Site icon sekunde.lt

Dovanai pažiūrėjo į dantis

Šiandien Panevėžio miesto savivaldybės politikai pritarė, kad būtų keičiama 2014-2020 m. integruotų teritorijų vystymo programa. Dabartinės autobusų stoties konversijai, stoties prieigoms ir viešosioms erdvėms prie Laisvės aikštės sutvarkyti bus ieškoma kitų finansavimo šaltinių.

 

Užsitęsusioje naujos Panevėžio autobusų stoties statybų istorijoje – netikėtas posūkis. Privati bendrovė, valdanti dabartinės stoties pašonėje esančio prekybos centro pastatą, pasisiūlė miestui dovanoti naujos stoties techninį projektą. Tokia dovana galėtų būti verta nuo 50 iki 100 tūkst. eurų. Savivaldybė tvirtina, jog ją priimdama niekuo neįsipareigoja, bet sutaupys biudžeto lėšų ir priartins autobusų stoties statybas.

Visgi Tarybos opozicijai toks verslininkų dosnumas įtartinas. Tarybos posėdyje svarstant, ar priimti dovaną, opozicija balsavimą ignoravo – nors sėdėjo salėje, nė vienas jos atstovas nepaspaudė nei „už“, nei „prieš“, nei „susilaikė“ mygtuko. Vis dėlto nepaisant opozicijos priešinimosi, Tarybos daugumos balsų užteko, kad Savivaldybė pasirašytų paramos sutartis su bendrove „Baltisches Haus“. Šioji savo lėšomis parengs ir miestui dovanos naujos autobusų stoties techninį projektą bei užsiims ir statybų priežiūra.

Nauja stotis Savanorių aikštėje būtų statoma pagal vieno žymiausių Lietuvos architektų, Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureato Rolando Paleko projektą.

Stotis iškiltų sklype tarp įvažos į dabartinę stotį ir alyvų skverelio. Jo vietoje numatyta įrengti stoties peroną, šalia – parką. Skaičiuojama, kad stoties ir jai reikalingos infrastruktūros statyba gali kainuoti apie 1,5 mln. Eur.

Dosnumas neįtikino

Savivaldybės ir verslo sandorio dėl dovanos skaidrumu netiki Tarybos opozicija, įtarusi abi puses slaptais susitarimais.

„Kodėl nenorima skelbti teritorijos sutvarkymo urbanistinio projekto konkurso? Kodėl miesto gyventojai beveik penkerius metus neturėjo pasirinkimo, tik šį, kurį dabar dovanoja „Baltisches Haus“? Kas trukdė ir neleido? Gal slapti susitarimai ir įsipareigojimai, kurių mes nežinome? Kodėl tam vieninteliam pasiūlymui sudarytos išskirtinės sąlygos?“ – klausė opozicinė Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcija.

Privačios bendrovės pasiūlymas veltui miestui parengti autobusų stoties techninį projektą pasirodė abejotinas ir judėjimo „Kartu“ atstovams. Jų frakcijos seniūnas Rimantas Ridikas pripažino turintis sutikti, kad visuomenei nebuvo paslaptis jau prieš keletą metų architekto R. Paleko pateikta autobusų stoties idėja, pagal kurią dabar „Baltisches Haus“ siūlosi parengti ir dovanoti techninį projektą. Naujosios Panevėžio autobusų stoties vizualizacija daugybę kartų buvo eksponuojama viešai. Tačiau, pasak R. Ridiko, tik ta viena vizija ir buvo įkyriai pristatinėjama.

„Kitokie galimi sprendimai Panevėžio visuomenės svarstymui nebuvo pristatyti. Nebuvo pasitelkta ir išklausyta ekspertų urbanistų nuomonė. Architektūrinis urbanistinis konkursas rengiamas tikrai nebuvo“, – kalbėjo R. Ridikas.

Statybų traukinį sustabdė

„Baltisches Haus“ vardas Panevėžio autobusų stoties statybų istorijoje jau žinomas.

Ši bendrovė rengėsi savo lėšomis, bet už ne daugiau nei 700 tūkst. Eur, suprojektuoti ir pastatyti naują autobusų stotį su peronu esamo Savanorių a. skvero vietoje. Mainais verslininkams būtų buvusi perduota naudoti šalia „Iki“ prekybos centro esanti 0,4 ha automobilių stovėjimo aikštelė.

Vis dėlto tokiai sutarčiai tarp privačios bendrovės, miesto Savivaldybės ir jos įmonės Panevėžio autobusų parko nebuvo lemta virsti realiais darbais. Seimo Audito komiteto pirmininkės, konservatorės Ingridos Šimonytės prašymu sutartį dėl autobusų stoties statybų išnagrinėjusi Panevėžio apygardos prokuratūra Savivaldybę įspėjo „nedaryti teisės aktų pažeidimų“. Savivaldybė nesiėmė skųsti tokio teisėsaugos institucijos rašto ir planas su potencialiu naujos autobusų stoties statytoju sustojo.

„Ar žmonės nori, kad mes bylinėtumėmės trejus–penkerius metus? Kam nuo to bus geriau, jei galop paaiškės, kad Savivaldybė vis dėlto buvo teisi. Mūsų tikslas – pastatyti naują stotį, o ne žaisti susirašinėjimus ir bylinėtis. Reikia daryti teisiškai, bet operatyviai ir konkrečius veiksmus. Jei šituo keliu negerai, eisim kitu“, – tuomet kalbėjo Savivaldybės administracijos direktoriaus pareigas ėjęs Rimantas Pauža.

Stoties vizija – ant visuomenės stalo

Beįsibėgėjantis traukinys pernai sustojo, kai jau buvo atrinkta ir visuomenei pristatyta architekto R. Paleko idėja, kaip galėtų atrodyti naujoji Panevėžio autobusų stotis. Todėl, pasak Savivaldybės administracijos direktoriaus Tomo Juknos, dabar kaltinti, kad apie ją niekas nežinojo, yra neteisinga. Jis kategoriškai atmeta ir Tarybos opozicijos kaltinimus, esą sudarytos išskirtinės sąlygos vieninteliam pasiūlymui.

Anot jo, dar prieš keletą metų Savivaldybės skelbto konkurso investuotojui, pastatysiančiam autobusų stotį, pirmoji dalis ir buvo atrinkti stoties idėją.

„Idėja buvo atrinkta, pasiūlymas pristatytas visuomenei, architektų tarybai. Nuo 2016 m. ją pristatinėjome EXPO parodoje, žmonės galėjo komentuoti, balsuoti. Dabar nelabai net kas galėtų pasakyti, kaip vėl reikėtų organizuoti autobusų stoties idėjos konkursą, jei visuomenei ji jau buvo išviešinta ir pristatyta“, – stebisi T. Jukna.

Direktorius tikina, jog dabar priimdama „Baltisches Haus“ pasiūlymą bendrovės lėšomis pagal prieš keletą metų atrinktą R. Paleko idėją parengti techninį autobusų stoties projektą, Savivaldybė niekuo neįsipareigoja.

„Pagal Savivaldybės suplanuotas technines sąlygas bei norus bus parengtas projektas autobusų stoties statybai. Matyt, labiausiai to ir bijoma, nes nebeliks objekto, dėl kurio bus galima sakyti, kad neįgyvendinti visi suplanuoti miesto atnaujinimo projektai“, – pabrėžė T. Jukna.

Anot jo, Savivaldybė netgi neįsipareigoja statyti autobusų stoties pagal dovanotąjį techninį projektą.

„Sutartyje įrašyta, kad dovanotojui parengus techninį projektą, Savivaldybė spręs, ar jis ją tenkina. Jei netenkina, galės jau pati už biudžeto pinigus pirkti kitą“, – aiškino T. Jukna.

Anot jo, Savivaldybė, priimdama 50–100 tūkst. Eur vertės dovaną, nepatirs ir finansinių išlaidų.

Exit mobile version