G. Kartano nuotr.

Nemokama elektra – ne amžina

Nemokama elektra – ne amžina

Panevėžyje šią savaitę padaugėjo vietų nemokamai įkrauti elektromobilius. Visgi jau kitąmet dalis jų bus apmokestintos. Savivaldybė rengiasi ieškoti tokių stotelių operatoriaus.

Dėl rekordines aukštumas siekiančių elektros kainų kai kurios savivaldybės jau ėmėsi riboti nemokamo elektromobilių krovimo laiką.
Panevėžyje šią savaitę įrengtos dar šešios nemokamo įkrovimo stotelės. Tačiau jau kitąmet dalis jų bus apmokestintos. Savivaldybė rengiasi ieškoti operatoriaus, tad už galimybę pasikrauti elektromobilį teks atverti piniginę.
Panevėžietis Kęstutis pasakoja nenaują elektromobilį įsigijęs prieš trejus metus. Nors jo kaina tuo metu buvo kone trečdaliu didesnė nei tokios pat markės benzininio ar dyzelinio automobilio, vairuotojas apskaičiavo, kad investicija atsipirktų per keletą metų.
„Visgi pirkau ne tiek norėdamas sutaupyti, kiek dėl naujovių poreikio. Be to, elektromobiliai turi kitų privalumų – pradedant tyliu ir komfortišku važiavimu ir baigiant nemokamo stovėjimo galimybe“, – pasakojo Kęstutis.
Jo teigimu, visai įkrautas elektromobilis gali įveikti 330 kilometrų atstumą, tad didžiausias nepatogumas, jog vykstant į pajūrį būtina stabtelėti ilgesniam laikui.
Tačiau Lietuvoje yra gana platus elektromobilių įkrovimo stotelių tinklas. Greitojo įkrovimo stotelėje visiškai įkrauti elektromobilį Kęstučiui prireikia poros valandų.
Daugelis elektromobilių įkrovimo stotelių jau apmokestintos. Vienos kilovatvalandės kaina, anot panevėžiečio, svyruoja nuo 34 iki 59 euro centų, priklausomai nuo paros laiko ir stotelės operatoriaus. Tad visai įkrauti elektromobilio akumuliatorių jam kainuoja apie 20–30 eurų.
„Jeigu tektų įveikti didelius atstumus darbo reikalais, būtų daug nepatogumų, bet kai daugiausia važinėju po miestą, užtenka automobilį įkrauti kas antrą dieną“, – sako Kęstutis.
Jo nuomone, Panevėžyje per mažai įrengta nemokamų krovimo stotelių.
Vairuotojas laukia, kol Savivaldybė įjungs jau sumontuotas papildomas naujas elektros įkrovimo stoteles.
„Per tuos trejus metus, kai įsigijau elektromobilį, tikrai tokių padaugėjo. Daugelis į ekologišką transporto priemonę persėdo tik dėl galimybės nemokamai ją įsikrauti“, – manė Kęstutis.

Plečia tinklą

Iki šiol Panevėžyje veikė keturios elektromobilių įkrovos stotelės: trys didelės ir viena – vidutinės galios krovimo stotelė.
Pačios populiariausios Elektros g., Parko g. ir Savanorių bei Laisvės a. kampe esančios didelės galios stotelės, automobilį galinčios įkrauti per gerokai trumpesnį laiką.
Dar viena Savivaldybei priklausanti elektromobilių stotelė yra Ramygalos gatvėje šalia Panevėžio priešgaisrinės gelbėjimo valdybos, tik joje automobilį vairuotojams tenka krauti ilgiau.
Visos šios stotelės yra nemokamos.
Šią savaitę atidarytos dar šešios vidutinės galios elektromobilių krovimo stotelės: Respublikos gatvėje prie Civilinės metrikacijos skyriaus, Ukmergės g., Projektuotojų g., Nepriklausomybės aikštėje, Skaistakalnio parke ir prie Bendruomenių rūmų. Tiesa, pastarąja, nors ji jau sumontuota, kurį laiką naudotis nebus galima dėl vykstančių Kranto gatvės darbų.

Šias stoteles miestui perdavė Transporto kompetencijų agentūra.
Panevėžio savivaldybei iš savo lėšų reikėjo pasirūpinti tik projektavimu, įrengimu ir prijungimu prie elektros tinklo. Visa tai miesto biudžetui kainavo apie 60 tūkst. eurų.
Vienu metu stotelėje galės krautis du automobiliai.
„Nemokamos krovimo stotelės išties paklausios. Dažnai net nebūna laisvų vietų, ypač greitojo krovimo stotelėse. Atsiradus platesniam tinklui, tikėtina, daugiau žmonių savo taršius automobilius iškeis į elektromobilius“, – mano Savivaldybės Miesto infrastruktūros skyriaus specialistas Arvydas Šatas.

G. Kartano nuotr.

G. Kartano nuotr.

Nemokamos nebeilgai

Važinėjantieji elektromobiliais juos krauti už miesto biudžeto pinigus galės nebeilgai.
Pasak A. Šato, jau kitąmet planuojama skelbti konkursą operatoriui išrinkti. Šis bus atsakingas už stotelių priežiūrą ir turės teisę už įkrovimą rinkti mokestį, ko negalinti daryti pati Savivaldybė.

Nemokamos liks tik trys dabar esančios greitojo krovimo stotelės, mat jos įrengtos pasinaudojus ES struktūrinių fondų parama. Apmokestinus šias stoteles, tektų grąžinti gautas investicijas. Trijų stotelių įrengimas atsiėjo beveik 114 tūkst. eurų, iš kurių 90 tūkst. – ES lėšos. Šios bus nemokamos iki 2024-ųjų liepos pabaigos.
„Pagal sutartį Panevėžio savivaldybė įsipareigojusi teikti paslaugą nemokamai 24 valandas per parą, septynias dienas per savaitę. Privalome laikytis įsipareigojimų, kitu atveju tektų grąžinti už stotelių įrengimą gautas lėšas, bet tie pinigai nėra dideli, lyginant su išlaidomis, kurias dabar tenka mokėti už elektrą“, – sako specialistas.
Jo teigimu, viena greitojo krovimo stotelė vidutiniškai per mėnesį suvartoja apie 10 tūkst. kilovatvalandžių. Vidutinės galios stotelės – mažiau. Pavyzdžiui, įkrovimo stotelė Ramygalos gatvėje „prisuka“ apie 2 tūkst. kilovatvalandžių per mėnesį. Kilovatvalandės kaina, priklausomai nuo tuo metu biržoje vyraujančių kainų, – apie 30–50 euro centų.
„Viena greitojo krovimo stotelė miesto biudžetui atsieina nuo 3 iki 4 tūkst. eurų per mėnesį. Bet taupyti šiuo atveju nėra galimybių, nebent visai nutraukti sutartį ir grąžinti į stotelių įrengimą investuotas sumas“, – pripažino A. Šatas.

Neatsilieka ir verslas

Elektromobilių įkrovimo stoteles mieste įrengusi ne tik Savivaldybė, bet ir verslai: gamyklos, parduotuvės, įmonės, viešbutis.
Kai kurios jų privačiose teritorijose, tačiau nemokamai gali naudotis visi, tačiau nemaža dalis stotelių apmokestintos.
Skaičiuojant su jau šią savaitę pradėsiančiomis veikti šešiomis Savivaldybės įrengtomis stotelėmis, Panevėžyje veiks 19 elektromobiliams krauti skirtų stovų.
„Konkurso būdu išrinktas operatorius turės numatyti tolesnę plėtrą, atsižvelgiant į poreikį, nes Savivaldybei per brangu tokias įkrovos stoteles įrengti ir išlaikyti iš miesto biudžeto lėšų“, – sakė A. Šatas.
„Regitros“ duomenimis, iki šių metų lapkričio 1-osios Lietuvoje registruota 7159 elektra varomų automobilių.
Vien šiemet nuo metų pradžios iki lapkričio pabaigos lietuviai įsigijo 1251 naują ir 1416 naudotų elektra varomų automobilių. Hibridinių benzinu ir elektra varomų automobilių Lietuvos keliais važinėja 48 349.

 

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų