Remigijus Kriukas „ArtVilnius“ parodoje. I. Stulgaitės-Kriukienės nuotr.

Panevėžiečių meno darbai – „ArtVilnius‘22“

Panevėžiečių meno darbai – „ArtVilnius‘22“

Lietuvos meno pasaulyje panevėžiečiai užima svarbią vietą. Tą įrodo kasmetinis jų dalyvavimas geriausiuosius menininkus suburiančioje šiuolaikinio meno mugėje „ArtVilnius“.

Šiemet jau tryliktą kartą sostinėje, „Litexpo“ rūmuose, spalio 7-9 dienomis vykstanti meno mugė „ArtVilnius’22“ vėl pristato ilgai rengtą meno galerijų, institucijų ir menininkų programą.
Tarptautinėje meno mugėje pristatomas ne tik Panevėžio regionui, bet ir Lietuvai svarbus Stasio Eidrigevičiaus menų centras, kylantis jo pastatas ir veiklos.
Panevėžio dailės galerijai mugėje atstovauja fotomenininkas Andrius Repšys, Lietuvos dailininkų sąjungos Panevėžio skyriaus „Galerija XX“ šiemet pristato tapytoją Ramūną Grikevičių ir keramiką Egidijų Radvenską, o panevėžietis stiklo menininkas Remigijus Kriukas mugėje dalyvauja su Dusetų dailės galerija.
Su Dusetomis garsųjį stiklo virtuozą, panevėžietį R. Kriuką sieja artimi ryšiai. Abu su žmona, stiklo ir fotomenininke Indre Stulgaite-Kriukiene, priklauso šio krašto menininkų bendruomenei.
Panevėžyje stiklo studijos „Glasremis“ įkūrėjas R. Kriukas – gerai žinomas kūrėjas ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje, aktyviai dalyvauja tarptautiniuose stiklo meno simpoziumuose ir parodose.
Ne kartą jis jau buvo įvertintas ir „ArtVilnius“, jųdviejų su žmona duetas be konkurencijos buvo tapę „Žiūrovų rinktiniais menininkais“.

Permainingos nuotaikos

Šį kartą mugės lankytojų dėmesiui stiklo menininkas R. Kriukas pateikia instaliaciją „Jos nuotaikos“.
Kaip sako kūrinio autorius, žodyje „jos“ gali slypėti daug kas.
„Galbūt kūrinys pasakoja apie moters, galbūt apie gamtos, planetos ar kitos moteriškos giminės instaliacijos dalyvės nuotaikas, galinčias kisti kas dieną ar net kas valandą“, – pasakoja menininkas.
„Jos“ – moters ar gamtos – nuotaikos, kaip gyvenime, taip ir mene labai permainingos – nuo pačios nuostabiausios, auksine spalva švytinčios iki net juodos – nepakeliamai sunkios ir sudėtingos.
Panevėžiečio kurtą instaliaciją sudaro 46 stiklo skulptūros, savo spalvų ir formų žaismu atskleidžiančios galimas minčių bei nuotaikų kaitas, įvairiaspalves gyvenimo puses.
Neabejotina, jog mugės lankytojų dėmesys kryps į šį nepaprastai įdomų, iškalbingą kūrinį.

Remigijus Kriukas „Art Vilnius“ parodoje. I. Stulgaitės–Kriukienės nuotr.

Remigijus Kriukas „Art Vilnius“ parodoje. I. Stulgaitės–Kriukienės nuotr.

Tapybos ir keramikos duetas

Lietuvos dailininkų sąjungos Panevėžio skyriaus „Galerija XX“ kasmet į „ArtVilnius“ muges siunčia savo geriausių menininkų kūrinius.
„Siekiame, kad mugėje dalyvautų ir „Galerijai XX“ atstovautų, savo darbus eksponuotų tik panevėžiečiai“, – sako skyriaus pirmininkas Tomas Rudokas.
Šįmet mugėje „Galerija XX“ pristato šešis tapytojo Ramūno Grikevičiaus paveikslus.
Šis menininkas Lietuvos dailės pasaulyje žinomas jau beveik tris dešimtmečius, jis dalyvauja parodose, meno projektuose, tarptautiniuose simpoziumuose, rengia personalines parodas.
Pats R. Grikevičiaus apie savo kūrybą yra sakęs: „Noriu pasidalyti mintimis apie žmogaus pastangas išlikti nepaisant esminės aplinkybės – gyvenimas vis tiek vieną dieną baigsis. Fragmentiškai sudėliotose istorijose koliažas tampa realų gyvenimą atspindinčia forma: kalbėti apie žmogiškąją būtį bei jos iššūkius, būti juokingam ir rimtam, tiesiog jausti.“
Kitas mugės dalyvis, „Galerijai XX“ atstovaujantis keramikas Egidijus Radvenskas taip pat aktyvus simpoziumų, parodų, meno projektų dalyvis, surengęs 15 personalinių parodų.
„E. Radvensko keramikos objektai raiškiai sudėliojo svarbiausius šiuolaikinės keramikos akcentus: išgrynintą, konstruktyviai paprastą formą, kartais primenančią buities rakandų, technikos įrenginių, liaudiškų dirbinių ar gamtos formų pavidalus bei taktilinius rankos įspaudus fiksuojančias formas. Jis išryškino medžiagą – šamotinį molį, praturtino ir atgaivino jį kitomis medžiagomis (metalu, medžiu, spiralėmis, virvelėmis ir kt.). E. Radvensko keraminiai artefaktai atrodė išbaigti, svarūs pavidalai dėl neutralių spalvinių sprendimų buvo netikėti ir paradoksalūs tikrovės įžvalgomis, organiškomis faktūromis ir glazūromis,“ – rašo menotyrininkė Nijolė Nevčesauskienė.
Mugėje pristatomi taip pat šeši E. Radvensko keramikos kūriniai.

E. Radvenskas ir R. Grikevičius „ArtVilnius“ parodoje. I. Stulgaitės–Kriukienės nuotr.

E. Radvenskas ir R. Grikevičius „ArtVilnius“ parodoje. I. Stulgaitės–Kriukienės nuotr.

Į nelaisvę – iš aukštai

Panevėžio dailės galerijos stende eksponuojami du menininko panevėžiečio A. Repšio fotografijų ciklai.
Vienas jų – „4 m² laisvės“ pirmiausia unikalus savo sumanymu: meninei fotografijai dar niekas nefotografavo įkalinimo įstaigų naudodamas droną.
„Sumanymas buvo kilęs jau seniai, kai fotografuodamas Panevėžio Juozo Balčikonio gimnaziją iš aukštai, savo veiksmus turėjau suderinti su greta esančių Pataisos namų administracija, kad nebūčiau įtartas į jos teritoriją besibraunantis. Tada ir pagalvojau, jog būtų įdomu iš tikrųjų pafotografuoti įkalinimo įstaigas iš viršaus. Juk nelaisvės vietas iš vidaus daug kas fotografuoja, o iš viršaus jų dar niekas nematė“, – pasakoja fotomenininkas.
Po keleto metų mintis nedavusi ramybės buvo įgyvendinta. Su Kalėjimu departamentu pasirašęs sutartį, A. Repšys jau galėjo iš aukštai fotografuoti uždaras teritorijas.
„Šiose fotografijose lemtingai susitiko dvi panoptikinės sistemos – kalėjimas ir dronas. Tai dvi kontrolės, biovaldžios, sekimo ir žmogaus sudaiktinimo priemonės, kurios Andriaus darbuose įgauna veidrodinių atspindžių principą ir radikaliai vizualizuoja pavergimo technikas“, – panevėžiečio kūrybą vertino menotyrininkas Virginijus Kinčinaitis.
Jis atkreipia dėmesį, jog A. Repšys vienas pirmųjų Lietuvoje kryptingai siekia dronų fotografijos meistriškumo, jai suteikdamas naujų impulsų, ieškantis už estetinio grožio slypinčių prasmingų formų derinių, netikėtų sekų, teminio cikliškumo.

Andrius Repšys „ArtVilnius“ parodoje. I. Stulgaitės-Kriukienės nuotr.

Andrius Repšys „ArtVilnius“ parodoje. I. Stulgaitės-Kriukienės nuotr.

Netikėti piešiniai

Kitas Panevėžio dailės galerijos stende eksponuojamas A. Repšio fotografijų ciklas „Saulės grafika“. Fotomenininkas, fiksuodamas atsinaujinančius energijos šaltinius – vėjo jėgaines, saulės baterijas ir užtvankas – ieškojo savų raiškos formų, pastebėjimų, estetinės daugiaprasmybės.
Netikėtai atkreipęs dėmesį, kokie nepaprastai gražūs grafiniai piešiniai susidaro saulei apšvietus apsnigtas vėjo jėgaines ar kitus energijos šaltinius, ėmėsi įgyvendinti sumanymą įamžinti tuos piešinius.
Tinkamos vietos, oro, laiko, darinių teko ieškoti ilgai ir tikslingai, bet sumanymas buvo įgyvendintas ir įamžintas fotografijose.
A. Repšio ciklas „Saulės grafika“ šiemet atstovavo Lietuvai tarptautinėje parodoje „EXPO“ Dubajuje, taip pat laimėjo vieną iš pačių svarbiausių pasaulyje fotografijos apdovanojimų – „SONY World Photography Awards 2022“ antrąją vietą profesionalų kategorijoje.
A. Repšys – Lietuvos fotomenininkų sąjungos narys, Spaudos fotografų klubo valdybos narys, Šiaurės Lietuvos fotomenininkų asociacijos valdybos narys. 2019 m. jam suteiktas Meno kūrėjo statusas. Jis daugkartinis Lietuvos spaudos fotografijos konkurso nugalėtojas ir nominantas.
Šiųmetėje „ArtVilnius“ mugėje dalyvauja 70 meno galerijų ir institucijų, 320 menininkų iš 18 pasaulio šalių.

Galerija

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų