaldybė ir „Panevėžio specialus autotransportas“ apskundė Vyriausiajam administraciniam teismui, tačiau jų skundai buvo atmesti. Po tokio teismo sprendimo Savivaldybė buvo spaudžiama dar iki 2018 metų balandžio įvykdyti Konkurencijos tarybos jai pateiktą reikalavimą nutraukti komunalinių atliekų tvarkymo sutartį su savo bendrove, o naują paslaugų teikėją parinkti skelbdama konkursą.
Sutartį Savivaldybė iš tiesų nutraukė, tačiau iš karto po to su ta pačia savo bendrove pasirašė laikinąją. Miesto valdžia tuomet motyvavo sudariusi veiksmų planą ir jau 2019-aisiais žadėjo skelbti viešųjų pirkimų konkursą.

„Negalime taip imti ir tiesiog nustoti vežti šiukšles, nors pagal Konkurencijos tarybos išaiškinimą tarsi šitaip ir turėtų būti. Nežinau, ar gyventojai būtų laimingi, jei taip padarytume“, – kalbėjo tuometis administracijos direktoriaus pavaduotojas Rimantas Pauža.

Įvartis į Konkurencijos tarybos vartus

Visgi Konkurencijos tarybai toks Savivaldybės veiksmų planas nepasirodė teisingas, mat atliekas mieste ir toliau vežė „Panevėžio specialus autotransportas“.
Už tai, kad delsė organizuoti atliekų vežėjo konkursą, Konkurencijos taryba Savivaldybei skyrė finansinę sankciją – 34 200 eurų baudą. Panevėžio valdžia iš karto pareiškė jos nemokėsianti ir ieškosianti teisybės teisme. Savivaldybės vadovai tvirtino matantys neteisybę: nors bent pusėje šalies savivaldybių komunalines atliekas veža jų pačių įmonės, sankcijų sulaukė tik Panevėžys.

Ir išties dabar Savivaldybė triumfuoja įmušusi įvartį į Konkurencijos tarybos vartus. Panevėžio valdžiai pavyko teisme įrodyti, jog bauda paskirta neteisėtai.

Konkurencijos tarybos skirtą baudą panaikinęs Vilniaus apygardos administracinis teismas rėmėsi panašiu ginču dėl Kauno savivaldybės vidaus sandorio su įmone „Kauno švara“, kurį vasario pradžioje išsprendė Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT). Šioje byloje buvo nustatyta, kad reikalavimas Savivaldybei konkurencingu būdu atrinkti komunalinių atliekų tvarkytoją buvo išties nepagrįstas.

Vis dėlto Panevėžio savivaldybei palanki žinia iš teismo dar nėra galutinė. Konkurencijos taryba turi beveik mėnesį pateikti skundą aukštesnės instancijos – Vyriausiajam administraciniam – teismui.
Ar toliau sieks nubausti Panevėžio savivaldybę, Konkurencijos taryba atsakymo kol kas neturi.
„Konkurencijos taryba dar vertina Vilniaus apygardos administracinio teismo sprendime išdėstytus motyvus ir juos išanalizavusi nuspręs, ar sprendimas bus skundžiamas aukštesnės instancijos teismui,“ – „Sekundei“ komentavo tarybos Komunikacijos skyriaus vedėja Lina Navickaitė.

Komentarai

  • tai va kodėl ,,specai’ už šiukšles lupa kiek nori ir ne už kiekį , bet kvadratinius metrus. O kur kontroliniai šiukšlių svėrimai kaip būdavo anksčiau?

    • Atsakyti
  • „Verslas nori uždirbti, o Savivaldybė kontroliuoja, kad jos įmonės pelnas būtų toks, jog pakaktų investicijoms į įrangą, bet ne jachtoms pirkti“, – aiškino T. Jukna.
    Specai išsivalė Panevėžį nuo konkurentų, o patys Pasvalyje dalyvaudami konkurse nudusino kainas ir laimėjo konkursą. Kai sekas, tai sekas po savivaldybės sparneliu

    • Atsakyti
  • pasverkite šiukšles nors iš vieno daugiabučio ir pamatysite, kad permokame dvigibai.

  • savivaldybė teisingai daro, kad neatiduoda šiukšlių vežimo Švaros komandai. Būtų buvę, kaip su Panevėžio rajonu, kai atėmė iš ankstesnio vežėjo, kainos tos pačios buvo neilgai, o paskui vis aukštyn ir aukštyn. Tas pats būtų ir su miestu.

Rodyti visus komentarus (4)

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų