P. Židonio nuotr.

Panevėžio autobusuose – elektroninis debiutas

Panevėžio autobusuose – elektroninis debiutas

Panevėžio maršrutiniuose autobusuose jau nuo šio rudens nebeliks įprastinių popierinių bilietų.
Juos pakeisiantys elektroniniai kainuos tiek pat, kaip ir dabartiniai.
Nedraugaujantys su išmaniosiomis naujovėmis galės toliau naudotis ir popieriniu bilietuku, tačiau jis atrodys visai kitaip nei dabartinis.

Birželio pabaigoje vyksiančiame Panevėžio tarybos posėdyje bus tvirtinamos elektroninių bilietų kainos ir naujos bilietų rūšys.
Politikams pritarus, jau nuo spalio 1 dienos už važiavimą miesto autobusais bus galima atsiskaityti naudojant specialias korteles arba mobiliąsias programėles.
Savivaldybės Miesto plėtros skyriaus vedėjas Jokūbas Leipus patikino, jog dėl tokių naujovių kelionės autobusais nebrangsta.
Kaip ir dabar, vienkartinis elektroninis bilietas be nuolaidos kainuotų 52 centus.
Dabartiniai popieriniai bilietai dar galios visą spalį, tad mėnesį autobusuose bus galima važiuoti tiek su elektroniniu bilietu, tiek su įprastu popieriniu.
„Siūlau popierinių bilietukų per daug neprisipirkti. Nereikia bijoti, kad jie brangs – įdiegus elektroninį bilietą, kainos nesikeis“, – teigė J. Leipus.
Pagal naują tvarką ilgalaikė elektroninio bilieto kortelė su jos įvedimu į sistemą kainuotų du eurus.
Šias korteles bus galima įsigyti spaudos kioskuose, kitose bilietų prekybos vietose.
Savivaldybė siekia, kad jomis būtų prekiaujama ir prekybos centruose.
Ši kortelė galios keletą metų. Ant jos žmogaus vardo ar pavardės neturėtų būti, tačiau kortelė turės numerį, pagal kurį būtų identifikuojami keleiviai, besinaudojantys važiavimo lengvatomis – senjorai, neįgalieji ir kt.
J. Leipus neabejoja, kad iš pradžių gali kilti įvairių nesklandumų, kaip nutiko kituose miestuose, jau įsidiegusiuose elektroninį bilietą.
Savivaldybės atstovas ramina, kad panevėžiečiai dar gerokai iki šios naujovės įvedimo bus informuojami, kaip naudotis sistema.
J. Leipus tikisi, kad tam tikroms grupėms asmenų, pavyzdžiui, moksleiviams, išbandyti elektroninius bilietus galbūt pavyks jau rugsėjį.

Kiekvienam pagal poreikius

Panevėžio autobusuose įdiegus elektroninę atsiskaitymo už važiavimą sistemą, atsiras ir naujų bilietų rūšių.
Pavyzdžiui, 7 dienų elektroninis bilietas kainuos 7 eurus be nuolaidos, turintieji 50 proc. nuolaidą su šiuo bilietu savaitę važinės už 3,50 euro, o 80 proc. nuolaidą – už 1,40 euro.
Atsiras ir 180, 210 arba net visų metų – 365 dienų – elektroniniai bilietai.
Jie kainuos be nuolaidos atitinkamai 139 Eur, 208,50 Eur ir 278 eurus.
Tad įsigijus bilietą, tarkime, metams, vienos visos dienos kelionės kainuos 76 centus.
Atsiras ir tokios pat trukmės bilietai, galiojantys tik darbo dienomis.
„Skaičiavome, kad nusipirkti ilgalaikį bilietą bus pigiau nei vienkartinius. Mūsų tikslas, kad žmonės naudotųsi elektroniniais bilietais ir gautų skirtingų bilietų pagal savo poreikius“, – sako J. Leipus.
Be to, elektroninė sistema skaičiuos faktines dienas, o ne nuo mėnesio pradžios iki pabaigos, kaip yra dabar įsigyjant mėnesinį bilietą.
Tarkime, jei keleivis pradės naudotis 30 dienų elektroniniu bilietu, nusipirktu 5 mėnesio dieną, jis galios iki kito mėnesio 4 dienos.

P. Židonio nuotr.

Liks ir popierinis

Išliks ir popieriniai bilietai, tačiau jie bus kitokie nei dabartiniai.
Neturintys elektroninių kortelių ar mobiliosios programėlės keleiviai galės autobuse iš vairuotojo arba bilietų pardavimo vietose įsigyti bilietus su QR kodu. Jis bus pažymimas kaip ir elektroninis įlipus į autobusą.
Toks vienkartinis popierinis bilietas kainuos eurą, su 50 proc. lengvata – 50 centų, o besinaudojantiems 80 proc. lengvata – 20 centų, tai yra tiek pat, kiek dabar kainuoja popieriniai bilietai, įsigyjami iš vairuotojo.

Sistema pati „atpigins“

Elektroninis vienos dienos bilietas kainuos tiek, kiek ir dabar toks pat popierinis – be nuolaidos 1,40 euro.
Tačiau jei keleivis tą pačią dieną miesto autobusais keliaus 3 ir daugiau kartų su vienkartiniu elektroniniu bilietu, bus laikoma, kad jis įsigijo dienos bilietą, galiojantį iki paskutinio tos dienos reiso pabaigos.
„Sistema pastebės, kad keliaujama tris ir daugiau kartų per dieną, ir trijų bilietų vertė konvertuosis į 1,40 euro – dienos bilieto kainą. Taigi, likusią dienos dalį bus galima važinėti su šiuo bilietu nemokamai“, – sako J. Leipus.
Atsiras ir specialus pradinuko vardinis elektroninis bilietas, galiojantis nuo rugpjūčio 28 dienos iki birželio 30 dienos. Jis kainuos 10 eurų, o galios pateikus teisę į lengvatą patvirtinantį dokumentą.
Kontrolieriai turės skenavimo įrenginius, kad galėtų matyti, ar keleiviai pažymėjo savo elektroninius bilietus.
Be to, siūloma nauja bilietų rūšis – kontrolės QR bilietas arba vadinamasis zuikio bilietas. Kontrolieriui pagavus zuikį vietoje baudos tokiam asmeniui bus pasiūlyta įsigyti bilietą už 8 eurus.

Technologijos skatina

Anot „Panevėžio keleivinio transporto“ įmonės direktoriaus Giedriaus Šileikos, šiuo metu vyksta patys intensyviausi – programavimo darbai.
Kol kas visuomenės akims tai nematoma, tačiau jau po kelių mėnesių bus galima išvysti ir rezultatą. Skaičiuojama, kad miesto maršrutiniais autobusais per mėnesį vidutiniškai važiuojama apie 600–700 tūkst. kartų.
G. Šileika neabejoja, kad įdiegtas elektroninis bilietas panevėžiečius paskatins daugiau naudotis viešuoju transportu.
„Išmanieji sprendimai, patogesnis būdas įsigyti bilietus, patogesnis atsiskaitymas yra vieni tų elementų, didinančių viešojo transporto patrauklumą“, – mano vadovas.
Jo teigimu, panevėžiečiai visuomet domėjosi elektroniniu bilietu – nuolat sulaukiama skambučių, raginančių pasekti jį įsidiegusių miestų pavyzdžiu.
Panevėžyje elektroninio bilieto sistemos įrengimu rūpinasi praėjusių metų pabaigoje viešųjų pirkimų konkursą laimėjusi estų įmonė „Ridango“.
Elektroninis bilietas bus įdiegtas daugiau nei šešiose dešimtyse po miestą važinėjančių keleivinių autobusų.
Įrengti elektroninio bilieto sistemą Panevėžio maršrutiniuose autobusuose planuojama už 1,6 milijono eurų. Pusę šios sumos skyrė ES finansiniai fondai, likusi dalis – pačios Savivaldybės pinigai.

 

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų