SAVAITĖS KLAUSIMAS. Kas atgrasytų nuo noro sėsti prie vairo girtam?

SAVAITĖS KLAUSIMAS. Kas atgrasytų nuo noro sėsti prie vairo girtam?

Išlenkus taurelę sėsti prie vairo – labai blogas ir netgi pražūtingas įprotis, bet kai kurie jos vis dar neatsisako tapdami potencialiais žudikais. Statistika negailestinga – Lietuvoje turbūt nebuvo tokių metų, kad per girtų vairuotojų sukeltas tragiškas avarijas nebūtų sužalotas ar nežūtų žmogus.

„Panevėžio balsas“ šią savaitę klausia, kodėl žmonės taip rizikuoja – sėdasi girti prie vairo? Ar tokiems vairuotojams skiriamos bausmės adekvačios pažeidimui? Kas atgrasytų nuo noro vairuoti girtam?

Virginijus MAČĖNAS
Panevėžio apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos viršininkas

P. Židonio nuotr.

Kaip žinom, už Kelių eismo taisyklių pažeidimus skiriamos administracinės arba baudžiamosios nuobaudos. Abi ganėtinai griežtos. Administracines nuobaudas skiria policija.

O štai su baudžiamąja teise kiek sudėtingiau. Neretai pasitaiko, kad Kelių eismo taisyklių pažeidimai teismuose nagrinėjami ilgai, kartais net keletą metų. Paskelbus nuosprendį, visuomenė būna jau pamiršusi ir patį padarytą nusikaltimą.

Girtam vairuotojui užmušus žmogų, didžiausia numatyta bausmė – dešimties metų laisvės atėmimas. Tačiau ar kas nors esame girdėję, kad tokia būtų skirta? Bet turbūt pavardytume atvejų, kai girti vairuodami užmušę žmogų pagal laidavimą nuo bausmės teismo buvo atleisti. Manyčiau, neturėtų taip būti.

Per mano darbo Kelių policijoje metus baudos už vairavimą išgėrusiam keitėsi, griežtėjo.

Seniau nebuvo konfiskuojamos girtų vairuotojų transporto priemonės, ilgam nebūdavo atimami vairuotojų pažymėjimai. Beje, anksčiau Kelių policija sulaikydavo daugiau vairuojančių girtų žmonių.

Galvoju apie paskutinį rezonansinį atvejį, kai girtas 60-metis sudarė avarinę situaciją ir pražudė jauną vyrą bei mažą jo sūnų. Tiek metų sulaukęs žmogus jau turėtų būti pavyzdys kitiems, mokyti jaunesnius atsakomybės.

Nesuprantami man ir tie atvejai, kai pamatę policijos automobilį, vairuotojai įspėja apie jį kitus.

Juk gali būti, kad šviesomis jie pamirksi ir tiems, kurie vairuoja išgėrę. Taigi, jei perspėtieji padarys avariją, moralinė atsakomybė kris ir tiems, kas juos įspėjo. Nes policija pažeidėją galbūt būtų sulaikiusi ir avarijos būtų išvengta.

Beje, aš pats, kai vairuoju ne darbo metu ir pamatau keliu nemažu greičiu atlekiantį kokį pilietį, irgi pamirksiu šviesomis. Tokia mano prevencinė priemonė, nes pažeidėjas tuomet bent jau sumažina greitį.

Tomas MARKELEVIČIUS
Žurnalistas, ralių dalyvis

Asmeninio archyvo nuotr.

Baudos už vairavimą išgėrus Lietuvoje gana didelės. Net ir lengvas girtumas reiškia teisės vairuoti praradimą nuo vienerių metų ir tūkstantinę baudą.

Maža to, padarius net ir nedidelį, techninį eismo įvykį ir esant lengvam girtumui jau gresia automobilio konfiskacija. Jau nebekalbu apie tai, kad vidutinis girtumas užtraukia nebe administracinę, o baudžiamąją atsakomybę.

Ko gero, nėra girto vairuotojo, kuris įkliuvo policijai ar padarė avariją pirmą sykį išdrįsęs vairuoti neblaivus.
Tai reiškia, kad iki tol toks žmogus daug kartų kėlė pavojų eismo saugumui, bet jam tiesiog pasisekdavo praslysti pro policijos ar pilietiškų eismo dalyvių akis.

Matome, kad vairuotojai vis tiek drįsta važiuoti neblaivūs, sukelia tragiškas avarijas. Mano nuomone, baudų didinimas nepadės.

Tai mūsų tautiečių mentaliteto klausimas, o pakeisti požiūrį į vairavimą išgėrus galima tik per švietimą ir mokymą, ugdant jaunąją kartą ir pamažu nueinant senajai – tai, kuri augo ir savo, kaip vairuotojų, patirtį kaupė tais laikais, kai važiuoti išgėrus buvo norma, o pareigūnai užmerkdavo akis už kupiūrą.

Tie laikai jau toli praeityje – policija seniai įveikė kyšių problemą, visuomenė kuo toliau, tuo mažiau pakanti girtiems, bet vis dar reikia laiko, kad užaugtų nauja, kitaip mokyta ir kur kas atsakingesnė vairuotojų karta.

Šiuo metu lengvųjų automobilių vairuotojams leidžiama įpūsti iki 0,4 promilės. Sunkvežimių, motociklų vairuotojams, keleivius vežantiems asmenims ir jauniems vairuotojams taikoma nulio promilių taisyklė. Kodėl tuomet visi kiti gali vairuoti būdami iki 0,4 promilės neblaivūs?

Mano manymu, alkoholis ir vairavimas yra nesuderinami dalykai, o dabar automobilių vairuotojams palikta galimybė rizikuoti ir užsiimti skaičiavimais, ar po dviejų bokalų salyklinio gėrimo dar galima sėsti prie vairo, ar jau nebe.

Tokios, net ir nedidelės, laisvės neturėtų būti – arba vairuoji, arba vartoji.

Šiais laikais, kai su taksi miestą pervažiuoti gali už kelis eurus, rizikuoti eismo saugumu, bauda, teisės vairuoti praradimu ir pakirsta reputacija gali tik visiškai nemąstantis asmuo.

Inga KANIŠAUSKĖ
Pedagogė, rašytoja, Panevėžio aktyvių šeimų bendruomenės narė

P. Židonio nuotr.

Stengiuosi sąmoningai nežiūrėti vakaro žinių, nes kartais tragiškas įvykis įstringa galvoje labai ilgam. Net nesitiki, kad vairuotojai gali būti tokie neatsakingi.

Kodėl žmonės prie vairo sėda girti? Geras klausimas!

Turbūt visiems atrodo, kad nieko čia neišgėriau – vieną taurę vyno, vieną alaus – dar tikrai nieko nesijaučia. Bet alkoholis gali suveikti staiga ir dėl aplinkos pasikeitimų. Pavyzdžiui, šiltame automobilyje.

Sėdantieji prie vairo apsvaigę elgiasi labai lengvabūdiškai, neapgalvotai, o kai jau nutinka netikėta – arba geriau sakyti tikėtina – nelaimė, tada iš jų lūpų galime išgirsti sau užduodamus klausimus: „Kodėl taip pasielgiau? Geriau būčiau pasirinkęs kitą variantą.“

Kaip mama dažnai jaučiuosi nesmagiai išleisdama savo pirmokę į parduotuvę ar mokyklą. Nesu užtikrinta dėl jos saugumo gatvėje. Visada jai primenu, kad žiūrėtų automobilių.

Mano galva, baudos girtiems vairuotojams dabar tikrai nėra adekvačios, jei visokiausi siaubingi eismo įvykiai taip dažnai pasikartoja.

Labai norėtųsi sakyti, kad visuomenė nepakanti neblaiviems vairuotojams, bet kiekvienoje kompanijoje būna įvairiausių situacijų.

Norėčiau, kad jeigu jau išgėręs draugas sumąsto, kad jam žūtbūt reikia vairuoti, protingi draugai neleistų to daryti. Juk dabar taip lengva išsikviesti pavežėją – tik sėsk ramus ir važiuok, kur tau reikia.

Manau, ankstyvas jaunosios kartos švietimas padėtų išvengti nelaimių kelyje, tačiau tikrai ne žodinė
prevencija.

Šiuolaikiniams vaikams ir jaunimui reikia realių situacijų, pavyzdžių, vizualų.

Jei būtų sukurta aktyvi prevencinė priemonė, kai mokiniai dar mokyklos suole išbandytų „girtumo akinius“, pamatyti, kokių situacijų nutinka keliuose, išbandyti galbūt net virstančio automobilio muliažą, manau, būtų įtaigu.

Visiškai sutinku, kad girtas prie vairo – potencialus žudikas. Jei jam ir šįvakar pavyks pasiekti savo tikslą be jokių pasekmių, toks vairuotojas važiuos antrą ir trečią kartą.

Saulius MATULIONIS
Baikeris, ugniagesys-gelbėtojas, motokroso teisėjas

P. Židonio nuotr.

Manau, kad švietimas šioje srityje būtų kur kas prasmingesnis nei baudų didinimas.

Nuo mažens, dar darželiuose ir mokyklose turėtų būti daugiau kalbama apie saugų eismą, žalingus įpročius, tik tada situacija keliuose pasikeis. O baudų didinimas girtiems vairuotojams nieko gero tikrai neatneš.

Sunku pasakyti, kodėl vairuotojai sėda prie vairo neblaivūs.

Manau, paprasčiausiai dėl to, kad išgėręs žmogus praranda nuovoką ir sveiką protą. Pats vairuoju, bet per visą vairavimo stažą man nėra tekęs susidurti su girtais vairuotojais.

Tačiau darbo metu ne kartą teko važiuoti į girtų sukeltas avarijas.

Kiekvieną kartą matant, kad skaudaus ar net tragiško eismo įvykio kaltininkas yra girtas vairuotojas, kyla pyktis. Turbūt kaip ir visiems žmonėms.

Nors mūsų visuomenė atrodo nesanti tolerantiška ir pakanti girtiems vairuotojams, visgi galėtų reaguoti dar aktyviau: matant bičiulį ar artimąjį girtą ir norintį sėsti prie vairo, neleisti net atidaryti automobilio durelių.

Komentarai

  • Kol vairavimas neblaiviam nebus priskiriamas kriminaliniam nusikaltimui ir bus už tai skiriama reali laisvės atėmimo bausmė be jokių išlygų, tol nieko gero nebus. Nors tai būtų biudžetui nemažas krūvis, bet gyvybių būtų išgelbėtą nemažai. Bet gi pinigai svarbiau už gyvybę liberalioje visuomenėje? Ypač jei ji ne mano 🙂 Gyvulį sutramdo tik botago baimė ir ne kitaip.

Rodyti visus komentarus (1)

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų