Per karantiną ypatingomis sąlygomis ir išaugusiu krūviu dirbantys tolimųjų reisų vairuotojai sukilo gavę pranešimus apie sumažintą darbo užmokestį.

Vairuotojai graso minti stabdį

Vairuotojai graso minti stabdį

Per karantiną būtinas prekes gabenančius vilkikų vairuotojus pakelėse pasitinka plakatai su padėkomis, o darbdaviai – su mažesniais atlyginimais. Socialiniuose tinkluose bręsta vežėjų protesto akcija prieš Lietuvos logistikos gigantę įmonę „Girteka“.

Joje dirbantis panevėžietis Ignas pasiruošęs palikti vairą ir eiti ieškoti kito darbo. Prieš pat karantiną jo dienos atlygis nurėžtas kone 15 eurų.
„Internete kolegos iš Lietuvos ir kitų šalių dalijasi žinia, kad balandžio 20 dieną 9 val. sustos per tūkstantį „Girtekos“ vilkikų. Jos vairuotojai kovo 14-ąją gavo pranešimus apie sumažintus atlyginimus, kai kam nurėžta net pusė uždarbio. Dalis vyrų tą pačią minutę paliko mašinas užsienyje ir išėjo iš darbo. Per karantiną vairuotojai dirbo žymiai intensyviau – vairavo po 107 valandas per 2 savaites, nors leidžiama 90. Vadovybė dabar nebeleidžia net privalomų 45 valandų per savaitę poilsio“, – „Sekundei“ pasakojo panevėžietis Ignas.

Jis nesutiko viešai skelbti pavardės, nes vis dar negavo paskutinio savo atlyginimo.
Ignas, patyręs vairuotojas, uždirbdavo po 65 eurus per dieną. Už 8 savaites prie vairo ir dar keturias namuose atostogaujant į vairuotojo kišenę įplaukdavo daugiau nei 3600 eurų algos. Bet dabar Ignas per dieną uždirbs 53 eurus, su galima iki 4 eurų paklaida. Tad tolimųjų reisų vairuotojo trijų mėnesių atlyginimas tesieks 2700–2800 eurų.

„Jau ir taip mums mokėdavo mažiausiai Europoje. O su nauju atlyginimu man lieka tik eit iš darbo. Važiuojam nestodami, o algos mažėja“, – piktinosi panevėžietis.

Sulaukę prastų naujienų „Girtekos“ vairuotojai vylėsi, kad toks taupymas bus tik laikinas įmonės sprendimas, tačiau išsiaiškino, kad algų apkarpymas nėra trumpalaikis.

„7000 žmonių: lietuvių, baltarusių, ukrainiečių internete jau sukilo prieš tokius dalykus. Kai kurie skundus išsiuntė į Valstybinę darbo inspekciją Darbo ginčų komisijai. Po tokių žingsnių sumažinti algas pažadėta laikinai, bet kas žino, ar taip iš tiesų ir bus – nebegalima pasitikėti“, – sakė Ignas.
Jo žiniomis, vilkikų vairuotojai ruošiasi protesto akcijai.

„Žadama darbdaviams išsiųsti pranešimą – staigmeną, kokią ir jie mums padarė apie algas“, – teigė panevėžietis.

Jo nuomone, jei verslininkai nepaisys vairuotojų interesų, „Girteką“ baigs palikti paskutiniai lietuviai, kurių ir taip čia nebe daug dirba. Didžioji dalis vairuotojų – trečiųjų užsienio šalių piliečiai.

Vežėjams krizė

Žirklių darbuotojų algoms, Igno pastebėjimu, griebėsi ne tik Europoje lyderiaujanti transporto ir logistikos kompanija „Girteka“. Kovo pradžioje tokių pat pokyčių sulaukė ir kitų stambių vežėjų vairuotojai.
Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ patvirtino, kad iš tiesų pastebima tendencija mažinti paslaugos įkainius visos Europos logistikos sektoriuje. Nuo to nepabėgo net tokia ekonomiškai stipri valstybė kaip Vokietija.

„Girteka Logistics“ motyvuoja nemažinanti vairuotojų atlyginimų, tik laikinai sumažinusi dienpinigių normą.

„Verslas teigia, kad garažuose lieka šimtai tuščių vilkikų. Natūralu: jei nėra užsakymų, mažėja ir pajamos. Kai kur vežimo įkainiai krenta net iki 50 proc.“, – teigė „Linava“ atstovė spaudai Ineta Stravinskaitė.

Žinią apie vairuotojų akciją ji įspėja vertinti labai atsargiai. Tai, I. Stravinskaitės nuomone, gali būti tik gandai – patikrintos informacijos niekas taip ir nepateikė. Be to, ji teigė girdėjusi, kad tai ir šiokia tokia provokacija.

Manipuliuoja atlyginimais

Tiksli informacija apie kylančius vilkikų vairuotojus nepasiekė ir juos ginančių profsąjungų.
„Streiką suorganizuoti nėra taip paprasta, jau būtume tokią naujieną žinoję. Tikriausiai tai melagiena ir pačių vairuotojų diskusijos viešojoje erdvėje“, – spėja Vairuotojų profesinės sąjungos pirmininkė Jovita Jančauskienė.

Tačiau problemų šiame sektoriuje, anot jos, ypač karantino metu, tikrai atsirado. Ir nemažų. Niekam ne paslaptis, kaip apmokamas „furisto“ darbas: dalis – popieriuje, dalis – pagal susitarimą.
„Vairuotojai jau nuo vasario ėmė kreiptis į mus dėl atlyginimų, rašo skundus ginčų komisijoms. Bet formaliai, pagal dokumentus jiems algos nesumažėjo“, – kalbėjo profesinės sąjungos vadovė.
Žodinis susitarimas, pagal kurį vairuotojas gauna neapmokestintus dienpinigius, pasak J. Jančauskienės, nėra garantuotas ir dažniausiai priklauso tik nuo darbdavio bei pavaldinio santykių.
Fiksuotas tik atlyginimas popieriuje. Nuo šių metų jis vilkikų vairuotojams augo 28 proc. ir dabar siekia 1002 eurus, neatskaičius mokesčių.

„Vyriausybės nutarimu pakelta bazinė vairuotojų alga, matyt, verslui nelabai patiko, todėl rėžė per dienpinigius. Šitas sektorius žinomas tuo, kad neatsižvelgia į darbuotojų interesus“, – sako J. Jančauskienė.

Todėl į vilkikus lietuviai, anot jos, jau beveik ir nebelipa.

Naudojasi neišmanymu

Atsižvelgdama į vežėjų poreikį „Regitra“ net karantino metu jau kitą savaitę žada atnaujinti registraciją į egzaminus krovininių transporto priemonių – C, CE – kategorijų siekiantiems vairuotojams.
Tačiau, J. Jančauskienės duomenimis, Lietuvos vežėjų įmonėse 70 proc. vairuotojų sudaro trečiųjų šalių piliečiai.

„Dėl darbuotojų iš Ukrainos, Baltarusijos, manau, kad Lietuva ir savo koronaviruso bombos dar nesusprogdino. Žinoma, kad kirtus valstybės sieną, privalomas 14 dienų karantinas, bet trečiųjų šalių vairuotojai porą dieną pabūna Lietuvoje ir pilnu autobusiuku važiuoja į jiems skirtus vilkikus. Kas jiems daryti – pinigų reikia ir klauso“, – spėja Vairuotojų profesinės sąjungos pirmininkė.
Kad dėl karantino vilkikams sumažėjo darbo, ji tikrai nepastebi. Profesinė sąjunga gauna skundų, kad vairuotojai net privalomo poilsio nebestoja. Pasak J. Jančauskienės, užsakymų sumažėjo nebent technikos gabentojams.

Nusiteikę rimtai

„Sekundei“ susidomėjus vairuotojų akcija su žurnalistais susisiekė ir vienas jos organizatorių, ukrainietis Večeslavas. Penkerius metus „Girtekoje“ dirbantis vyras teigė, kad užtenka šiai įmonei tyčiotis iš vargstančio žmogaus.

„Mūsų darbas sunkus, per karantiną važiuojam ir į Ispaniją, ir į Italiją. O čia – žinia apie sumažintą atlyginimą“, – kalbėjo vairuotojas.

Jis patvirtino subūręs pusantro tūkstančio kolegų ne tik iš trečiųjų šalių, bet ir lietuvių, kurie pasiruošę pirmadienį užtraukti rankinį stabdį savo vilkikuose. O kol kas kaip įspėjimą organizatoriai paruošė laišką darbdaviams ir lauks atsako.

„Laišką siųsime šiandien, jei niekas nepasikeis, pirmadienį vilkikai stos ten, kur tuo metu bus“, – ketvirtadienį „Sekundei“ tvirtino Večeslavas.
„Girtekos“ vadovybė, anot jo, apie susidariusią situaciją tikrai žino: jie esą stebi viešąją erdvę ir darbuotojų diskusijas.

Pakeitimai buvo būtini

„Girteka Logistics“ strateginių partnerysčių direktorius Kristianas Kaasas Mortensenas patikino, kad bendrovė nuolat bendrauja su savo vairuotojais, siekdama suteikti jiems visą reikiamą informaciją, laikinai įvestiems pokyčiams įvertinti. O jie buvo būtini.

„Pasaulis patiria finansinę krizę, kokios dar niekada nebuvo matęs, ir tai taip pat daro įtaką mūsų bendrovei, krinta vežimų gabenimų skaičiai ir kainos. „Girteka Logistics“ kurį laiką mokėjo didesnius nei rinkoje dienpinigius, o dėl dabartinės ekonominės situacijos turėjome padaryti laikinus pakeitimus. Mes nemažiname vairuotojų atlyginimų. Laikinai sumažinome dienpinigių normą, kuri atitinka įstatyme numatytą“, – aiškino įmonės atstovas.

Kaip daugelis Europos įmonių, anot jo, ir lietuvių vežėjai turi koreguoti savo biudžetus bei išlaidas pagal naują verslo aplinką.

„Šiuo metu laikinai sustabdėme naujų darbuotojų pritraukimą, sumažinome visas nebūtinas išlaidas ir atliekame dar daugiau pakeitimų. Tai nėra pirma ekonominė krizė „Girteka Logistics“ istorijoje. Turime patirties tokiose situacijose, tam, kad užtikrintume veiklos tęstinumą ir išsaugotume kuo daugiau darbo vietų“, – pabrėžė K. K. Mortensenas.

Keli bendrovės vairuotojai esą turi klausimų vadovybei dėl jų bendrojo atlygio paketo pakeitimų, laikinai priimtų dėl COVID-19 situacijos ir Europos Sąjungos ekonominės krizės.

„Visi kartu siekiame išsaugoti darbo vietas bei išvengti bet kokių trikdžių. Mes visuomet laikomės darbo teisės, įstatymų ir taisyklių bei toliau jų laikysimės. Šiuo metu nė vienas vairuotojas nestreikuoja ir visi vilkikai važiuoja. Tarp kolegų turime daug vairuotojų, kurie palaiko tokį laikiną sprendimą dėl dienpinigių normos. Jie, kaip ir mes, supranta kritinę situaciją visoje rinkoje“, – teigė K. K. Mortensenas.

Kovos ne visi

Valstybinė darbo inspekcija informavo, kad vežėjai visada aktyviai kreipiasi į Darbo ginčų komisiją. Bet pastaruoju metu iš „Girtekos“ prašymų nagrinėti darbo ginčus nėra gauta.
Į internetines diskusijas dėl planuojamos vilkikų akcijos įsitraukę kiti lietuvių vairuotojai skelbė įvairias nuomones. Vieni siūlė prisidėti, kiti tik tyčiojosi, kad „furistams“ pritrūks drąsos eiti iki galo ir viskas baigsis pašūkavimais socialiniuose tinkluose. O lenkų spauda jau rašo apie ruošiamą atkirtį „Girtekai“.

 

„Girteka Logistics“ motyvuoja nemažinanti vairuotojų atlyginimų, tik laikinai sumažinusi dienpinigių normą.

Komentarai

  • Eikit akmenu rinkti arba siena raveti, jei dar 53 eurai per diena mazai!

    • O tu žmogelį brent esi bandęs padirbt tarptautinių pervežimų vairuotoju. Manau kad tamstai tik akmenys ir telieka rinkt.

    • Eik išsipagyriok besmegeni.

Rodyti visus komentarus (3)

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų