I. Stulgaitės-Kriukienės teigimu, simpoziumuose svarbiau pasidalyti patirtimi, dalyvauti kūrybos procese kitomis sąlygomis ir netgi – parodyti meninio stiklo gimimo savotišką spektaklį.

Pasaulio menininkus subūrė stiklo spektakliai

Pasaulio menininkus subūrė stiklo spektakliai

Meninis stiklas – tikriausiai vienintelė kūrybinė sritis, nepaliekanti abejingų: vieni bijo ar negali pakęsti karščiu alsuojančios aplinkos, kurioje gimsta meno kūrinys, kiti gyventi be to negali, myli, domisi, eksperimentuoja.

Pastarųjų bendruomenė, palyginti su kitomis meno šakomis, gana nedidelė.

Vieni kitus pažįsta, nuolat vis įvairiuose „stikliniuose“ renginiuose susitinka ar bičiuliaujasi, lyg giminės būtų, o sutikę dar nepažįstamą, lengvai susidraugauja. Tarptautiniai meninio stiklo simpoziumai – irgi tarsi savotiški giminių suėjimai. Tik į juos kiekvienas atsiveža savo patirtis, žinias ir įgūdžius, juos demonstruoja dirbtuvėse, dalijasi su kolegomis, diskutuoja, bendrauja, pristato teoriniuose seminaruose. Kiekvienam tikram stiklininkui norisi turėti tokį renginį savo šalyje, savo mieste, susikviesti pasaulio stiklo menininkų bendruomenę pas save. Tai – prestižo reikalas, lygiai taip, kaip ir būti pakviestam jame dalyvauti.

Pats didžiausias iššūkis iš įvairių kraštų atvykusiems kūrėjams yra neįprastos jiems darbo prie krosnies sąlygos, kurios kiekvienoje studijoje – savitos, skiriasi stiklo kokybė bei techniniai parametrai, įranga, įrankiai, ne mažiau svarbi ir meistrų komanda. Būna simpoziumų, kad su meistrais, kalbančiais, pavyzdžiui, tik sava kalba, tenka šnekėtis vien stiklo „leksika“, pasitelkiant į pagalbą gestus, įvairius judesius, šūksnius ar baksnojant į atsineštus eskizus.

Akį pavergiančius šou ypač geba sukurti į simpoziumus atvažiuojantys JAV stiklo meistrai.

Subūrė Ukraina

Ukrainoje, Lvove, stiklo simpoziumas šiais metais surengtas jau vienuoliktąjį kartą. Kaip sako organizatoriai, tai yra seniausias simpoziumas pasaulyje. Tarptautiniai meninio stiklo simpoziumai Lvove rengiami nuo 1989-ųjų kas treji metai vieno iš tarptautinio studijinio stiklo judėjimo postsocialistinėje erdvėje įkūrėjų Andrejaus Bokotejaus iniciatyva. Šiemet švenčiame 30 metų tęstinio simpoziumo veiklos Lvove metus. Per šį laikotarpį renginyje dalyvavo 254 menininkai iš 32 šalių, o surinktų darbų kolekcija turi daugiau nei 350 kūrinių ir yra viena vertingiausių modernaus meno stiklo kolekcijų pasaulyje. Spalio 5–15 dienomis menininkai iš įvairiausių pasaulio vietų vėl susirinko dirbti prie krosnies vienintelėse Ukrainoje akademinėse meninio stiklo skyriaus dirbtuvėse.

Tarp šio unikalaus renginio dalyvių jau daug metų yra ir panevėžietis Remigijus Kriukas. Kiek mažiau, šiemet ketvirtą kartą, jame dalyvavo ir Indrė Stulgaitė-Kriukienė bei antrą – meninio stiklo studijos „Glasremis“ dizaineris Paulius Rainys. Kartu su lietuviais šiemet į jubiliejinį simpoziumą Lvove suvažiavo 50 menininkų iš 20 šalių: JAV, Islandijos, Turkijos, Azerbaidžano, Japonijos, Norvegijos, Šveicarijos, Liuksemburgo, Rusijos, Latvijos, Čekijos, Baltarusijos, Ukrainos, Prancūzijos ir kitų.

Menas ir šou

Stiklo virtuozai į Lvovą ne tik atsivežė pademonstruoti savo darbus, bet ir Nacionalinės dailės akademijos karšto stiklo studijoje padedami vietos meistrų kūrė. Šių dirbtuvių krosnyse, 1100–1300 laipsnių temperatūroje, užgimę stiklo meno kūriniai eksponuojami Nacionaliniame Andrejaus Šeptytskio muziejuje Lvove.

Kai kurios šalys, viena tokių Ukraina, turi labai stiprią meninio stiklo tradiciją. Tokių šalių menininkų sukurti darbai turi bendrų bruožų, tačiau kiekvienas autorius stengiasi išlaikyti ir savitą stilių. Lietuva neturi meninio stiklo mokyklos, kiekvienas mūsų menininkas labai individualus. Mes tuo ir išskirtiniai. Lietuvos stiklo menininkų darbai atpažįstami ne pagal bendrą tautos braižą, kaip kad ukrainiečių, o pagal autoriaus savitą stilių“, – atkreipia dėmesį I. Stulgaitė-Kriukienė.

Kartu su lietuviais šiemet į jubiliejinį simpoziumą Lvove suvažiavo 50 menininkų iš 20 šalių.

Panevėžietės menininkės, daugelio simpoziumų dalyvės, teigimu, tokiuose renginiuose nėra tikslo sukurti meno šedevrus. Simpoziumuose kur kas svarbiau pasidalyti patirtimi, dalyvauti kūrybos procese kitomis sąlygomis ir netgi – parodyti meninio stiklo gimimo savotišką spektaklį. Akį pavergiančius šou ypač geba sukurti į simpoziumus atvažiuojantys JAV stiklo meistrai. Ir Lvove jie pasistengė, kad būtų linksma ir įdomu – atsivežė įspūdingus raudonus kostiumus, su kuriais, pripūtę oro, dirbo prie krosnių, o paskui dar ir linksmino praeivius vaikštinėdami Lvovo gatvėmis.

Panevėžietiška tradicija

Į simpoziumą Ukrainoje susirinkusiems pasaulio menininkams ne vienam pažįstamas ir Panevėžys bei jame užkietėjusio stiklo fanatiko R. Kriuko Aukštaitijos sostinėje rengiamos stiklo šventės. Pats išmaišęs daugybę šalių, dalyvavęs daugiau nei keturiasdešimtyje įvairiausių stiklo simpoziumų, puoselėjo mintį apie savitą, kitokį, niekur nepatirtą įvykį. Ir tai nutiko – pirmą kartą 2014 m. į Panevėžį pakvietė tarptautinis meninio stiklo simpoziumas „GlassJazz“. Paskui buvo dar du – 2016 m. ir 2018 m. Panevėžietiškojo simpoziumo ypatumas – menų sintezė. Čia karaliauja gyva improvizacija – menininkų iš viso pasaulio rankose, padedant studijos meistrams, gimsta stiklo kūriniai, čia pat studijoje groja džiazo muzikantai, sukinėjasi foto- bei vaizdo kameromis ginkluoti kūrėjai, fiksuojantys svarbiausias akimirkas, vyksta lazerių pasirodymai ir net gimsta eilės.

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų