T. Kapočiaus nuotr.

Kūryba – su socialinės lygybės prieskoniu

Kūryba – su socialinės lygybės prieskoniu

Panevėžietė Rūta Kepalaitė, šiuo metu Šveicarijoje karjeros laiptais sėkmingai kopianti dizainerė, pasiruošusi paneigti kiekvieną šiai profesijai taikomą mitą.

Nors mergina prisipažįsta, jog emigracija nepasirodė lengva, džiaugiasi atsiveriančiomis naujomis galimybėmis.

„Kartais manau, kad mūsų sėkmė yra nulemta – reikia tiesiog atsirasti reikiamu laiku reikiamoje vietoje, – sako šios savaitės „Panevėžio balso“ herojė. – Ir tam tikrose situacijose suprasti, kad tai yra ta sėkmės galimybė, kuria reikia pasinaudoti čia ir dabar.“

Menas gimsta pamažu

Rūta Kepalaitė atvira: šešeri metai mados srities studijų Vilniaus dailės akademijoje neabejotinai paveikė jos gyvenimą. Atsirado kitoks estetikos suvokimas, kurį ji, kartais net nesąmoningai, stengiasi taikyti kiekvieną dieną ir pačiose įvairiausiose situacijose.

„Negaliu to apibūdinti ar nupasakoti konkrečiais žodžiais, bet kartais manau, kad tikrai matau pasaulį kitomis akimis“, – šypteli dizainerė.

Viena vertus, 28-erių jaunos moters gyvenimas toks pat, kaip ir visų: kiekvieną dieną stengiasi pradėti mankšta – tai, anot jos, sukelia labai geras emocijas. Kita vertus, Rūta nė akimirkai nenutolsta nuo savojo pašaukimo.

„Gerdama rytinę kavą mėgstu paskaityti ir pasidomėti, kas naujo nutiko dizaino pasaulyje. Aišku, paskui – laiškai, užklausos ir nuoseklus darbas, priklausomai nuo krūvio“, – įprastą dieną piešia panevėžietė.

Šiuo metu ant Rūtos darbo stalo naujas projektas, pasirodysiantis kitų metų pavasarį. Su drauge bei nuostabia iliustratore Indre Svirplyte dizainerė žada į dienos šviesą paleisti maudymosi kostiumų kolekciją. Tai, pasak kūrėjos, artimiausias projektas – visa gamyba vyksta Lietuvoje, tačiau reikalaujantis daug pastangų ir laiko.

O dar menininkė kuria savo internetinę platformą, kuriai, įsitikinusi, pagaliau atėjo tinkamas laikas.

Pasiekimai Rūtą džiugina, tačiau jauna dizainerė jaučiasi dar tik pradedanti savo kelią, o su kiekviena nauja patirtimi įgyjanti ne tik žinių, bet ir aiškumo, kaip ir kur norėtų save realizuoti. Asmeninio archyvo nuotrauka

Nuo lėlių prie tikrų kolekcijų

„Visos mano dienos yra skirtingos, priklausomai nuo darbų ir einamųjų projektų. Dizainerio valandos nėra ribojamos, dažnai dirbti tenka ir naktimis“, – prisipažįsta R. Kepalaitė.

Mada ir dizainas su ja buvo ir yra nuo vaikystės. Mergina pamena jau nuo mažų dienų mėgusi piešti popierinėms lėlėms drabužėlius. Vaikui tai buvęs puikus laiko leidimo būdas, tačiau bėgant laikui pomėgių ratas plėtėsi, Rūta pradėjo lankyti Panevėžio dailės mokyklą. Tekdavo daug piešti, o laisvalaikiu mergina kurdavo aksesuarus. Tuomet prasidėjo konkursai, dailės olimpiados… Tad kūryba vienokia ar kitokia forma neišvengiamai lydėjo kiekviename žingsnyje.

„Nejučiomis vis ėjau dizaino link, – šypsosi Rūta. – Na, o kai reikėjo apsispręsti, kur stoti, nebuvo jokių abejonių.“

Pradėjusi studijas Vilniaus dailės akademijoje, panevėžietė kasdien visą laisvą laiką leisdavo siuvykloje.

„Ten būdavau iki išnaktų, – juokiasi prisiminusi. – Inspiruojanti aplinka, kūrybingi žmonės įkvėpė toliau domėtis mada ir būti jos dalimi.“

Nuo tada R. Kepalaitė dega aistra dizainui – ir jau skina atsidavimo kūrybai vaisius. Praėjusiais metais jaunųjų dizainerių apdovanojimuose su savo kurta apatinių kolekcija „Real look“ dizaino tyrimų kategorijoje menininkė laimėjo pagrindinį prizą.

Siekis – nepalikti abejingų

Rūta pasakoja prizinę kolekciją brandinusi ištisus dvejus magistrantūros studijų metus, o pirmojo įkvėpimo sėmusis idėjose apie kūno, odos ir judesio laisvę.

„Norėjau, kad tema būtų aktuali šiuolaikiniam žmogui, kad padėtų išspręsti tam tikrą problemą ir atsakytų į tobulo kūno kulto daromą žalą, galbūt ją net paneigtų“, – aiškina autorė.

Išgryninus temą, ją apibrėžus ir sukonkretinus liko keturios kūrybinės atspirtys: socialinė lygybė – odos atspalviai; išskirtinumas per odos „defektą“ – baltmė, strazdanos, apgamai, pigmentinės dėmės; saviraiškos priemonė – tatuiruotės; žmogaus prigimtis – gyvūnų raštai.

Nusprendusi surasti konkrečius žmones, turinčius šiuos odos išskirtinumus, R. Kepalaitė parašiusi per trisdešimčiai merginų. Drąsuolių atsirado ne tiek jau daug.

„Vis dėlto suradau septynias nuostabias moteris, kurios tapo mano mūzomis ir padėjo išsiaiškinti daugybę su mano magistro darbo tema susijusių klausimų“, – mena Rūta.

Ji mano, jog ši eksperimentinė apatinių drabužių kolekcija visus sužavėjo tuo, kad buvo susijusi su konkrečiomis merginomis, turinčiomis tam tikrus kūno netobulumus. Pats kūrybinis procesas ir bendravimas su nestandartiniais modeliais, anot dizainerės, įkvėpė ne tik ją, bet ir kitus.

„Norėjau paraginti nebijoti paneigti nusistovėjusius tobulo kūno kulto standartus ir parodyti, kad kiekvienas kitoniškumas yra tai, kuo reikia didžiuotis. Daugybė žmonių susidomėjo šiuo projektu ir skatino jį plėtoti. Tai padėjo pamatyti kitą grožio pusę ir kitaip pažvelgti į save patį, galbūt net įsivaizduoti save merginų vietoje“, – pasakoja R. Kepalaitė, besididžiuojanti merginomis, kurios nepabijojo parodyti save ir savo netobulumą prieš kameras.

„Žinau, kad kai kurioms iš jų teko išeiti iš savo komforto zonos. Tie, kurie matė šį projektą, tikrai neliko abejingi“, – tvirtina kūrėja.

Savo pirmajai apatinių drabužių kolekcijai Rūta Kepalaitė pasirinko išskirtinius modelius ir didžiuojasi kiekviena iš šių gražių drąsių moterų, padėjusių įkūnyti jos kūrybines idėjas. Laimos Kavaliauskaitės nuotraukos

Iššūkiais galima mėgautis

R. Kepalaitė neabejoja, jog kaip ir bet kuriame kitame, taip ir dizainerio darbe, norint prisivilioti sėkmę būtini tam tikri duomenys.

„Jei neturi gabumų, jei nerodai iniciatyvos, esi nemotyvuotas, tai tikrai nebūsi patrauklus, – tiesiai šviesiai sako Rūta.

O gabumai, jos įsitikinimu, atsiranda tik dirbant.

„Reikia investuoti daug laiko ir darbo, kad įgautum supratimą dizaino srityje. Bet, aišku, viskas yra išmokstama“, – pabrėžia.

Rūtos nuomone, norint tapti sėkmingu dizaineriu svarbus nuolatinis domėjimasis, tobulėjimas ir tas pats išėjimas iš komforto zonos.

„Dažnai pasijuokiu su kolegėmis, kad dizaineris – tai viskas viename: kūrėjas, organizatorius, darbų atlikėjas, išvežiotojas… – vardija pašnekovė. – Gamybos procesas yra ilgas ir reikalauja daug pastangų, žinojimo. Negali praleisti nė vienos grandies, nes visos yra vienodai svarbios gaminiui atsirasti. Taigi svarbiausia nebijoti iššūkių ir suprasti, kad dėl galutinio rezultato reikės daug dirbti.“

Pasak Rūtos, visas drabužių kūrimo procesas – kiekviena jo detalė yra labai įdomi ir svarbi. Ir nors atrodytų, jog sukurti kolekciją vienas juokas, dizainerė išsyk paneigia šį mitą.

Viskas prasideda dar nuo idėjos – domiesi, renki medžiagą, atlieki tyrimą. Išsigryninus temą seka eskizai, spalvos, detalės, grafiniai sprendimai, kurie taip pat turi įtakos galutiniam rezultatui.

Nors esi kūrybos žmogus, dizaine negali praleisti ir techninių aprašymų bei technologinių gamybos sprendimų.

„Man pačiai visada labai smagu pamatyti pirmuosius gaminio pavyzdžius. Tada jau gali įsivaizduoti didžiąją dalį rezultato. Bet tam tikrai reikia daug laiko bei pastangų,“ – tikina R. Kepalaitė.

Svarbiausia, anot dizainerės, nepamiršti mėgautis visu kūrybos ir gamybos procesu.

Lietuvoje, kaip ir visame pasaulyje, ši profesija neatsiejama nuo iššūkių. Pirmiausia tuo, kad tai nėra darbas nuo aštuonių iki penkių.

„Bet juk todėl tik dar įdomiau! – patikina Rūta. – Ne paslaptis, kad dizaino srityje egzistuoja projektų terminai, o visas gamybos procesas yra gana ilgas, kol galutinis produktas pasiekia klientą. Tačiau kūrybiški žmonės mėgsta iššūkius ir yra pasiruošę jiems. Galimybės yra didelės, tiesiog reikia jomis pasinaudoti.“

Dizainas turi nešti žinią

Pati Rūta kūrybinio įkvėpimo ir polėkio sako ieškanti kelionėse.

„Nauja kultūra, kvapai, spalvos, architektūra, žmonės, įspūdžiai – visa tai yra nepakartojama“, – sako panevėžietė.

„Šiuo metu gyvenu Šveicarijoje, tad kiekvieną savaitgalį su draugu keliaujame į kalnus. Kalnuose atrandu ramybę. Jų didybė ir grožis visada įkvepia“, – priduria ji, prisipažinusi, jog kalnuose fotografuojanti viską, kas tik patenka į akiratį: akmenis, pievą, kalnų viršūnes, medžius ar jų kamienus. Nes kiekviena, net ir smulki detalė gali įkvėpti ir vėliau atsirasti jos kūryboje.

Kaip dizainerė R. Kepalaitė sako puoselėjanti minimalizmą ir estetiką, tad būtent tai siekianti atspindėti savo darbais.

„Vis labiau ieškau dizaine prasmės, – atvirauja. – Todėl iškėlusi tam tikras problemas, pasitelkusi savo kūrybą ieškau jų sprendimo. Dizainas turi nešti žinią ir spręsti problemą. Ir tai susiję ne tik su įvaizdžiu. Labai svarbi yra būsena.“

Taip pat, anot kūrėjos, labai svarbus pats gamybos procesas, kadangi drabužių dizaino pramonė yra viena labiausiai kenkiančių gamtai.

„Būtina atsižvelgti į tvarumą. Ir geriausia pradėti nuo savęs“, – neabejoja pašnekovė.

Dizainerės vertinimu, viena linksmesnių jos kurtų kolekcijų gimė dar mokyklos laikais.

R. Kepalaitė tikina neturinti savo idealo, į kurį mados pasaulyje norėtų lygiuotis, tačiau labai mėgstanti sekti tvarios mados dizainerius ir prekės ženklus.

„Žaviuosi THINX, „Heist Studios“ apatinių prekės ženklais. Jų idėjos visada mane nustebina ir leidžia pažvelgti į dizainą iš kitos pusės“, – sako Rūta.

Sprendimą priėmė Panevėžio scenoje

Panevėžietei visos jos kurtos kolekcijos yra įsimintinos ir prisidedančios prie tolesnės kūrybos. Su kiekviena jų Rūta augo, galėjo stebėti savo progresą.

Vis dėlto, dizainerės vertinimu, viena linksmesnių jos kurtų kolekcijų gimė dar mokyklos laikais. Su ja ir dar keliomis kitomis R. Kepalaitei teko dalyvauti renginyje „Išdykęs stilius“.

Mergina pasakoja tuo metu nė neturėjusi siuvimo mašinos, tad viską dariusi rankomis.

Prieš dešimtmetį Rūta sumanė pagaminti kolekciją, skirtą Lietuvos tūkstantmečiui paminėti. Prie idėjos įgyvendinimo prisidėjo kone visi jos aplinkos žmonės: šeimos nariai, draugai.

„Internete suradusi skelbimą, su tėčiu į kažkokį kaimą keliavau pirkti net 50 kg pakulų. Ir kaip man, vaikui, tada pavyko viską susiorganizuoti?“ – dabar ir pati stebisi Rūta, nuoširdžiai dėkinga tėvams, kurie ją visada palaikė, kad ir kokie keisti kūrybiniai sumanymai virė jos galvoje.

Prie lietuviškų motyvų kostiumų atsiradimo svariai prisidėjo ir R. Kepalaitės klasės draugės, net kelias savaites padėjusios pinti kasas iš pakulų. Jos, o taip pat linas buvo visos kolekcijos arkliukas.

„Kolekcijos pristatyme grojo gyva muzika, draugė, dabar žinoma dainininkė Aistė Tomkevičiūtė, atliko savo kūrybos dainą, skirtą Lietuvai, o merginos žingsniavo podiumu. Buvo neapsakomai gražu. Aišku, dabar pažiūrėjus kolekcijos nuotraukas atrodo juokinga, bet, manau, tai padėjo man priimti sprendimą savo gyvenimą sieti su mados dizainu. Po metų įstojau į Dailės akademiją“, – prisimena R. Kepalaitė.

Kiekvienas gali būti išskirtinis

Pasak Rūtos, drabužis dizaineriui niekada nėra tik paprastas drabužis – į jį žiūrima kur kas įvairiapusiškiau.

„Apranga man yra labai svarbi, – neslepia ji. – Atsimenu, kai stojau į akademiją, brolis pasakė, kad renkuosi gerą specialybę, nes rengtis žmonėms reikės visada.“

„Manau, kad nereikia sureikšminti to, ką žmogus dėvi, bet tiesa tokia, kad yra tam tikras laikas ir vieta, kai turi atrodyti pagal tam tikras etiketo taisykles“, – į drabužius nenumoti ranka ragina Rūta.

Anot dizainerės, apranga tu tarsi reprezentuoji save, pristatai savo pareigas, parodai, ką veiki būtent toje aplinkoje, kurioje esi. O kadangi kiekvienas pats sprendžiame, ką šiandien rengtis ir kaip atrodyti, iš drabužių galima spręsti apie žmogų, jo savijautą ar net charakterio savybes – ir tai yra nuostabu.

„Juk kiekvienas viduje mes esame kūrėjas, kuris nori išreikšti save“, – neabejoja Rūta.

„Kalnuose atrandu ramybę. Jų didybė ir grožis visada įkvepia“, – sako R. Kepalaitė.

Mada keičiasi kiekvieną dieną. Galima sakyti, kad netgi kiekvieną minutę. Tačiau panevėžietė prisipažįsta visada besižavinti žmonėmis, kurie turi savo išskirtinį stilių, jį puoselėja, o ne aklai seka mados guru diktuojamomis tendencijomis.

„Svarbiausia pasiimti sau tas mados detales ar tuos akcentus, kurie tau tinka, – sako dizainerė, kurios nuomone Lietuvoje daugybė stilingo jaunimo, skiriančio dėmesį savo išvaizdai. – Ne visada tai, kas madinga, tinka kiekvienam. Pritaikius detales savo stiliui galite išgauti išties išskirtinę išvaizdą. Ne veltui daugybė dizainerių tendencijų ir įkvėpimo ieško Milano, Niujorko, Paryžiaus ar Londono gatvėse, stebėdami žmonių aprangos stilių.“

Kūrybiniame kelyje

R. Kepalaitė tikina nesiekianti tapti pasaulinio masto kūrėja. Jei taip kada nors atsitiks, tai, juokiasi, turbūt visai netyčia ir netikėtai.

„Tai, ką kuriu, yra skirta tam tikroms temoms analizuoti, realizuoti mano mintis. Niekada negalvoju, kad kolekcija turi patikti visiems – taip juk nebūna. Kiek žmonių, tiek skirtingų nuomonių, ir kas man yra gražu, kitam žmogui gali būti visiškai nepatrauklu“, – supranta dizainerė.

Visai neseniai Rūta atliko praktiką sporto drabužių įmonėje Ciuriche. Ten mergina buvo atsakinga už 2021-ųjų metų pavasario–vasaros tendencijų katalogą. Ši patirtis, pasak jos, padėjo išmokti naujų dalykų apie tendencijų prognozavimą ir sporto drabužius, kurių technologija yra labai specifinė ir sudėtinga.

„Įgavusi šios patirties, visgi supratau, kad noriu save realizuoti apatinių drabužių dizaine, – sako Rūta. – Taigi kitas mano žingsnis – įsidarbinti specializuotoje apatinių drabužių įmonėje. Kaip ir minėjau, kiekviena patirtis veda į priekį ir padeda siekti ateities tikslų.“

Panevėžietė tikisi, kad apkeliavusi pasaulį ir susikrovusi nemenką kūrybinį bagažą grįš gyventi į Lietuvą, kurioje galės toliau ramiai kurti.

„Svajoju įkurti savo įmonę, teikti mados dizaino paslaugas. Bet viskas dar prieš akis. Mėgaujuosi gyvenimo teikiamomis galimybėmis, naujomis pamokomis. Stengiuosi jomis pasinaudoti ir augti, tobulėti ir kaip žmogus, ir kaip kūrėja“, – įvykių neskubina Rūta.

Galerija

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų