Site icon sekunde.lt

Meną užgožė automobiliai

Savivaldybė turi naują viziją, kaip išgelbėti A. Jakšto g. nuo spūsčių. Įrengti automobilių stovėjimo vietas žadama jau kitąmet.

Nors Savivaldybė įsipareigojusi skulptūrą, kaip kultūros paveldo vertybę, saugoti ir prižiūrėti, tačiau dabar šis meno kūrinys atrodo pats nereikalingiausias objektas sausakimšoje automobilių aikštėje. (T.Šiaudinio nuotr.)

„Somalis vidury Panevėžio“, – chaosą A. Jakšto g. automobilių okupuotoje aikštėje taikliai įvardijo Savivaldybės kultūros paveldo specialistas Benjaminas Pučkis.

Panevėžio valdžia, bene prieš dešimt metų leidusi prie motinos su kūdikiu ant kelių skulptūros statyti automobilius, žadėjo, kad tai tik laikinas problemos sprendimas.

Prie „Senvagės“ pagrindinės mokyklos prieš daugiau nei 40 metų pastatytos skulptūros „Žemė-motina-taika“ autorius Kazimieras Kisielis nebūtų patikėjęs, kad jo meno kūrinį ateityje užgoš automobiliai. Per juos sunkiai matomos skulptūros autorius įvertintas Lietuvos nusipelniusio meno veikėjo garbės vardu, prieš dešimtmetį jam suteiktas Panevėžio rajono garbės piliečio vardas. Jo darbą „Žemė-motina-taika“ kultūros paveldo vertinimo taryba, sudaryta iš penkių ekspertų – urbanistų, architektų, menotyrininkų ir archeologo, įtraukusi į saugomų kultūros paveldo vertybių sąrašą.

Teoriškai tai reiškia, kad Savivaldybė įsipareigojusi skulptūrą, kaip meno kūrinį, saugoti ir prižiūrėti. Tačiau praktiškai dabar šis skulptoriaus darbas atrodo pats nereikalingiausias objektas sausakimšoje automobilių aikštėje.

„Aš irgi gyvenu rajone ir esu prisirašęs prie rajono poliklinikos. Ten nuvažiavus man skaudu ir bjauru žiūrėti į išdraskytą aikštę. Plytelės sulaužytos, sutrupintos, vietoje gėlių prie paminklo – purvas, nei padoraus įvažiavimo, nei išvažiavimo, nei ženklų nėra. Ten visiškas chaosas – tiesiog Somalis“, – „Sekundei“ teigė B. Pučkis.

Nusileidžia dėl žmonių

Vis dėlto paveldosaugininkai nėra kėlę klausimo dėl skulptūros perkėlimo į kitą vietą. Pasak B. Pučkio, toks sprendimas neišspręstų esminės problemos – ji atlaisvintų papildomą vietą tik vienam automobiliui ir aikštėje liktų toks pat chaosas.

B. Pučkis pripažįsta, kad skulptūra, nors ir pripažinta saugoma kultūros paveldo vertybe, visgi nėra tokia svarbi, kad dėl jos būtų prasminga sukelti triukšmą dėl mažiau nei per žingsnį nuo jos statomų automobilių.

„Kultūros paveldo vertybės viena kitai nelygios. Negalime lyginti skulptūros su bažnyčia. Jei automobilius pradėtų statyti šventoriuje, paveldosaugininkams tektų sukrusti ir imtis griežtų priemonių. Bet kai sergantys žmonės, kartais vos paeinantys, atvažiavę pas daktarus neturi kur pastatyti automobilio, reikia nusileisti. Nesityčiosi iš žmonių dėl skulptūros“, – sako B. Pučkis.

Paveldosaugininkai svarstė skulptūrą nuo automobilių invazijos apsaugoti aplinkui ją keturių metrų spinduliu įrengus apsauginę tvorelę. Tos minties atsisakyta įvertinus, kad darbas gali būti beprasmiškas.

„Tvorelė užgriozdintų, kiltų žmonių nepasitenkinimas ir problemų turėtume dar daugiau“, – mano B. Pučkis.

Kultūros paveldo specialistai teigia dabar tik laukiantys, kada baigsis jau dešimtmetį trunkantis valdžios žadėtasis laikinumas.

Požeminių aikštelių idėja subliūško

A. Jakšto g. viena šalia kitos išsidėsčiusios net kelios sveikatos priežiūros įstaigos – rajono poliklinika, Respublikinės Panevėžio ligoninės Konsultacijų poliklinika, šeimos klinika, vaistinė. Nors šioje Panevėžio dalyje darbo dienomis automobilių koncentracija bene didžiausia mieste, apie statymo vietų trūkumą daugiau nei dešimt metų tik kalbama.

Vienas iš siūlymų, kaip išgelbėti vairuotojus nuo problemos, kur, atvažiavus į gydymo įstaigą, pastatyti automobilį, buvo netgi aikštės prie „Senvagės“ mokyklos privatizavimas. Tokią idėją pateikęs Savivaldybės tarybos narys, Miesto ūkio ir aplinkos komiteto pirmininkas Alfonsas Petrauskas siūlė leisti teritoriją įsigyti verslininkams su sąlyga, kad šioje vietoje bus įrengta požeminė arba kelių aukštų automobilių stovėjimo aikštelė.

„Jei kadaise buvo sumanymas įrengti požeminę aikštelę po Laisvės a. ir netgi jau parengtas projektas, kodėl negalima tos idėjos išpildyti A. Jakšto g.?“ – išeitį siūlo politikas.

Dar 2009-aisiais Savivaldybė kūrė planus įrengti automobilių stovėjimo aikšteles po žeme ne vienoje miesto vietoje. Po Sausio 13-osios skveru Respublikos gatvėje planuota pastatyti 1260 vietų dviejų aukštų požeminę aikštelę, Jaunimo sode, Marijonų gatvėje, po žeme ketinta įrengti 2300 vietų automobiliams aikštelę. Tarp Nevėžio ir Bendruomenių rūmų po žeme buvo suplanuota trijų aukštų požeminė aikštelė. Per ekonominį pakilimą politikai buvo užsibrėžę statyti 200 vietų požeminę aikštelę ir po Laisvės aikšte. Visos šios idėjos taip ir liko neįgyvendintos Savivaldybei nesuradus finansavimo šaltinių.

Nauja vizija

Dar prieš kelerius metus požeminė stovėjimo aikštelė planuota ir A. Jakšto g. prie „Senvagės“ mokyklos. Bet ir čia ji nebebus statoma. Šios minties atsisakyta motyvuojant, jog Europos Sąjungos skiriamų lėšų negalima naudoti tokiems infrastruktūros objektams įrengti.

Miesto valdžia ramina jau turinti kitą sprendimą, kaip ir aikštę sutvarkyti, ir tvarkingas automobilių stovėjimo vietas įrengti. Dabar žadama, kad rezultatas turėtų būti matomas 2018-aisiais.

Savivaldybės administracijos direktoriaus Tomo Juknos teigimu, jau rengiamas A. Jakšto g. sutvarkymo projektas. Anot jo, per visą gatvę, nuo sankirtos su Smėlynės g. iki Stoties g., numatyta įrengti maždaug dviejų metrų pločio techninius šaligatvius automobiliams statyti, vietomis – iš abiejų gatvės pusių.

„Maksimaliai bus išnaudotos visos vietos automobiliams, sutvarkyti pėsčiųjų ir dviračių takai, įrengta mažoji architektūra – apšvietimas, suoliukai“, – vardijo T. Jukna.

Jis sako, jog šitaip sutvarkyti A. Jakšto gatvei Savivaldybė tikisi gauti apie 2 mln. Eur ES paramos. Direktoriaus teigimu, parengus jau pradėtą techninį gatvės remonto projektą būtų skelbiamas konkursas rangovui parinkti ir 2018-ųjų pavasarį prasidėtų tvarkymo darbai.

Įrengusi vietas automobiliams A. Jakšto g. pakraščiuose, Savivaldybė numačiusi vairuotojams uždaryti aikštę prie „Senvagės“ mokyklos. Ją kartu su link Smėlynės g. vedančiu Maironio taku numatyta rekonstruoti iš URBAN programos, skirtos penkių didžiųjų šalies miestų probleminėms teritorijoms sutvarkyti, lėšų.

„Aikštėje nebeliks automobilių. Parkavimas bus leidžiamas tik pagal gatves ir ne daugiau nei porą metrų į aikštės pusę“, – teigė T. Jukna.

Anot jo, teritorija turės aikštės statusą, joje liks ir skulptūra.

Savivaldybė turi naują viziją, kaip išgelbėti A. Jakšto g. nuo spūsčių. Įrengti automobiliams vietas žadama jau kitąmet. (T.Šiaudinio nuotr.)

Apmokestins daugiau vietų

Direktorius tvirtina, jog po tokios rekonstrukcijos automobiliams vietų A. Jakšto g. esą nesumažėtų. Neatmetama, kad po pertvarkos jos bus apmokestintos.

„Kito būdu užtikrinti automobilių judėjimą nėra, kaip apmokestinti bent simboline suma“, – mano T. Jukna.

O artimiausiame Tarybos posėdyje bus svarstomas klausimas dėl kitų naujų vietų apmokestinimo. Politikams bus teikiamas siūlymas 30 centų už valandą apmokestini automobilių stovėjimą Respublikos gatvėje prie Lietuvos pašto, taip pat prie Vilniaus g. 7 ir 6 pastatų, J. Basanavičiaus g. 3A daugiabučio namo bei Smėlynės g. prie Respublikinės Panevėžio ligoninės.

„Anksčiau žmonės pykdavo, kad reikia mokėti, dabar rašo prašymus Savivaldybei apmokestinti vietas, kad būtų kur pasistatyti automobilį. Situacija keičiasi – kas anksčiau vairuotojams buvo nepriimtina, dabar tampa norma“, – teigė T. Jukna.

Exit mobile version