P. Židonio nuotr.

Elektroniniai bilietai – jau šią vasarą

Elektroniniai bilietai – jau šią vasarą

Autobusais važinėjančių panevėžiečių kišenėse netrukus turėtų nebelikti popierinių bilietukų.

Ne viename Lietuvos mieste jau tapęs įprastas, o Panevėžyje naujovė elektroninis bilietas bus panašus į įprastas tapusias bankų ar parduotuvių nuolaidų korteles. Šis bilietas – tai savotiška piniginė, kurią bet kada bus galima papildyti ir kurios turiniu bus atsiskaitoma už važiavimą autobusu.

Bilietą diegs estai

Europoje jau kelias dešimtis metų naudojami elektroniniai autobusų bilietai Lietuvoje pradėti diegti prieš 16-a metų. Šios srities pionieriumi tapo sostinė Vilnius, po jo naujovę įsidiegė kiti trys didieji šalies miestai.

Elektroninio bilieto srityje Panevėžį aplenkė ir Alytus bei Jonava. Šiuo metu tokį bilietą diegia Tauragė, skelbianti, kad jau susipirko ne tik visą techninę įrangą, bet ir priemones, kuriomis naudosis kontrolieriai.

Panevėžio savivaldybė pačioje praėjusių metų pabaigoje irgi pasirašė sutartį dėl elektroninio bilieto įrangos pirkimo, jos sumontavimo bei įveiklinimo.

„Ypač žiemą, kai tenka gremžti apšalusius savo automobilių stiklus, valyti nuo jų sniegą, argi ne patogiau reikiamą vietą pasiekti miesto autobusu?“

J. Leipus

Tuo rūpinsis viešųjų pirkimų konkursą elektroninio bilieto sistemai įrengti laimėjusi Estijos įmonė „Ridango“.

Skelbiama, kad jos specialistai elektroninius autobusų bilietus įdiegė ne vienoje Skandinavijos šalyje, jų pasidarbuota šią sistemą diegiant ir Lietuvos miestuose.

Panevėžiečiai jau pradėjo nerimauti, kur reikės dėti popierinius bilietus – juk autobusuose nebeliks komposterių, išmušančių skylutes.

Kitokia vasara

Naujovės įdiegimo Panevėžyje reikalus kuruojantis savivaldybės Miesto plėtros skyriaus vedėjas Jokūbas Leipus teigė, jog šia sistema bus ir patogu, ir paprasta naudotis.

Iki Joninių šešiose centrinėse miesto autobusų stotelėse atsiras švieslentės, pateiksiančios informaciją, kada artimiausiu metu atvyks autobusai.

Pačiuose autobusuose bus įrengta aparatūra, vairuotojams rodysianti tikslų jų važiavimo grafiką, o taip pat šiuos duomenis teiksianti dispečerinei.

Autobusuose bus skelbiama ir garsinė informacija apie tai, į kurią stotelę autobusas atvažiavo, keleiviai bus informuojami, kokia laukia tolesnė stotelė.

Atlikus šiuos darbus, antruoju etapu bus gaminami patys elektroniniai bilietai.

Keleiviai jau vasaros pabaigoje turėtų važiuoti Panevėžio autobusais rankose laikydami nebe popierinį bilietuką, o susimokėję elektronine kortele.

Veš ir nemokamai

J. Leipaus teigimu, elektroninis bilietas – miesto Savivaldybės užsibrėžto plano dalis turėti patogų, efektyvų, ekologišką ir ekonomišką susisiekimą. Kaip dar vieną tokio susisiekimo dalį jis įvardijo mieste jau pastatytus išmaniuosius šviesoforus.

Pasak vedėjo, tiems, kas važinės miesto transportu naudodamasis elektroniniu bilietu, Savivaldybė numačiusi nemokamo važiavimo dienų. Tikimasi, kad tai paskatins panevėžiečius persėsti iš savų automobilių į autobusus.

„Ypač žiemą, kai tenka gremžti apšalusius savo automobilių stiklus, valyti nuo jų sniegą, argi ne patogiau reikiamą vietą pasiekti miesto autobusu?“ – klausia J. Leipus.

Siekiama, kad elektroninis bilietas-kortelė, galiosianti ne vienerius metus, pakeistų dabar perkamus popierinius autobusų bilietus. Vis dėlto įdiegus elektroninį bilietą, kurį, įlipus į autobusą, tereikės priglausti prie nuskaitymo aparatūros, nenustos galioję ir vienkartiniai autobusų bilietai.

„Tačiau veikiant elektroninio bilieto sistemai, vienkartiniai autobusų bilietai bus kitokie nei dabartiniai, kitoks bus ir jų žymėjimo būdas. Nebeliks komposterių, kurie išmuša skylutes. Vienkartinį bilietą, kai ir elektroninį, tereikės priglausti prie autobuse būsiančio bilietų skaitytuvo“, – paaiškino J. Leipus.

Skyriaus vedėjas patikino, kad įdiegus elektroninio bilieto sistemą, galios tokios pačios nuolaidos, kurios visuomeninio transporto keleiviams taikomos ir dabar. Moksleiviai, studentai, neįgalieji, vyresnio amžiau žmonės ir toliau miesto autobusais važinės turėdami kelionės nuolaidas.

Jau šią vasarą panevėžiečių miesto autobusuose laukia naujovė. P. Židonio nuotr.

Autobuso kelionė – telefonuose

Pradėjus veikti elektroninio bilieto sistemai, keleiviai išmaniuosiuose telefonuose turėdami programėlę galės sekti tikslų autobuso atvykimo laiką.

Šiuo metu Panevėžio autobusų parkas savo internetinėje svetainėje viešina maršrutinių autobusų grafiką. Popieriuje atspausdintas grafikas pritvirtintas ir kiekvienoje autobusų stotelėje. Tačiau vairuotojams ne visuomet pavyksta laikytis tikslaus laiko.

„Kai bus sumontuota elektroninio bilieto įranga, kiekvieno autobuso atvažiavimo laiką savo išmaniajame telefone galės stebėti visi, įsivesiantys specialią programėlę. Pagal tai keleiviai galės planuoti laiką, nebereikės autobuso lūkuriuoti“, – sako J. Leipus.

Kainai įtakos neturės

Įrengti elektroninio bilieto sistemą Panevėžio maršrutiniuose autobusuose planuojama už 1,6 milijono eurų.

Pusę šios sumos skyrė ES finansiniai fondai, likusioji dalis – pačios Savivaldybės pinigai.

Pasak J. Leipaus, elektroninio bilieto sistemos įrengimas pačių bilietų nepabrangins.

Jų kaina kilti galėtų nebent dėl dalykų, nesusijusių su šia naujove, – brangstančių degalų, didėjančio darbo užmokesčio.

Pabrėžiama, kad Panevėžyje įsigytas elektroninis autobusų bilietas ir galios tik Aukštaitijos sostinėje.

Tačiau miesto maršrutiniais autobusais su tokiu bilietu bus galima važiuoti ir į rajono gyvenvietes – Dembavą, Pajuostį, Molainius, Vaivadus bei Piniavą.

Pasiekti Panevėžį maršrutiniu miesto autobusu šiuo metu rūpinasi Velžio bei Pažagienių gyventojai, tad yra tikimybė, kad ateityje atsiras galimybė ir į šias gyvenvietes nuvykti už važiavimą susimokėjus elektroniniu bilietu.

Sumontavus elektroninio bilieto sistemą dalyje maršrutinių autobusų stotelių kabančius popierinius grafikus keis švieslentės. P. Židonio nuotr.

Keleivių mažėja

Keleivių srautus Panevėžyje skaičiuojančios viešosios įstaigos „Panevėžio keleivinis transportas“ duomenimis, 2022-aisiais miesto autobusai pervežė 6,6 milijono keleivių. Tiek kartų panevėžiečiai ar miesto svečiai naudojosi viešuoju transportu. Su lengvatiniais bilietais važiavo 60 procentų žmonių.

2021-aiais, kai pasaulis buvo sukaustytas pandemijos, Panevėžio autobusais važiavo 4,6 milijono keleivių.

Įstaigos direktorius Giedrius Šileika teigia neturintis galimybės palyginti pastarųjų dviejų metų keleivių srauto su dar ankstesniais metais. Jo vadovaujama įstaiga įkurta per pandemiją – 2020-aisiais.

Anot G. Šileikos, būtent tais metais gyvenimas Panevėžyje, kaip ir visoje Lietuvoje, buvo apmiręs, po miestą važinėjo vos keli autobusai ir jais keliaudavo tik po vieną kitą keleivį.

„Turime pripažinti, kad važiuojančiųjų Panevėžio keleiviniu transportu mažėja. Pandeminiai metai pakeitė daugelio įstaigų darbo pobūdį ir dabar nemažai žmonių jei ne visą darbo savaitę, tai bent vieną ar kelias dienas dirba iš namų“, – pastebi G. Šileika.

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų