Aktorių ieško net darbo biržoje

Aktorių ieško net darbo biržoje

 

Už darbą, kuriam reikalingas aukštasis išsilavinimas, pašaukimas ir visiškas atsidavimas, nes dirbama net be savaitgalių, siūloma alga, už kurią išgyventi jaunai šeimai praktiškai neįmanoma. Skamba kiek utopiškai, tačiau būtent tokiomis sąlygomis ieškoma aktorių Panevėžio lėlių vežimo teatrui.

Jo įkūrėjas ir vadovas Antanas Markuckis pripažįsta, kad situacija nepalanki, tačiau vis tiek nepraranda vilties sulaukti meile žiūrovams, lėlėms ir teatrui degančių jaunųjų aktorių. Antraip vėl teks žvalgytis į kaimyninę Ukrainą, iš kurios į Panevėžį jau atvykę ne tik didžioji dalis aktorių trupės, bet ir lėlių gamintojai.

Pasak A. Markuckio, šiuo metu teatre dirba šeši jaunieji aktoriai ukrainiečiai ir tik du lietuviai. Nors imigrantai puikiai integravosi, per dvejus su puse metų pramoko lietuvių kalbą, tačiau baigėsi kai kurių darbo sutartis ir vėl ieškoma, kas juos pakeistų.

„Šiuo metu turime profesionalius teatro artistus ir tuo kūrybiniu procesu, kuris vyksta, galiu tik džiaugtis. Žmonės dirba iš pašaukimo, yra parengti būtent darbui Lėlių vežimo teatre. Net pavyko iš Ukrainos pasikviesti dailininkus, kurių nereikia mokyti gaminti lėlių, vos atvažiavę kibo į darbus, nes yra diplomuoti aukščiausios kategorijos specialistai. Bet norisi, kad visi etatai būtų užimti, kad dirbantys aktoriai nebūtų apkrauti pernelyg dideliu krūviu“, – sakė A. Markuckis.

Šiuo metu Lėlių vežimo teatras galėtų priimti dirbti du aktorius. Jų ieškoma net per Užimtumo tarnybą. Šis kelias, anot vadovo, buvo pasirinktas tik todėl, kad to reikalauja įstatymai. Trečiadienio popietę paaiškės, ar bus iš ko rinktis.

„Besidominčiųjų buvo, o kas ateis, žiūrėsime. Gal kažkas susigundys“, – viliasi A. Markuckis.

Nevilioja darbo užmokestis

Pasak A. Markuckio, iš Panevėžio ar mažesnių miestelių į didmiesčius išvykę aktorinio meistriškumo studijuoti jaunuoliai į gimtąjį miestą sugrįžta labai retai. Palyginti su didžiaisiais miestais, Aukštaitijos sostinėje kūrybos žmonėms perspektyvų nėra daug. O teatre siūlomas atlygis nevilioja. Anot A. Markuckio, aktoriui siūlomas darbo užmokestis į rankas siekia vos per 600 eurų. Nors Vilniuje ar Klaipėdoje aktorių atlyginimai vos didesni, tačiau ten jauni žmonės turi gerokai daugiau galimybių užsidirbti už teatro ribų.

Panevėžio lėlių vežimo teatras laukia naujų aktorių, tačiau jo vadovas pripažįsta, kad rasti savo srities profesionalų, kurie sutiktų dirbti už mažą atlyginimą, bus labai sunku.

„Didžiuosiuose miestuose jauni aktoriai turi puikias galimybes dirbti papildomai – nuo įvairių renginių vedimo iki filmų įgarsinimo, filmavimosi kine ar radijo laidų vedimo. Panevėžyje su meno pakraipa nėra kur įsibėgėti. Tik juodas darbas ir atlyginimas, iš kurio nelabai gali išgyventi“, – neslepia Lėlių vežimo teatro direktorius.

Kita problema, anot jo, kad aktorių būtent lėlių teatrams Lietuvoje, galima sakyti, nėra rengiama. Pasak A. Markuckio, Vilniaus teatras „Lėlė“ turi galimybę visą sau reikalingą kursą paruošti Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, bet šį kursą baigusieji ir lieka Vilniuje.

„Jeigu ir būtų paruoštas toks kursas mūsų teatrui, kas iš jį baigusiųjų važiuotų į Panevėžį už tokį atlyginimą?“ – retoriškai klausia režisierius ir teatro vadovas.

Anksčiau buvo bandoma aktorius kviestis, kaip sako A. Markuckis, tiesiog iš gatvės ir juos išmokyti. Tačiau toks kelias labai rizikingas. Ne kiekvienas net ir teatrą mylintis žmogus gali lėlei suteikti gyvastį. Prireikia metų, kol pamokytas žmogus gali drąsiai eiti į sceną, bet dažnu atveju jau po kelių mėnesių tokie aktoriai pabėga.

„Dabar nebegalime imti žmonių iš gatvės, aktoriai turi turėti atitinkamą išsilavinimą. Bet svarbiausia – pašaukimą ir talentą, nes be jų nieko nebus. Teatre reikia ne imituoti darbą, o dirbti“, – sakė A. Markuckis.

Teks dairytis svetur

O darbo, anot teatro įkūrėjo, išties daug. Panevėžio lėlių vežimo teatre per metus suvaidinama apie 270 spektaklių. Aktoriai visus laisvadienius praleidžia teatre – turi laisvą tik vienintelį pirmadienį. O dar tarptautiniai festivaliai ir vasaros gastrolės po Lietuvos kaimus ir kaimelius.

„Apie įprastus laisvadienius ir vasaros atostogas mūsų aktoriai gali tik pasvajoti. Visos jų atostogos – vežimu riedant per lietų, karštį, šaltį ir miegant kultūros namuose ant grindų ar vežime. Toks darbas tinka tikrai ne visiems“, – pripažįsta teatro vadovas.

A. Markuckio teigimu, jeigu į laisvas vietas nepavyktų surasti aktorių, didelės tragedijos nebūtų. Prieš kelerius metus, kai teatro branduolys išvyko į užsienį, įstaiga buvo atsidūrusi ant išnykimo ribos. Tuomet teatro vadovo žvilgsnis nukrypo į Ukrainą, kur ruošiami aktoriai būtent lėlių teatrams.

„Jeigu prieš pustrečių metų nebūtų pavykę prisikviesti aktorių iš Ukrainos, būtų tekę užsidaryti. Dabar tokios didelės problemos nėra, bet jeigu nepavyks rasti pastiprinimo Lietuvoje, vėl teks žvalgytis svetur“, – prisipažįsta A. Markuckis.

Motyvuoja ne tik atlyginimas

Neseniai atranką skelbęs ir įvairių balsų solistų naujam premjeriniam spektakliui „Operos teatras“ ieškojęs Panevėžio muzikinis teatras sulaukė kaip niekad daug kandidatų. Anot teatro vadovo Nerijaus Jakštonio, jie ieškoję ne nuolatinių darbuotojų, o solistų tik vienam spektakliui. Gal todėl sulaukė įspūdingo skaičiaus muzikantų – savo balsus atskleisti panoro net 42 kandidatai iš Lietuvos, Latvijos ir net Kinijos.

„Įprastai būdavo, kad režisierius sugalvodavo vaidmenį ir tuomet pats ieškodavo muzikantų, gebančių geriausiai atskleisti personažą. Šįkart nueita kitu keliu – patys kvietėme į perklausas. Taip galėjome atsirinkti pačius geriausius ir atrasti naujus talentus“, – teigė N. Jakštonis.

Tiesa, anot jo, jeigu darbuotojų būtų ieškoma nuolatiniam darbui, situacija veikiausiai irgi būtų kitokia. Pasak vadovo, tai, kad atvykstantiems kultūros darbuotojams sudaromos išskirtinės darbo sąlygos – galimybė derinti darbą su pagrindiniu, taip pat Savivaldybė suteikia tarnybinį būstą, jau yra didelė motyvacijos priemonė.

Jūsų komentaras

Sponsored Video

Daugiau leidinio naujienų