P. Židonio nuotr.

Nemokama elektromobilių įkrova taps praeitimi

Nemokama elektromobilių įkrova taps praeitimi

Besikeičiantys skaičiai degalinių švieslentėse elektromobilių vairuotojų negąsdindavo, tačiau, regis, nemokamos elektros era baigiasi.

Kai kurios savivaldybės jau riboja nemokamą elektromobilių įkrovą ar imasi kitų priemonių, kaip išvengti didžiulių elektros sąskaitų.

Jau šių metų liepą baigiasi ir Panevėžio savivaldybės sutartis, pagal kurią šioji buvo įsipareigojusi penkerius metus sudaryti galimybes elektromobilius krauti nemokamai.

Visos be išimties dabar mieste veikiančios elektromobilių įkrovos stotelės pasibaigus sutarčiai būtų mokamos.

Laukė penkerius metus

Savivaldybės Miesto infrastruktūros skyriaus specialisto Arvydo Šato teigimu, nors elektros išteklių kainos stabilizavosi, jos vis dar yra aukštesnės nei istorinis kainų vidurkis.

Kiek Panevėžio biudžetui atsieina vairuotojams suteikta galimybė pakrauti elektromobilius nemokamai, priklauso nuo elektros biržos kainų. Vidutiniškai, anot specialisto, per mėnesį tenka pakloti apie 10 tūkst. eurų.

„Pinigai nemaži, tačiau turime išlaukti iki liepos pabaigos, kol baigsis sutartis, pagal kurią Savivaldybė įsipareigojusi sudaryti sąlygas pakrauti elektromobilius nemokamai bent penkerius metus. Kiek girdėjau, kai kurios savivaldybės nusprendė šias sutartis nutraukti anksčiau. Jos apskaičiavo, kad daug pigiau nutraukti sutartį, sumokant netesybas, nei išleisti didžiules sumas už elektrą. Mes likome prie sprendimo tuos penkerius metus leisti įkrovos stotelėmis naudotis nemokamai, bet pasibaigus terminui jas apmokestinti“, – paaiškino A. Šatas.

Pirmosios trys mieste įrengtos greitosios įkrovos elektromobilių stotelės – Elektros g., Parko g. ir Savanorių bei Laisvės a. kampe, atsirado pasinaudojus ES struktūrinių fondų parama.

Apmokestinus šias stoteles, Savivaldybei tektų grąžinti gautas investicijas. Trijų stotelių įrengimas atsiėjo beveik 114 tūkst. eurų, iš jų 90 tūkst. – ES lėšos.

„Iki liepos negalime nieko daryti, turime laukti, kol baigsis penkerių metų sutartis. Iki to laiko konkursu planuojame išrinkti operatorių ir apmokestinti visas iki šiol nemokamas elektros įkrovos stoteles“, – patvirtino A. Šatas.

Elektromobilių savininkai kol kas gali savo transporto priemones krauti nemokamai, tačiau jau šią vasarą ši paslauga, tikėtina, bus apmokestinta. P. Židonio nuotr.

Kainas diktuos rinka

Aukštaitijos sostinėje šiuo metu veikia 11 viešųjų elektros įkrovos stotelių. Vienoje jų galima krauti du automobilius.

Savivaldybei priklausančios elektromobilių stotelės išdėstytos visame mieste: be jau minėtų greitosios įkrovos stotelių, kitos yra Ramygalos gatvėje šalia Panevėžio priešgaisrinės gelbėjimo valdybos, Respublikos gatvėje prie Civilinės metrikacijos skyriaus, Ukmergės ir Projektuotojų gatvėse, Nepriklausomybės aikštėje, Skaistakalnio parke ir prie Kultūros centro. Tiesa, šios stotelės yra vidutinės galios, tad jose automobilį tenka krauti ilgiau.

„Planuojame apmokestinti visas stoteles. Paskutines jų mums perdavė Transporto kompetencijų agentūra. Sutartyje buvo numatyta, kad Savivaldybė gali spręsti, ar šias stoteles apmokestinti, ar leisti jomis elektromobilių vairuotojams naudotis nemokamai“, – sakė A. Šatas.

Kiek galėtų kainuoti automobilio įkrova, anot specialisto, dar sunku atsakyti, tačiau orientacinės kainos bus panašios kaip ir privačiose įkrovos stotelėse.

„Iki liepos turime išlaukti, kol baigsis penkerių metų sutartis. Iki to laiko konkursu planuojame išrinkti operatorių ir apmokestinti iki šiol nemokamas elektros įkrovos stoteles.“

A. Šatas

Panevėžyje viena kilovatvalandė įkrovos stotelėje kainuoja apie 30–39 centus.

„Išrinktas operatorius irgi negalės tų kainų labai kelti, nes tada Savivaldybės įkrovos stotelėse krautis taptų nekonkurencinga. Kuo daugiau mieste tų stotelių, tuo kaina mažesnė. Žinoma, tas mažėjimas irgi turi savo ribas, negali būti mažiau nei elektros kainos rinkoje“, – mano A. Šatas.

Užsidirbti neplanuoja

Apmokestinus elektromobilių įkrovos stoteles, Savivaldybei nukristų nemaža finansinė našta, tačiau uždarbio nesitikima.

Specialisto teigimu, nors šiuo metu elektros įkrovos stotelių poreikis patenkintas, būna, kai visos nemokamos stotelės užimtos.

„Vis daugiau atsiranda ir privačių stotelių, bet jos mokamos. Atrodytų, elektros įkrovos stotelių Panevėžyje pakanka, bet kartais vairuotojams reikia palaukti. Ir tai suprantama: jei yra galimybė pakrauti automobilį nemokamai, kodėl ja nesinaudoti“, – pažymi specialistas.

Stotelių daugės

Konkursą laimėjęs operatorius turės pasirūpinti ne tik mokesčio surinkimu, bet ir stotelių plėtra.

Planuojama, kad iki 2030 metų Panevėžio viešosiose vietose būtų įrengta apie 60 elektromobilių įkrovos stotelių.

Tikimasi, kad patogus elektromobilių įkrovos tinklas galėtų motyvuoti gyventojus iš taršių automobilių persėsti į elektromobilius.

„Iš to uždarbio nebus. Tikslas yra paskatinti gyventojus rinktis alternatyvius ekologiškus keliavimo būdus, o viena iš tokių priemonių – elektromobiliai, tad jų įkrovos stotelių tinklas turi būti patogus“, – pabrėžia A. Šatas.

„Regitros“ duomenimis, iki 2023 metų gruodžio 1-osios Lietuvoje įregistruota 11 487 elektra varomi lengvieji automobiliai.

Vien per 2023-iuosius šalyje registruota 2 060 naujų elektromobilių ir 2 791 naudotas elektra varomas lengvasis automobilis.

Komentarai

  • Visa tai vystysis kaip degalinių tinklas, tai yra tik pradžia.

Rodyti visus komentarus (1)

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų