G. Kartano nuotr.

52 Sekundės su kultūra. Igoris ŠVEDKO

52 Sekundės su kultūra. Igoris ŠVEDKO

Saksofono virtuozo panevėžiečio Igorio Švedko pats gyvenimas pilnas improvizacijų, kaip ir jį taip žavintis džiazas.

Gyvenimas per tris valstybes, vaikystės vasaros siauruko stotyje vidur miško, magiškas laikas klajojančiame cirke dirbant nuo muzikanto iki vilkiko vairuotojo, kol galop likimas atvedė į Panevėžį. Jau dvi dešimtis metų Igoris groja Muzikinio teatro pučiamųjų orkestre „Garsas“. Užbėgdamas klausimui už akių, I. Švedko užtvirtina: orkestre mes nedirbam – mes grojam. Jam, aistringam džiazo puoselėtojui, džiazo vakarų Panevėžyje rengėjui, muzika ir negalėtų būti tiesiog darbas.

Jus esame kalbinę 2020-ųjų rugpjūtį, kai rašėme apie neramumus Baltarusijoje. Turbūt dabar jums dar labiau skauda dėl to, kas vyksta toje šalyje.

Stebiu, kas ten vyksta. Žinoma, kad negaliu būti abejingas. Baltarusijoje palaidotas mano tėtis. Jo kapą paskutinį kartą lankiau 2019-aisiais. Paskui sienos liko uždarytos ir dėl pandemijos, ir dėl neramumų. Ten tebegyvena mano draugai, bendramoksliai, kurso draugai. Dabar labai retai pabendraujam.

Ar Baltarusija – jūsų gimtinė?

Mano tėtis baltarusis, mama lietuvė, o mano gimtinė Petrozavodskas Rusijoje. Kažkada buvo populiaru vykti į statybas, taigi, ten nuvažiavo ir mano mama, susitiko mano tėtį, ten aš ir gimiau.

Į Lietuvą mane atvežė dvejų metukų. O paskui gyvenom Baltarusijoje, ten mokyklą lankiau, bet visas vasaras praleisdavau Lietuvoje pas senelius, labai įdomioje vietoje. Jie nuo 1967 metų gyveno siaurojo geležinkelio stotyje Surdegyje. Senelis buvo geležinkelininkas, jie ir buvo įsikūrę pačioje stotyje, antrame jos aukšte.

Mano vaikystės vasaros prabėgo prie siauruko. Ta vieta man labai patinka. Ir dabar gera, kai pakviečia pagroti siauruke.

Jūs Minsko konservatorijoje baigėte klarneto klasę, vėliau grojote populiariame šio miesto pučiamųjų orkestre. Kas pastūmėjo gyvenimą kurti Panevėžyje?

O čia tokia įdomi istorija. Prieš atvažiuojant į Panevėžį mano gyvenimas septynerius metus buvo ant ratų – važinėjau po Lenkiją su cirku ir grojau jame saksofonu.

Kaip nutiko, kad profesionalus muzikantas, baigęs Muzikos akademiją, patekote į cirką?

Kai esi jaunas, vis kažko norisi. Kartą su Minsko pučiamųjų orkestru nuvažiavome į gastroles Lenkijoje. Ten susipažinau su lenkais, kuriems reikėjo muzikanto į cirką. Taip pas juos ir išvažiavau. Cirko gyvenimas toks: devynis mėnesius gastroliuoja, o tris ilsisi. Per tuos devynis mėnesius apvažiuodavome apie šimtą miestų. Kai kur apsistodavom dienai, kitur užsibūdavom ir po dvi savaites. Tas cirkas „Fantazija“ prieš kokį dešimt metų buvo atvažiavęs ir į Panevėžį. Aplankiau buvusius kolegas, jie ir pas mane į svečius užsuko.

I. Švedko. G. Kartano nuotr.

Ir kaip atrodė tas gyvenimas ant ratų? Nebuvo sunku?

Kol jaunas, nieko nėra sudėtingo. O dirbdamas cirke, daug važinėji, groji, daug pamatai. Aš, kaip džiazo mėgėjas, aplankiau daug festivalių Lenkijoje. Buvo įdomus gyvenimas. Taip cirke ir su cirku gyvenau nuo 1994 m. iki 2001. Bėgant laikui vis labiau norėjosi stabilaus darbo ir stabilių pajamų. Gastroliuoji, labai gera, o paskui žiūri, kad darbo stažo nėra. Tai irgi privertė baigti karjerą cirke. Bet svarbiausia, kad važinėdamas su cirku susipažinau su būsimąja žmona. Ji buvo iš Panevėžio. O dar ir visa mano giminė iš mamos pusės aplink šitą miestą.

Dabar jau 20 metų gyvenu Panevėžyje ir groju pučiamųjų orkestre „Garsas“. Užsiimu tuo, kas man labai patinka. O man patinka groti, patinka džiazas. Čia sutikau ir Rimantą Bagdoną (kompozitorius, džiazo muzikantas – aut. past.), jis mane suvedė su dar daugiau ta pačia aistra degančių žmonių.

Ar muzikanto kelias – jūsų aplinkos palikimas? Iš ko paveldėjote talentą?

Mano tėtis buvo muzikantas. Baltarusijoje gyvenome Slucke, mieste, panašaus dydžio kaip Panevėžys, 100 km į pietus nuo Minsko. Tėtis dirbo muzikos mokykloje, kultūros namuose, vienoje iš miesto gamyklų vadovavo bigbendui. Būdamas penktoje klasėje aš pirmą kartą grojau bosine gitara su dideliu bigbendu.

Tėtis Petrozavodske baigęs muzikos technikumą, jis grojo visokiais instrumentais, o daugiausia – mygtukiniu akordeonu, tai labai reta. Jame penkios eilės mygtukų ir galima groti visais penkiais pirštais. Kartą gastrolėse Prancūzijoje buvau sutikęs žmogų, grojantį tokiu akordeonu. Tėtis grojo dar ir saksofonu, bosine gitara. Esu jam dėkingas, kad viso to ir mane išmokė. Prisimenu tėvo frazę, pasakytą, kai man sukako dešimt metų: į tą mokyklą nebežiūrėk, dabar žiūrėk į muzikos. Trejus metus mokiausi muzikos mokykloje. Mokiausi akordeonu, pianinu, grojau klarnetu ir trimitu. Ir dabar orkestre daugiausia groju saksofonu, bet taip pat klarnetu, akordeonu, klavišiniais. Panevėžyje labai sumažėjo pianistų, tad teko „Dainų dainelės“ konkurse šešioms mergaitėms akompanuoti pianinu.

Pamename kompozitoriaus, pianisto, prieš kiek daugiau nei porą metų mirusio R. Bagdono Panevėžyje puoselėtas džiazo tradicijas: džiazo klubą „Randevu“, festivalį „Jazz fontanas“. Kartu su garsiuoju mūsų miesto džiazmenu dirbote ir jūs. Ar tos tradicijos turi tęsinį?

Viskas, ką su Rimantu darėme, tebesitęsia. Šįmet gegužę įvyks jau dvidešimtas festivalis „Jazz fontanas“, tebevyksta džiazo vakarai klube, tik pakeitėm jo vietą. Šį sezoną „Randevu“ surengti jau trys koncertai. Sausio pabaigoje koncertavo Neda Malūnavičiūtė, Vytautas Labutis ir Richardas Banys, už poros savaičių laukiame Stepono Januškos. Klubo susitikimus rengiame kas mėnesį – dėl pandemijos šiek tiek rečiau, nei būdavo prie Rimanto.

Tai didžiulis jo įdirbis, o aš noriu visa tai tęsti.

Matau, kad panevėžiečiams tokios muzikos labai reikia. Tai ir buvo svarbiausias paskatinimas nesustoti. Būdavo, tai čia, tai kitur groju – tai vienas, tai su orkestru, ir vis vienas, kitas priėjęs paklausia: o kaip toliau bus su džiazo klubu. Kai paklausė trečias, su žmona susimąstėm. Pas mane liko visi R. Bagdono surinkti kontaktai. Pradėjau skambinti muzikantams ir jie su labai dideliu noru atsiliepė: tęsk – palaikom!

Pirmas koncertas šį sezoną buvo Sauliaus Šiaučiulio trio iš Klaipėdos. O prof. S. Šiaučiulis Klaipėdoje, Džiazo muzikos katedroje, mokė Rimantą. Taigi, jokių problemų neturiu pakviesti į koncertus muzikantus ir bendruomenę, kuri anksčiau lankėsi džiazo klube.

Vadinasi, Panevėžys dar ir džiazo miestas, tokios muzikos reikia publikai?

Taip, yra ir tokia publika, bet ją reikia surasti. Rimas padarė įdirbį, tad dabar lengviau ir man ją rasti.

Rimo esu išmokytas į džiazo klubą pakviesti asmeniškai paskambindamas – jokie feisbukai neduoda tokio rezultato, kaip paskambinti žmogui, kuris klube jau lankosi penkiolika metų. Per tiek metų susikūrė ir nuolatinių lankytojų ratas, daugiausiai jame verslininkų ir gydytojų, muzikantų. Labai džiaugiuosi, jei ateina nors vienas du nauji lankytojai. Būtinai su jais susipažįstu.

Vasarą „Susitikime penktadienį“ klausydavomės jūsų solo koncertų saksofonu Laisvės aikštėje. Ar skiriasi groti scenoje į koncertą susirinkusiems žiūrovams ir štai šitaip – gatvėje?

Gatvėje groti sunkiau. Čia per kelias sekundes ar per pusę minutės turi sudominti praeivį. Turi groti gražiausius kūrinius, kuriuos žmonės atpažįsta iš kelių taktų. Reikia gebėti greitai reaguoti. O praeivių šypsenos būdavo labai plačios. Atpažįsta žmogus melodiją ir jam jau norisi šypsotis.

Tikrai buvo įdomi patirtis.

Per pandemiją ir daugiau įdomių patirčių turėjau. Teko pagroti sveikinimą parke. Išsirinko užsakovas gražią vietą, paprašė, kad ateičiau iš nugaros ir pradėčiau groti. Moteris buvo sužavėta! Jiedu šoko, o aš grojau. Net ir dviratininkai, pro šalį važiavę, sustojo ir pradėjo ploti. Buvo užsakymas pagroti per piršlybas, pro langą. Stoviu už kampo, kad nesimatyčiau, atsidaro langas, man duoda ženklą ir aš groju. Tuo laiku, kai reikėjo laikytis atstumų, kai negalėjome vieni pas kitus į svečius vaikščioti, tokių užsakymų padaugėjo.

O ką pačiam labiausiai norisi groti? Kokie kompozitoriai jums artimiausi?

Tokio išskirtinio, sakyčiau, net neturiu. Konservatorijoje baigiau klasiką, bet kol mokiausi, kažkas man įskiepijo džiazą.

O dar Tiltagalių kultūros centre dirbu meno vadovu ir vadovauju liaudiškai kapelai. Susipažinau su lietuvių liaudies dainomis, šokiais ir, sakyčiau, mūsų pasiekimai neblogi.

Jei ne muzika, ar kada pagalvojote, kuo užsiimtumėte?

Dar cirke gyvenimas mane išmokė turėti atsarginį variantą. Turiu visų kategorijų vairuotojo pažymėjimą. Galiu būti ir furistu.

Negi rimtai galvojote padėti saksofoną ir pradėti vairuoti vilkiką?

Ne, apie tą tikrąjį vilkiko vairuotojo darbą negalvojau. Bet cirkas yra tokia vieta, kad kuo daugiau sričių moki, tuo daugiau gali uždirbti. Aš jame grojau, o tam cirkui reikėdavo važinėti iš miesto į miestą. Direktorius man ir pasiūlė per tuos tris laisvus žiemos mėnesius išlaikyti egzaminus ir gauti vilkiko vairuotojo pažymėjimą. Pagalvojau, kodėl gi ne – jei ateityje nieko man neišeis su muzika, galėsiu vairuoti. Bet su muzika išėjo.

Cirke žvėrių prižiūrėtoju neteko padirbėti, užtat vairavau mikriuką su šienu kupranugariams.

Ką pačiam reiškia būti scenoje?

Tai yra daug daugiau nei darbas. Todėl ir mes, orkestro muzikantai, retai kada sakom, kad dirbam. Mes grojam. Tuo viskas pasakyta. Niekas iš mūsų negalvoja, kokio dydžio mūsų atlyginimai. O šįmet orkestrui „Garsas“ sukanka 60 metų, balandžio pabaigoje numatytas didelis koncertas. Trečdalį orkestro gyvavimo laiko aš esu su juo. Orkestras man kaip šeima. Prieš kelias dienas sužinojom, kad ligoninėje mirė mūsų klarnetininkas Raimondas Žilinskas. O dar taip neseniai, vos prieš porą mėnesių turėjome atsisveikinti su teatro violončelininku Arvydu Kvegliu. Tos netektys labai didelės ir labai skausmingos.

Kuo džiazas jums pačiam toks artimas?

Jis mane veža. Džiaze niekada nieko nėra vienodo. Net ir tos pačios temos improvizuojamos skirtingai. Šitoje muzikoje yra didelė laisvė. Džiazas yra menas galvoti garsiai.

Jūsų žmona irgi taip pat žavisi džiazu?

Žavisi. Be to, ji man labai daug padeda. Aš groju, o jai tenka organizaciniai reikalai. Ji darželio auklėtoja, bet kai tiek metų gyvena su muzikantu, ir pati jau yra du trečdaliai muzikanto. Juk mes jau dvidešimt metų santuokoje.

Ačiū už pokalbį.

Kalbėjosi Inga KONTRIMAVIČIŪTĖ

Galerija

Komentarai

  • absoliutus profesionalas, inteligentiškas, taktiškas, Panevėžiui daugiau tokių ..

  • Visapusiškai talentingas gražus žmogus.Ilgiausių Tau metų.

  • Specialiai ateidavau vasarą į aikštę pasiklausyti šito muzikanto. Nežinojau, kas jis. Labai įdomu buvo paskaityti straipsnį.

Rodyti visus komentarus (3)

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų