Modernūs autobusai be žmogiškumo nerieda

Modernūs autobusai be žmogiškumo nerieda

Kalbos apie viešojo transporto patrauklumą neįgaliesiems ir reali situacija kartais skiriasi kaip diena ir naktis.

Neįvykusi kelionė

Panevėžio krašto žmonių su negalia sąjungos vadovas Jonas Dumša prieš porą metų turėjo galimybę išbandyti Panevėžio autobusų parko įsigytus naujutėlaičius žemagrindžius autobusus, pritaikytus neįgaliesiems.

Tačiau kai prisireikė pačiam tokiu pasinaudoti, vairuotojas jam prieš nosį užtrenkė duris.

J. Dumša pasakoja dažniausiai keliaujantis savo automobiliu.

Visgi praėjusią savaitę jį teko palikti autoservise.

Vežimėliu judantis Jonas namus pasiekti ryžosi autobusu. Dalyvaudamas Panevėžio autobusų parko prieš dvejus metus surengtame naujausių autobusų pristatyme buvo išbandęs jų privalumus.

„Galima prisipirkti moderniausių autobusų, investuoti didžiules lėšas į mokymus, bet svarbiausias faktorius vis tiek liks žmogiškumas.“

J. Dumša

Dvylika „BMC Procity CNG“ autobusų išskirtiniai tuo, kad yra pritaikyti įvairias negalias turintiems keleiviams. Tad Smėlynės gatvėje, „Varpo“ stotelėje, sulaukęs tokio autobuso, J. Dumša tikėjosi, kad juo kelionė bus sklandi, kaip tuomet, per naujųjų autobusų demonstravimą.

„Jau iš tolo matyti, kad autobusas veža „vežimininkus“, tačiau stabtelėjęs stotelėje, jis vėl pradėjo važiuoti toliau. Man pradėjus mojuoti, sustojo. Privažiavęs prie pirmų durų pasakiau, kad noriu įvažiuoti, tačiau vairuotojo veido išraiška nieko gero nereiškė mano atžvilgiu“, – prisimena J. Dumša.

Naujoko pasakos

Vairuotojas, anot neįgaliojo, išlipo iš autobuso, dar bandė pamaigyti kažkokį mygtuką, bet galiausiai liepė pačiam lipti į autobusą.

Anot ratukuose sėdinčio J. Dumšos, nors autobusas žemagrindis, tačiau nuo žemės iki grindų buvo apie pusmetris aukščio. Jam be kitų pagalbos toks atstumas – neįveikiamas.

Šis autobusas turi speciali atverčiamą tiltelį, be to, sumontuota pasvirimo sistema, leidžianti transporto priemonei dar maždaug 20 cm pažemėti šaligatvio link. Kol tiltelis nuleistas, autobusas negali pajudėti iš vietos.

„Paprašiau išskleisti pandusą, bet vairuotojas ėmė teisintis, kad dirba pirmą dieną ir nežino, kaip tą padaryti. Jis pasiūlė man įlipti pačiam. Galiausiai nuvažiavo, palikęs mane stotelėje“, – apie karčią patirtį pasakojo Panevėžio krašto žmonių su negalia sąjungos vadovas.

Jo žiniomis, vairuotojams už europines lėšas netgi buvo organizuoti mokymai, kaip naudotis tokiais autobusais.

„Kai važiavau per oficialų šių autobusų pristatymą, kur dalyvavo ir Savivaldybės atstovai, meras, visi buvo labai paslaugūs ir malonūs, bet viskas sklandžiai turi veikti ir be valdžios priežiūros. Kita vertus, galima pasidžiaugti, kad vairuotojo aplinkoje neįgaliųjų turbūt nėra, nes jis neturi net elementaraus supratimo“, – teigė J. Dumša.

J. Dumšą nustebino Panevėžio autobusų parko profesinės sąjungos atstovo argumentas, esą mieste stotelės nepritaikytos įlaipinti neįgaliuosius. Jis pats turėjo progą įsitikinti, kad specialus tiltelis gali būti išleidžiamas visur. I. Stulgaitės-Kriukienės nuotr.

Ne tik Panevėžio bėda

Paviešindamas šią istoriją, J. Dumša sako norintis atkreipti dėmesį į vis dar didžiulę neįgaliųjų atskirtį.

Anot jo, tai yra ne tik Panevėžio, o visos Lietuvos problema.

Kaip pasakojo pašnekovas, prieš kelerius metus buvo kilęs kone tarptautinis skandalas, kai į Kupiškį atvykęs pagyvenęs neįgalus užsienietis taip ir nerado nė vienos maitinimo įstaigos, pritaikytos turintiems judėjimo negalią žmonėms.

Tąkart kavinės darbuotojai savo klientui ratukuose pietus išnešė į lauką prie kavinės durų.

„Kai kuriais atvejais situacija su aplinkos pritaikymu neįgaliesiems gerėja tik popieriuje. Kam pirkti brangią techniką, žymėti ją įvairiais lipdukais, kad pritaikyta neįgaliesiems, jei tai tušti žodžiai. Ir tai liečia ne tik neįgaliuosius, bet ir mamas su vaikų vežimėliais, senjorus“, – kalbėjo J. Dumša.

Apkaltino stoteles

J. Dumšos teigimu, neįgalieji dažnai gyvena žemiau skurdo ribos. Retas kuris turi nuosavą transporto priemonę ar gali naudotis taksi paslaugomis.

Maršrutiniai autobusai jiems – vienintelė galimybė įveikti didesnius atstumus, o ne sėdėti tarp keturių sienų.

Keistai J. Dumšai atrodo, kad paviešinus šią istoriją, vairuotoją suskubo ginti vienas iš Panevėžio autobusų parko profesinės sąjungos atstovų.

Šis pareiškė, kad ne vairuotojas kaltas, o ne visos stotelės pritaikytos įlaipinti neįgaliuosius.

„Toks pasiteisinimas labai neįtikinamai skamba. Pats dalyvavau šių autobusų pristatyme ir mačiau, kad specialus tiltelis gali būti išleidžiamas visur – jokio skirtumo, koks stotelės bortelio aukštis. Jeigu Autobusų parko vairuotojai negeba ar nenori padėti neįgaliesiems, gal vertėtų pagalvoti apie autobusus su automatinėmis nuovažomis, kokie naudojami Vakarų šalyse? Kita vertus, galima prisipirkti moderniausių autobusų, investuoti didžiules lėšas į mokymus, bet svarbiausias faktorius vis tiek liks žmogiškumas“, – pabrėžė J. Dumša.

J. Dumšą nustebino Panevėžio autobusų parko profesinės sąjungos atstovo argumentas, esą mieste stotelės nepritaikytos įlaipinti neįgaliuosius. Jis pats turėjo progą įsitikinti, kad specialus tiltelis gali būti išleidžiamas visur. I. Stulgaitės-Kriukienės nuotr.

Iškvietė pasiaiškinti

Panevėžio autobusų parko Pervežimo skyriaus vadovas Virginijus Bagaslauskas teigė, kad autobuso vairuotojas jų įstaigoje dirba jau ketverius metus ir lig šiol nebuvo sulaukęs nusiskundimų dėl savo darbo.

Pirmadienį pas vadovus iškviestas vairuotojas teisinosi bandęs atidaryti specialią įvažą į autobusą. Tačiau ar dėl pribyrėjusio žvyro, druskų, ar dėl kitų priežasčių mechaniniu būdu vien rankomis panduso atverti nepavyko.

Pasak V. Bagaslausko, vairuotojas pasisiūlė padėti neįgaliajam įvažiuoti vežimėliu.

„Specialius įvažiavimus neįgaliesiems naudojame labai retai, per metus vos kartą ar du. Autobusai turi pasvirimo funkciją – privažiavus prie šaligatvio, palinksta į išlipimo pusę, tad autobuso ir šaligatvio aukščiai beveik nesiskiria ir panduso išskleidimas netenka prasmės“, – aiškino V. Bagaslauskas.

Pamoka su gera pabaiga

Panevėžio autobusų parko teigimu, bėda, kad Varpo stotelėje šaligatvio bortelio praktiškai nėra – jis ištrupėjęs. Įmonės atstovas tikina, kad šioje vietoje ir išskleidus pandusą vienas pats žmogus nesugebėtų įvažiuoti.

Anot V. Bagaslausko, tokių stotelių, kur praktiškai šaligatvis lygus su asfaltu, mieste tėra kelios – Varpo, Alyvų bei V. Alanto gatvių.

„Vairuotojas tvirtino, kad siūlėsi padėti, bet keleivis be panduso atsisakė įvažiuoti į autobusą. Ši situacija mums yra labai nemaloni“, – atsiprašinėjo Pervežimo skyriaus vadovas.

Jis tvirtino jau susisiekęs su J. Dumša ir draugiškai sutarė susitikti Autobusų parke, kad naujuosius autobusus būtų galima išbandyti įvairiais neįgaliojo vežimėliais.

Sąjungos vadovo konsultacija taip pat padėtų perkant naujus autobusus.

„Jeigu keleivis sako, kad aptarnavome blogai, vadinasi, dirbome blogai. Mums dar tikrai yra kur pasitempti“, – pažadėjo V. Bagaslauskas.

Komentarai

  • Autobusai turkiski. Turkijoje siltas klimatas ir apie druskos pylima ant keliu ziema jie nera girdeje. Panduso pakelimo rankenos pagamintos is korozijai neatspariu medziagu ir uzrudijo dar ana ziema…Elementaru, Vatsonai!

    • Ten nerūdija tik plastmase. Š visiškas.

Rodyti visus komentarus (2)

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų