Kaune nuaidėjusiame jaunųjų mados talentų konkurse „Mados Injekcija“ iš penkiolikos kolekcijų, kurias kūrė dizaineriai iš aštuonių pasaulio valstybių, triumfavo V. Jasulaitytės ir panevėžietės M. Petraitytės bendras darbas. ELTA nuotr.

Mados ir meno arenoje – panevėžietės triumfas

Mados ir meno arenoje – panevėžietės triumfas

Panevėžietė dizainerė Marija Petraitytė – nesustabdoma. Jaunatviško maksimalizmo, novatoriškumo ir drąsos pripildyto, vieno ryškiausių mados renginių „Mados Injekcija“ finale panevėžietės vardas atsidūrė tarp geriausiųjų. Toks įvertinimas jai užtikrino galimybę savo kūrybą pristatyti „Mados Infekcijoje“ – didžiausiame Baltijos šalyse mados festivalyje, kiekvieną pavasarį vykstančiame Vilniuje.

Kaune nuaidėjusiame jaunųjų mados talentų konkurse „Mados Injekcija“ pristatyta net penkiolika kolekcijų, o jas kūrė dizaineriai iš aštuonių pasaulio valstybių: nuo saulėtosios Ispanijos iki tolimosios Japonijos.

Laimėtojus vertino ir apdovanojo specialiai „Mados Injekcijai“ suburta komisija: mados iliustratorė ir stilistė Goda Pelaitytė, dizainerė Akvilė Jančauskaitė, dizaineris Saimonas Tartenis, latvių dizaineris, „MAREUNROL‘S“ dueto narys Rolandas Peterkopas ir konkurso sumanytoja bei organizatorė dizainerė Sandra Straukaitė.

Kolekcijose turėjo atsispindėti ne tik šiandienos aktualijos, bet ir tai, kas gali būti svarbu ateityje.

Asmeninio archyvo nuotr.

Tarp praeities ir ateities

Kolekcija, kurią M. Petraitytė pristatė „Mados Injekcijos“ konkurse, vadinosi „Antecedent Tommorow“ (liet. „Apriorinis rytojus“). Šis darbas yra bendras dviejų kolekcijų junginys – Marijos bakalauro baigiamojo darbo kolekcija „Distance From a Point“ (liet. „Atstumas nuo taško“) ir jos bičiulės bei kolegės Valdemaros Jasulaitytės „Creatures“ (liet. „Sutvėrimai“).

„Šia kolekcija pasakojame naują istoriją apie ateities žmogų, sujungiame mūsų kurtus personažus – distopinius, savianalizės keliu keliaujančius ateities klajoklius ir skaitmeninėje erdvėje egzistuojančius avatarus. Taip gimsta mūsų Naujosios eros personažas, kuriam pritaikoma ši nauja drabužių kolekcija“, – pasakoja panevėžietė dizainerė.

Naujosios eros personažas, anot M. Petraitytės, tampa praeities ir ateities, gyvybės ir technologijų junginiu – jam perteikiami jo pirmtakų istorinių kostiumų motyvai, žmogaus anatomija, gyvūniški motyvai supriešinami su skaitmeniniu sterilumu.

Marija ir Valdemara konkursui pateikė penkių modelių mini kolekciją – tokio skaičiaus reikalavo šio konkurso taisyklės.

„Išsirinkome po du modelius ir vienas tapo jungtiniu drabužių deriniu. Kuriant panaudoti natūralūs pluoštai, tokie kaip medvilnė, vilna. Jie derinami kartu su ryškesniais sintetiniais audiniais – neoprenu, poliesteriu. Svarbu buvo išlaikyti vientisą futuristinę estetiką“, – pasakoja dizainerė.

Asmeninio archyvo nuotr.

Bemiegės naktys

Kolekcijos jau buvo sukurtos, tad konkursui liko jas stilizuoti ir išpildyti įvaizdžius. Anot M. Petraitytės, didžiausias iššūkis buvo sukurti lateksines veido kaukes, prie kurių dizainerės darbavosi net keletą savaičių.

„Po bandomojo grimo sesijos suvokėme savo klaidas, tad teko keletą kaukių padaryti iš naujo paskutinę naktį prieš renginį. Laimė, jos pavyko puikiai“, – džiaugiasi Marija.

Triumfas konkurse atnešė panevėžietei galimybę pristatyti kolekciją ryškiausio mados festivalio Lietuvoje „Mados Infekcija“ podiumu.

„Kai paskelbė laimėtojų vardus, kurį laiką buvo šiek tiek sunku suvokti, kad gavome tiesioginį bilietą į „Mados Infekciją“. Net neprisimenu, ką tada galvojau. Tikriausiai tiesiog mintyse šypsojausi“, – sako Marija.

Bilietas į mados festivalį

Dizainerės džiaugiasi, jog rezultatas pranoko lūkesčius.

„Džiaugiuosi, kad ir komisija tai pamatė“, – šypsosi Marija.

Ir išties komisija jaunosioms kūrėjoms negailėjo liaupsių – gyrė už nematytas, išskirtines konstrukcijas, audinius, formas, drąsų eksperimentavimą.

Dizainerių darbai komisiją sužavėjo savo išpildymu – nuo avalynės iki išskirtinių kaukių.

Anot M. Petraitytės, jaunam kūrėjui patekti į „Mados Infekciją“ ir ten pristatyti kolekciją yra didžiulė atsakomybė – prieš akis laukia dvidešimties modelių kolekcijos pristatymas. Tad Marija dabar gyvena labai kūrybiškomis nuotaikomis.

„Tai didžiausias mados renginys Lietuvoje, jame pristatomos išskirtinės kolekcijos tiek iš Lietuvos, tiek ir iš užsienio. Tad atsidurti šioje dizainerių bendruomenėje yra ryškus pasiekimas, kuris mane, kaip pradedančią dizainerę, dar labiau motyvuoja toliau eksperimentuoti ir kurti išskirtinę madą“, – sako Marija.

Asmeninio archyvo nuotr.

Drabužis – ne tik apdaras

Anot M. Petraitytės, dizaineriui drabužis nėra tik apdaras. Tai ir įrankis kalbėti, parodyti, kaip jaučia, supranta pasaulį.

„Man drabužis ir mada yra tokia meno forma, per kurią galima atskleisti ateities vizijas, siųsti žinutes ir sukurti kažką neįprasto. Mano kūryba skirta ateičiai, tačiau įkvėpta istorinės praeities motyvų, gamtoje esančio gyvybiškumo ir organikos“, – vardija dizainerė.

Simbolizmas ir istorija, anot M. Petraitytės, dizaine yra būtini.

„Mano nuomone, būtent jie įprasmina kūrybinius sprendimus. To stengiuosi niekada nepamiršti“, – sako Marija.

Kurti sugrįžo į Panevėžį

Panevėžietė M. Petraitytė baigusi „Minties“ gimnaziją išvažiavo į Daniją, Kopenhagą, studijuoti tvarios mados dizaino.

Įkvėpusi kopenhagiškos estetikos viename žaliausių miestų pasaulyje, pasimėgavusi skandinaviška kultūra ir stilingu modernizmu, o paskui baigusi mokslus Vilniaus dailės akademijoje, gyventi ir kurti jauna dizainerė pasirinko Panevėžį.

Perspektyvi dizainerė, lietuviškame mados pasaulyje akivaizdžiai išsiskirianti savo stiliumi, planuoja netolimoje ateityje Panevėžyje atidaryti savo kurtų drabužių studiją-ateljė.

Įkvėpė mama

M. Petraitytė spėja, kad sukti mados dizaino keliu dar vaikystėje buvo įkvėpta mamos. Ji tuo metu užsiėmė drabužių kūrimu.

„Siuvimo mašinos, seni ,,Burda“ žurnalai, visokiausi audiniai, įvairių formų lekalai ir brėžiniai – mane žavėjo viskas“, – prisimena Marija.

Piešti jau tada buvo vienas mėgstamiausių jos užsiėmimų, tad nuo vaikystės pažinusi kūrybos teikiamų pačių geriausių emocijų skonį, noriai ėmė mokytis dar ir megzti, siuvinėti.

Paauglystėje svarstydama apie ateitį panevėžietė visada save matė meno srityje – artėjant laikui apsispręsti dėl studijų, dizainas buvo tarp pirmųjų M. Petraitytės pasirinkimų.

Nors vienu metu ją labiau traukė interjerų kūrimas nei mada.

Tačiau meilė tapybai irgi nebuvo išblėsusi, mokykloje taip pat domėjosi istorija. Paskutinius taškus, kurią specialybę rinktis, kūrybinga mergina sudėliojo baigusi Panevėžio dailės mokyklą.

Platesnis suvokimas apie madą, pasak Marijos, atėjo pradėjus giliau domėtis dizainu, mados kūrėjais ir jų darbais. O studijos Kopenhagoje dar ir atvėrė akis į kitokią madą bei supažindino su tvarumo samprata.

M. Petraitytės teigimu, tvari, lėta mada yra priešingybė visiems „greitosios mados“ ženklams. Šie gamina drabužius labai pigiai, greitai ir paprastai vadinamosiose trečiosiose šalyse, kur dažnai klesti darbo jėgos išnaudojimas, nekreipiama dėmesio į gamtos teršimą.


Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų