Daug visuomenės diskusijų sulaukusi premjera „Mūsiškiai“ meno vadovui A. Jevsejevui tapo savotišku slenksčiu traukiantis iš J. Miltinio dramos teatro. I. Stulgaitės-Kriukienės nuotr.

„Mūsiškiai“ išjudino ir meno vadovo kėdę

„Mūsiškiai“ išjudino ir meno vadovo kėdę

 

 

J. Miltinio dramos teatre praėjusį savaitgalį parodyta nemenką visuomenės ažiotažą sukėlusi „Mūsiškių“ premjera, inspiruota skandalingai pagarsėjusios Rūtos Vanagaitės to paties pavadinimo knygos, pateikė dar vieną staigmeną. Iš teatro meno vadovo pareigų traukiasi Andrius Jevsejevas, nors dar prieš kelias savaites tvirtino nematantis priežasčių tai daryti.

Laikinai teatrui paskirtas vadovauti buvęs Šiaulių dramos teatro vadovas Antanas Venckus teigė, kad visi iki metų pabaigos suplanuoti pastatymai įvyks ir ieškoma pamainos A. Jevsejevui – režisieriaus, gebėsiančio formuoti naują meninę teatro kryptį.

Tik pasirodžius informacijai, kad J. Miltinio dramos teatras ėmėsi jautrios ir kiek pavojingos holokausto temos, kilo pasipiktinimas ne tik visuomenėje, bet ir teatro viduje. Nesantaiką įžiebė ne pati tema, o medžiagos pasirinkimas – nors folklorinis siaubo miuziklas statomas pagal Michalo Valčako pjesę, tačiau inspiruotas Rūtos Vanagaitės knygos „Mūsiškiai“.

A. Jevsejevas teisinosi, kad R. Vanagaitė nėra nei spektaklio dramaturgė, nei režisierė, nei prodiuserė. Pjesę parašė lenkų dramaturgas M. Valčakas, o režisuoja Artūras Areima. Sutapimas ar ne, po kurio laiko iš teatro afišų dingo prierašas, kad spektaklis inspiruotas R. Vanagaitės knygos. Ji pati buvo atvykusi ir į premjerą. Net ir teatre puse lūpų kalbama, kad jeigu ne specialiai keliamas ažiotažas, pasinaudojant skandalingai pagarsėjusios R. Vanagaitės asmeniu ir jos knyga, ir J. Miltinio dramos teatro statomi „Mūsiškiai“ nebūtų sulaukę tokio susidomėjimo.

Abejotina saviraiška negąsdino

Sutapimu arba nelabai pavykusia reklamos kampanija galima pavadinti ir patį faktą, kad dar šių metų rugsėjo pabaigoje R. Vanagaitė pareiškė, jog jau parašiusi antrąją „Mūsiškių“ dalį, tik nepavyksta rasti leidyklos, kuri imtųsi platinti jos kūrinį. Prieš dvejus metus autorė pateko į skandalo sūkurį, pareiškusi, kad partizanų vadas generolas Adolfas Ramanauskas-Vanagas galėjo bendradarbiauti su KGB. Ji tvirtino pervertusi didvyriu laikomo vyro bylą ir radusi skandalingų faktų, neva A. Ramanauskas-Vanagas kolaboravo su KGB, išdavė bendražygius ir net galėjo prisidėti prie holokausto. Netgi ciniškai tvirtino, kad partizanas nebuvo kankinamas – jis pats vienutėje bandė žudytis. Nors vėliau rašytoja už tokius žodžius atsiprašė, jos knygą išleidusi leidykla atsisakė toliau bendradarbiauti su R. Vanagaite ir iš prekybos išėmė visas jos knygas. Nepaisant viso to, meno vadovui A. Jevsejevui tokia R. Vanagaitės saviraiška nepasirodė rimtas pagrindas ieškoti kitų šaltinių, galinčių atskleisti holokausto skaudulius.

Kadrų kaita

Nors prieš tris savaites J. Miltinio dramos teatrą palikęs jo vadovas Leonas Blėdis teigė išeinantis dėl asmeninių priežasčių, užkulisiuose kalbama, kad „Mūsiškių“ pastatymas paspartino šį apsisprendimą. Pats A. Jevsejevas kaltino L. Blėdį galimai tyčia vilkinant spektaklio statymo procesą – neva visa komanda ilgą laiką dirbo be sutarčių, pjesės autoriui M. Valčakui buvo delsiama sumokėti pinigus už kūrinį ir atliktą darbą.

L. Blėdžiui atsistatydinus, kartu su juo prieš porą metų į J. Miltinio teatrą atėjęs A. Jevsejevas tvirtino nematantis priežasties, kodėl ir pats turėtų atsisveikinti su pareigomis.

Visgi dabar A. Jevsejevas patvirtino, kad jo, kaip meno vadovo, teatre nebelieka. Su „Sekundės“ dienraščio žurnalistais jis atsisakė bendrauti, tačiau Nacionaliniam transliuotojui LRT patvirtino savo išėjimą.

„Savo noru išeinu – ne savo noru. Bet tai buvo akivaizdu, A. Venckus dėl to ir buvo čia paskirtas“, –sakė A. Jevsejevas.

Ieško pamainos

Laikinasis J. Miltinio teatro vadovas A. Venckus patvirtino, kad A. Jevsejevas parašęs prašymą išeiti iš darbo. Paskutinė pastarojo darbo diena – lapkričio 29-oji.

„Aš negalėjau leisti vykdyti tos programos, kurią buvo numatęs A. Jevsejevas. Jis mato viską šiek tiek kitaip, tad abipusiu susitarimu nusprendėme priimti tokį sprendimą. Bet nereikėtų daryti skandalo nei iš „Mūsiškių“, nei iš kadrų kaitos“, – teigė A. Venckus.

Jo tvirtinimu, tiek „Mūsiškiai“, tiek ir kiti spektakliai bei naujos premjeros iki metų pabaigos bus rodomi, kaip ir suplanuota. Iki to laiko tikimasi rasti režisierių, kuris formuos tolesnę teatro meninę kryptį.

„Paieškos jau vyksta. Galbūt tai bus ne teatro kritikas, o kuriantis režisierius, kas teatre yra labai gerai. Teatro sezonas jau įpusėjęs, daugelis Lietuvos bei kitų šalių režisierių jau turi savo darbus, tad čia bus derybų klausimas. Laukia sunkus darbas, bet teatro veikla tikrai nesustos“, – kalbėjo A. Venckus.

Pasak J. Miltinio dramos teatro vadovo, darbo išties daug. O tam, kad būtų galima džiuginti žiūrovus, reikia įeiti į įprastinį teatro ritmą.

„Didžiausias iššūkis yra gyvenimas. O teatre yra tiesiog daug darbo. Daug kam norisi, kad viskas ir staiga pasikeistų, bet čia jau stebukladarių reikalas, o aš toks nesu“, – sakė A. Venckus.

Jo paties „Mūsiškių“ premjera nenustebino. Direktoriui netgi keistoka, kodėl šis pastatymas sulaukė tokių atgarsių jam dar net nepasirodžius teatro scenoje.

„Spektaklis kaip spektaklis, profesionalai vienaip jį matytų, mėgėjai – kitaip. Asmeniškai nemačiau nieko ypatingo, dėl ko kilo ažiotažas. Nežinau, ar visos šios šnekos buvo be reikalo, ar su reikalu – savotiškai buvo bandoma pasireklamuoti. Projektas ne mano, todėl sunku pasakyti, kas priėmė visus sprendimus. Manau, spektaklis turės savo žiūrovą, kuris bus patenkintas, ir tokį, kuris nebus patenkintas. Kaip dažnai ir būna teatre“, – kalbėjo laikinasis teatro vadovas.

Komentarai

  • geda del pseudo meniniku

    • Atsakyti
    • Gėda komentuoti su rašybos klaidomis:)

  • ir pamatėme, kur gyvename. Tyčiojosi, kad Tarybų Sąjungoje buvo cenzūra, o kas yra dabar. Žmogus pastatęs normalų spektaklį išgrūdamas iš darbo, kaip šiukšlė ir tam parenkamas spec. direktorius, kuris galėtų susitvarkyti. O kokią cenzūrą patiria LAISVAS LAIKRAŠTIS, net prezidentas pasmerkė, o ką jau kalbėti apie teismus.

    • Jevsejevai patylek sqvo drauga vaikystes pakyses po girnom.

  • Ažiotažą sukėlė ne spektaklio režisierius ir teatras, o K. Masiulytės-Paliulienės skundas Kultūros ministerijai dėl šio spektaklio scenarijaus. Pati nepasidomėjusi jo faktiniu pagrindimu, sukėlė triukšmą, kurį labai noriai palaikė politikai Anušauskas, Urbšys, buvęs teatralas ir politikas Dautartas. Patys neskaitę scenarijaus, nematę spektaklio iš anksto pasmerkė ne tik jame vaidinačius aktorius, režisierių ir scenaristą, bet ir visus tuos, kurie dar tik planavo tą spektaklį pažiūrėti ir susidaryti savo nuomonę. Tai kaip sovietinių laikų anekdote: „sovietinio aktyvisto pareiškimas: kur yra Čilė aš nežinau, kas yra chunta – negirdėjau, bet kol nepalaeis Luiso Korvalano į darbą neisiu“. Negi vėl atgimsta sovietinė cenzūra ir „vienintelė“ teisinga nuomonė?
    žr. https://www.lrytas.lt/kultura/scena/2019/10/11/news/rutos-vanagaites-musiskiai-panevezio-teatre-dar-pries-premjera-iziebe-tarptautini-skandala-12153443/
    http://panskliautas.lt/butu-saudziusi-virto-provokacija

    • Atsakyti
  • Ažiotažą sukėlė ne spektaklio statytojai, bet K. Masiulytės-Paliulienės skundas Kultūros ministerijai dėl šio spektaklio scenarijaus. Nepasidomėjusi scenarijaus faktiniu pagrindimu, ji iš anksto pasmerkė jo statytojus. Prie to noriai prisijungė politaikai Anušauskas, Urbšys, Matelis , buvęs teartalas ir buvęs politikas Dautartas. Neperskaitę scenarijaus, nepamatę spektaklio jie iš anksto pasmerkė ne tik aktorius, režisierių ir scenaristą, bet ir visus tuos, kurie dar tik planavo pažiūrėti spektaklį ir susidaryti apie jį savo nuomonę. Tai kaip sovietiniame anekdote: „sovietinis aktyvistas pareiškia: aš nežinau kur yra Čilė, neturiu supratimo, kas yra chunta, bet kol nepaleis Luiso Karvolano, į darbą neisiu“. Negi vėl grįžo „vienintelės teisingos nuomonės“ ir sovietinė cenzūros laikai?
    žr.http://panskliautas.lt/butu-saudziusi-virto-provokacija
    https://www.lrytas.lt/kultura/scena/2019/10/11/news/rutos-vanagaites-musiskiai-panevezio-teatre-dar-pries-premjera-iziebe-tarptautini-skandala-12153443/

    • Atsakyti
  • Ažiotažą sukėlė ne spektaklio kūrėjai, o visieme gerai žinoma Panevėžio teatro Meno tarybos narė, neįsigilinusi į scenarijaus faktinį pagrįstumą ir apskundusį jį Kultūros ministerijai. Prie dar nepastatyto spektaklio pasmerkimo iš karto prisijungė seimūnai Urbšys, Anušauskas, Matelis ir ekspolitikas Dautartas. (apie tai dar prieš mėnesį rašė portalai „Panskliautas“ ir „Lrytas“). Neperskaitę scenarijaus ir nematę spektaklio iš anksto paskelbė jį kiršinančiu žmones ir šmeidžiančiu lietuvių tautą. Politikai elgiasi kaip tame sovietiniame anekdote: nežinau, kas yra Čilė, nesuprantu ką reiškia chunta, bet kol nepaleis Luiso Karvolano į darbą neisiu. Negi Lietuvoje vėl atgimsta „vienintelė teisinga nuomonė“ ir sovietinio tipo cenzūra? Gaila jaunų talentingų aktorių ir spektaklio statytojų, kurie ir toliau maišomi su žemėmis tų, kurie net nematė šio pastatymo.

  • Leftistiniam žolės prisisiurbusiam brūdui galas ! To ir reikėjo tikėtis. O spektaklis…. eilinis bebandančių įsitvirtinti scenos „elite“ kepurėtų nykštukų farsas.

Rodyti visus komentarus (8)

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų