Mokymasis namuose: nepamirškite užsiimti smagia veikla šeimoje –vaikus ugdo ne tik mokykla

Mokymasis namuose: nepamirškite užsiimti smagia veikla šeimoje –vaikus ugdo ne tik mokykla

Mokymosi procesas, būreliai, bendravimas persikėlė į virtualią erdvę, tad ir vaikai vis ilgesnį laiką praleidžia namuose. Vis tik tai gali tapti dideliu iššūkiu ne tik tėveliams, pedagogams, bet ir patiems vaikams. Kaip su iškilusiais sunkumais padėti susidoroti tiek tėvams, tiek vaikams?

Savarankiškas mokymasis namuose

Nuo šių metų vaikams atsirado galimybė mokytis savarankiškai kasdien, nelankant mokyklos, t. y., ugdytis šeimoje. Priimtomis Švietimo įstatymo pataisomis nustatyta, kad vaikas jo paties ir tėvų (globėjų, rūpintojų) pageidavimu gali pagal priešmokyklinio, pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo bendrąsias programas būti ugdomas (ugdytis) šeimoje. Pasirinkus ugdymą šeimoje, vaiko iki 14 metų tėvai (globėjai, rūpintojai) arba vaikas nuo 14 iki 18 metų ir pasirinkta mokykla sudaro mokymo sutartį.

Ugdantis šeimoje įgytas išsilavinimas prilyginamas mokykloje įgytam išsilavinimui. Prieš sutarties dėl vaiko ugdymosi šeimoje sudarymą mokykla, pasitelkdama reikalingus specialistus, įvertins sąlygas šeimoje, vaiko brandos ir žinių lygį.

Nustatyta, kad tokius mokinius konsultuos, mokomąja medžiaga aprūpins, pažangą ir pasiekimus, socializacijos poreikio užtikrinimą periodiškai vertins mokykla, su kuria sudaryta mokymo sutartis. Kol kas tai dar nėra plačiai naudojama praktikoje, tačiau dėl pasaulinės pandemijos nemaža dalis vaikų mokosi namuose.

Ar virtualus mokymas gali turėti neigiamų pasekmių?

Vaikams suprasti mokomą dalyką virtualioje erdvėje užtrunka trečdaliu ilgiau nei truktų realioje klasėje – štai jums ir vienas iš neigiamų aspektų. Todėl mokytojams patariama neišsikelti lūkesčių labai aukštai ir vertinti situaciją kuo paprasčiau. Mokytojai turi kurti naujas užduotis, pakeisti pamokos struktūrą, išmokti save kokybiškai nufilmuoti. Visi šie pokyčiai nėra lengvi ir jiems, tačiau labai reikalingi.

Žinoma, dar sunku įvertinti, ar jaunesnių klasių mokiniai iš nuotolinio mokymosi ir virtualaus bendradarbiavimo gaus daug naudos. Jų dėmesys – ribotas, geriausiai pritraukiamas kuriant asmeninį santykį. Kalbant apie sudėtingesnes temas, vaikams reikia dėmesio, nurodymų ir atsiliepimų, kuriuos gali suteikti tik tame pačiame kambaryje esantys mokytojai. Gera žinia yra ta, kad bendradarbiavimas internete gali sėkmingai ugdyti studentų ir mokinių įgūdžius, reikalingus šiuolaikinei karjerai. Vis daugiau skirtingų darbo kategorijų prašys dirbti geografiškai išsklaidytose virtualiose komandose.

Stresą jaučia tik vaikai, o gal – ir tėvai?

Pakalbėkime apie tai, kokie veiksniai gali kelti daugiausiai streso? Kas karantino pradžioje buvo neįprasta?

Mes turime atsižvelgti į amžiaus tarpsnių ypatumus ir turime suprasti, ką šešerių metų vaikas, t. y., ikimokyklinukas ar pirmokas gali padaryti savarankiškai. Būtų keista tikėtis, kad mokymuisi persikėlus į virtualią erdvę, šešerių metų vaikas staiga mokės naudotis skirtingomis programomis, nusiųsti užduotis ar nukopijuoti tekstą. Todėl tėvų įsitraukimas yra labai svarbus. Kuo daugiau tėvai įsitrauks į procesus ir nepaliks vaiko vieno, tuo greičiau jis taps savarankiškas ir išsišauks mažiau prieštaringų ar nesmagių jausmų.

Taip pat tėvams mokantiems vaikus namuose rekomenduojama mažesnius lūkesčius kelti tiek sau, tiek vaikui ir būti kantriems.

„Yra žmogiška ir natūralu kartais susinervinti, kad negalite paaiškinti vaikui temos ar nežinote, kaip tai padaryti. Dėl to šiandien naudingiausias patarimas tėvams, kurie karantino metu prisiėmė pedagogo vaidmenį, yra suprasti, kad tai – tik vaidmuo. Tai nėra jūsų darbas ar pasirinkta profesija, todėl turite būti sau atlaidūs. Jeigu jūs supykstate ant vaiko, tai nėra pasaulio pabaiga. Geriau išeikite pasivaikščioti ir negilinkite konflikto. Tikrai nieko neatsitiks, jei jūs ir nesugebėsite vaikui išaiškinti temos. Geriau suorganizuokite pokalbį su mokytoju telefonu ir paprašykite jo pagalbos.“ Daugiau skaitykite čia: https://dvitylos.lt/lt/work/mokymasis-namuose-nera-paprasta-kaip-abc/

Keli patarimai, ką galite daryti, kad vaikui būtų lengviau:

– Apsvarstykite galimybę apriboti savo vaikų mobiliuosius telefonus ir planšetinius kompiuterius, kad mokyklos darbams būtų skiriamas nepertraukimas dėmesys, jie būtų atlikti gerai. Programos, žaidimai ir pranešimų siuntimo funkcijos yra įdomios, tačiau jos taip pat gali blaškyti dėmesį. Taip pat įsitikinkite, kad jūsų vaikai daro daug pertraukų, kurių metu jie užsiima fizine veikla, ir kuo daugiau laiko praleidžia atokiai nuo ekranų. Galite nustatyti tam tikrus pertraukų signalus, panašius į tuos, su kuriais jie susiduria mokykloje. Pastarieji bus gera paskata atsitraukti nuo kompiuterio ir pasimėgauti grynu oru, pasivaikščioti ar šiek tiek užkąsti.

– Tam, kad mažyliai pasiektų geriausių rezultatų, sukurkite jiems ramią ir patogią darbo vietą. Idealiu atveju tai bus visai kita erdvė, nei ta, kurioje jie yra pratę žaisti ar ilsėtis.

Kai kalbame apie pačius mažiausius, per didelis ekrano laiko naudojimas gali turėti neigiamos įtakos jaunoms smegenims, todėl šiomis ypatingomis aplinkybėmis reikėtų būti ypač atsargiais. Ar žinojote, kad vaikų skatinimas skaityti spausdintas knygas ar atlikti įvairias užduotėles ant popieriaus yra labai naudingi jų motorikai? Tyrimai rodo, kad nuotolinis mokymas gali būti sudėtingas bet kokio amžiaus žmonėms, ypač mažiems vaikams, todėl būtina dažnai kaitalioti veiklas, skirtingais būdais išjudinant mažųjų motoriką.

Nebijokite pasikalbėti su kitais tėvais. Gal jie turi panašių rūpesčių ar nerimavimų kaip ir jūs, o gal yra atradę metodus, kurie jiems padeda su jų vaikais? Dalinkitės informacija ir palaikykite vienas kitą. Svarbiausia – nepamirškite atsipalaiduoti ir užsiimti smagia veikla su visa šeima! Vaikus ugdo ne tik  mokykla – kartais žaidimai ir aplinkos stebėjimas išmoko daug daugiau!

Jūsų komentaras

Sponsored Video

Daugiau leidinio naujienų