Kaimo žmonės ironizuoja, kad tikriausiai lengviau pasiekti Maljorką nei iš atokesnio kaimelio nuvykti į Panevėžį ir grįžti atgalios. P. Židonio nuotr.

Autobusai į kaimą – ties išnykimo riba

Autobusai į kaimą – ties išnykimo riba

Statistika skelbia, kad Lietuvoje tūkstančiui gyventojų tenka apie 500 lengvųjų automobilių. Jais važinėjantieji raginami persėsti į labiau aplinką tausojantį viešąjį transportą. Tačiau Panevėžio rajono gyventojai be nuosavo transporto lieka atkirsti nuo pasaulio. Prireikus pas gydytoją ar į vaistinę, kaimo žmogus turi susitaikyti, kad visą dieną teks kaip benamiui bastytis po miestą.

Panevėžio rajone į kai kuriuos kaimus važiuoja vos du autobusai per dieną – ryte ir vakare.

Kulbių kaime gyvenanti Lina Lukšytė guodėsi, kad šiuo metu į miestą nuvažiavus ryte, autobusas į Kulbius grįžta tik 17.20 val. Turinčiai negalią moteriai per mėnesį tenka mažiausiai du tris kartus vykti į Panevėžį pas gydytoją ar į vaistinę. Lina sako paprastai užtrunkanti iki poros valandų, o visą dieną bergždžiai leidžia autobusų stoties laukimo salėje.

„O ką daryti? Su taksi važiuoti tikrai per brangu, nors teko ir šiomis paslaugomis naudotis, kai visai nebuvo autobusų. Margučiai, Kulbiai, Liudvinava, Pavašuokiai, Taruškos, Jasvilonys – tie kaimai kaip nuo pasaulio atskirti“, – guodėsi L. Lukšytė.

Pamiršti žmonės

Pasak Kulbių gyventojos, kaimo žmonėms reikia ne tik pas gydytojus, bet ir maisto nusipirkti. Nei Kulbiuose, nei Jasvilonyse ar Margučiuose nėra nė vienos parduotuvės. Be to, artėja pavasaris, nemažai mieste gyvenančių žmonių norėtų atvykti į turimas sodybas, tačiau savaitgaliais apskritai neliko nė vieno autobuso.

„Vienintelis išsigelbėjimas – per savaitę porą kartų atvažiuojanti parduotuvėlė ant ratų. Pasirinkimas joje labai menkas. O ir ji ne visada atvažiuoja. Rajono valdžios neprašome daug – kad mums paliktų nors vieną autobusą per pietus“, – sako L. Lukšytė.

Tarp Panevėžio ir Kulbių įsikūrusios Trakiškio gyvenvietės bendruomenės pirmininkė Jolanta Silgienė pasakoja taip pat sulaukianti gyventojų skundų dėl nevažiuojančių autobusų. Bendruomenės pirmininkė viliasi, kad tokia situacija laikina, kol tęsiasi karantinas.

„Nors pati nevažinėju autobusais, bet žinau, jog nemaža dalis gyventojų skundžiasi neturintys galimybių grįžti iš miesto. Dabar vaikai mokosi namuose, gal dėl to taip sumažinta reisų? Bet gyventojai labai laukia, kada bus sugrąžinti įprasti maršrutai“, – teigė J. Silgienė.

Panevėžio rajono valdžia gerų žinių neturi: planuojama, kad toks autobusų tvarkaraštis išliks ir toliau, nebent gerokai išaugtų keleivių srautai. P. Židonio nuotr.

Priversti bastytis

Su panašia problema susiduria daugelio Panevėžio rajono kaimų gyventojai. Antrojo karantino metu palikti tik tie reisai, kurie užtikrintų būtiniausią susisiekimą su miestu – ryte nuveža, o vakare parveža. Bendruomenės centro „Liberiškis“ pirmininkė Aurelija Bankauskienė pasakojo, kad prieš karantiną į kaimą autobusai užsukdavo iki penkių kartų per dieną, tad dėl susisiekimo varyti Dievo į medį tikrai negalėję. Tačiau dabar iš kaimo autobusas išrieda ryte kelios minutės po septynių ir tik apie šeštą vakare parveža iš miesto į Liberiškį.

„Jeigu jau išvažiuoji į miestą, tai visai dienai. Tenka kažkur bastytis. Savivaldybės prašėme palikti nors vieną autobusą ir per pietus“, – pasakojo A. Bankauskienė.

Anot bendruomenės pirmininkės, kaimai sensta, jaunimo belikę mažai, o ir tas pats dažniausiai ratuotas. Gerokai apkarpius autobusų reisus, labiausiai kenčia tie gyventojai, kurie patys nevairuoja ir neturi artimųjų, galinčių suskubti į pagalbą.

„Suprantame, kad karantinas, žmonės masiškai neplūsta į miestą, saugosi ir laikosi judėjimo ribojimų, bet juk reikia ir pas gydytojus ar į vaistinę. O vaistinės nėra nei Liberiškyje, nei už poros kilometrų esančiame Naujamiestyje – bet kokiu atveju tenka važiuoti į Panevėžį. Rajono valdžia žadėjo spręsti šią problemą, vis dar laukiame“, – teigė A. Bankauskienė.

Nei vilkas sotus, nei avis sveika

Panevėžio rajono savivaldybės vadovai prasidėjus antrajam karantinui neslėpė, kad 30 proc. bus mažinama reisų, o nuo šių metų balandžio autobusų turėtų dar labiau mažėti. Tačiau plūstelėjus gyventojų skundams, dabar rajono meras Povilas Žagunis bando aiškinti, kad viskas priklausys tik nuo keleivių skaičiaus.

„Žmonės skundžiasi, kad per mažai autobusų reisų, bet mes matome, kad ir tais keliais autobusais praktiškai nėra važiuojančiųjų. Pavėžėjimo paslaugos Panevėžio rajono savivaldybei tampa vis didesne našta. Praėjusiais metais vežėjams išmokėjome 780 tūkst. eurų kompensacijų“, – kalbėjo P. Žagunis.

Anot mero, ieškoma sprendimų, kaip padaryti, kad viešasis transportas nebūtų nuostolingas, bet kartu ir patogus rajono gyventojams. Svarstoma palikti reisus ne visomis darbo dienomis, bet tokiu atveju gali kilti nepasitenkinimas iš tų gyventojų, kurie kasdien važinėja į darbą mieste.

„Šiuo atveju vargu ar įmanoma padaryti taip, kad ir avis būtų sveika, ir vilkas sotus. Stengtis – taip, bet jeigu vieniems gyventojams bus gerai, tuomet atsiras kitų, kurie piktinsis nesulaukiantys autobusų“, – svarsto P. Žagunis.

Bus keleivių – bus ir autobusų

P. Žagunio teigimu, viešasis transportas visada buvo socialinė funkcija, tačiau nė vienais metais neteko tiek daug atriekti iš biudžeto pyrago už nuostolingus reisus. Didžiąja dalimi dėl to kaltas karantinas, žmones uždaręs namuose: moksleiviai mokosi nuotoliniu būdu, dirbantieji taip pat dažniau dirba iš namų, net gydytojai išrašo tik elektroninius receptus. Savų korekcijų įnešė ir prastėjanti demografinė situacija.

„O kur dar draudimai be itin svarbios priežasties keliauti į kitą savivaldybę! Net bažnyčiose mišių nebebuvo, tai kur žmonės bevažiuos. O nesant keleivių, paleisti tuščius autobusus per didelė prabanga. Jeigu keleivių bus, mes pasiruošę reisus atnaujint“, – tvirtino P. Žagunis.

Ginčas su vežėjais

Šiuo metu autobusai į Panevėžio rajono kaimus važiuoja 10 krypčių – apie 50 reisų kasdien. Nuo balandžio pradžios keturiomis kryptimis rajono gyventojus turėjo vežti kiti vežėjai – ką tik baigėsi Savivaldybės konkursas pavėžėjimo paslaugoms pirkti. Tačiau jo rezultatai buvo apskųsti teismui. Kol vyks teisminiai ginčai, susitarta, kad tomis kryptimis keleivius veš senieji vežėjai. Vasarą planuojama atnaujinti ir maršrutus į kolektyvinius sodus. Kiek jų kursuos ir kaip dažnai, meras kol kas nebuvo linkęs, kaip pats sako, dalyti pažadų.

„Kai manęs pradeda klausti apie viešąjį transportą, jaučiuosi taip, tarsi širdį šalta ranka čiupinėtų. Norėčiau, kad visi būtų patenkinti, bet ne tokia kaina. Rida dabar sumažėjusi 30 proc. Planuojame, kad ji tokia liks ir toliau. Bet jeigu būtų važiuotojų, galvotume apie kitas priemones“, – sakė P. Žagunis.

 

Komentarai

  • Tai gal galima su vežėjais tartis dėl socialinio taksi. Per pietus gal lengvieji automobiliai galėtų važiuoti. Registruojiesi autobusų stotyje, kad pvz nustatytą dieną antradienį pvz per pietus grįšti norėsi. Moki kaip už bilietą , o skirtumą sumoka savivaldybė.

Rodyti visus komentarus (1)

Jūsų komentaras

Sponsored Video

Daugiau leidinio naujienų