J. Basanavičiaus gatvės senutėlius šviesoforus dar šįmet pakeis išmanieji. P. Židonio nuotr.

Užgesę šviesoforai mokė kantrybės

Užgesę šviesoforai mokė kantrybės

 

Porą dienų neveikę šviesoforai Panevėžio pačiame centre bandė vairuotojų kantrybę bei atidumą ir kėlė klausimą, kodėl esant tokiai ekstremaliai situacijai eismo nesiima reguliuoti pareigūnai. Pervažiuoti miesto arterines gatves buvo virtę tikru iššūkiu. Šiuo metu čia pradėti dideli bent kelių pagrindinių gatvių šviesoforų keitimo į išmaniuosius darbai, tačiau šįkart jie neveikė ne dėl paties remonto, o jo metu kilusio gedimo.

„Išmanieji šviesoforai yra gerai, bet tai, kaip organizuota rekonstrukcija, yra kažkas baisaus. J. Basanavičiaus gatve važiavau ir trečiadienio, ir ketvirtadienio vidurdienį. Centre neveikė nė vienos jos šviesoforas. Pačioje svarbiausioje mieste J. Basanavičiaus ir Vilniaus gatvių sankryžoje važiavo, kas kaip išmanė: pagrindine J. Basanavičiaus gatve lėkė nestabdydami, o bandantys iš Vilniaus gatvės pasukti į kairę, netekę kantrybės, tiesiog lindo aniems prieš nosis. Ten tikrai buvo klaiku“, – pasakojo panevėžietis Rolandas Savičius.

Vairuotojas stebisi, kad eismo organizatoriai sankryžą, pasižyminčią itin dideliu transporto srautu, paliko visiškai nereguliuojamą.

„Kaimo žvyrkelius kai remontuoja, ir tai pastato laikinuosius šviesoforus. Kita vertus, ar policija irgi nebemoka eismo reguliuoti?“ – klausia R. Savičius.

Rangovo bėdos

Panevėžio savivaldybės Miesto infrastruktūros skyriaus specialisto Arvydo Šato teigimu, šiuo metu tvarkomi Vilniaus ir Ramygalos, Vilniaus ir J. Basanavičiaus, J. Basanavičiaus ir Savanorių aikštės, J. Basanavičiaus ir Ukmergės gatvių sankryžose esantys šviesoforai, taip pat esantieji prie pėsčiųjų perėjos J. Basanavičiaus gatvėje prieš Smėlynės gatvės tiltą bei šviesoforai J. Biliūno ir Vilniaus gatvių bei Pajuosčio plento ir Velžio kelio sankryžoje. Šviesoforų atnaujinimas kainuos per 300 tūkst. eurų.

Pasak A. Šato, visi minėti centro šviesoforai labai susidėvėję. Tai ypač atsiskleidė remonto metu. Be to, jie veikia tokiu principu, kad užgęsta bent keli iškart.

„Jie dirba nuo vieno valdiklio. Jei tik sustojo, sakykime, Vilniaus ir J. Basanavičiaus gatvių sankryžos šviesoforas, neveikia ir kiti“, – aiškino Savivaldybės atstovas.

Nepaisant, kad vyksta remontas, pasak A. Šato, šviesoforai turėjo veikti, mat požeminiai kabeliai tiesiami nestabdant eismo, neužtveriant gatvių ir neišjungiant pačių šviesoforų. Senuosius būtų prireikę išjungti tik prieš įjungiant naujus, tačiau nutiko kitaip.

Anot specialisto, bėdos kilo, kai rangovas vykstant remontui netyčia pažeidė vieną valdymo kabelį ir gerokai pavargo, kol atkūrė jo veiklą.

Laukia naujovės

A. Šato teigimu, tokių iššūkių vairuotojams ateityje miesto centre turėtų sumažėti. Mat naujieji centro šviesoforai bus sujungti taip, kad sugedus vienam, kiti neišsijungtų. Nors rekonstrukcija turi būti užbaigta iki metų pabaigos, tikimasi naujuosius šviesoforus įjungti jau vėlyvą rudenį. Atliekant atnaujinimo darbus bus montuojama moderni šviesoforų įranga, sankryžos prieigose esančios pėsčiųjų perėjos apšviečiamos kryptiniais LED šviestuvais, įdiegta nuotolinė vaizdo stebėjimo ir valdymo sistema, sumontuoti indukciniai davikliai, kurie leis reguliuoti šviesoforo signalus atsižvelgus į automobilių eismą, pėsčiųjų šviesoforo signalo iškvietimo mygtukus, eismo srautai bus reguliuojami pagal jų intensyvumą. Sankryžų su išmaniaisiais šviesoforais infrastruktūra bus pritaikyta specialiųjų poreikių turintiems žmonėms.

Atsiras ir viena svarbi naujovė. A. Šato teigimu, važiuojant J. Basanavičiaus gatve link tilto, sankryžoje su Ukmergės gatve bus leidžiama sukti abiem kryptimis – tiek į turgaus pusę, tiek link Laisvės aikštės. Tam pritarė Savivaldybės Eismo saugumo komisija, policija. Pasak A. Šato, manoma, kad šitaip truputį sumažės srautas J. Basanavičiaus g. ir Savanorių aikštės sankryžoje.

Naujieji šviesoforai atitiks keliamus saugumo reikalavimus. Kitaip tariant, kai eis pėstieji, nevažiuos automobiliai.

„Vairuotojai, aišku, pyksta, bet saugumas tokiose sankryžose tikrai padidėja“, – išmaniųjų šviesoforų naudą argumentuoja A. Šatas.

Tik išskirtiniais atvejais

O vairuotojai jau šiomis dienomis neveikiant šviesoforams susidūrė su dilema, kaip pervažiuoti patį miesto centrą.

Panevėžio apskrities vyriausiojo policijos komisariato komunikacijos specialistė Rasa Galkauskienė pabrėžė, kad neveikiant šviesoforams vairuotojai turi vadovautis kelio ženklais ir ženklinimu gatvėje. Anot jos, policija neturi tiek pajėgų, kad patruliai stovėtų visą dieną sankryžoje ir reguliuotų eismą.

„Pareigūnai kartkartėmis, priklausomai nuo vietos ir susidariusios situacijos, atvažiuoja pareguliuoti eismo, bet tik išskirtiniais atvejais, kai tikrai susidaro didžiulės spūstys“, – sako R. Galkauskienė. Anot jos, visi, turintys teisę vairuoti transporto priemonę, yra susipažinę su Kelių eismo taisyklėmis ir turi jomis vadovautis bei žinoti, kaip pervažiuoti sankryžą net ir be šviesoforo. O pastarosios dienos, policijos duomenimis, buvo eilinės – mieste nepadaugėjo smulkių eismo įvykių, nebuvo ir skaudžių, nepasitaikė ir ypatingų atvejų, kad pareigūnams tektų imtis reguliuoti eismą.

Ne dėl spūsčių

Panevėžio šviesoforus prižiūrinčios įmonės „Eismo valdymo sistemos“ direktoriaus Tomo Smulkos teigimu, iš mieste veikiančių 50 šviesoforų postų, sausio duomenimis, devyni buvo avarinės būklės.

„Jie bet kuriuo metu gali užgesti“, – įspėja T. Smulka.

Anot jo, neskaičiuojant rekonstruotų pėsčiųjų perėjų, Panevėžyje veikia 13 išmaniųjų šviesoforų. Per pastaruosius penkerius metus mieste pakeista 11 šviesoforų. Pasak T. Smulkos, visi po 2012 metų rekonstruoti šviesoforai yra įjungti į virtualų eismo valdymo centrą, kuriame realiu laiku stebima šviesoforų ir su jais susijusių įrenginių būklė, eismo situacija. Ją matant, šviesoforo veikimas reguliuojamas, ieškoma optimalaus varianto.

„Aš visada sakau: šviesoforas, ypač naujo tipo, nuo spūsčių niekada negelbės. Tačiau jis užtikrina, kad automobiliai saugiai pervažiuotų sankryžą“, – atkreipia dėmesį T. Smulka.

Jis yra pastebėjęs, kad po senų šviesoforų rekonstrukcijos į išmaniuosius bent trejetą mėnesių sulaukiama tikrai daug skundų.

„Paskui visi pripranta. Pamato ir gerąsias saugumo puses, mažiau skundžiasi“, – sako įmonės vadovas.

2020 metais daugiausia šviesoforų ir su jais susijusių įrenginių gedimų registruota šviesoforų postuose, sumontuotuose iki 2000 metų. Dažniausiai buvo fiksuoti šviesoforų lempų perdegimai (35,04 proc.) ir valdiklių gedimai (23,08 proc.).

 

 

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų