Vos už šešių kilometrų nuo miesto nutolusi apie pusę tūkstančio gyventojų turinti Trakiškio gyvenvietė ir jos apylinkės liko atskirti nuo miesto – ši kryptis liko be vežėjo. V. Bulaičio nuotr.

Kaimo žmones atskyrė nuo miesto

Kaimo žmones atskyrė nuo miesto

Panevėžio rajono savivaldybė savo gyventojams įteikė neįtikėtiną naujametę dovaną. Susikirtus valdžios ir smulkiojo verslo interesams, Miežiškių seniūnijos Trakiškio-Pavašuokių kryptimi nebekursuoja autobusai – gyventojai liko atskirti nuo miesto.

Panevėžio rajono savivaldybė savo gyventojams įteikė neįtikėtiną naujametę dovaną.

Susikirtus valdžios ir smulkiojo verslo interesams, Miežiškių seniūnijos Trakiškio ir Pavašuokių apylinkių gyventojai liko atskirti nuo miesto. Pirmąją šių metų dieną ankstų rytą susirinkę į stoteles važiuoti į darbus žmonės autobuso taip ir nesulaukė.

Aštuoniolika metų šia kryptimi keleivius vežusiai įmonei nesutikus pratęsti pasibaigusios sutarties su rajono Savivaldybe, šioji nepasirūpino laiku surasti naują vežėją. Nors rajono valdžia tikino besinerianti iš kailio ieškodama, kas toliau vežiotų žmones, visgi dar vakar nebuvo žinoma, kada šia kryptimi vėl pradės kursuoti autobusai.

Miestas nepasiekiamas

Vos už šešių kilometrų nuo miesto nutolusios apie pusę tūkstančio gyventojų turinčios Trakiškio gyvenvietės ir šia kryptimi išsibarsčiusių kitų kaimų žmonės vakar turėjo pasijusti tarsi gyvendami ne XXI amžiuje, o atokioje provincijoje prieškario laikais, kai apie kasdien kursuojantį viešąjį transportą buvo galima tik pafantazuoti.

Šiomis dienomis tuščias Pavašuokių krypties aikštelė – savotiškas valdžios ir verslo nesusikalbėjimo simbolis. V. Bulaičio nuotr.

Prieš Naujuosius pasklidusiomis kalbomis, jog nuo sausio 2-osios nebelieka šia kryptimi vežančio transporto, žmonės nepatikėjo, kol patys atėję į stoteles autobuso taip ir nesulaukė.

Trakiškio bendruomenės pirmininkė Jolanta Silgienė jai skambinantiems sunerimusiems gyventojams neturi ką atsakyti. Kada Pavašuokių kryptimi vėl kursuos viešasis transportas, pripažįsta atsakymo neturinti nė pati rajono valdžia.

Rajono Savivaldybės administracijos direktorius Eugenijus Lunskis tvirtina tik gruodžio 29-ąją sužinojęs, kad Trakiškio-Pavašuokių kryptimi keleivius vežiojusi įmonė „Milinauta“ apsisprendė nebepratęsti sutarties.

Anot direktoriaus, kuo ją pakeisti, imta ieškoti dar prieš Naujuosius. Dėl keleivių vežimo Trakiškio-Pavašuokių kryptimi rajono valdžia tikina šnekėjusi su keturiais vežėjais, bet visų jų atsakymai buvo neigiami. E. Lunskis aiškina, esą su vežėjais jam sutarti nepavyksta, nes šie neturi vairuotojų.

„Įmonės transportą turi, bet sunku rinkoje surasti vairuotojų“, – „Sekundei“ aiškino E. Lunskis.

Direktorius žada kalbinti kitus vežėjus.

Prašo visų

Pasak E. Lunskio, sausio 1-ąją baigėsi Savivaldybės sutartys su keturių krypčių vežėjais, tačiau su trimis pavyko suderėti, kad padirbėtų dar iki vasaros. „Milinauta“ sutarties pratęsti nesutiko. Direktorius motyvuoja, esą su verslininku nepavykę išspręsti „piniginio klausimo“.

„Vežėjas norėjo didesnių pinigų, mes nesutikome“, – teigė Savivaldybės administracijos vadovas.

Be susisiekimo su miestu likusius gyventojus rajono vicemeras Antanas Pocius ramina, jog naujo vežėjo intensyviai ieškoma.

„Su ankstesniuoju vyko derybos ir jos nebuvo sėkmingos. Dabar daromi žygiai skubiai ieškant naujo“, – teisinosi mero pavaduotojas.

Visgi ar iš naujojo vežėjo Savivaldybė irgi reikalaus keleivius vežti tokiomis pačiomis sąlygomis kaip ir ankstesnysis, vicemeras pripažįsta negalintis garantuoti.

„Mums dabar svarbiausia surasti, kas iš viso vežtų. O paskui jau spręsime piniginius klausimus ir kiek kartų autobusas kursuos“, – „Sekundei“ tvirtino A. Pocius.

Nesutarė dėl centų

Savivaldybės vadovų argumentai, esą apie vežėjo sprendimą nebepratęsti sutarties sužinoję kone Naujųjų išvakarėse, stebina „Milinautos“ vadovą Liną Milišauską.

„Mano sutartis ir leidimai vežti keleivius galiojo iki sausio 2-osios. Sakydavau, kad baigsiu savo įsipareigojimus ir atsisveikinsiu. Argi aš kaltas, kad Savivaldybė iš anksto nepasirūpino, kas žmones veš? Jei aš būčiau užsakovas, iš anksto tuo rūpinčiausi, ne paskutinę dieną“, – valdžios pozicija nesuprantama L. Milišauskui.

Aštuoniolika metų Trakiškio-Pavašuokių kryptimi keleivius vežęs ir didžiulį vietos gyventojų pasitikėjimą įgijęs verslininkas juokauja jau galintis pretenduoti į Gineso rekordų knygą – per tiek metų nuvažiavęs 548 tūkst. kilometrų, o tai sudarytų keliolika kartų vieškeliu aplink Žemės rutulį.

Anot L. Milišausko, Trakiškio-Pavašuokių kryptis pagal keleivių skaičių nėra išskirtinė – viešojo transporto paslauga besinaudojančių žmonių mažėja visame Panevėžio rajone. Visgi, anot jo, šia kryptimi važinėti gana sudėtinga dėl prasto kelio – asfaltas nutiestas vos 10 kilometrų nuo Panevėžio, tik iki Trakiškio gyvenvietės pabaigos.

„Aplink pasaulį yra 40 tūkst. kilometrų, o aš keliolika kartų daugiau nuvažiavau. Tiek kilometrų prastu keliu – maklynė, dulkės. Nebeturiu pajėgumų ir sveikatos taip dirbti. Žmogus gi ne geležinis“, – sako L. Milišauskas.

Eiti į autobusų stotelę Trakiškyje nėra prasmės – autobusai nevažinėja. V. Bulaičio nuotr.

Verslininkas pripažįsta, jog trauktis iš rinkos privertė ne tik darbo sąlygos, bet ir rajono Savivaldybės valdžios pozicija.

„Paprašiau, kad pridėtų už kilometrą keletą centelių, bet E. Lunskis pasakė, kad iš principo ne. Ne tai ne. Aš irgi negaliu dirbti į minusą. Savivaldybė turi savo principus, o išėjo, kad neliko, kas žmones veža. Negi nėra valdžioje vyrų, su kuriais galima susitarti? Iš keleivinio transporto verslo niekur turtų nesusikrausi. Pats važiuoju, pats remontuoju. Šiandieną iš tos rinkos traukiuosi, o kaip bus toliau, matysim“, – sako L. Milišauskas.

Vežėjo ieškos ir užsienyje

Rajono Savivaldybė dar lapkritį buvo paskelbusi viešųjų pirkimų konkursą keleiviams vežti keturiomis kryptimis, tarp jų – ir Trakiškio-Pavašuokių.

Tačiau netrukus jį nutraukė nusprendusi rajone iš esmės pakeisti keleivių vežimo sistemą. Konkursas baigėsi taip greitai, kad nespėta sulaukti nė vieno pasiūlymo.

Šiuo metu 10-ia krypčių rajono gyventojus veža septynios įmonės. Viena jų – Panevėžio autobusų parkas.

Rajono valdžios vizija – visą keleivių vežimą jau nuo ateinančios vasaros įduoti į vienas rankas.

Pasak E. Lunskio, šiuo metu ruošiami dokumentai tarptautiniam konkursui vežėjui parinkti. Jį planuojama skelbti jau kovą. Su laimėtoju būtų pasirašyta sutartis 2-iems arba trejiems metams.

Į rajono keleivių vežimo rinką koją įkėlusiam stambiam žaidėjui Savivaldybė nusiteikusi patikėti dar ir mokinių pavėžėjimo paslaugą. Pasak E. Lunskio, visas kryptis atiduoti aptarnauti vienam vežėjui būtų ekonomiškiau.

„Dirbantis platesniais mastais vežėjas galėtų ateiti su mažesne paslaugų kaina. Ir administravimas būtų paprastesnis – kur Savivaldybei dirbti su vienu vežėju, o kur dabar su 7-iais“, – aiškino administracijos direktorius.

Susikirto interesai

Rajono Savivaldybės principai, palikę gyventojus be susisiekimo su miestu, ir užmojai smulkiuosius vežėjus išstumti iš rinkos šokiruoja juos vienijančią asociaciją „Aukštaitijos ekipažas“.

Jos vadovas Bronius Zaronskis vakar irgi sulaukė rajono valdžios skambučio iki darbo dienos pabaigos padėti dėl keleivių pavėžėjimo Trakiškio-Pavašuokių kryptimi.

Savivaldybei prakalbus apie tarptautinį konkursą keleiviams Panevėžio rajone vežti, vežėjų asociacijos vadovas B. Zaronskis piktinasi valdžią naikinant smulkųjį verslą. „Sekundės“ archyvo nuotr.

„Galime tą klausimą išspręsti, bet reikia, kad ir Savivaldybė elgtųsi geranoriškai. Bus derybos, kad tiktų abiem pusėms: ir vilkas būtų sotus, ir avis sveika“, – teigė B. Zaronskis.

Asociacijos pirmininko nuomone, šia kryptimi važinėjantys keleiviai tapo savotiškais Savivaldybės administracijos direktoriaus manevrų įkaitais.

„Daug problemų pridarė administracijos direktorius. Jis jau keletą metų gąsdino ir nuteikinėjo, kad skelbs konkursą ir šitą maršrutą kitiems perduos. Toks įspūdis, kad kone tyčia mus bandoma išstumti iš rinkos“, – svarstė B. Zaronskis.

Atimtų duonos kąsnį

Savivaldybei prakalbus dar ir apie tarptautinį konkursą keleiviams rajone vežti, dėl savo pragyvenimo šaltinio sunerimę vežėjai piktinasi valdžią naikinant smulkųjį verslą.

„Vietoje to, kad ieškotų, kaip savo žmonėms padėti, Savivaldybė nori juos išstumti iš rinkos. Mūsų įmonės registruotos rajone, rajono gyventojai jose dirba. Tas tarptautinis konkursas iš jų atimtų duonos kąsnį“, – sako B. Zaronskis.

Jis neabejoja, kad konkursą laimėjus svetimai įmonei, pajėgiai aptarnauti ne vieną kryptį, o visą rajoną, Savivaldybė vargo turės dar daugiau.

„Pradžioje svetimam būtų svarbu tik laimėti konkursą ir įlįsti į rinką. O paskui, likęs vienas, pradės kelti savo sąlygas – pareikalaus didesnių išmokų. Kam to reikia, sunku suprasti“, – mano asociacijos vadovas.

Per praėjusius metus Panevėžio rajono savivaldybė privatiems vežėjams išmokėjo 31 tūkst. eurų kompensacijų už nuostolingus maršrutus.

Nors rajone yra dešimt krypčių, kuriomis keleivius veža septynių įmonių autobusai, kompensacijos įkrito tik į dviejų krypčių – Vabalninko-Subačiaus ir Ramygalos – vežėjų sąskaitas. Jas abi aptarnauja Panevėžio autobusų parkas. Nė vienas smulkusis privatus vežėjas dėl kompensacijų už nuostolingai važinėtus reisus į Savivaldybę nesikreipė.

Tai, kad smulkieji neprašo dotacijų iš rajono biudžeto, toli gražu nereiškia, kad jų autobusiukai iš kaimų į miestą kursuoja sausakimši keleivių.

Pasak B. Zaronskio, kompensavimo tvarka tokia, kad mažai įmonei gauti tokią finansinę paspirtį nėra šansų.

„Privačios smulkiosios vežėjų bendrovės negali parodyti tiek daug išlaidų kaip kad Autobusų parkas. Mes neturime tokių dirbtuvių, šaltkalvių, tiek daug buhalterių, dispečerių ir dar visokių tarnybų, kurių išlaikymo kaštai sukelia kainą. Mūsų smulkiųjų įmonių savininkai patys ir vadovauja, ir vairuoja, ir mašinas remontuoja“, – sako B. Zaronskis.

Savivaldybę spaudžia į kampą

Dabar daliai rajono gyventojų likus be susisiekimo su miestu, vežėjo nors laikinai ieškančiai rajono Savivaldybei asociacija nusiteikusi iškelti savo sąlygas. Viena jų – padaryti išimtį ir Trakiškio-Pavašuokių kryptimi keleivius sutiksiančiai vežti įmonei kompensuoti patiriamus nuostolius ne pagal dabar nustatytą ir smulkiosioms įmonėms neįkandamą formulę, bet pagal prastu žvyrkeliu nuvažiuotus kilometrus.

„Šita kryptimi ypatingos sąlygos – nėra žmonių, prastas kelias, o važiuoti reikia“, – motyvuoja B. Zaronskis.

Rajono vežėjai nusiteikę rajono valdžią spausti atsisakyti savo ketinimų ir dėl vieno vežėjo parinkimo.

„Norime, kad mums būtų sudaryta galimybė rajone vežti keleivius dar penketą metų. Jei bus sutartys su vežėjais pratęstos penkeriems metams, sutinkame autobusus atnaujinti per nustatytą protingą laiką. Visi autobusai ir taip kas pusę metų pereina technines apžiūras, jie yra tvarkingi “, – teigė asociacijos vadovas.

Komentarai

  • gal gali p.Lunskis padirbeti musu marsrutu su savivaldybes autobusiuku,nors 2 kartus per diena.

  • GALETU SAVIVALDYBES LENGVIKES – TOS KURIOS BE UZRASU ANT DURELIU -PAVEZET. KOL LUNSKIS SU LENKAIS SUSITARS

  • nesazininga naikinti smulkiuosius verslus, paskui bus kaip su prekybos centrais ar tv ir interneto tiekejais, kol buvo elekta ir kt tai buvo pigiau, o dabar cgates uzsikele kainas ir kokybe prastesne paslaugu. Galva reik galvot klerkams, o ne tusciais puodais

  • Už tokią nesąmonę savivaldybė turėtų to krašto žmonėms kompensaciją sumokėt. Ar bent jau metus gėdytis pasirodyti kaimo šventėse.

  • Gal reikia TV pagalba iskviesti i savivaldybe gal kaikam butu geda

    • TV pagalba reikia kviesti Zimbravos įmonei, o ne savivaldybei

  • Vežėjai kaltina savivaldybę, o patys dažnai nevažiuoja nustatytu maršrutu 9ypač vakariniais arba pirmais reisais- pasiteisina tai šventėmis, tai šaltu oru, tai jiems pūga sutrūkdė…jeigu nesugebat atlikti savo pareigų, tai pasitraukit iš vis iš tokio verslo.. geriau atiduoti venai įmonei maršrutus.

Rodyti visus komentarus (7)

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų