I. Stulgaitės-Kriukienės nuotr.

Užvirė mūšis dėl aukso vertės atliekų

Užvirė mūšis dėl aukso vertės atliekų

Panevėžiečių šiukšles vežanti Savivaldybės įmonė „Panevėžio specialus autotransportas“ įkėlė koją ir į kaimyninio Pasvalio rajono rinką, tuo užrūstindama dėl vietos joje bandžiusius varžytis verslininkus. Nors konkurso nelaimėjusiai privačiai bendrovei „Ecoservice projektai“ nepavyko teisme pasiekti, kad Panevėžio savivaldybės valdomos įmonės dalyvavimas tokiame konkurse būtų pripažintas kaip iškreipiantis konkurenciją, vis dėlto taškas šioje istorijoje nepadėtas.

Aukščiausiasis Teismas medžiagą perdavė nagrinėti Konkurencijos tarybai ir Viešųjų pirkimų tarnybai. Šios turės atsakyti į klausimą, ar iš Panevėžio savivaldybės be konkurencijos krūvą užsakymų gaunanti ir taip savo gyvavimą užsitikrinanti jos pačios įmonė išties sąžiningai elgėsi varžydamasi konkurse dėl pasvaliečių atliekų.

Teismų karuselę užsukę verslininkai atkreipė dėmesį, kad „Panevėžio specialus autotransportas“ Pasvalyje šiukšles kažkodėl veža pigiau nei savame mieste. Panevėžiečiai atliekų vežėjai atkerta, jog toks kainų lyginimas yra neetiškas ir neteisingas.

Kliuvinys – trečia vieta

Lietuvos Aukščiausiasis Teismas gegužės viduryje paskelbė atskirąją nutartį byloje, kurioje „Ecoservice projektai“ prašė panaikinti Panevėžio regiono atliekų tvarkymo centro skelbto konkurso vežti mišrias komunalines atliekas Pasvalio rajone rezultatus. Šiame konkurse laimėtoju pripažintas „Panevėžio specialus autotransportas“.
Teismas konkurso rezultatų neanuliavo. Anksčiau tokį patį sprendimą buvo priėmę ir dar du žemesnės instancijos teismai.

Aukščiausiasis Teismas nutartyje pabrėžė, kad dėl „Ecoservice projektai“ klausimų iš esmės nepasisakė, nes ši įmonė konkurse užėmė tik trečiąją vietą.

„Kreipėmės į teismą teigdami, kad „Panevėžio specialus autotransportas“, įsteigtas konkrečios savivaldybės gyventojų interesams užtikrinti, neturėtų vykdyti komercinės veiklos bet kur Lietuvoje. Iš esmės tai net neatitinka jo veiklos tikslų. Tačiau kreipęsi į teismą turėjome tam tikrų apsunkinimų iš teisinės pusės, nes nebuvome antrosios vietos laimėtojai, taigi, tarsi neturime suinteresuotumo ginčyti pirkimo rezultatų. Jei būtume buvę antri konkurse, neatmetame, kad byla galėjo pasisukti dar kitaip“, – teigė „Ecoservice projektai“ advokatė Daiva Lileikienė.

Retenybė teismų praktikoje

Nors bylinėjimosi baigtis palanki „Panevėžio specialiam autotransportui“, kita vertus, pasak advokatės, šitoje byloje susiklostė gana unikali situacija.
„Teismas žengė žingsnį, kuris yra absoliučiai retenybė ,– priėmė papildomą nutartį, atkreipdamas dėmesį, kad mato tam tikrų klausimų ir jam kyla abejonių dėl to, ar iš tiesų panevėžiečių įmonės vidaus sandoris su Savivaldybe ir sprendimas dalyvauti kitų savivaldybių viešuosiuose pirkimuose yra teisėtas. Jau vien tai, kad Aukščiausiasis Teismas priėmė nagrinėti mūsų skundą, rodo, kad problema yra reikšminga ir svarbi valstybės mastu“, – mano D. Lileikienė.
Įprastai tokio pobūdžio konkursuose laimi mažiausią kainą pasiūlęs dalyvis. Tai reiškia, kad „Panevėžio specialus autotransportas“, kad laimėtų rinką Pasvalio rajone, privalėjo pasiūlyti mažiau nei konkurse dalyvavusios verslo įmonės.
Advokatės nuomone, panevėžiečiai tokią galimybę turėjo dėl to, jog jau turi užtikrintą finansinį užnugarį ir garantijas iš savo Savivaldybės.

Net dvi institucijos aiškinsis, ar Panevėžio savivaldybės atliekų vežėjai teisėtai kelia koją pas kaimynus pasvaliečius. I. Stulgaitės-Kriukienės nuotr.

Abejojo mažos kainos pagrįstumu

Panevėžio savivaldybė su savo įmone „Panevėžio specialus autotransportas“ yra dešimčiai metų, iki 2030-ųjų, sudariusi vidaus sandorį tvarkyti bet kokias buityje susidarančias atliekas. Tokios sutarties galiojimo terminas šalių susitarimu dar gali būti pratęstas. Šio sandorio vertė siekia 50 mln. eurų, tačiau konkreti atliekų tvarkymo kaina neapibrėžta – sutartyje numatyta, kad panevėžiečiai moka Panevėžio savivaldybės tarybos nustatytą įmoką už atliekų tvarkymą.

„Ecoservice projektų“ teismui apskųstą sutartį vežti atliekas ir Pasvalio rajone „Panevėžio specialus autotransportas“ su konkursą organizavusiu Panevėžio regiono atliekų tvarkymo centru pasirašė trejiems metams su galimybe ją pratęsti dukart po 12 mėnesių. Šio sandorio vertė siekia 1,4 mln. Eur (su PVM).

D. Lileikienė neatmeta, kad užtikrinta ateitis, turint savo akcininkės Savivaldybės užsakymą, „Panevėžio specialiam autotransportui“ leido mušti kainą dalyvaujant konkurse dėl atliekų tvarkymo Pasvalio rajone.

„Iš to galima daryti prielaidą, nors negalime to tiesiogiai patikrinti, kad „Panevėžio specialaus autotransporto“ veiklos dalį kaštų Pasvalyje padengia panevėžiečiai“, – atkreipia dėmesį advokatė.

Ar panevėžiečių įmonė konkuruoja sąžiningai ir nuo to nenukenčia už šiukšlių išvežimą sumokantis vartotojas, dabar turės išsiaiškinti Konkurencijos taryba ir Viešųjų pirkimų tarnyba.

Arši konkurencija

Nuo sausio atliekas Pasvalio rajone vežančio „Panevėžio specialaus autotransporto“ direktorius Rolandas Ramūnas „Ecoservice projektų“ žygius per teismus pavadino aršiausios konkurencijos pavyzdžiu.

„Buvo paskelbtas viešasis pirkimas, mes laimėjome, „Ecoservice projektai“ liko trečioje vietoje. Bet jų tikslas užimti visą rinką, tai visais įmanomais būdais bando mums pakenkti“, – sako R. Ramūnas.
Anot jo, tai, kad įmonės akcininkė yra Panevėžio savivaldybė, nėra kliūtis dalyvauti kitų savivaldybių konkursuose.
„Mes dalyvaujame komercinėje veikloje, turime pakankamai pajėgumų, patirties, resursų, kad dalyvautume tokiuose konkursuose“, – patikino direktorius.

Pasvalio su Panevėžiu nelygina

Konkurentų keliamą prielaidą, kad Panevėžyje veikianti įmonė kaimyniniame Pasvalio rajone atliekas renka pigiau nei savame mieste, R. Ramūnas paneigia tvirtindamas, kad dėl paslaugų specifikos kaimiškosios ir miesto savivaldybių įkainių net neįmanoma lyginti.

„Pasakyti, kam pigiau, o kam brangiau, praktiškai neįmanoma, negalima lyginti miesto su rajonu. Skiriasi ne tik nuvažiuoti kilometrai, bet ir paslaugos kiekis. Tai visiškai nesulyginami dalykai“, – tikino direktorius.

Anot jo, Panevėžyje ne tik dažniau tuštinami konteineriai, bet ir papildomai kainuoja prie jų suverstų atliekų krūvų išvežimas. Joms iškuopti į vieną vietą siunčiamos trys mašinos, Pasvalyje, kur tokių sąvartynų nėra, užtenka ir vienos mašinos konteineriams ištuštinti.

„Skiriasi ir atliekų išvežimo specifika, kiekiai, tonažas, įvairovė. Pasvalyje pirko tik vieną paslaugą – mišrių atliekų sutvarkymą. Panevėžyje mes tvarkome viską – dar ir padangas, ir šiukšlynus. Teismas pasisakė, kad „Ecoservice projektai“ neteisūs keldami šitas preliudijas. Gali duoti kam tik nori. Yra įstatymai ir mes jų laikomės. Nereikia iš jų daryti apstatymų“, – piktinosi R. Ramūnas.

Paslaugos – iš savų

Miesto plėtros skyriaus vedėjas ir „Panevėžio specialus autotransportas“ valdybos pirmininkas Jokūbas Leipus teigia, kad Savivaldybė, kaip vienintelė šios įmonės akcininkė, skatina ją užsidirbti ir iš komercinių paslaugų, taip pat ir kitose savivaldybėse. Įstatymai tokioms įmonėms leidžia iš tokios veiklos gauti ne daugiau nei 20 proc. pajamų.
„Mes skatiname įmonę tą daryti, nes matome, kad išnaudodama visus savo resursus, ji kuria žymiai daugiau naudos miestui“, – teigė J. Leipus.

Anot jo, Savivaldybės vidaus sandoriai su savo įmonėmis leidžia užtikrinti gyventojams reikalingų paslaugų tęstinumą. Jis sako galintis pateikti ne vieną pavyzdį, kai savivaldybės, sukirtusios rankomis su jų konkursus laimėjusiais privatininkais, vėliau turi didelių problemų. Anot jo, visi matė, kad pernai Panevėžyje konkursą laimėjusi įmonė nesugebėjo užtikrinti, kad mieste žolė būtų nupjauta pagal Savivaldybės reikalavimus. Šiais metais Savivaldybė miesto viešųjų erdvių šienavimą atidavė į „Panevėžio specialiojo autotransporto“ rankas.

„Tokių pavyzdžių pilna Lietuvoje. Vilniaus savivaldybė kovoja su privačiomis įmonės, kurios neveža atliekų tokiu dažnumu, kaip buvo numatyta sutartyse, už įsipareigojimų nesilaikymą joms skiria baudas, tas pats Alytaus savivaldybėje. Kai ateina privatus tiekėjas, pasiūlydamas mažą kainą, ilguoju laikotarpiu nebelieka savivaldybės įmonės, o tada verslininkai gali pareikalauti didesnių kainų, kas ir nutiko Vilniuje“, – kalbėjo J. Leipus.

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų