P. Židonio nuotr.

Ratuotas senienas stumia iš rinkos

Ratuotas senienas stumia iš rinkos

Kelionė į kitą miestą autobusu greitai gali tapti prabanga, įspėja vežėjai. Jau nuo kitų metų jiems įsigalios reikalavimas keleivius tolimojo susisiekimo maršrutais vežti ne senesniais nei 10 metų autobusais.

Dalis vežėjų rėžia: vežti tokiais, kainuojančiais po kelis šimtus tūkstančių, bus tiesiog neekonomiška.

Naujų neįperka

Tolimojo susisiekimo maršrutais keleivius vežantys autobusai šiuo metu turi būti ne senesni nei 14 metų. Nuo 2026-ųjų pradžios reikalavimas autobusams dar labiau sugriežtės – keleiviai bus vežami ne senesniais nei 10 metų.

Įmonės Panevėžio autobusų parko vadovas Arnoldas Gražys viliasi, kad tokia taisyklė gali būti švelninama – Lietuvos keleivių vežimo asociacija jau yra pateikusi įstatymo pataisas, kuriose siūloma autobusams palikti bent 14 metų amžiaus cenzą.

Pasak A. Gražio, realybė tokia, kad Lietuvos vežėjai džiaugiasi išgalėdami įsigyti 10 ar 15 metų autobusą ir su juo važinėti dar kokį dešimtmetį.

Įmonės vadovo nuomone, 10 metų autobusas yra ganėtinai geros techninės būklės ir netgi atitinka Euro 6 standarto reikalavimus dėl taršos.

Jis atkreipia dėmesį, kad lietuviai ir lengvuosius automobilius dažniausiai įsigyja nenaujus ir džiaugiasi tą išgalėdami. O autobuso kaina gerokai aukštesnė nei lengvųjų.

„Reikėtų žiūrėti šalies pragyvenimo vidurkį, o ne vaikytis turtingiausių šalių. Jei autobusas atitinka taršos normas, yra komfortiškas, geros techninės būklės, kodėl jo nenaudoti? Labai nerentabilu parduoti dešimties metų senumo autobusą“, – mano A. Gražys.

Vežėjai įspėja: nuo kitų metų sugriežtinus reikalavimą autobusų amžiui, tarpmiestinių maršrutų sumažės. P. Židonio nuotr.

Trečdalis milijono už vieną

Panevėžio autobusų parkas turi 15 tolimajam susisiekimui skirtų autobusų. Iš jų seniausi maždaug 16–17 metų, tačiau, tvirtina direktorius, gana geros būklės, techniškai tvarkingi.

„Dabar technikos surinkimas ir kokybė tikrai prastėja. Tą turime pripažinti ir tą matome. Tie senesni autobusai kartais daug geresnės kokybės ir kur kas ilgiau tarnauja nei dabartiniai nauji“, – sako A. Gražys.

Pasak jo, iš 15 turimų autobusų apie 11 atitinka reikalavimus, bet keturis teks pakeisti.

Įmonė jau turi nusipirkusi du naujus autobusus su keltuvais, skirtais neįgaliesiems. Dar du numačiusi įsigyti.

Tokie pirkiniai – brangūs.

A. Gražys pasakoja, kad šiuo metu rinkoje kokių trejų metų autobusas vos 10–15 procentų pigesnis nei naujas, tačiau jau nuvažiavęs nemažai kilometrų. Tad bendrovė orientuojasi į naujos technikos pirkimą. Dėl infliacijos, pasak direktoriaus, kasmet nauji autobusai brangsta apie 10–15 procentų. Jų pristatymas irgi ilgas – gali užtrukti metus pusantrų.

„Didelis, naujas, komfortiškas autobusas dabar kainuoja apie 340 tūkst. eurų“, – teigia pašnekovas.

Be to, nuo 2022 metų pabaigos galioja reikalavimas, kad naujai įsigyjami reguliariais tolimojo susisiekimo maršrutais vežantys autobusai turi būti pritaikyti individualių poreikių turintiems keleiviams. Kitaip tariant, turi būti su keltuvais. Vienas jų, pasak A. Gražio, dar kainuoja apie 35 tūkst. eurų.

Gresia problemos keleiviams

A. Gražys neabejoja, kad ateityje tokie autobusams keliami reikalavimai atsilieps ir kelionės kainai, ir patiems maršrutams.

„Jei nori atnaujinti autobusų parką, tam iš kažkur reikia paimti pinigų – branginant bilietus arba iš savivaldybių biudžetų. Spėju, pagrindinė finansinė našta kris ant keleivių pečių“, – konstatuoja direktorius.

Panevėžio autobusų parkas neplanuoja mažinti tarpmiestinių maršrutų dėl reikalavimo važinėti naujesniais autobusais.

Tačiau, pažymi A. Gražys, nuo 2023 metų liepos įvestas reikalavimas važinėti ne senesniais nei 14 metų autobusais dalį vežėjų privertė atsisakyti kai kurių maršrutų.

Vien iš Panevėžio jų sumažėjo apie 7–8 procentus.

A. Gražio manymu, tikėtina, kad kitais metais dar daugiau vežėjų, ypač mažųjų, atsisakys maršrutų, nes paprasčiausiai neturės autobusų.

Nemato skirtumo, ar 10-ies, ar 14 metų

Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidentas Gintaras Nakutis atkreipia dėmesį: dabartiniai 8 ar 9 metų autobusai po metų kitų pagal įstatymus bus nebetinkami keleiviams vežti.

Norint įsigyti naujesnius, reikalingos nemenkos investicijos. Tuo labiau kad autobusuose privalo būti keltuvai.

„Vadinasi, reikia pirkti naujus autobusus, o tai labai brangiai kainuoja“, – sako asociacijos vadovas.

Asociacija yra pateikusi pataisas palikti dabartinį reikalavimą, kad autobusai būtų ne senesni nei 14 metų. Prezidento teigimu, jei autobusas gerai prižiūrėtas, techniškai tvarkingas, didelio skirtumo, ar jis 10, ar 14 metų, nėra.

G. Nakutis neabejoja: naujas reikalavimas sukels virtinę kitų problemų. Vežėjai tiesiog vėl gali atsisakyti maršrutų.

Jau kelia rankas

Asociacija kol kas neturi statistikos, kiek šalies vežėjai turi 10 metų ir senesnių autobusų. Šie duomenys dar bus renkami.

„Kai kurie jau yra pasakę, kad neturės autobusų ir nustos vežti keleivius maršrutais, kuriuos dabar aptarnauja“, – teigia G. Nakutis.

Europoje, jo žiniomis, tokių reikalavimų autobusų amžiui nėra. Tiesiog vežėjai, veždami naujesniais autobusais, galbūt pritraukia daugiau keleivių.

„Kas geriau Lietuvos keleiviui: ar važiuoti nauju autobusu, ar senesniu nei dešimties metų, ar iš viso nevažiuoti, nes nebus maršruto?“ – retoriškai klausia asociacijos vadovas.

Kaip investicijos į naujus autobusus gali atsiliepti kelionių kainai, pasak G. Nakučio, dar sunku prognozuoti. Tai priklausys ir nuo to, kokie autobusai bus perkami – kokio dydžio, komplektacijos, amžiaus ir pan.

 

 

 

Komentarai

  • Panevėžio autobusų parko direktoriui turėtų būti gėda sakyti, kad visi autobusai tinkami važiuoti tolimesnį atstumą. Panevėžiečiai į tolimesnius miestus stengiasi važiuoti su kitų miestų autobusais, nes Panevėžio autobusų parko autobusai yra nepatogūs

  • Pagaliau gal pradės dirbti saugiai panevêžio autobusų parkas. Dabar tai katastrofa tie autobusai jie skirti tik gyvuliams vežti. Kol atsikratyti į Vilnių tai galvoji ar dar neatkratė plaučių. Jie skirti kaimo keliams tie vadinkime karaputkės. Nei šilumos nêra nei komforto, o dar Panevêžio vairuotojai tokie patys kaip tie karaputkės. Tiesiog katastrofa visame . Tai Panevėżys, jie nesistengia,kad būtų gerai jiems reikia pelno iš nieko.

  • Autobusai siaubas vikau į Kauną buvo baisu smirda ratai barška atrodo nukris Kodėl kiti miesteliai turi apinaujus O Panevėžys vis stena važinėja su laužais

  • Autobusai praščiausi Lietuvoj vikau į Kauną smirda vidui treška barška siaubas

Rodyti visus komentarus (4)

Jūsų komentaras

Taip pat skaitykite