Sviestas ar aliejus?

Sviestas ar aliejus?

Rasti receptą, kuriame nėra nė šlakelio aliejaus ar šaukštelio sviesto, tikriausiai būtų sudėtinga. Šie produktai plačiai naudojami įvairiose pasaulio virtuvėse: Viduržemio jūros šalys savo patiekalų neįsivaizduoja be alyvuogių aliejaus, Azijoje mėgstamas sezamų, o Indijoje kepant dažnai naudojamas lydytas sviestas. Tačiau kada kurį produktą teisingiausia ir sveikiausia naudoti?

Žmonės vis labiau pažįsta skonių pasaulį, atranda ir mėgaujasi naujomis įvairių produktų rūšimis – tai tinka ir kalbant apie riebalų – aliejaus ar sviesto – pasirinkimą.

Kokį aliejų pasirinkti, labiausiai priklauso nuo to, ką ruošiatės gaminti. Jei dairotės aliejaus salotoms, geriausia rinktis kuo tyresnį, ekologišką, aukščiausios kokybės šaltai spaustą aliejų. Šis spaudimo būdas, anot maisto ekspertų, yra labiausiai tausojantis gerąsias savybes, nes aliejus išlaiko augalo kvapą, savitą tirštumą, spalvą ir unikalų skonį.

Jeigu ruošiate patiekalą, kuriam bus reikalinga itin aukšta temperatūra, – pirmenybę geriau teikti kokosų, sezamų ar saulėgrąžų aliejui. Pastaruoju metu pasaulyje išpopuliarėjo ir dar vienas produktas – lydytas ghi sviestas. Jį naudoti galima ne tik vietoje įprasto sviesto, ruošiant konditerijos gaminius, bet ir kepant itin aukštoje temperatūroje, mat degti jis pradeda tik 260 laipsnių karštyje.

Alyvuogių aliejus. Vienas universaliausių ir sveikiausių yra alyvuogių aliejus. O ypač naudingas tyras, ypač grynas („extra virgin“), nerafinuotas alyvuogių aliejus. Jame gausu mononesočiųjų riebalų rūgščių, antioksidantų, kurie ne tik suteikia gardų skonį salotoms ar kitiems patiekalams, bet ir naudingi organizmui. Nors aukščiausios rūšies alyvuogių aliejumi yra gardinami netgi ledai, jį naudoti kepimui reiktų atsargiai. Geriausia kepti žemesnėje ar vidutinėje temperatūroje.

Saulėgrąžų aliejus. Šiame aliejuje yra daug vitamino E. Skirtingai nei alyvuogių, saulėgrąžų aliejus puikiai tinka kepti aukštoje temperatūroje. Jis neturi stipraus skonio, vadinasi, neužgožia gaminamo patiekalo. Šis aliejus taip pat puikiai tiks ir salotoms gardinti.

Štirijos moliūgų sėklų aliejus. Štirijos regione gaminamas moliūgų aliejus išsiskiria sodria žalia spalva, pasižymi riešutų skoniu ir maloniu aromatu, taip pat turi ir sveikatą teigiamai veikiančių savybių. Moliūgų sėklų aliejus gali būti naudojamas tiek šaltiems, tiek karštiems patiekalams gardinti, tačiau su juo kepti maisto nerekomenduojama – geriausi šiuo aliejumi apašlakstyti patiekalus prieš pat patiekiant. Mat jį įkaitinus dingsta gerosios savybės.

Kokosų aliejus. Jame yra labai daug sočiųjų riebalų, todėl dažnai diskutuojama dėl kokosų aliejaus naudos sveikatai. Tačiau kai kurių specialistų teigimu, vartojant šį aliejų organizme gali padidėti gerojo cholesterolio kiekis, kuris turėtų mažinti riziką susirgti širdies ligomis. Jame taip pat yra medžiagų, turinčių antibakterinių, antimikrobinių ir antivirusinių savybių. Šis aliejus puikiai tiks kepti itin aukštoje temperatūroje.

Sezamų aliejus. Šis aliejus mėgstamas dėl stipraus riešutų skonio. Sezamų aliejus dažniausiai vartojamas ruošiant Azijos šalių virtuvės patiekalus. Jis tinkamas kepti itin aukštoje temperatūroje, tačiau puikiai dera ir salotoms. Sezamo aliejus pasižymi antibakterinėmis savybėmis.

Lydytas sviestas. Lydytas (ghi) sviestas gaminamas iš kokybiško karvių pieno sviesto. Jo pasigaminti galima ir namuose. Tereikia sviestą kaitinti tol, kol vanduo atsiskiria nuo pieno riebalų. Lydytas sviestas gali būti naudojamas įprastai, bet labiausiai praverčia, kai reikia gaminti ilgai ir kaitriai, mat degti ima tik labai aukštoje temperatūroje. Dėl didelio kiekio vitamino E lydyto sviesto vartojimas gali sulėtinti organizmo senėjimo procesus, taip pat gali padėti sustiprinti imuninę sistemą, apsaugoti organizmą nuo infekcijų ir peršalimo.

Jūsų komentaras

Sponsored Video

Daugiau leidinio naujienų