Turi automobilį – turi ir pinigų

Turi automobilį – turi ir pinigų

Nuo kitų metų įsigalios įstatymas, leisiantis iš keleivių vežimo paslaugų užsidirbti bet kuriam automobilį turinčiam gyventojui. Šią veiklą kontroliuoti paskirti savivaldybės specialistai būgštauja, kad keliuose atsivers Pandoros skrynia. Ar iš tiesų kiekvienas prie algos galėsime prisidurti veždami keleivius?

Nuo kitų metų gatvėse gali atsirasti nauja uždarbio forma. Sausio 1 dieną Panevėžyje bei kituose miestuose turėtų įsigalioti Kelių transporto kodekso pakeitimai, įteisinsią vežimą už atlygį lengvuoju automobiliu. Tokios permainos papildomai užsidirbti teikiant vežimo paslaugas leis bet kuriam vairuotojui, kuris turi savo automobilį.

Panaši praktika sostinėje prasidėjo jau prieš metus. Į Vilnių įžengusi Jungtinėse Amerikos Valstijose (JAV) populiari kompanija „Uber“ netruko sulaukti lietuvių dėmesio. Elektroninėmis programomis taksi paslaugas sostinėje gali siūlyti kiekvienas ne mažesnį nei 2 metų vairuotojo stažą ir ne senesnį nei 10 metų senumo automobilį turintis pilietis. Tereikia gauti veiklos leidimą iš Valstybinės mokesčių inspekcijos ir laukti internetu plaukiančių užsakymų.

Paskutiniais šios kompanijos duomenimis, už automobilio iškvietimą per „Uber“ Vilniuje prašoma nuo 50 iki 80 centų, už nuvežtą kelio kilometrą – 33– 56 ct, o už laukimo minutę – 0,09 ct. Minimali tokios kelionės kaina yra 1,5 euro. Tiek pat prašoma susimokėti ir atšaukus iškvietimą.

Vilniečiai gana dažnai naudojasi naujoviška vežimo paslauga. O savo automobiliu pavėžinti pakeleivį susigundo net įžymybės.

Toks kelionės būdas, atrodo, netrukus išplis ir visoje Lietuvoje. Panevėžio miesto savivaldybė gavo Lietuvos Vyriausybės nurodymą iki gruodžio 31 dienos nuspręsti, kaip bus įgyvendintas Kelių transporto kodekso pakeitimų projektas dėl keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais paslaugų.

Baiminasi dėl keleivių saugumo

„Keičiamas Kelių transporto kodekso straipsnių pakeitimų įstatymas, kuris įteisins keleivių vežimą lengvuoju automobiliu. Šių pakeitimų esmė, kad mokamai vežti galės ne tik taksi paslaugų teikėjai, bet ir paprasti vairuotojai – šiems tereikia turėti savo automobilį“, – naują projektą pristatė Panevėžio miesto savivaldybės Miesto infrastruktūros skyriaus vyriausioji specialistė Ina Urbonavičienė.

Rodos, viskas gražu – žmonės galės papildomai užsidirbti. Tačiau I. Urbonavičienė gana skeptiška šiuo klausimu. Anot jos, kiekviena paslauga paprastai reglamentuota tam tikromis taisyklėmis. Tuo metu projekte dėl keleivių vežimo beveik nėra jokių reikalavimų nei vežėjui, nei jo automobiliui.

„Gyventojai keleivių vežimo už atlygį paslaugas galės teikti tik turėdami teisėtai valdomus lengvuosius automobilius, atitinkančius bendruosius motorinių transporto priemonių reikalavimus. Automobilis privalės priklausyti vežėjui. Tačiau apie transporto priemonės būklę, žymėjimą visai nekalbama“, – „Sekundei“ teigė I. Urbonavičienė.

autobusu-stoteles-posedis-pas-mera-urbonaviciene-03

I.Urbonavičienės teigimu, projekte dėl keleivių vežimo beveik nėra jokių reikalavimų nei vežėjui, nei jo automobiliui.

Projekte, anot jos, taip pat nekalbama, kokie reikalavimai keliami vairuotojui. Nusikalstama paslaugos teikėjo praeitis, vairavimo stažas, amžius, elgesys kelyje ir visi kiti kriterijai projekto autoriams pasirodė neverti specialaus reglamento.

„Ką galime kalbėti apie keleivių saugumą samdant tokius vežėjus? Taip, kompanija „Uber“ turi savo reikalavimus. Bet jie privalomi ir Lietuvos įstatymų bazėje, jei jau įgyvendinama tokia uždarbiavimo forma“, – tvirtino specialistė.

Kontroliuoti neįmanoma

Pagal parengtą tvarką keleivius vežioti už atlyginimą galės ne tik „Uber“ ir panašios įmonės, bet ir eiliniai gyventojai.

„Naujose taisyklėse netgi nereglamentuojama, kokiu būdu bus įformintas vairuotojo darbas. Jei taksi dėl leidimo teikti paslaugas privalo kreiptis į Valstybinę mokesčių inspekciją, tai čia aprašomi vežėjai už atlygi pagal Kelių transporto kodeksą privalės turėti tik deklaraciją, kuri liudys apie jų ketinimą vykdyti veiklą. Daugiau nepaaiškinta…“ – sakė I. Urbonavičienė.

Būtent pagal minėtą dokumentą vežėjus turės tikrinti ir leidimus tokiam verslui išduoti Savivaldybė. Tačiau pašnekovė negali suprasti, kaip jai ar kitiems atsakingiems specialistams bus įmanoma patikrinti tas deklaracijas, jei vežėjų automobiliams nereikia netgi išskirtinio transporto priemonės žymėjimo.

„Vežėjui užpildžius deklaraciją, kurios reikalavimai taip pat visai neaiškūs, mes jau kitą dieną privalėsime duoti jam leidimą vykdyti veiklą. Bet kaip mums juos pagauti? Nestovėsime juk gatvėse ir nestabdysime visų automobilių iš eilės. Taip pat turime teisę iš šių vairuotojų atimti veiklos leidimą, jei jie nesilaiko reikalavimų. Bet konkrečių reikalavimų taip pat nėra. Viskas šakėmis ant vandens parašyta – automatinis kažkokio pavyzdinio dokumento nurašymas, be jokio detalizavimo“, – nuogąstavo specialistė.

Naujiesiems vežėjams nereikės net elektroninių programėlių – užteks ranka surašyti sutartį ir pakišti ją keleiviui. O jei tikrintojai nespės gaudyti vairuotojų, tai ir tokius dokumentus uždarbiautojai greit pamirš.

Prastums buldozeriu

„Įspūdis toks, kad naują tvarką dėl vežimo už atlygį lengvuoju automobiliu bandoma prastumti buldozeriu. Nėra jokių garantijų nei dėl saugumo, nei dėl mokesčių skaidrumo“, – teigė I. Urbonavičienė.

„Įspūdis toks, kad naują tvarką dėl vežimo už atlygį lengvuoju automobiliu bandoma prastumti buldozeriu. Nėra jokių garantijų nei dėl saugumo, nei dėl mokesčių skaidrumo.“

I. Urbonavičienė

Todėl, anot jos, Panevėžio miesto savivaldybė, pasitarusi su kitais didžiaisiais rajonais, rengia atsakomąjį raštą Susisiekimo ministerijai. Jame specialistai dėsto priekaištus, esą įgyvendinti paruoštų taisyklių neįmanoma – nei dėl vežėjų kontrolės, nei paslaugos patikimumo.

Tačiau I. Urbonavičienė atvira – greičiausiai į tokias Savivaldybės pastabas niekas neatsižvelgs. Ir sausio 1 dieną kas norės, tas ir vežios keleivius savo automobiliais už pinigus. O įstatymų leidėjai grįš ir grįš prie šio reikalo siūlydami pataisas ir papildymus.

Vyriausybės nurodytą projekto įgyvendinimo kontrolę turi suderinti visos atsakingos institucijos. Šis terminas galioja ir Valstybinei mokesčių inspekcijai. Čia ir anksčiau buvo patvirtinta tvarka dėl keleivių vežimo veiklos, naudojantis „Uber“ mobiliąją programa.

Panevėžio apskrities valstybinės mokesčių inspekcijos (AVMI) atstovė spaudai Rita Skavičienė informavo, kad gyventojai, norėsiantys vykdyti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais veiklą, privalės įregistruoti VMI individualiąją veiklą pagal pažymą.

„Numatyta, jog keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais paslaugas teikiantys vežėjai VMI nustatyta tvarka ir mokesčių įstatymuose nustatytais terminais privalo teikti informaciją apie iš minėtos veiklos gaunamas pajamas arba pavesti šią informaciją VMI vežėjo vardu teikti keleivių vežimo organizatoriui, su kuriuo vežėjas yra sudaręs sutartį. Šiuo metu VMI rengia ir derina minėtų duomenų teikimo tvarką“, – patikino atstovė.

Terpė manipuliacijoms

Kreivai į naują paslaugą žiūri ir bendrovės „Meida“ vadovas Jonas Muraška. Jis tikina žinąs, kad JAV elektroninė programėlė „Uber“ sužlugdė ne vieną taksi įmonę. Tačiau Panevėžyje tokios konkurencijos pašnekovas nesitiki.

muraska

Jei prispaus naujoviškų „taksistų“ konkurencija, į pažangias technologijas spjauti neketina ir „Meidos“ vadovas J. Muraška. Tačiau verslininkas netiki, kad panevėžiečiai greitai pripras naudotis elektroninėmis programėlėmis.

„Amerikoje vežimas automobiliais su „Uber“ programėle – labai populiarus. Bet ar tai pasiteisins mūsų mieste, nežinau. Vis dėlto tai ne itin patikima paslauga – atsiranda galimybė slėpti mokesčius bei keisti savo darbo įkainius“, – savo nuomonę išsakė taksi bendrovės vadovas.

Iš savo kolegų Vilniuje jis girdėjo, kad ten kol kas ši naujovė nėra plačiai prigijusi. Mat mieste, kur keliuose susidaro spūstys, mokėti papildomai už vežimo laiką – gana brangu.

„Tai gana patogi terpė manipuliuoti kainomis. Už tą pačią paslaugą galima prisigalvoti įvairių įkainių. Lyg parduotum batus ir papildomai paprašytum už padą, už raištelius“, – kalbėjo J. Muraška.

Pašnekovo žiniomis, Vilniuje ir be „Uber“ jau yra įmonių, kurios dirba panašiu principu. Jei prispaus naujoviškų „taksistų“ konkurencija, į pažangias technologijas spjauti neketina ir J. Muraška. Tačiau verslininkas netiki, kad panevėžiečiai greitai pripras naudotis elektroninėmis programėlėmis – ypač vyresnio amžiaus žmonės.

„Gąsdina – negąsdina, bet žiūrėti į priekį reikia. Jau per krizę netekome 50 proc. uždarbio. Į vėžes grįžome keldami savo paslaugų kokybę: pirkdami naujesnius automobilius, dirbdami su atsakingesniais taksistais“, – teigė „Meidos“ vadovas.

Juokina taksi kainos

Verslininkas pridūrė, kad ir artimiausiu metu vėl žada atnaujinti savo taksi parką. Tik toks patogumas klientams kainuos. Įmonė jau pateikė Panevėžio miesto savivaldybei pranešimą, jog 40 ct ketina didinti įsėdimo į taksi mokestį. Nuo gruodžio 24 dienos jis bus nebe 58, o 99 ct.

„Žmonės jau juokiasi iš taksi pigumo. Keliems keleiviams važiuoti tokiu transportu tapo gerokai pigiau nei autobusu. Kainos Lietuvoje augo, o taksi įkainiai taip ir liko nepakitę ketverius metus. Kalafioras ir tas šoko nesukėlė dėl kainos, kodėl turėtume mes bijoti? Be to, ir minimalus atlyginimas kilo – dispečeriams, vairuotojams sumokame daugiau, o už vežimą imame tą patį“, – klientų supratingumo tikisi J. Muraška.

Už vieną kilometrą jo įmonės vairuotojai ir toliau prašys 61 ct. Šis įkainis tradiciškai didės švenčių dienomis ir sieks 99 ct už nuvežtą kilometrą.

41 centu įsėdimą į taksį nuo Kalėdų brangins ir įmonė „Sezamas“. Kiti mokesčiai liks tokie pat, brangs tik šventinės kelionės nuo gruodžio 24 iki 26 bei Naujųjų metų dieną.

O štai su verslo liudijimu dirbantis taksistas Vytautas sakė, kad savo paslaugas pabrangino iš karto po euro įvedimo. Todėl ir didelio klientų pasipiktinimo išvengė. Jis už įsėdimą iš keleivio prašo 1 euro. Tiek pat kainuoja ir nuvažiuotas kilometras (per šventes ir savaitgaliais 1 km kainuoja 1,50 euro).

„Mūsų ir darbo sąlygos sunkesnės – savo klientų ieškome gatvėje. Be to, ir kiek išlaidų – techninę automobilio būklę privalu tikrinti kas pusmetį, automobilio draudimas trigubai brangesnis nei paprasto“, – tvirtino Vytautas.

Šventinės taksi tradicijos

Kalbėdama apie išduotus leidimus teikti taksi paslaugas Panevėžyje I. Urbonavičienė pripažino, kad panevėžiečiai – ne itin aktyvūs tokių transporto priemonių klientai. O paslaugas jiems mūsų mieste siūlo 20 įmonių ir 75 fiziniai asmenys.

„Šie skaičiai pastaraisiais metais gana pastovūs. Finansiškai geriau laikosi jau gyventojams įprastos įmonės. O šio verslo naujokai kartais išsiregistruoja net nepradėję veiklos. Taksi paslaugų sumažėja vasarą, kai vairuotojai susiranda kitokio uždarbio užsienyje“, – kalbėjo specialistė.

Panevėžio taksi įkainiai, anot jos, gana panašūs. Prieš Kalėdas jie išauga. Visi taksi paslaugų teikėjai apie kainų pokyčius prieš penkias dienas turi pranešti Savivaldybei.

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų