Asociatyvi „Sekundės" nuotr.

Komentaras internete atsirūgo verslui

Komentaras internete atsirūgo verslui

Laisvas žodis – brangus. Tuo tiesiogiai įsitikino panevėžietis Igoris Kuzmickis, kurio komentarai socialiniuose tinkluose lėmė, kad smulkusis verslininkas nebegali savo paslaugų pristatyti daugiau nei 4000 savo klientų internete.

I. Kuzmickis įsitikinęs: naujai dirbantys interneto pareigūnai tik gaišta laiką ieškodami teisybės virtualioje realybėje, o štai visų mėgstami socialiniai tinklai nežaidžia ir kerta net ten, kur įstatymų ribos nebūtinai yra perliptos.

Automobilių detalėmis prekiaujantis panevėžietis ne pirmi metai dirba šiame versle. Pastaruosius metus dėl karantino jis daugiausia pirkėjų susirasdavo internetu. Gyva prekyba ištisus mėnesius buvo apribota pandemijos, o socialiniuose tinkluose I. Kuzmickiui tapo netgi paprasčiau vykdyti užsakymus.

Tačiau jau daugiau nei du mėnesius verslininko paskyros viename populiariausių socialinių tinklų užblokuotos. Gegužės 18-ąją Igoris sulaukė pranešimo, kad, skelbdamas viešą informaciją, nusižengė socialinio tinklo naudojimo taisyklėms.

„Šiame tinkle turėjau dvi paskyras: asmeninę, skirtą bendrauti, susirašinėti su pažįstamais bei nuomonei pareikšti, komentuoti kitų „postus“, ir verslo, kurioje elgiausi itin atsargiai ką nors sakydamas. Paskyroje, kurioje buvo per 4000 sekėjų, besidominčių mano prekyba, automobilių sportu ir panašiais dalykais, pasverdavau kiekvieną žodį, tai buvo mano darbo aplinka. Šiai paskyrai reklamuoti socialiniam tinklui sumokėjau 1000 eurų“, – pasakoja verslininkas.

Sulaukė dėmesio

Asmeninė paskyra, dėl kurios I. Kuzmickis įtaria būtent ir sulaukęs sankcijų, buvo iš karto užblokuota mėnesiui. Paskui šį terminą tinklas vis pratęsdavo. Paskutinį kartą ji apribota devynioms dienoms. O verslo paskyra buvo iš karto panaikinta.

„Įtariu, kad tai mano konkurentų darbas. Kreipiausi į informatikus, kurie išsiaiškino, kad buvau nuolat stebimas kelių tų pačių asmenų internete. Jie apie mano nuomones kaip netinkamas pranešinėjo socialiniam tinklui. Mane skundė net dėl to, kad dėdavau patiktukus prie kitų nuomonių“, – pasakoja panevėžietis.

I. Kuzmickis vardija, už kokius pasisakymus jis sulaukė nepageidaujamo dėmesio savo internetinėje paskyroje. Panevėžietis mano buvęs nubaustas už išsakytą kritiką dėl naujo taršos mokesčio automobiliams.

„Tiesiog viename komentare pasiūliau tai boikotuoti, juk kažkada internete plito raginimas žmonėms nebeiti į prekybos centrus. Paskutinį kartą įkliuvau pasisakęs prieš pabėgėlių apgyvendinimą Lietuvoje, betgi apie tai dabar kalba visa Lietuva“, – sako Igoris.

Internautas tikina įkliuvęs dėl tokių pasisakymų, kuriuose tikrai nebuvo keiksmažodžių, tiesioginio neapykantos ar smurto kurstymo. Šioje situacijoje, anot jo, suveikia tik paprastas skundas.

„Pasirodo, šis socialinis tinklas nežaidžia – užtenka kažkam apie tave pranešti. Mano nuomone, tinklas net neturi gyvo žmogaus, kuris vertintų, ar skundas pagrįstas, – tiesiog automatiškai esi užblokuojamas. Buvau užblokuotas net už tai, kad parašiau automobilio detalės kainą komentaruose – tai buvo pripažinta seksualiniu priekabiavimu“, – guodėsi panevėžietis.

Tikrieji sergėtojai nebegąsdina

I. Kuzmickis laukia ir tikisi, kad bent asmeninė jo paskyra bus atnaujinta. O verslo paskyros vėl pamatyti veikiančios jis neturi vilties.

„Galima kreiptis, rašyti laiškus, niekas jau nebereaguos. Paskyra panaikinta ją ištrynus su visais mano klientais joje“, – atsidūsta Igoris.

Verslininkas įsitikinęs, kad tokia žodžio laisvė socialiniuose tinkluose gali ir sužlugdyti jo verslą.

Panevėžietis tik juokiasi iš tikrųjų interneto sergėtojų – naujai suburtų virtualių policijos pareigūnų. Šie, pasak I. Kuzmickio, tiek užkrauti darbu, kad tikrai negeba pamatyti tikrųjų interneto nusikaltėlių.

„Kiek jų ten tedirba, o koks internetas platus! Žinau atvejų, kai internautai specialiai rašinėja netinkamus komentarus patrulių dėmesiui patraukti, o už nugaros vyksta juodesni darbeliai. Tikrieji sukčiai sėdi tam tikrose socialinių tinklų grupėse, jie nesirodo labai plačiai“, – įsitikinęs verslininkas.

Pradžioje jis tikėjo, kad policija pagaliau internete įves tvarką. Bet dabar sako matantis, kad tai tik Sizifo darbas pareigūnams.

„Ko nepadaro tikrieji interneto saugotojai, padarys automatiškai, nors gal ir ne visai teisingai, socialiniai tinklai“, – mano Igoris.

Paskyrų neblokuoja

Vos trys virtualūs pareigūnai patruliuoti interneto platybėse pradėjo balandžio 6-ąją. Pagrindinė tokių policininkų užduotis – nusikalstamų veikų ar administracinių nusižengimų prevencija elektroninėje erdvėje.

Nuo darbo pradžios iki birželio 14-osios internetiniai pareigūnai gavo 1062 pranešimus apie galimus pažeidimus virtualioje erdvėje. Daugiausia jų patruliai sulaukė per savo paskyrą „Facebook“.

Tik dėl 7 pranešimų pradėtos administracinio nusižengimo teisenos, dėl 6 – ikiteisminiai tyrimai. Kai kuriems pažeidėjams užteko įspėjimo.

Daugiausia internautai nusižengė kurstydami neapykantą, bandydami sukčiauti, vykdydami nelegalią prekybą.

„Statistika nenustebino, panašių rezultatų ir buvo tikėtasi. Kadangi veikla labiau orientuota į viešą prevencinį poveikį, labiausiai džiaugiamės visuomenės dėmesiu mūsų keliamoms problemoms (pavojams internete) ir informacijos sklaidai bei pasiekiamumui. Informacijos pasiekiamumo statistika pakankamai gera, tačiau ateityje tikimės dar geresnių rezultatų“, – komentavo Policijos departamento Komunikacijos skyriaus vedėjas Ramūnas Matonis.

Anot jo, pirmiausia įtartina informacija įvertinama, tada perduodama tirti kompetentingoms įstaigoms.

Pati policija neturi nei teisinių, nei techninių galimybių savo nuožiūra blokuoti asmenų paskyrų socialiniuose tinkluose. Tai daro tik patys jų administratoriai.

Nebūtinai piktos klaidos

Socialinių tinklų ekspertas Aidis Dalikas patikino, kad socialiniams tinklams kontroliuoti milijonus vartotojų nėra taip ir paprasta, ypač jei dalis jų dar kalba tokia reta kalba kaip lietuvių.

„Reikia suprasti, kad socialinių tinklų paskyros blokuojamos ne žmonių, o automatiškai pagal algoritmus. Jei tinklas mato galbūt netinkamo pobūdžio nuotraukas, platinamą įtartinų šaltinių informaciją, neteisingą reklamą, raktinius žodžius, kurie kelia grėsmę, toks turinys tuoj pat ir blokuojamas“, – paaiškina ekspertas.

Socialinio tinklo paskyros sustabdymas, anot jo, dar nereiškia padaryto pažeidimo ar to, kad jos savininkas – nedoras žmogus. Pasak A. Daliko, jei įvyko klaida, tiesiog reikia paaiškinti tai nurodytais kontaktais ir viskas esą paprastai susitvarko.

A. Dalikas pasakoja apie atvejį, kai viena klinika Lietuvoje socialiniame tinkle pasidalijo nuotraukomis po rimtos operacijos ir prieš ją. Paskyros administratorius tai suprato kaip žiaurumo propagavimo arba netinkamą kokių nors melagingų preparatų reklamą ir klinikos paskelbtą informaciją pašalino.

A. Dalikas neneigia, kad socialiniai tinklai gali būti ir įrankis konkurentams pakenkti.

„Vienas iš socialinių tinklų kontrolės būdų yra skundai. Jei administratorius gauna pranešimą apie netinkamą komentarą ar informaciją, automatiškai gali užblokuoti tariamo pažeidėjo paskyrą. Klaidų ir nesusipratimų tokiose erdvėse tikrai netrūksta“, – patvirtina ekspertas.

Tačiau, anot jo, paskyra socialiniame tinkle visai panaikinama, jei pažeidimai kartojasi.

Jūsų komentaras

Sponsored Video

Daugiau leidinio naujienų