Pomidorai – aukso obuoliai

Pomidorai – aukso obuoliai

Pomidorai – viena populiariausių daržovių visame pasaulyje, panašiai kaip ir bulvė, mus pasiekė tik XVI amžiuje iš Pietų Amerikos. Didžiojoje Britanijoje ilgai laikyta nuodingu dekoratyviniu augalu, šiuo metu ji varžosi su kitomis daržovėmis savo sveikatai naudingomis savybėmis ir net vadinama supermaistu.

Pagal pasaulinę statistiką – pomidorai yra ketvirta pagal populiarumą daržovė po bulvių, salotų ir svogūnų. Nors biologai paprieštarautų, kad iš tikro tai ne daržovė, o vaisius. Tačiau kad ir kaip jį pavadinsi, pomidoro nauda sveikatai šiuo metu niekas neabejoja.

Pomidorus maistui prieš 2,5 tūkst. metų pradėjo vartoti actekai. Daugumoje pasaulio šalių jie iki šiol vadinami panašiai, kaip juos vadino šie indėnai – „tomatl“ arba, išvertus iš actekų, „išpūstas vaisius“. Lietuvių kalboje vartojame iš italų kalbos atėjusį pomidorą, itališkai tai reiškia – aukso obuolys („pomo d‘oro“).

Nors šiuo metu tradiciniu pomidoru laikomas maždaug kumščio dydžio raudonas vaisius, jų atradimo pradžioje tai buvo nedidelės geltonos ir gana rūgščios daržovės. Visas dabartinis jų spektras – tai per 500 metų nuo atgabenimo iš Pietų Amerikos išvestos veislės.

Šiandien dėl savo naudingų medžiagų pomidorai yra plačiai naudojami. Net ir tie žmonės, kurie sako, jog nemėgsta daržovių, dažnai patiekalus pagardina pomidorų padažu.

Šis produktas taip pat naudingas sveikatai, kaip ir pomidorai, nes siekiant išvengti kai kurių ligų, tarp jų ir vėžio, termiškai apdoroti pomidorai yra veiksmingesni, o juk pomidorų padažas ir gaminamas šias daržoves verdant. Termiškai apdorojant pomidorus lengviau įsisavinamas antioksidantas likopenas, kuris mažina organizmo oksidacinį stresą ir taip padeda apsisaugoti nuo vėžinių ligų.

Likopenas taip pat padeda stiprinti širdį. Apskaičiuota, kad termiškai apdorotame pomidore likopeno yra apie 60–180 mg/kg, kai šviežiuose produktuose likopeno koncentracija būna 5–10 mg/kg mažesnė.

Taip pat vėžinių ligų riziką mažina pomidoruose esantis beta karotenas. Beje, siekiant suvartoti kuo daugiau šios medžiagos, rekomenduojama rinktis vyšninius pomidorus, kur jų koncentracija didžiausia.

Be minėtų antioksidantų, pomidorai taip pat yra puikus vitaminų A, C ir K, folio rūgšties bei kalio šaltinis. Juose gausu tiamino, niacino, vitamino B6, magnio, fosforo ir vario, kurie visi yra būtini gerai savijautai.

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų