Panevėžio rajono Ramygalos, Vadoklių ir tarp jų esančių kaimų gyventojai kraipo galvas matydami už valstybės lėšas perasfaltuojamą dar geros kokybės kelią.
Tokio remonto nesupranta ir abiejų seniūnijų, kurių centrus jungia tvarkomas kelias, seniūnai, ir pats Panevėžio rajono savivaldybės administracijos vadovas. Visiems keista, kodėl gremžiamas dar visai geras asfaltas ir liejamas naujas.
Nemato darbų prasmės
Kelyje, vedančiame nuo Ramygalos iki Vadoklių, besidriekiančiame per šį miestelį ir toliau nuvingiuojančiame iki Panevėžio–Vilniaus greitkelio, verda remonto darbai, vietomis nugremžtas asfaltas, kai kur jau išlietas naujas.
Šalia tvarkomo kelio esančiuose Kunigiškiuose gyvenanti Angelė Kielienė pasakoja, kad ir jai, ir kitiems vietiniams nesuprantama, kodėl reikėjo gremžti dar gerą kelio asfaltą ir lieti naują. Pasak jos, juk ir Panevėžio rajone, ir visoje Lietuvoje yra daugybė duobėtų, dulkėtų kelių, besišaukiančių asfalto.
„Dabar tame kelyje pristatė šviesoforų, o prie kiekvieno jų reikia laukti po septynias minutes. Vien tam, kad nuvažiuočiau į gretimą miškelį pagrybauti, turiu ilgiausiai gaišti prie šviesoforo“, – nepatogumus vardijo A. Kielienė.
Išsijudinus iš namų ar į Ramygalos, ar į Vadoklių pusę, pasak Angelės, tenka dardėti nugremžtu asfaltu, dulka ir pakelės, ir sodybos.
„Bet visa tai būtų niekis, jei žinotume, kodėl tą kelią tvarko. Dabar atrodo, kad kelininkų darbai, o mūsų vargai neturi prasmės“, – stebėjosi Kunigiškių gyventoja.
Žinia – puse lūpų
Apie tai, kad nežino ir net nepajėgia sužinoti, kodėl perasfaltuojamas kelias, kurį paremontuoti reikėjo tik vienoje vietoje, prisipažino ir Ramygalos bei Vadoklių seniūnijų vadovai. Tą patį tvirtino ir Panevėžio rajono savivaldybės administracijos direktorius.
Ramygalos seniūnijai vadovaujantis Valdas Chirv teigė apie būsiantį šio kelio remontą sužinojęs dar metų pradžioje. Pasak jo, žiemą į seniūniją atvykę kelininkai pasakė, kad sušilus orams numatyta tvarkyti kelią nuo Ramygalos iki Vadoklių. Kelininkai seniūno tuomet pasiteiravę apie vietas, kuriose būtų galima laikyti turimą techniką.
Seniūnas pamena, kad į jo nuostabą, jog yra daug prastesnių kelių, kuriuos derėtų tvarkyti, kelininkai nereagavo.
„Jokio konkretaus paaiškinimo, kodėl prireikė remontuoti Ramygalos–Vadoklių kelią, neišgirdau. Bet lyg ir puse lūpų buvo užsiminta, kad kelias tvirtinamas ruošiantis gynybai“, – pasakojo V. Chirv.
Seniūnas sako suabejojęs tokia neoficialiai ir tik užuominomis išsakyta versija.
„Man pačiam atrodo, kad tikslesnis šito remonto paaiškinimas toks: jo reikia energetikams, kurie tarp Ramygalos ir Vadoklių numatę statyti vėjo jėgaines. Gali būti, kad kelias tvirtinamas didelio svorio jėgainių dalims gabenti. Šiose vietose turėtų būti pastatyta apie 40 vėjo jėgainių“, – savo spėjimą išsakė Ramygalos seniūnas.
V. Chirv puikiai pamena, kai Ramygalos–Vadoklių kelias dar nebuvo asfaltuotas, o šiuos miestelius jungė dulkėtas žvyrkelis.
„Kelias buvo išasfaltuotas praėjusio amžiaus pabaigoje, kai Panevėžio rajono meru dirbo Marijonas Kazys Jočys. Taigi Ramygalos–Vadoklių kelio asfaltui jau ketvirtis amžiaus. Tačiau darbas buvo kokybiškas, bėgant metams asfaltas nebuvo išdaužytas, kelias tikrai buvo geras, išskyrus vieną jo vietą“, – pabrėžė V. Chirv.
Įžvelgia karo reikmes
Visiškai nieko nežinanti, kodėl perasfaltuojamas Ramygalos–Vadoklių kelias, prisipažino ir Vadoklių seniūnė Milda Tamokaitienė.
„Niekas mūsų, seniūnijos administracijos, neinformavo apie šio kelio remontą. O paklausti kelininkai sako: klauskit valdžios. Kai pasiteirauji, kur jų valdžia, atsakymo nebeišgirstu“, – teigė seniūnė.
M. Tamokaitienė pabrėžė, kad kelininkams ėmus lupti Ramygalos–Vadoklių kelio asfaltą, ypač sukruto vadokliečiai. Būtent jie kitados įdėjo daug pastangų prašydami ir reikalaudami, kad kelias būtų padengtas asfaltu.
„Tenka, kaip sakoma, burti iš kavos tirščių. Tad išbūrėme, kad Ramygalos–Vadoklių kelio remontas greičiausiai bus susijęs su tarptautinio geležinkelio „Rail Baltica“ statybomis.“
E. Toliušis
„Kadangi mums niekas nieko nepaaiškina, kam reikalinga perasfaltuoti šį kelią, žmonės pradėjo kelti įvairias versijas. Viena jų – galbūt juo važinės karinė technika ar bus vežiojami karo pramonei skirti gaminiai, kuriuos gamins Radviliškio rajone planuojama statyti karinė gamykla“, – pasakojo M. Tamokaitienė.
Antroji tokio kelio pagerinimo priežastis, spėjama vadokliečių, tokia pat kaip ir Ramygalos seniūno – tvirtesnio asfalto galbūt reikia numatytoms statyti vėjo jėgainėms.
„Vadoklių gyventojams labai nepatogus tas remontas. Kad įveiktum vos 11-os kilometrų atstumą nuo Vadoklių iki Ramygalos, iš pradžių reikėjo stovėti net prie trijų šviesoforų, dabar, kiek žinau, jų liko du. Taigi gaišatis, nepatogumai, o dar važiuojant tenka sugerti remontuojamo kelio dulkes“, – sakė M. Tamokaitienė.
Buria iš kavos tirščių
Panevėžio rajono savivaldybės administracijos direktorius Edmundas Toliušis patikino, kad ne tik seniūnai, bet ir rajono vadovai nežino, kodėl ardomas senas ir klojamas naujas Ramygalos–Vadoklių kelio asfaltas.
„Nežinau net ir su kuo šnekėtis dėl tų remonto darbų“, – prisipažino E. Toliušis.
Pasak jo, neturint tikros informacijos, belieka spėlioti.
„Tenka, kaip sakoma, burti iš kavos tirščių. Tad išbūrėme, kad Ramygalos–Vadoklių kelio remontas greičiausiai bus susijęs su tarptautinio geležinkelio „Rail Baltica“ statybomis, nes šio geležinkelio vėžė numatyta tiesti netoli Ramygalos“, – paaiškino E. Toliušis.
Jis teigė, kad neturint strateginių planų vargu ar būtų nuspręsta nulupti nors nebenaują, bet dar tikrai gerą kelio asfaltą ir kloti naują.
Pasak administracijos direktoriaus, Panevėžio rajone yra ne vienas kelias, kurį tvarkyti kur kas labiau reikia. Asfaltas labai reikalingas keliui, vedančiam nuo Vadaktėlių iki Krekenavos, nuo Panevėžio–Šiaulių kelio iki Sujetų, reikėtų asfaltuoti kelio atšaką į Maženius. Gyventojai seniai prašo išasfaltuoti ir vos 7 kilometrų kelią nuo Trakiškio iki seniūnijos centro Miežiškių.
Įvertino mobilioji laboratorija
Panevėžio rajono Ramygalos ir Vadoklių seniūnijų gyventojams ir net patiems Savivaldybės vadovams viešai pasidalinus nuostaba ir spėlionėmis, kodėl prireikė už valstybės lėšas remontuoti neblogos kokybės kelią, Susisiekimo ministerijai pavaldi bendrovė „Via Lietuva“ pateikė savo atsakymą.
Kaip „Sekundei“ paaiškino bendrovė, kelių būklė įvertinama remiantis aukščiausius modernumo standartus atitinkančios mobiliosios kelių tyrimų laboratorijos duomenimis. Ji, pasak „Via Lietuva“, kasmet apvažiuoja visą valstybinės reikšmės kelių tinklą ir surenka kelių būklei įvertinti reikalingus duomenis.
„Mobiliosios tyrimų laboratorijos surinkti duomenys apie kelią (dangos būklę, provėžų gylį, vidutinį paros eismo intensyvumą ir pan.) yra detaliai išanalizuojami, pagal juos atrenkami kelių ruožai, kuriuos būtina tvarkyti pirmiausia. Tai atliekama pagal parengtas ir periodiškai atnaujinamas metodikas, jas nuolat tobulinant, atsižvelgiant į eismo dalyvių dalyvavimo eisme pokyčius, infrastruktūros statinių kelio ruože skaičių ir pan.“, – rašoma „Via Lietuva“ atsiųstame atsakyme.
Pasak bendrovės, praėjusiais metais atlikus kelių būklės tyrimus nustatyta, jog kelio Kavarskas–Taujėnai–Vadokliai–Ramygala atkarpa nuo 36,345 iki 46,140 km yra blogos būklės: kelio dangoje yra skersinių ir išilginių plyšių, lopų, išdaužų, vietomis dangos kraštai aptrupėję.
„Šioje kelio atkarpoje dangos būklės indeksas siekia 5 balus (tai yra didžiausias balas iš galimų, kuo didesnis balas – tuo dangos būklė prastesnė). Vertinant šios kelio atkarpos atnaujinimo poreikį, papildomai atsižvelgta ir į šioje atkarpoje įrengtus eismo reguliavimo ir saugumo sprendimus (šiuo atveju – sankryžą), eismo intensyvumą atkarpoje (bendras automobilių per parą skaičius praėjusiais metais šioje atkarpoje siekė 612)“, – paaiškino įmonė.
Pasak bendrovės, šiame kelyje asfaltas paklotas prieš daugiau nei 20 metų ir iki šiol nebuvo atliekama jokių atnaujinimo darbų, tik periodinė priežiūra: tvarkomos duobės, pavasario pradžioje atsirandančios pavojingos dangos išdaužos ir pan.
Kelio maždaug 10 km atkarpai nuo Vadoklių iki Ramygalos remontuoti skirta 3,4 mln. Eur be PVM valstybės lėšų.
Įmonė teigia, kad birželį pradėtus darbus numatyta baigti iki šių metų spalio.
Naujienos vairuotojams – metų gale
Pasak „Via Lietuva“, dėl galimybės pradėti remontuoti ar rekonstruoti naujus objektus, taip pat ir objektus Panevėžio rajone, bus sprendžiama metų pabaigoje, patvirtinus naują Kelių plėtros ir priežiūros programos biudžeto sumą.
Blogiausios būklės Panevėžio regiono rajoninių kelių, kuriuos būtina tvarkyti pirmiausia, „Via Lietuva“ sudarytame sąraše rikiuojasi kelio tarp Ramygalos ir Krekenavos atkarpa nuo 0,032 km iki 0,972 km. Taip pat kelių Panevėžys–Skaistgiriai–Pušalotas atkarpa nuo 20,714 km iki 22,118 km, Velžys–Jotainiai–Pagiriai–Šėta atkarpa nuo 16,155 km iki 17,995 km.
Tarp blogiausiųjų minimas ir privažiuojamasis kelias prie Vaivadų nuo kelio Daugpilis–Rokiškis–Panevėžys.