Panevėžyje padaugėjo šviesoforais reguliuojamų pėsčiųjų perėjų. Nemuno gatvėje jau porą savaičių veikia du nauji šviesoforų postai. Savivaldybė teigia vienu šūviu nušovusi du zuikius – panaikino juodąsias dėmes padarydama iki tol nereguliuojamas perėjas saugesnes ir pasiekė, kad jos atitiktų keliamus reikalavimus.
Visgi socialiniuose tinkluose vairuotojai stebisi, kodėl tokio intensyvaus eismo gatvėje šviesoforais reguliuojamos perėjos išdėstytos vos kas kelis šimtus metrų.
Šviesoforai kas kelis šimtus metrų
Nuo rugsėjo 12-osios Panevėžyje įjungti nauji šviesoforai dviejose pėsčiųjų perėjose Nemuno gatvėje – ties 72-uoju ir 79-uoju namais.
Dabar nedidelėje atkarpoje nuo Nemuno g. 79-ojo namo iki Klaipėdos gatvės yra trys šviesoforais reguliuojamos perėjos ir dvi sankryžos.
Naujieji šviesoforai veikia pėstiesiems paspaudus mygtuką. Abu įrengti miesto Savivaldybei kainavo per 50 tūkst. eurų.
Panevėžio savivaldybės Miesto infrastruktūros skyriaus vedėjo Daliaus Vadlugos teigimu, perėja ties Nemuno g. 72-uoju namu buvo įvertinta kaip juodoji dėmė. Tai reiškia, kad joje sužalotas ne vienas pėstysis.
O ties 79-uoju pastatu Nemuno gatvė labai plati – viršija 8 metrus. Pagal dabartinius reikalavimus perėjoms šioje vietoje būtų reikėję papildomos saugumo salelės. Tad, pasak vedėjo, geriausias sprendimas buvo abiejose šiose perėjose pastatyti šviesoforus pėstiesiems.
„Ar geriau, kai automobilis užvažiuoja ant žmogaus, ar šviesoforai tankiau pastatyti?“ – pabrėžia D. Vadluga.
Sankryžos laukia rekonstrukcijos
Pasak skyriaus vedėjo, šiais metais miesto gatvėse įrengti daugiau naujų šviesoforų nebeplanuojama.
Kitąmet ketinama į žiedinę rekonstruoti Vakarinės ir Klaipėdos gatvių sankryžą.
Kartu su rekonstrukcija numatytos ir dvi šviesoforais reguliuojamos perėjos.
Taip pat parengtas projektas įrengti šviesoforu reguliuojamą sankryžą ties Ramygalos g. 202-uoju pastatu. Šiuo metu tebevyksta viešieji pirkimai rangos darbams pirkti. Čia šviesoforas atsiras, kad išvažiuojant iš naujai atidarytos įmonės būtų paprasčiau pasukti į kairę. Taip pat bus įrengta ir pėsčiųjų perėja.
Naikinti ne išeitis
Už Panevėžio šviesoforų priežiūrą atsakingos įmonės „Eismo valdymo sistemos“ direktorius Tomas Smulka teigia skundų dėl pėstiesiems saugesnių perėjų Nemuno gatvėje nesulaukę, nors mato, kad dėl to tarp panevėžiečių verda diskusijos.
„Socialinėje erdvėje skaitome ir matome, jog vairuotojai nepatenkinti, kad šioje Nemuno gatvės atkarpoje atsirado daug šviesoforų“, – sako T. Smulka.
Vadovo nuomone, juos įrengus Nemuno g. laidumas kaip tik turėtų padidėti.
Kelių eismo taisyklės numato, kad vairuotojai prie nereguliuojamų perėjų privalo sustoti ir praleisti pėsčiuosius.
„Kaip ir kiekvienoje nereguliuojamoje perėjoje, jei tik yra pėsčiųjų, vairuotojas turi sustoti ir juos praleisti. Jei perėja reguliuojama, vairuotojas, kol persijungia šviesoforas, dar drąsiai gali važiuoti jam degant žaliam šviesoforo signalui“, – sako T. Smulka.
Šiose vietose Nemuno gatvė – labai plati. Prie Nemuno g. 72-ojo pastato – keturios eismo juostos, atskirtos žaliąja juosta, o ties 79-uoju – net penkios.
„Mūsų nuomonė ne visada sutampa su Savivaldybės, bet šiuo atveju pats gyvenimas privertė įrengti papildomus šviesoforus pėstiesiems“, – sako T. Smulka.
Anot jo, ties Nemuno g. 79-uoju pastatu 2019–2022 metais įvyko šeši, o ties Nemuno g. 72-uoju keturi įskaitiniai eismo įvykiai, per kuriuos žuvo arba buvo sužaloti žmonės.
Nestatant šviesoforų, pasak T. Smulkos, būtų reikėję iš viso naikinti šias perėjas, nes jos neatitinka šiuo metu galiojančių teisės aktų reikalavimų.
„Tų pėsčiųjų perėjų panaikinimas būtų sukėlęs kitų problemų. Jose ganėtinai intensyvūs pėsčiųjų srautai“, – sako T. Smulka.
Intensyvus pėsčiųjų srautas
Pasak T. Smulkos, rengiant šviesoforų techninį projektą nustatyta, kad per rytinį piką, tai yra nuo 7.30 iki 8.30 valandos, per perėją ties Nemuno g. 72 pastatu pervažiuoja beveik 1200 automobilių ir pereina apie 30 žmonių, vakarinio piko metu – nuo 16.30 iki 17.30 pervažiuoja 1400 automobilių ir pereina 31pėstysis.
Prie Nemuno g. 79 pastato per rytinį piką atitinkamai 1400 ir 172, o vakarinio piko metu 1500 ir 204.
„Stebėjimai rodo, kad pėstieji intensyviai naudojasi tomis perėjomis“, – sako T. Smulka.
Jo manymu, nemenkų bėdų vairuotojams kyla ir po renginių „Kalnapilio“ arenoje. Kol ji ištuštėdavo, tol automobiliai ištisai stovėdavo prie nereguliuojamų perėjų, praleisdami didžiulį pėsčiųjų srautą.
„Kol visi nepereidavo, automobiliai negalėdavo važiuoti. Dabar pėstieji gali eiti tik tada, kai jiems dega žalia, tad šiuo atveju laidumas automobiliams bus didesnis“, – naujove besipiktinančius vairuotojus ramina T. Smulka.