Sėkmingai pavojingo vairavimo mėgėjų statistiką mažinanti Lietuvos policija apsiginklavo dar geresniais greičio matuokliais.

Greičio mėgėjams ateina sunkūs laikai

Greičio mėgėjams ateina sunkūs laikai

Šiomis dienomis ir Panevėžio regione kelių erelių medžioklę pradės neseniai policijos pristatyti naujausi greičio matuokliai. Kur stovės lazeriais iš ganėtinai toli automobilius fiksuojantys prietaisai, niekas nepasakys, nes aparatūra mobilioji ir apie tokius kilnojamus spąstus vairuotojai ženklais nebus įspėjami.

Lietuvos kelių policijos tarnyba pristatė naujus mobiliuosius greičio matavimo įrenginius. Už daugiau nei 1 mln. eurų įsigyti 37 vokiečių gamybos stebuklai, kurie dar nė nepasirodę gatvėse jau kaitina vairuotojų emocijas.

Modernūs prietaisai veikia lazeriniu principu. Jie automatiškai nustato visų – artėjančių ir tolstančių – transporto priemonių greitį. Pažeidimus fiksuoja dvi skaitmeninės kameros, o sistema pasirenka, kuri kamera geriausiai atkuria vaizdą, ir ją naudoja pažeidimui įrodyti. Nuotrauka ir kiti pažeidimo duomenys automatiškai mobiliuoju ryšiu išsiunčiami Administracinių nusižengimų registrui.

„Tokius matuoklius jau esu matęs Norvegijoje. Ten jie pastatomi ant trikojo reguliuojamo stovo, metro aukštyje virš žemės. Važiuojant nelabai ir pamatysi, kad kažkoks aparatas fiksuoja tave, bet už kokių penkių kilometrų jau laukia pareigūnai, iš matuoklio gavę duomenis apie viršytą greitį, ir net būna baudos kvitą spėję išrašyti“, – pasakoja tolimųjų reisų vairuotojas panevėžietis Giedrius, prieš kelerius metus savo kišenei nuostolingai išbandęs lazerinio greičio matuoklio galimybes užsienyje.

Vyras spėja, kad Lietuvoje tokia praktika iš pradžių nuskriaus tikrai daug pažeidėjų.

Modernūs lietuvių policijos prietaisai per greitai artėjančias ir nutolstančias transporto priemones galės „nušauti“ 300 metrų atstumu. Todėl šių pinklių nebepavyks išvengti ir motociklininkams. Jų greičio viršijimo pažeidimai paprastai itin menkai nustatomi.

Nepastebimi kontrolieriai

Naujieji įrenginiai geba fiksuoti greitį nuo 10 iki 320 km/val. Tiesa, fiksavimo paklaida galima, bet ji labai nedidelė. Važiuojant iki 100 km/val., galima paklaida siekia vos 3 km/val., o važiuojant greičiau – 3 proc.

Kol kas naujausios Kelių eismo taisyklių pažeidėjų tramdymo priemonės dar tebėra Policijos departamente. Bet šį rudenį matuokliai iškeliaus į komisariatus.

Jų jau laukia ir Panevėžio apskrities policijos komisariato pareigūnai. Jiems pirmiausia teko išeiti specialius kursus apie atkeliaujančių prietaisų naudojimą ir galimybes.

Kur bus pastatyti matuokliai, įrengti ant specialaus stovo, niekas dabar pasakyti negali. Pasak Panevėžio apskrities vyriausiojo policijos komisariato Komunikacijos grupės specialisto Tado Martinaičio, įrenginiai – mobilieji, tad migruos ten, kur jų labiausiai reikės. Jie atsiras ir ten, kur paprastai patruliuojančių pareigūnų ekipažas negali sustoti.

„Matuokliai stovės, kur daugiausia problemų dėl greičio, avaringose vietose, kur sunkesnės sąlygos kelyje, vyksta remontas – nuolat fiksuojamos atkarpos nebus“, – teigė T. Martinaitis.

Apie pastatytą policijos aparatūrą, skirtingai nei apie stacionarius greičio matuoklius, neinformuos jokie kelio ženklai.

Naujieji matuokliai nebijo nei šalčio, nei karščio, puikiai veikia tamsoje. Naktį šie įrenginiai naudoja vairuotojų neakinančią raudonos šviesos blykstę.

Tramdys ne tik lakstančius

Kaip veikia ir kuo ypatingi išmanieji greičio matuokliai, dar negali pasakyti ir Panevėžio apskrities VPK Kelių policijos tarnybos viršininkas Virginijus Mačėnas. Pareigūno teigimu, nesaugus greitis Panevėžio regione sudaro vis dar daugiausia visų Kelių eismo taisyklių pažeidimų.

Ir ne tik viršytas leistinas greitis, pasak viršininko, nulemia avarijas keliuose, vairuotojai privalo visada atsižvelgti į eismo sąlygas.

„Žinia, vasarą magistralėje galimas greitis iki 130 km/val. Bet jei važiuojama naktį, lyjant, aišku, kad reikia saugesnio greičio“, – pabrėžė V. Mačėnas.

Anot jo, vairuotojai vis dar sunkiai pratinasi saugiau važiuoti ir sąmoningai renkasi ekstremalų vairavimo stilių. Stacionarūs greičio matuokliai Panevėžio rajone, pareigūno teigimu, fiksuoja itin daug pažeidimų.

Kol kas naujai pirkti greičio radarai fiksuos tik greičio viršijimo atvejus, tačiau Kelių policija akcentuoja, kad ateityje įrenginiai gebės fiksuoti ir kitus pažeidimus: transporto priemones, neturinčiae techninės apžiūros talono ir galiojančio civilinės atsakomybės draudimo.

Daugiausia pažeidėjų – krašto keliuose

Lietuvos policijos statistikos duomenimis, greičio pažeidimų kasmet nors tik po truputį, bet mažėja. Pernai per aštuonis pirmus metų mėnesius šalyje nustatyta daugiau nei 150 tūkst. greičio viršijimo pažeidimų, šiemet per tą patį laiką – beveik 102 tūkst.

Rugpjūčio mėnesio duomenimis, dažniausiai šiemet nutveriama 20–30 km/val. leistiną greitį viršijusių vairuotojų, tokių yra pusė visų pažeidimų. Daugiau nei 10 tūkst. atvejų leistinas greitis viršytas per 30 km/val.

Beveik pusšimtis vairuotojų iš tiesų buvo verti kvailių kelyje vardo – jie ne tik neturėjo teisės vairuoti, bet ir greitį viršijo daugiau nei 50 km/val.

Statistika rodo, kad šalyje 2 iš 3 vairuotojų gyvenvietėse viršija leidžiamą važiavimo greitį. Daugiau kaip 10 km/val leistiną greitį magistraliniuose keliuose viršija 17,6 proc. vairuotojų, rajoniniuose keliuose – 19,2 proc., o krašto keliuose – net 31,6 proc.

Netinkamai pasirinktas važiavimo greitis sukelia mažiausiai penktadalį visų įvykių šalies keliuose ir lemia kas trečio eismo įvykio pasekmes. Saugaus važiavimo greičio nepasirinkimas ar leistino greičio viršijimas nulėmė net 56 proc. eismo įvykių Lietuvoje (2019 m. sausio–rugpjūčio m. statistika), kurie baigėsi žmonių mirtimis.

Komentarai

  • Sistema, kai baudos kvitas išsiunčiamas paštu vietoj automobilio stabdymo ir baudimo, turi pliusų (neįmanoma „susitarti“) bet ir minusų. Nesugebama nubausti pažeidėjų užsienietiškais numeriais (LV, PL, GB … ). O paskutiniu metu pastebiu, kad Via Balticoje tokie pagrinde ir skraido. Galėtų žurnalistai pasidomėti, kaip bus baudos išieškomos iš užsieniečių.

Rodyti visus komentarus (1)

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų