Remigijus Kriukas. P. Židonio nuotr.

Stiklo pragare: karšti spektakliai prie krosnių ir džiazas

Stiklo pragare: karšti spektakliai prie krosnių ir džiazas

Panevėžyje nuo 2014-ųjų, kai miestas buvo tapęs Lietuvos kultūros sostine, kas keletą metų rudeniop atsiveria „stiklo pragaras“ skambiu pavadinimu „GlassJazz“.

Sveiki atvykę į pragarą!“ – toks užrašas 2014, 2016, 2018, 2020 metais stiklo meno mylėtojus pasitiko ant meninio stiklo studijos „Glasremis“ durų Meistrų gatvėje.

Čia ir gimė tarptautinis meninio stiklo simpoziumas „GlassJazz“.

Ir čia buvo karšta visomis prasmėmis.

Keturiose „GlassJazz“ simpoziumuose jau dalyvavo arti šimto jaunų ir pripažintų stiklo meno kūrėjų iš beveik trijų dešimčių šalių. Gyvais improvizacijų saitais susijungė stiklo menininkai iš Belgijos, Čekijos, Estijos, Islandijos, Izraelio, JAV, Jungtinės Karalystės, Kinijos, Latvijos, Lenkijos, Liuksemburgo, Nyderlandų, Prancūzijos, rusijos, Baltarusijos, Suomijos, Švedijos, Ukrainos, Vokietijos ir, žinoma, Lietuvos meninio stiklo kūrėjai bei džiazo atlikėjai.

Simpoziumo dienomis užsukusieji į meninio stiklo studiją „Glasremis“ galėjo viską pamatyti iš arti, pabendrauti su menininkais – pasaulinio lygio meninio stiklo kūrėjais.

Lazerių šviesomis stebino pirotechnikos ir fejerverkų profesionalai – „Blikas“. Vyko paskaitos ir kūrybiniai seminarai, liepsnų ir karščio įkvėpti eiles kūrė poetai, į profesionalių muzikantų kompaniją paimprovizuoti saksofonu ar būgnais įsiliedavo ir patys menininkai, džiazo ritmu užkrėsdami žiūrovus.

Stiklo virtuozai – į Panevėžį

Menininkai, kurių gyslomis teka karštas stiklas, veržte veržiasi čia dalyvauti. Nes šis meninio stiklo simpoziumas, nors dar visai jaunas, yra kitoks, vienintelis toks Europoje, o gal ir visame pasaulyje, unikalus savo ieškojimų ir atradimų galimybėmis. Nes čia susilieja, persipina, sąveikauja ir viena kitą papildo įvairios meno sritys, žanrai, stiliai.

Ir, regis, džiazas šiame kontekste jau tampa bendru improvizaciją apibūdinančiu žodžiu.

Kad ir 2020-aisiais, kai pasaulį kaustė pandemijos nežinomybė. Kaip ir daugelis kultūros ir meno renginių, simpoziumas vyko labai neįprastai. Stipriai apkarpęs dalyvių geografiją, paskutinę akimirką uždarė kelius ir artimiausiems kaimynams – latviams bei estams. Iš situacijos teko suktis, vėlgi improvizuojant. To dar nebuvo, tačiau akivaizdu, kad menininkui dirbti su stiklo meistrų komanda įmanoma ir per atstumą, bendraujant internetu, telefonu. Regis, tiek menininkai, tiek ilgametę patirtį turintys stiklo meistrai su šiuo išmėginimu susitvarkė puikiai.

Beveik savaitę vykusių kūrybinių iššūkių maratoną vainikavo paroda, į atidarymą sukvietusi didžiulį būrį stiklo meno gerbėjų.

Baigiantis rugsėjui po Panevėžio miesto dailės galerijos skliautais apsigyveno per 30 stiklo kūrinių – dalis jų atkeliavo tiesiai iš menininkų dirbtuvių, kai kurie gimė studijoje „Glasremis“.

Galerijos sienas puošė ne tik simpoziumo akimirkas fiksavusių fotografų sukurtos nuotraukos, bet ir tapybos bei grafikos triptikas, ugnimi piešti paveikslai, sukosi dar labai šviežiomis karšto vyksmo emocijomis alsuojantis filmas.

P. Židonio nuotr.

Spektakliai prie stiklo krosnių

Nors daugelis meno gerbėjų apie šį renginį jau žino, bet yra ir tokių, kuriuos galima nustebinti, kad Lietuvoje, o juolab Panevėžyje yra tokia studija, kur gimsta unikalūs stiklo kūriniai, kur daugelį metų dirba profesionalūs stiklo meistrai, kurioje iš įvairių pasaulio kampelių lyg giminės susibėga stiklo menininkai ir džiazo ritmu svaidosi ugnimi, išdarinėja keisčiausius dalykus.

Šiam ugnies spektakliui nekuriami scenarijai, nerašomi tekstai, o menininkai prie krosnių ar šlifavimo staklių tampa savotiškais aktoriais ir yra nuolat stebimi smalsių į studiją užsukančių žiūrovų.

Menininkai turi sukurti tai, ką yra sumanę, nors ne visada jaučiasi tvirtai ir užtikrintai patekę į neįprastas darbo sąlygas, susitikę su nauja komanda. Juk aplinką turi prisijaukinti lyg muzikantas instrumentą.

Stiklas yra ta medžiaga, kurią suvaldyti kainuoja ne vienerius metus nuoseklaus darbo ir didelės meilės tiek darbui, tiek pačiai materijai.

Net ir gerai žinodamas technologiją dažnai gauni nelauktą efektą: netikėtą atspalvį, oro burbuliuką ar dar kokią nors stiklo reakciją į aplinką. Bet gal tas nuolatinis flirtas su stiklu tuo ir žavus? Išties su stiklu visuomet reikia bandyti sutarti, o ne kovoti. Tai medžiaga, kurios negali paskubinti ar priversti elgtis prieš jos prigimtį. Šiame procese labai dažnai gelbsti improvizacija.

Stiklinis pragaras“ laukia žiūrovų

Šiemet „Stiklinis pragaras“ kuriamas jau penktą kartą ir kaip ankstesnieji tikisi sulaukti gausaus stiklo mylėtojų būrio.

Panevėžiečiai ir miesto svečiai kviečiami stebėti simpoziumo kūrybinių procesų nuo pat pirmos jo dienos.

Smalsuoliai laukiami rugsėjo 23, 25, 27, 28 dienomis 8–17 val. studijoje „Glasremis“.

Simpoziume kurs ir savo darbus parodoje pristatys 15 menininkų: Louis Sakalovsky (Izraelis), Michael Rogers (JAV), Inguna Audere, Aleksandrs Logvins, Anda Munkevica, Artis Nimanis (Latvija), Mariusz Łabiński, Igor Wójcik (Lenkija), Mykhaylo Bokotey (Ukraina), Kazimieras Leščevskis (Vokietija), Remigijus Kriukas, Vygantas Paulauskas, Ričardas Peleckas, Laura Rainė, Paulius Rainys (Lietuva).

Improvizacijų auksinius kadrus gaudys fotografai Arvydas Gudas, Audrys Guokas, Gediminas Kartanas, Marius Rudžianskas ir Paulius Židonis.

Rugsėjo 23 d. 18 val. (pirmadienį) kartu su stiklo menininkais simpoziumo atidarymo vakaro atmosferą kaitins žinomi džiazo muzikantai Leonidas Šinkarenka, Vytautas Labutis ir Andrius Savčenko bei vakaro vedėjas Gintaras Mikalauskas.

Rugsėjo 25 dieną (trečiadienį) nuo 14 val. vyks kūrybinės improvizacijos „Gyvas stiklas ir padžiazavimai“. Menininkų eksperimentavimus lydės kvintetas „Jazzadelics“ (Gabrielius Gribauskas, Romualdas Karžinauskas, David Papšel, Martynas Pinaitis, Edvinas Račelis), Panevėžio Broniaus Vaidučio Kutavičiaus muzikos mokyklos, Vytauto Mikalausko menų gimnazijos moksleiviai bei jų mokytojai Saulius Astrauskas, Raimundas Januševičius, Viktoras Labanauskas, Igoris Švedko.

Rugsėjo 27 dieną (penktadienį) 16 val. Panevėžio miesto dailės galerijoje (Respublikos g. 3) bus surengtas simpoziumo dalyvių kūrybos vakaras.

Rugsėjo 28 d. (šeštadienį) 13 val. žiūrovai kviečiami į džiazuojančio dueto – „Remis BRASS“ (dirigentas, pučiamųjų instrumentų orkestrų vadovas Remigijus Vilys) ir „Remis GLASS“ (stiklo menininkas Remigijus Kriukas) pasirodymą studijoje „Glasremis“. Meniniame vyksme taip pat dalyvaus Naujamiesčio kultūros centro-dailės galerijos pučiamųjų instrumentų orkestras „Aukštyn“.

Finalinis simpoziumo renginys – parodos atidarymas ir simpoziumo uždarymas bus rugsėjo 29 dieną (sekmadienį) 14 val. Panevėžio dailės galerijoje. Paroda veiks iki lapkričio 3 dienos.

Jūsų komentaras

Taip pat skaitykite