Pakilęs iš Stetiškių aerodromo, ilgametę pilotavimo patirtį turintis panevėžietis kelionę tragiškai baigė vos už poros kilometrų nuo kilimo tako. P. Židonio nuotr.

Piloto žūties kolegos netirs

Piloto žūties kolegos netirs

 

Panevėžio aeroklubas atsisveikina su ilgamečiu savo nariu, tragiškai žuvusiu panevėžiečiu Egidijumi Bagdonavičiumi. Nuo nelaimingo atsitikimo piloto neapsaugojo net dvidešimties metų patirtis danguje. Orlaivių avarijas tiriantys pareigūnai šią bylą iš karto užvertė, mat nukritęs ultralengvasis, mėgėjiškas dvivietis lėktuvas nepatenka į tiriamųjų kategoriją.

Pakilęs penktadienio vakarą iš Stetiškių aerodromo, ilgametę pilotavimo patirtį turintis E. Bagdonavičius kelionę tragiškai baigė Panevėžio rajone, vos už poros kilometrų nuo kilimo tako. Orlaivis tapo nevaldomas ir smigo į žemę, pilotas žuvo iškart.

Lėktuvas nukrito netoli elektros linijos, bet elektros laidų nekliudė. Į nelaimės vietą atskubėję du greitosios medicinos pagalbos ekipažai niekuo nebegalėjo padėti. Medikai konstatavo vyro mirtį.

Į tragedijos vietą tuojau atskubėjo žuvusiojo kolegos. Nelaimės sukrėstas Panevėžio aeroklubo direktorius Bronius Zaronskis pasakojo, jog žuvęs pilotas šiam klubui priklausė maždaug dvi dešimtis metų.

Visgi pastaruoju metu bičiuliai skraidymo entuziastą retai matydavo kylantį į orą. Pasak aeroklubo viršininko, E. Bagdonavičius šiais metais dar tik antrą kartą buvo pakilęs paskraidyti. Aeroklubo vadovo nuomone, tragediją galėjo nulemti daug priežasčių.

„Galėjo žmogus mirti ore, galėjo lemiamą reikšmę turėti padaryta netrumpa pertrauka tarp skrydžių, o gal lėktuvo techninis gedimas. Neatmetama ir pilotavimo klaidos tikimybė“, – „Sekundei“ kalbėjo B. Zaronskis.

Nelaimės vietoje buvo matyti iššovęs lėktuvo parašiutas. Visgi manoma, kad pilotas nespėjo pabandyti juo katapultuotis – gelbėjimosi priemonė veikiausiai išsiskleidė nuo smūgio orlaiviui atsitrenkus į žemę.

Sudužęs dvivietis lėktuvas registruotas Lietuvoje, jis priklausė žuvusiam pilotui.

Susitiko prieš nelaimę

Likus pusvalandžiui iki lemtingo skrydžio, geros nuotaikos E. Bagdonavičių matė Panevėžyje trumpam nusileidęs Kupiškio aeroklubo vadovas, pilotas Laurynas Griauzdė. Niekas, anot jo, artėjančios nelaimės negalėjo nė įtarti – tą vakarą oras atrodė puikus pilotuoti.

Bet, pasak L. Griauzdės, propaguojant ekstremalų pomėgį, žūties, traumų nuojauta visada vaikšto šalia. Tokie įvykiai nutinka reguliariai ir tai yra neišvengiama šito proceso dalis.

„Svarbu tik išmokti pamokas ir atsakingai į viską žiūrėti, dar labiau saugotis“, – teigė L. Griauzdė.

Anot jo, ne visos kritinės situacijos ore būna ir vadovėliuose aprašytos. Kartais iš jų išsisukti labai sunku.

Žuvęs panevėžietis, pasak L. Griauzdės, buvo atsakingas, subrendęs ir kaip žmogus, ir kaip pilotas. Todėl kolega netiki, kad jis penktadienį dangų galėjo raižyti per drąsiai. L. Griauzdės nuomone, tai, kad E. Bagdonavičius pastaruoju metu mažokai skraidė, nėra priežastis abejoti jo tvirta patirtimi.

„Kai piloto patirtis mažesnė, jam reikia daugiau skraidyti. Mūsų klube yra tokia tvarka, kad retai skraidantiems pilotams tenka įveikti kontrolinį skrydį su instruktoriumi. Taip galime numanyti galimas avarines situacijas, ypatingus atvejus. Jei instruktorius mato, kad pilotas pasirengęs, leidžia skristi savarankiškai. Kuo pilotas turi daugiau patirties, tuo jis geriau valdo netikėtas situacijas“, – aiškino Kupiškio aeroklubo vadovas.

L. Griauzdės nuomone, abejoti ultralengvųjų lėktuvų saugumu, jei jie tvarkingi, eksploatuojami teisingai, o pats pilotas – profesionalas, tikrai neverta.

Oreiviai įvykio netirs

Tragedijos vietos nuotraukas gavę aeronautikos tyrėjai panevėžiečio piloto bylą užvertė.

„Atsižvelgiant, kad tas orlaivis buvo ultralengvasis ir mėgėjiškos konstrukcijos, tokio įvykio galima netirti. Todėl mes to ir nedarome“, – teigė Transporto avarijų ir incidentų tyrimo skyriaus vedėjas Laurynas Naujokaitis.

Anot jo, tiriamos tik sertifikuotų pilotavimo priemonių avarijos. Nesertifikuotųjų imamasi nebent turint tikslą pagerinti nukritusio orlaivio saugą, šiuo atveju nematoma būtinybės tą daryti.

Orlaivių avarijų ir incidentų tyrimų vadovo duomenimis, šiais metais Lietuvoje buvo užregistruotos dar dvi orlaivių avarijos. Per vieną skrydį žuvo du asmenys, per kitą – apsieita be aukų. Abi sudužusios skraidymo priemonės buvo mėgėjiškų konstrukcijų.

Penktadienį piloto žūtimi pasibaigusio skrydžio aplinkybes aiškinasi Panevėžio apskrities vyriausiojo policijos komisariato pareigūnai. Pradėtas ikiteisminis tyrimas mirties priežasčiai nustatyti. Socialiniuose tinkluose žuvusiojo artimieji išplatino informaciją, kad tenka laukti ekspertizės ir dar nėra žinoma, kada piloto kūnas bus grąžintas šeimai. Tačiau laidotuvės planuojamos šią savaitę.

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų