Jau šį rudenį panevėžiečiams teks pratintis prie naujovės – elektroninio autobusų bilieto. „SEKUNDĖS“ nuotr.

Gera žinia: elektroninių bilietų laukti jau nebeilgai

Gera žinia: elektroninių bilietų laukti jau nebeilgai

Šiųmetį rugsėjį, o vėliausiai – gruodį Panevėžio autobusuose pradės veikti elektroninis bilietas.

Įkandin miesto, juos įsivesti siekia ir Panevėžio rajonas. Tiesa, į kaimą vežančiuose autobusuose tokie bilietai, pasak Panevėžio rajono savivaldybės administracijos direktoriaus Eugenijaus Lunskio, atsirastų po penkerių, geriausiu atveju – po trejų metų.

Turintiems elektroninį bilietą autobusų keleiviams nebereiks krapštyti centų popieriniams. Nebeliks galimybės bilietuką įsigyti pas vairuotoją, o dispečerinė matys kiekvieno autobuso buvimo vietą, stebės ir vertins keleivių srautus. Įdiegus elektroninių bilietų įrangą, kiekvienas keleivis, užmetęs akį į savo išmanųjį telefoną, matys, kiek liko laukti autobuso.

Panevėžyje šiai įrangai įdiegti skirta beveik 1,7 milijono eurų. Darbai, reikalingi tokiai sistemai sukurti, pradėti dar 2017-aisiais. O Panevėžio rajono elektroninis bilietas kol kas tik vizijose. Tam, kad jis būtų įdiegtas, rajonui dar reikia parašyti projektą ES finansiniams fondams bei gauti bent jau dalinį finansavimą.

Sena naujovė

Vakarų Europos šalyse elektroniniai autobusų bei kitų transporto rūšių bilietai galioja jau kelias dešimtis metų, Lietuvoje – vos 15. Pirmas mūsų šalyje elektroninius bilietus važiuojantiesiems miesto autobusais bei troleibusais 2007 metais įsivedė Kaunas. Dar po metų tokia paslauga pasiūlyta vilniečiams, 2010 elektroniniai autobusų bilietai įsigaliojo Klaipėdoje, pačioje 2015-ųjų pabaigoje – Šiauliuose. Alytus elektroninį bilietą įsivedė 2019-aisiais, Jonava 2021 metais. Marijampolė skelbia, kad toks bilietas šiame mieste įsigalios šią vasarą.

Panevėžys, sumanęs autobusuose diegti elektroninius bilietus, turėtų patekti į pirmąjį dešimtuką šią apmokėjimo už važiavimą visuomeniniu transportu sistemą įsivedusių miestų.

Už beveik 1,7 milijono eurų, kurių pusę finansuoja ES, kitą dalį prideda pati miesto Savivaldybė, visuose po Panevėžį važinėjančiuose autobusuose numatoma įrengti belaidžius komposterius. Turintieji elektroninius autobusų bilietus, savo išvaizda panašius į banko korteles, juos pridėję prie komposterių, susimokės už važiavimą.

„Mus įspėjo, kad pirmus mėnesius sulauksime nemažai skambučių tų, kuriems nebus lengva iškart perprasti naujos susimokėjimo už važiavimą visuomeniniu miesto transportu tvarkos.“

J. Leipus

Iš pradžių tokį bilietą teks nusipirkti. „Išvažinėjus“ už bilietą sumokėtus pinigus, jų į bilietą-kortelę bus galima pervesti internetu iš turimų elektroninės bankininkystės sąskaitų. Šias bilietų korteles taip pat bus galima papildyti spaudos kioskuose.

Taip pat elektroniniu bilietu galės būti į išmanųjį telefoną parsisiųsta speciali programėlė, per kurią bus nuskaičiuojami pinigai. Turintieji šią programėlę galės susimokėti už važiavimą autobusu prie minimo komposterio priglaudę telefoną su įjungta programėle.

„Bendraudami su kolegomis iš savivaldybių, kuriose jau veikia elektroninių bilietų sistema, buvome perspėti, kad sudėtingiausia bus prie tokių bilietų priprasti. Mus įspėjo, kad pirmus mėnesius sulauksime nemažai skambučių tų, kuriems nebus lengva iškart perprasti naujos susimokėjimo už važiavimą visuomeniniu miesto transportu tvarkos“, – teigė elektroninio bilieto Panevėžyje projekto vadovas, Miesto plėtros skyriaus vedėjas Jokūbas Leipus.

Į kaimus vežančiuose autobusuose elektroniniai viešojo transporto bilietai įsigaliotų po trejų, vėliausiai – po penkerių metų. P. ŽIDONIO nuotr.

Į kaimus vežančiuose autobusuose elektroniniai viešojo transporto bilietai įsigaliotų po trejų, vėliausiai – po penkerių metų. P. ŽIDONIO nuotr.

Pasiūlymams – dar dvi savaitės

Įvedus elektroninį bilietą keisis toli gražu ne tik apmokėjimas už važiavimą autobusais. Autobusuose bus sumontuota speciali įranga, dispečerinei suteiksianti galimybę matyti, kur konkrečiu metu yra kiekvienas miesto autobusas. Žinios apie jį pasieks ir kiekvieną keleivį. Jie autobuso buvimo vietą matys ir savo mobiliuosiuose telefonuose, ir švieslentėse, kurios bus įrengtos autobusų stotelėse.

Švieslentes planuojama statyti tose vietose, kuriose į autobusus lipa daugiausia žmonių.

Elektroninio bilieto sistema dispečerinę informuos ir apie tai, kiek keleivių važiuoja kiekvienu maršrutu. Pagal tai bus koreguojami autobusų judėjimo grafikai, kad jie užtikrintų patogiausią susisiekimą.

Pasak J. Leipaus, kaip tik šiuo metu paskelbtas konkursas įmonėms, kurios įgyvendintų elektroninio bilieto miesto viešajame transporte sistemą. Konkurso dalyvių pasiūlymų laukiama iki vasario 1-osios.

„Darbų pabaiga numatyta rugsėjo mėnesį, tačiau gali būti ir taip, kad baigti jie bus metų pabaigoje, taigi, jau gruodį“, – į klausimą, kada panevėžiečiai pirks elektroninius bilietus, atsakė J. Leipus.

Miesto plėtros skyriaus vedėjo teigimu, buvo planuojama, kad elektroninis bilietas Panevėžyje pradės veikti tuo pat metu, kai bus pastatyta naujoji autobusų stotis. Joje buvo numatyta įkurdinti dispečerinę, iš kurios bus stebimas autobusų eismas. Stoties projektui stringant, dispečerinę teks kurdinti kitoje vietoje.

„Iš tiesų toji dispečerinė – tai viso labo kabinetas su keliais kompiuteriais. Įsikurti ji gali bet kur, visai nebūtina būti pririštai prie autobusų parko ar autobusų stoties“, – aiškino J. Leipus.

Suskaičiuotų keleivius

Pasak J. Leipaus, absoliučiai įmanoma, kad į Panevėžyje kuriamą elektroninių viešojo transporto bilietų sistemą įsilietų ne tik rajonas, bet ir visas regionas. Vedėjas taip pat atkreipė dėmesį, kad šalies Vyriausybė ragina visus regionus rašyti bei įgyvendinti elektroninio bilieto projektus.

Panevėžio rajono savivaldybės administracijos direktorius E. Lunskis teigė, kad elektroninis bilietas autobusuose, važinėjančiuose rajono teritorija, be viso kito, padėtų sutaupyti biudžeto lėšų. Anot jo, nors rajono gyventojai ir nusiskundžia, jog miestą ar kitas vietoves viešuoju transportu pasiekti sudėtinga, ėmus aiškintis situaciją neretai paaiškėja, kad autobusai važinėja kone tušti.

„Elektroninio bilieto sistema leistų įvertinti kiekvieno maršruto reikalingumą, būtų galima lanksčiau keisti ir pačius maršrutus, ir grafikus, ir taip taupyti biudžeto lėšas“, – sakė administracijos vadovas.

Komentarai

  • dar vienas praėjo svaigti apie programėles, elektroninius bilietus, išmaniuosius telefonus…gal kaimo žmonės iš viso neturi tų išmaniųjų?

    • Atsakyti
  • Sumazes keleiviu srautai, nes bilietai bus per brangus

Rodyti visus komentarus (2)

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų