Šį kartą siūloma Šv. Zitos gatvėje, name, kuriame kadaise rašytoja nuomojo butą, steigti Panevėžio kultūros istorijos centrą.
Lietuvos moterų lygos Panevėžio skyriaus narės jau keletą kartų buvo susitikusios su miesto Savivaldybės atstovais siūlydamos savo idėją – steigti Panevėžio kultūros istorijos centrą.
Skyriaus pirmininkės Bronės Slapšienės teigimu, ilgą laiką buvo kovojama dėl G. Petkevičaitės-Bitės memorialinio muziejaus atkūrimo jos buvusiuose namuose, dabar siūloma kitokia idėja.
Visuomenininkės mano, kad Panevėžyje reikalinga dar viena kultūros įstaiga, kurioje būtų saugomas atminimas ne vien šios rašytojos, bet ir kitų žymių to meto Panevėžio žmonių: rašytojo, pirmosios lietuvių kalba knygos vaikams autoriaus, pedagogo Mato Grigonio, pirmojo romano lietuvių kalba autoriaus, pedagogo, filosofo Julijono Lindės-Dobilo, G. Petkevičaitės-Bitės bičiulės politikės, knygnešės Felicijos Bortkevičienės ir rašytojos Liudvikos Didžiulienės-Žmonos, skulptorių Juozo Zikaro ir Bernardo Bučo, Panevėžio bibliotekos įkūrėjos Elžbietos Jodinskaitės, knygnešio Jono Masiulio, muziko, kompozitoriaus Vlado Paulausko, pedagogės, pirmosios Lietuvoje lietuvių–prancūzų kalbų vadovėlio autorės Sofijos Žemaitienės.
„Viskas vienoje vietoje – žymesni, nusipelnę Panevėžio žmonės. Manau, kad moksleiviams ir atvykusiesiems į mūsų miestą tokia vieta būtų traukos centras“, – svarsto B. Slapšienė.
B. Slapšienės nuomone, kultūros ir istorijos centre Šv. Zitos gatvėje būtų saugomas atminimas ne vien čia gyvenusios G. Petkevičaitės-Bitės, bet ir kitų žymių to meto Panevėžio žmonių. P. Židonio nuotr.
Šv. Zitos gatvės 18-ajame name memorialinis rašytojos G. Petkevičaitės-Bitės muziejus veikė nuo 1968 iki 2010 metų.
Tuo laiku pastatas priklausė Panevėžio savivaldybei.
Uždarius muziejų, šiame name buvo parduodami butai.
B. Slapšienė pasakoja, kad buvo kreiptasi į įvairias institucijas ir privatizavimą pavyko sustabdyti, tačiau jau buvo nupirkti trys butai – maždaug pusę pastato.
Dabar likusią dalį iš Savivaldybės nuomojasi Moterų lygos Panevėžio skyrius, įsikūrusi Dailės studija.
Moterų lyga prašo Savivaldybės išpirkti gyventojų butus.
„Jei Savivaldybė neįstengtų išpirkti, kreipsimės į Kazickų šeimos fondą, gal į Kultūros ministeriją. Sieksime, kad čia būtų įsteigtas kultūros ir istorijos centras“, – teigia B. Slapšienė.
Anot jos, tokiai idėjai Savivaldybė nepasakiusi griežto ne.
„Dabar idėja atsimuša į to namo gyventojus. Reikia jų įvertinimo, kokios sumos norėtų už savo turtą, dokumentuoto jų pritarimo ir siūlymo Savivaldybei tuos butus išpirkti. Negalime užmiršti kultūros, istorijos. Turime ją puoselėti, priminti miestui nusipelniusius žmones, kūrusius Panevėžio tapatybę“, – sako Moterų lygos Panevėžio skyriaus pirmininkė.
Panevėžio savivaldybės Teritorijų planavimo ir architektūros skyriaus vedėjo pavaduotojas Augustas Makrickas nesiimama vertinti, ar Savivaldybė galėtų išpirkti privatų turtą, kol nėra savininkų sutikimo jį parduoti.
Pasak Savivaldybės atstovo, tik gavus raštiškus sutikimus būtų galima vertinti idėją.
„Kol nėra bendro apsisprendimo, bendro vertinimo, nelabai galime kažką daryti. Suprantame Moterų lygos norus, nes tiek G. Petkevičaitė-Bitė, tiek kiti siūlomi įamžinti žmonės – tikrai garsios asmenybės, bet namo gyventojai pirmiausia turi susitarti tarpusavyje ir tik tada reikėtų kreiptis į Savivaldybę ar Kultūros ministeriją“, – paaiškino A. Makrickas.
Prieš kurį laiką jau yra buvę, kad gyventojai sutiko parduoti butus, bet prasidėjus rimtesnėms procedūroms pakeitė nuomonę.
Pasak A. Makricko, per Savivaldybės atstovų ir visuomenininkių susitikimą kalbėta, kad Moterų lyga turi galimybę kreiptis į Kultūros rėmimo fondą, Kultūros tarybą, Kultūros ministeriją su paprastesnėmis iniciatyvomis.
Šis žalias medinis namas Šv. Zitos gatvėje yra saugomas valstybės ne tik dėl savo istorinės vertės, nes gyveno G. Petkevičaitė-Bitė, bet dėl ir architektūrinių savybių.
Šį pastatą apie 1925-uosius pastatė Panevėžio burmistras Tadas Chodakauskas.
Kapitališkai jis suremontuotas apie 1963 metus.
Komentarai
stovi jau vienas muziejus.Galima ten surasti vietos.