Kaip šiandien atrodo Henriko Senkevičiaus garsiajame romane „Tvanas“ aprašytos Panevėžio regiono vietos ir objektai, pasakoja miesto Kraštotyros muziejaus virtuali nuotraukų paroda.
Pavaikščioti laiko paženklintais „Tvano“ keliais muziejininkus paskatino atskleistas įdomus faktas.
Lenkijoje, H. Senkevičiaus rūmuose-muziejuje Oblegoreke netoli Kelcų saugomos trys dešimtys nuotraukų, kuriose užfiksuoti maždaug 1900 metų Panevėžio apylinkių vaizdai.
Rašytojui minint kūrybos 25-metį jas atsiuntė Liaudos dvarininkai kaip padėką už literatūroje išgarsintą jų kraštą.
Dovaną rašytojui sudarė 30 fotografijų rinkinys bei 6 lapai su dovanos iniciatorių parašais, sudėti į prabangią skrynelę.
Skrynelėje, Lenkijos muziejuje vadinamoje tiesiog lietuviškąja skrynele, buvusiose fotografijose užfiksuoti dvarai, bažnyčios, parkai, taip pat primenami svarbiausi romano įvykiai.
Nuotraukos su Vadaktų, Liubičiaus, Mitriūnų, Valmontavičių, Upytės apylinkių dvarais, Pociūnėlių ir Krekenavos bažnyčiomis, Kėdainių, Biržų, Klovainių fotografijos H. Senkevičiui turėjo kelti nemažai su kūrinio rašymu susijusių sentimentų, žadinti rašytojo smalsumą.
Panevėžio fotografo darbas
Išlikęs spaudas kiekvienos fotografijos kampe nesunkiai leidžia identifikuoti jų autorių Mečislovą Pugačevskį – žinomą to meto fotografą, nuo 1891 m. Panevėžyje turėjusį fotoateljė.
Prabangi dėžutė, į kurią buvo įdėta dovana, dengta oda, jos viršuje žalvaryje lenkų kalba išgraviruota dedikacija „Autorowi „Potopu“ („Tvano“ autoriui“), centre pavaizduotas istorinis LDK herbas Vytis ir nuo jo besidriekiantys spinduliai su užrašais: „Poniewież“, „Upita“, „Krakinów“, „Kiejdany“, „Lubicz“, „Mitruny“, „Pacunele“, „Wodokty“, „Birże“, taip pat nurodytos datos: „1875/XXV/1900“, žyminčios rašytojo kūrybai reikšmingus metus.
Dėžutėje šalia senųjų fotografijų buvo ir 6 akvarele iliustruoti lapai su šios dovanos iniciatorių autografais. Sprendžiant iš parašų – per 100 Panevėžio krašto, Žemaitijos ir Kauno bajorų, dvasininkų bei inteligentų, išreiškusių dėkingumą rašytojui H. Senkevičiui už Liaudos ir jos apylinkių vardo išgarsinimą pasaulio skaitytojų įvertinimo sulaukusiame romane.
Pirmajame lape – aiškus Krekenavos parapijos klebono Pranciškaus Žukausko autografas. Iš net kelių senajame nuotraukų rinkinyje esančių Krekenavos bažnyčios vaizdų galime daryti prielaidą, kad ši vieta buvo svarbi organizuojant dovaną.
Buvusios didybės menki pėdsakai
Liauda – istorinė teritorija šalia Liaudės upės – Nevėžio dešiniojo intako, apimanti vietoves dabartiniuose Panevėžio, Kėdainių, Radviliškio rajonuose.
Panevėžio kraštotyros muziejaus darbuotojai vasarą leidosi ieškoti prieš daugiau nei 120 metų darytose fotografijose, dovanotose rašytojui, įamžintų objektų. Užduotis pasirodė ne iš lengvųjų – senieji dvarai ir kitos vietovės, minimos XVII a. kovų su švedais mūsų krašte aprašymuose, sunykę, kai kurių objektų išvaizda pasikeitusi, o kitų ir visai nelikę.
Daugelio fotografo M. Pugačevskio užfiksuotų objektų romano keliais ėję muziejininkai jau neberado.
Pasak Panevėžio kraštotyros muziejaus rinkinių kuratorės, projekto vadovės Rasos Stružienės, ieškodama romane minimų statinių muziejaus komanda dažnai aptikdavo tik menkų buvusią didybę menančių pėdsakų: sunykusios dvarvietės parko senų medžių, pamatų akmenų ar tik plyną lauką. Toks likimas ištiko Liubičiaus, Vadaktų, Valmontavičių dvarus.
Mitriūnuose ir Vadaktėliuose pasitiko nykstantys dvarų pastatai.
Su niokojančia laiko galia bando kovoti kai kurių aplink Upytę buvusių dvarų gaivintojai. Pačioje Upytėje Bistramams priklausiusio dvaro rekonstruotame svirno pastate dabar įsikūręs Upytės tradicinių amatų centras, jo reikmėms priklauso ir pusė pagrindinio gyvenamojo namo pastato, kitoje pusėje – žmonių butai.
Upytės II, Augustavos, Deblono (Vinkšnėnų), Marimpolio dvarų pastatai pamažu praranda buvusią išvaizdą, juose dar gyvenama.
Memenčių dvarvietės svirnas naudojamas vietos gyventojų ūkinėms reikmėms.
Levaniškyje nebelikę nieko, ką romane aprašęs H. Senkevičius.
Bažnyčių laikas neįveikė
Kitokia bažnyčių padėtis – Krekenavoje, Vadaktuose, Pociūnėliuose jos per šimtą metų beveik nepakito, Vadaktėliuose – perstatyta 1910 metais, o prieš 120 metų dvarininkų užsakymu fotografuota Upytės bažnyčia atrodo lygiai taip pat, kaip ir dabar.
Pasak R. Stružienės, unikalūs XIX a. pab. – XX a. pr. vaizdai, kuriuose įamžinti autentiški Liaudos dvarai ir jų aplinka, Kėdainių, Biržų ir Klovainių bažnyčios, turi itin svarią išliekamąją vertę. Išlikusios senos fotografijos svarbios ir menine, ir istorine prasme. Daugelio įamžintų objektų iš dalies jau nebėra arba jie smarkiai paženklinti laiko, tad užfiksuoti vaizdai yra svarbus ir vertingas šaltinis literatūros ir istorijos mylėtojams bei tyrinėtojams.
Paupiai, nukaišioti bajorkiemiais
H. Senkevičius romane „Tvanas“ pasakoja apie laikus, kai į Abiejų Tautų Respubliką iš vienos pusės plūdo rusai, o iš kitos – švedai.
Rašytojas giminiavosi su Bistramais – Bistrampolio dvaro savininkais. Rašydamas garsųjį romaną, H. Senkevičius gyveno šiame dvare Panevėžio pašonėje ir važinėjo po apylinkes rinkdamas informaciją.
Pagrindiniai šio romano veikėjai yra iš Liaudos krašto.
Romanas pradedamas Panevėžio krašte buvusių Liaudos bajorkaimių ir vienkiemių bei jų gyventojų aprašymu: „…visi Liaudos paupiai buvo kaišyte nukaišyti vadinamomis „akalyčiomis“, arba paprastai kalbant, bajorkiemiais“.
Bilevičių giminė, kurios galva buvo Herkulis – vėliavos pulkininkas, Upytės pakamarys, laikęs save Mindaugo atžala – romane įkurdinama Vadaktuose.
Andrius Kmitas su iš karų grįžusia, už grobimus bijančia susidurti su teisėsauga bajorėlių kompanija apsistoja Liubičiuje. Pociūnėliuose – Goštautai, garsėjantys giminės merginų grožiu, kad net visos Krekenavos, Upytės ir Panevėžio apylinkių mergaitės pociūnėlytėmis vadintos.
Butrimai – augaločiausi vyrai visoje Liaudoje, pagarsėję ne kalbumu, bet tvirta ranka – Valmontavičiuose. Domaševičių, garsių medžioklių giminė – Drąseikiuose ir Mazguose.
Romane veikia ir kitos iškilios giminės.
Taip romane „Tvanas“ apibūdinami Liaudos dvarų gyventojai: „Tai buvo karingi bajorai, nepaprastai pamėgę ricierių amatą, bet užtat apie Seimelių kalbą ir darbą – mažai nusimanė. Jie težinojo, kad Jonas Kazimieras – karalius, gyvena Varšuvoje, Radvila – etmonas, Glebavičius – seniūnas Žemaičiuose, o ponas Bilevičius – Vadaktuose. Galingiems Biržų oligarchams (Radviloms – red.) ponas Bilevičius buvo daugiau bičiulis, negu valdinys.“
Jaudinanti meilės istorija
„Tvano“ siužeto centre – Vadaktų dvarininkaitės Aleksandros Bilevičiūtės ir Oršos vėliavininko, kuriam testamentu užrašomas Liubičiaus dvaras, Andriaus Kmito meilės istorija.
Senelio, galingos Bilevičių giminės patriarcho, garbingo Liaudos bajoro Herkulio Bilevičiaus valia jo vaikaitė Aleksandra turinti ištekėti už Andriaus arba rinktis vienuolyną.
Nepalankiai susiklosčius aplinkybėms, bajoriško kraujo ugningo charakterio Andrius Kmitas duoda priesaiką švedų pusėn perėjusiems Radviloms ir atsidūręs svetimame krašte yra priverstas kariauti prieš savus.
Draugai ir mylimoji Aleksandra jį laiko išdaviku. Rizikuodamas gyvybe Kmitas nueina ilgą kelią, didvyriškai siekdamas susigrąžinti garbę, tėvynę ir meilę.
Tolesniuose romano puslapiuose veiksmas keliasi į Lenkiją. Aprašoma Jasna Guros vienuolyno apsuptis, susidūrimai ir kovos su švedų kariuomene.
Romano pabaigoje po ilgų, varginančių bei didvyriškų kovų Kmitas grįžta į Vadaktus.
Nesvetimas kraštas
Kokios aplinkybės galėjo nulemti rašytojo H. Senkevičiaus susidomėjimą mūsų kraštu?
Istoriko Petro Juknevičiaus teigimu, rašytoją į mūsų kraštus galėjusi atvesti pažintis ir giminystės ryšiai su Vladislovu Bistramu (paskutiniuoju Bistrampolio dvaro paveldėtoju).
Manoma, kad apie 1885 m. H. Senkevičius viešėjo Bistrampolio dvare, kur ir susipažino su Liaudos krašto dvarais, juose lankėsi, bendravo su vietiniais.
Per ilgus amžius persipynusi lietuvių ir lenkų istorija, Liaudos regiono unikalumas, lenkakalbė bendruomenė, iki pat XX a. I pusės išlaikiusi bajoriškas vertybes, legendomis virtusios istorijos ir asmenybių portretai turėjo žadinti kūrėjo vaizduotę.
Nobelio literatūros premijos laureatas
Romane H. Senkevičius mini tikrus vietovių pavadinimus, pavardes. Su fantazijos doze kuria pagrindinių herojų portretus, suteikdamas jiems realiai gyvenusių prototipų charakterius, meistriškai įterpdamas legendomis apipintų bajoriško gyvenimo istorijų. Rašytoja ir vertėja Alvida Antonina Bajor, tyrinėjusi „Tvano“ herojų pėdsakus mūsų krašte ir šiuos tyrimus aprašiusi atskiroje knygoje, teigia, kad rašytojas galėjęs naudotis Vadaktėlių dvaro archyvu. Šio dvaro savininko Kopanskio dukra, studijavusi Varšuvoje, galėjo perduoti H. Senkevičiui įvairios medžiagos.
Trilogija „Ugnimi ir kalaviju“, „Tvanas“, „Ponas Volodyjevskis“ bei kiti istoriniai romanai išgarsino H. Senkevičiaus vardą plačiajame pasaulyje.
1905 m. rašytojui už jo prozą įteikta Nobelio literatūros premija.
Tarpukariu išversti H. Senkevičiaus „Tvano“ I–III tomai, saugomi Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešosios bibliotekos Retų knygų ir rankraščių fonde.
Pirmas žingsnis
Muziejininkų kelionė „Tvane“ aprašytais keliais Panevėžio regione ir iš jos parengta virtuali nuotraukų paroda – tik pirmasis didelio, dvejų metų darbo etapas.
Šįmet Panevėžio kraštotyros muziejus planuoja atverti duris į „Tvane“ aprašytą praeitį – iš H. Senkevičiaus muziejaus Lenkijoje pasiskolinti ir Panevėžyje surengti H. Senkevičiui dvarininkų dovanotų istorinių nuotraukų parodą.