Autobusų stotelė – ženklas ir asfaltas

Autobusų stotelė – ženklas ir asfaltas

Į Automobilių kelių priežiūros normatyvus įrašyta pastaba dėl autobusų stotelių itin palengvino kelininkų darbą. Jiems nebebūtina tokiose vietose statyti suoliukus, šiukšlių dėžes, nebeprivalu išsaugoti ir senus peronus, paviljonus ar išvietes.

Tačiau gyventojai dėl šių pokyčių netruko pajusti nepatogumų. Nors nuo sovietmečio likusios autobusų stotelės ne itin puošė kraštovaizdį, vis dėlto būdavo gera prieš kelionę prisėsti ant seno medinio suolelio, o nuo lietaus pasislėpti po stogeliu.

Dabar tokios laukimo sąlygos po truputį tampa praeitimi. Vadovaudamiesi prieš kurį laiką įteisintomis Automobilių kelių priežiūros normatyvų pastabomis kelininkai jų atsisako kai kuriuose autobusų maršrutuose.

Suoliukų nebeliko prie kelių, vedančių iš Naujamiesčio į Sidabravą ir iš Berčiūnų į Daukniūnus. Šiukšlių dėžių nebėra Karsakiškio seniūnijos stotelėse, kuriose išlipa važiuojantieji iš Panevėžio.

Karatistų ir šiukšlintojų rezultatas

Kiek stotelių Panevėžio rajone nunyko, jas prižiūrinčios bendrovės „Panevėžio regiono keliai“ direktoriaus pavaduotojas-vyriausiasis inžinierius Vydmantas Gendvilas neskaičiavo. Tačiau daugiausia jų atsisakyta atokesniuose rajono kaimuose, mažai važinėjamuose žvyrkeliuose.

„Atstatyti suoliukų ar šiukšlių dėžių nebesiruošiame ten, kur jie buvo sulaužyti. Žmonės – tikri karatistai, ko tik nepadaro su valdišku turtu. Mūsų manymu, didelė infrastruktūra nebūtina retai naudojamose stotelėse. Jos atsisakyti leidžia kelių priežiūros reglamentas. Svarbu, kad liktų kelio ženklas ir platesnis ruožas“, – „Sekundei“ teigė V. Gendvilas.

Atnaujinti medinį suoliuką įmonei nėra brangu. Bet šiukšliadėžių priežiūra kainuoja tikrai daug.

„Kas rytą važiuodami pro stoteles šiukšlių dėžėse randame iš namų atvežtų atliekų. Tas dėžes pastatėme mažesnes – tik autobuso bilietams išmesti. Bet konteinerių neturintys žmonės čia priveža visko. Nebekalbu apie buitinių atliekų maišelius – čia rasti galima net ir baldų“, – gyventojų elgesiu stebėjosi pavaduotojas.

Iš stotelių surinktas šiukšles kelių tarnybai privalu gabenti į Panevėžio regioninį atliekų sąvartyną. Čia tokios paslaugos kainuoja.

Išvietės ir peronai atgyveno

Kainuoja kelininkams ir stotelėse esančių senųjų išviečių valymas. Apie jų plėtrą bendrovėje nebegalvojama. Modernūs sanitariniai mazgai statomi tik prie itin judrių kelių, automobilių stovėjimo aikštelėse.

„Baisu, kas darosi lauko tualetuose. Čia galima rasti net ir krūvas plastikinių butelių nuo alaus. Viskas kišasi, tvinsta. Daug kur juos uždarome. Kur labai reikia – pavasarį dar nusiurbiame susikaupusį turinį. Bet ne mūsų rūpestis ir išlaidos turėtų būti juos valyti. Tai – visiška atgyvena“, – sakė V. Gendvilas.

Po truputį autobusų stoteles palieka ir senieji jų peronai. Nuo sovietmečio likę griozdiški kelio paaukštinimai, pasak prižiūrėtojų, kritinės būklės ir juos beliko tik nuardyti. O važinėjant moderniu transportu esą tokių vietų net ir nebereikia. Seniems, aukštiems autobusams pritaikyti peronai braižo dabartinę techniką.

Be to, juos atnaujinti, pavaduotojo skaičiavimu, įmonei kainuotų itin daug. Tad tokias vietas keičia paprastas kelio išplatėjimas, kartais skirtingos spalvos danga.

Būklė patenkinama

Kalbėdamas apie bendrą Panevėžio rajono autobusų stotelių būklę V. Gendvilas įvardijo, kad šią infrastruktūrą galima įvertinti patenkinamai. Lėšas tokiai priežiūrai skiria Lietuvos automobilių kelių direkcija. O pinigų niekada nebūna per daug.

Tačiau kiekvieną pavasarį, įvertinę stotelių būklę, kelininkai jas perdažo, teritoriją nušienauja, išvalo.

„Šį mėnesį kaip tik jas apžiūrime ir planuojame darbus. Pažymime didžiausius defektus. Neturinčių defektų kelio kilometrų visame rajone dabar yra apie 64 procentų“, – dėstė pavaduotojas.

Kai kurias stoteles kelininkai tvarkyti ketina, kai rekonstruos gatves. Taip atnaujinta turėtų būti stotelė ties Stebeikiais. Čia bus įrengtas ir naujas paviljonas.

Kelininkai nebeprivalo autobusų stotelėse įrengti suoliukų, šiukšlių dėžių, peronų – nuo tokių darbų juos atleido Kelių priežiūros tvarkos reglamentas. T.Šiaudinio nuotr.

Kelininkai nebeprivalo autobusų stotelėse įrengti suoliukų, šiukšlių dėžių, peronų – nuo tokių darbų juos atleido Kelių priežiūros tvarkos reglamentas. T.Šiaudinio nuotr.

Prašo grąžinti

Tačiau grąžinti nuimtus suoliukus į stoteles „Panevėžio regiono keliai“ neatsisako. Prašymą juos pastatyti įmonei įteikė Panevėžio rajono savivaldybė.

„Gyventojų skundų dėl stotelių nebuvo daug. Panevėžio rajono meras Povilas Žagunis įpareigojo surašyti raštą, kur gyventojams trūksta suoliukų. Norėtume, kad jų būtų visose stotelėse – laukiantiems senyvo amžiaus keleiviams jie labai svarbūs. Bet netikime, kad visus iki vieno ir atkurs – tik ten, kur didžiausias poreikis“, – „Sekundei“ teigė rajono savivaldybės Vietinio ūkio skyriaus vedėjas Rimas Samkus.

Savivaldybė, anot jo, nėra įpareigota išlaikyti autobusų stotelių infrastruktūros – jos rūpestis organizuoti viešojo transporto paslaugas gyventojams.

Savo iniciatyva rajono valdžia iš biudžeto pinigų pastaruoju metu įrengė autobusų stoteles Uliūnuose, Barklainiuose. Tokios reikia ir Staniūnuose. Šios stotelės atsirado dėl būtinybės pavėžėti į mokyklas vaikus.

Pritarė kelininkams

Su „Panevėžio regiono kelių“ atstovais dėl situacijos Panevėžio rajone kalbėjosi ir Lietuvos automobilių kelių direkcijos Ryšių su visuomene skyriaus konsultantas Evaldas Tamariūnas. Jo teigimu, stotelių suoliukai čia susidėvėjo, dalis išnyko dėl vandalizmo.

„Normatyvai nėra dabar pakeisti. Juose jau seniai įrašyta: „Kelio savininkas, įvertinęs vietos sąlygas ir vandalizmo pavojų, krašto ir rajoniniuose keliuose šiukšlių dėžes ir (arba) suoliukus gali pašalinti“, – aiškino atstovas spaudai.

Šiukšlių dėžės, anot jo, nuimtos dėl to, kad lietuviai maišais veža buitines atliekas ir jas palieka autobusų stotelėse. Kai dėžių nebelieka, šiukšlių beveik nebūna. Šiukšlėms rinkti prie valstybinės reikšmės kelių, jas išvežti reikia daug lėšų. Lietuvoje šiems darbams kasmet išleidžiama apie 3–4 mln. eurų. Tuos pinigus konsultantas siūlo panaudoti kur kas tikslingiau.

Su Panevėžio kelininkais jis sutiko ir dėl peronų. Šie esą jau nebereikalingi. Net ir rekonstruojamuose ruožuose projektuotojai ne visur numato įrengti tokius paaukštinimus.

„Tokių vietų visoje Lietuvoje daugėja. Tiesiog keleivių laukimo zonos yra pažymimos horizontaliuoju ženklinimu ir (arba) skirtinga dangos spalva“, – aiškino E. Tamariūnas.

Jūsų komentaras

Daugiau leidinio naujienų