Daugelį metų panevėžiečiams šiukšles vežusiai Savivaldybės įmonei „Panevėžio specialus autotransportas“ dėl vietos po saule teks varžytis su privačiais vežėjais.

Teismas sugriovė monopolį

Teismas sugriovė monopolį

 

Daugiau nei pusę amžiaus be konkurencijos Aukštaitijos sostinėje atliekas vežančiai Savivaldybės įmonei „Panevėžio specialus autotransportas“ – smūgis žemiau juostos.

Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas pripažino, kad Savivaldybė, 2014-aisiais sudarydama sutartį su savo bendrove, suteikė jai monopolines teises ir taip užkirto kelią konkurencijai. Toks teismo verdiktas gali reikšti revoliuciją Panevėžio atliekų rinkoje – po daugelio dešimtmečių dėl vietos joje galės kautis ir privačios įmonės. O šitiek laiko nejudinto ir Savivaldybės globoto atliekų vežėjo, turinčio daugiau nei 200 darbuotojų, dienos gali būti suskaičiuotos.

Privalės skelbti konkursą

Teismas atmetė „Panevėžio specialaus autotransporto“ ir 100 proc. jo akcijų valdančios Savivaldybės apeliacinius skundus bei patvirtino Konkurencijos tarybos išvadą, kad Savivaldybė, paskyrusi savo įmonę teikti komunalinių atliekų tvarkymo paslaugas, pažeidė sąžiningos konkurencijos principus.

LVAT konstatavo, kad Savivaldybė, proteguodama savo įmonę, pažeidė Konkurencijos įstatymą, nes neužtikrino vienodų konkurencijos sąlygų ir užkirto kelią komunalinių atliekų tvarkymu Panevėžyje užsiimti kitoms, privačioms, įmonėms.

Teismas pasisakė, kad be konkurencijos parinktų įmonių teikiamų paslaugų kaina ir kokybė paprastai nėra efektyvi.

Savivaldybės ir jos įmonės pateiktą argumentą, kad Viešųjų pirkimų tarnyba leido sudaryti vidaus sandorį neskelbiant konkurso, teismas atmetė kaip nepagrįstą. Pasak teismo, toks leidimas nepaneigia Savivaldybės pareigos užtikrinti sąžiningą konkurenciją, pačiai įsitikinti ir įvertinti, kad vidaus sandorio sudarymas nepažeis Konkurencijos įstatymo.

Teismo sprendimas yra galutinis ir neskundžiamas – Panevėžio savivaldybė privalės nutraukti komunalinių atliekų tvarkymo sutartį su savo bendrove ir skelbti konkursą atliekų vežėjui parinkti.

Jeigu Savivaldybė neįgyvendintų įpareigojimo nutraukti komunalinių atliekų tvarkymo sutartį su bendrove „Panevėžio specialus autotransportas“, jai grėstų finansinės sankcijos – piniginė bauda iki šešių šimtų eurų už kiekvieną pažeidimo vykdymo dieną po termino įvykdyti įpareigojimus pabaigos.

Atstumtas ryžosi pamokyti

Savivaldybė ir jos privilegijuotas „Panevėžio specialus autotransportas“ į Konkurencijos tarybos, o vėliau ir teisėtvarkos, akiratį pateko, kai 2014-ųjų vasarą skundą surašė iš rinkos pašalintas privatus atliekų vežėjas – bendrovė „Švaros komanda“.

„Savivaldybė man liepė trauktis iš miesto – neleido dirbti nei su juridiniais, nei su fiziniais asmenimis. „Specialus autotransportas“ buvo vienas ir nejudinamas“, – pamena įmonės „Švaros komanda“ direktorius Alfredas Vitkus.

Tuo metu Panevėžio savivaldybės administracijos direktoriaus pareigas ėjo dabartinė Vyriausybės atstovė Panevėžio apskrityje Kristina Nakutytė, o valdančiojoje daugumoje darbavosi kelios partijos – konservatoriai-krikščionys demokratai, socialdemokratai, taip pat partija „Tvarka ir teisingumas“.

A. Vitkus sako net kelis kartus kreipęsis į Savivaldybę, kad irgi norintis sudaryti sutartį dėl atliekų vežimo Panevėžio mieste, bet buvęs griežtai pašalintas iš rinkos.

Dabar Savivaldybę parklupdęs privatus vežėjas nusiteikęs dalyvauti Savivaldybės konkurse, kurį skelbti ją įpareigojo teismas.

Visgi verslininkas juokauja, kad, jei ir laimėtų, ramiai nepadirbtų.

„Mane čia suvalgytų, turbūt kabintųsi prie kiekvieno taško“, – įtaria A. Vitkus.

Jo nuomone, konkurso dalyvių lauktų nemaža konkurencija dėl Panevėžio savivaldybės užsakymo. Verslininkas neabejoja, kad jame varžytųsi bent aštuonios įmonės. Praėjusiais metais dėl atliekų vežimo Panevėžio rajone rungėsi penkios įmonės.

„Panevėžys – patraukli rinka atliekų vežėjams, o jų yra daug ir stiprių. Dėl tokios konkurencijos vartotojai tik išloštų“, – panevėžiečiams mažesnes atliekų vežimo kainas prognozuoja A. Vitkus.

Konkurencija su dviem galais

Savivaldybės administracijos direktoriaus Rimanto Paužos teigimu, kol kas su „Specialaus autotransporto“ įmone bus sudaryta laikinoji sutartis ir skelbiamas konkursas atliekų vežėjui parinkti.

„Tas bus padaryta kiek įmanoma greičiau. Teismas aiškiai nurodė ir nėra ko laukti“, – sako direktorius.

Abejonės. R. Pauža pripažįsta turintis abejonių, ar kad ir mažesnę kainą pasiūliusiam privačiam žaidėjui įkėlus koją į atliekų rinką, miestas gautų ilgalaikę naudą. V. Bulaičio nuotr.

Anot jo, kaltinti Savivaldybę savo įmonės protegavimu nėra teisinga.

R. Paužos teigimu, nuolatos atnaujinti sutartį su minėta įmone leido teisės aktai, neprieštaraudavę vidaus sandoriams.

„Dabar Konkurencijos taryba kažkodėl pradėjo griežtai į tai žiūrėti ir riboti vidaus sandorius. Nors įstatymas juos leidžia, bet rekomenduojama neriboti konkurencijos. Jei dabar galioja kitos nuostatos, mes jų laikysimės. Savivaldybė nesuinteresuota riboti konkurencijos“, – teigia R. Pauža.

Direktorius sutinka, kad pralaimėjimas konkurse „Specialiam autotransportui“ suduotų didelį smūgį.

„Įmonės pagrindinė veikla yra atliekų išvežimas ir jai netekti užsakymo būtų labai negerai. Bet niekas bendrovei netrukdo to konkurso laimėti, jei sugebės pasiskaičiuoti savo resursus taip, kad galės sumažinti kainą ir konkuruoti su privačiu vežėju“, – sako R. Pauža.

Visgi jis pripažįsta turintis abejonių, ar mažesnę kainą pasiūliusiam privačiam žaidėjui įkėlus koją į atliekų rinką, miestas gautų ilgalaikę naudą. Pasak jo, sutartis su konkurso laimėtoju būtų sudaryta dvejiems trejiems metams. Per tą laiką Savivaldybės atliekų vežėjas, netekęs pajamų šaltinio, būtų priverstas pakelti rankas į viršų ir trauktis.

„Konkurencija turi du galus. Jei visoje Lietuvoje konkursus laimėtų tas pats privatus atliekų tvarkytojas, būtų sužlugdytos savivaldybių įmonės ir neaišku, ar konkurento netekęs privatus verslas išlaikytų žemą kainą ir ateity“, – įtaria R. Pauža.

Pasiklydo įstatymuose

Iš paslaugų, teikiamų pagal sutartį su miesto Savivaldybe, „Panevėžio specialus autotransportas“ uždirba liūto dalį savo pajamų. Atliekų iš panevėžiečių surinkimas sudaro net 80 proc. visų įmonės paslaugų.

Įmonės direktorius pripažįsta, jog nelaimėjus konkurso, surasti kitą nišą jiems būtų sudėtinga.

„Įmonė ir sukurta teikti tas paslaugas, ką dabar ir daro“, – sako R. Ramūnas.

Prieš trejetą metų Savivaldybės atstumtas privatus vežėjas sulaukė triumfo valandos: teismas pripažino, jog Panevėžyje atliekų rinka nesąžiningai monopolizuota.

Atliekų rinką Panevėžyje bendrovė užėmusi jau daugiau nei pusę amžiaus – nuo 1954-ųjų.

„Panevėžio specialus autotransportas“ direktorius Rolandas Ramūnas nesutinka, kad sutartį su savo pačios įmone nuolatos pratęsdavusi ir taip privatų verslą iš rinkos pašalinusi Savivaldybė, kaip pripažino teismas, varžė sąžiningos konkurencijos laisvę.

„Savivaldybė nieko nevaržė. Ji sudarė sutartį vidaus sandorio pagrindu, kas yra leidžiama Viešųjų pirkimų įstatymu. Teismas sutartį nagrinėjo tik vieno siauro Konkurencijos įstatymo ribose, bet Savivaldybė yra perkančioji organizacija ir jai galioja Viešųjų pirkimų įstatymas“, – teisinius niuansus vardijo R. Ramūnas.

Nors teismo galutinis ir neskundžiamas sprendimas kirto Panevėžyje atliekų surinkimo rinką monopolizavusiai įmonei, direktorius tvirtina situacijos nedramatizuojantis.

„Bus konkursas ir pasižiūrėsim“, – nusiteikęs R. Ramūnas.

„Panevėžio specialaus autotransporto“ įmonėje dirba apie 250 žmonių. Vidutinis darbo užmokestis bendrovėje siekia 600 Eur.

Komentarai

  • Savivaldybė biudžetinėms įstaigos siuntinėjo raštus su grasinimais, jei nenutrauks sutarčių su „Švaros komanda“ – jos bus baudžiamos. O Panevėžio specialus autotransportas išsiuntinėjo grasinimus – kad nuo vasario 1d. visoms įstaigoms pateiks sąskaitas už šiukšlių išvežimą, nepriklausomai nuo to, kad jų neveš. O įkainiai – „Švaros komandos“ dvigubai mažesni, nei spec.autotransporto. Biudžetinės įstaigos, vykdydamos viešuosius pirkimus, turi rinktis mažiausią kainą. O čia gaunasi – kad turi pažeidinėti įstatymus, nes kažkam labai naudinga, kad spec.autotransportas puikiai gyvuotų.

    • Atsakyti
  • Blogai, kai nėra konkurencijos, nes dabar kainos tai oho ho… Apetitas labai išaugęs. Kai dalino rūšiavimo konteinerius, žadėjo, kad paslaugos atpigs. Tačiau, pasitvirtino, kaip visada – jos dar labiau išaugo.

  • O kodėl tik Spec ATĮ kliūna? O autobusų parkas, panevezio energija nėra tokie pat monopolininkai? Prisiminkit, kas dėjos, kai norėjo privatininkai biokuro katilinę pastatyt. Tada PE monopolis rėkusiems tiko, tai gal tinka ir atliekų tvarkytoju monopolis?

Rodyti visus komentarus (3)

Jūsų komentaras

Rekomenduojami video

Daugiau leidinio naujienų