P. Židonio nuotr.

Elektros sąskaita šokiravo

Elektros sąskaita šokiravo

Kaip gali nutikti, kad dviese nedideliame bute gyvenantys vyresnio amžiaus žmonės taupydami elektrą sugebėjo jos išnaudoti tiek, kiek pavyksta ne kiekvienai gausesnei šeimai? Toks klausimas neduoda ramybės panevėžietei Danutei Rimkienei, negalinčiai patikėti elektros tiekėjo sąskaitoje įrašytais skaičiais.

Moteris įtaria, kad dėl to gali būti kaltas išmanusis elektros skaitiklis. Visgi jį patikrinęs AB „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) inžinierius tvirtina jokių gedimų neaptikęs.

Nemuno gatvės viename iš daugiabučių dviese su negalią turinčiu vyru gyvenanti D. Rimkienė sako vienos rankos pirštais suskaičiuotų, kiek kartų per mėnesį įjungia plaukų džiovintuvą, elektrinę orkaitę – dar rečiau, o elektrinio virdulio šeima neturi.

Vis dėlto sąskaitoje už spalį suvartotą elektros energiją – skaičiai, kokių ji iki tol nebuvo mačiusi.

„Vidutiniškai per mėnesį išdeginame kiek per 100 kWh elektros, o už spalį – 317 kWh! Gyvenam dviese mažame butuke, jokių papildomų elektros prietaisų neįsigijome, įpročių nekeitėme, išskyrus tai, kad tamsiais vakarais ilgiau stalinė lempa šviečia. Gyvename tikrai taupiai – elektrinę orkaitę naudojame ypač retai, net galiu suskaičiuoti, kiek kartų per mėnesį plaukų džiovintuvą įjungiau“, – guodžiasi D. Rimkienė.

Sąskaitoje įrašytą skaičių mistiniu vadinanti panevėžietė įtaria, ar negalėjo jo išpūsti išmanusis skaitiklis, įrengtas maždaug prieš porą metų.

Patikrinti skaitiklio moteris iškvietė ESO inžinierių.

Tada buvo išjungti absoliučiai visi namie esantys elektros prietaisai ir išmanusis skaitiklis sustojo. Išvada: gedimų nenustatyta.

„Pats inžinierius sakė: nežinau, ką reikėjo įsigyti, kad tiek prisuktumėte. Išklotinė parodė, kad daugiausia elektros išnaudota spalio 1–10-osios naktimis. Bet mes naktimis ničnieko nedarome – nei skalbiame, nei gaminame“, – apstulbusi D. Rimkienė.

Panevėžietė teigia iš ESO neišgirdusi nė vieno įtikinamo paaiškinimo, kaip galėjo neįtikėtinai išaugti elektros suvartojimas. P. Židonio nuotr.

Patikrinimas irgi mokamas

Sutrikusiems žmonėms ESO inžinierius teigė niekuo daugiau negalintis padėti, o jei elektros vartotojai netiki, ką jis sako, gali prašyti atlikti išmaniojo skaitiklio ekspertizę. D. Rimkienė apstulbo, kad už tokią paslaugą reikės pačiai susimokėti.

„Jei paaiškės, kad išmanusis skaitiklis tikrai nesugedęs, už jo patikrą turėčiau kloti dar 100 eurų! Skaitiklis – ne mano, o ESO nuosavybė. Ar logiška, kad už jo patikrinimą turi sumokėti vartotojas? Negi pati ESO nesuinteresuota išsiaiškinti, ar tikrai jos įrenginys tikslus?“ – stebisi panevėžietė.

Sutapo su šaltais orais

„Sekundei“ pateiktame atsakyme ESO teigia, kad išanalizavus duomenis po išmaniojo skaitiklio įdiegimo matyti, kad klientės būste elektros suvartojimas spalio mėnesį buvo išaugęs tiek 2024 m., tiek 2023 m., ir būtent laikotarpiu, kai krenta oro temperatūra, o šildymas mieste dar neįjungtas.

„2023 m. spalį fiksuotas 240 kWh suvartojimas, o 2024 m. spalį – 317 kWh, o vasarą ir per šildymo sezoną suvartojama po 100 kWh per mėnesį“, – komentavo ESO.

Pasak bendrovės, šie du mėnesiai, o konkrečiai – išaugusio suvartojimo dienos, turi bendrą vardiklį – staiga nukritusi oro temperatūra ir šildymo sezono startas, nes mieste įjungus šildymą elektros suvartojimas iš karto krenta.

„Šie duomenys indikuoja, kad bute atšalus orams buvo naudojamas nedidelės galios (apie 1 kW) šildymo prietaisas – mažas radiatorius arba šiltą orą pučiantis vėjelis. Elektros energija minimu laikotarpiu buvo vartojama ne tik naktimis, bet ir dienomis, o elektrinis šildymas galbūt būdavo išjungiamas prasidėjus šildymo sezonui. Kad tokius prietaisus turi, ESO inžinieriui teigė ir pati klientė“, – paaiškino ESO atstovė ryšiams su visuomene Rasa Juodkienė.

ESO nuomone, šių metų spalį buvo sunaudota daugiau elektros nei prieš metus, nes dažniau buvo šildomasi.

„Tarkime, 2023 m. suvartojimas išauga spalio 9–13 dienomis, o meteorologų duomenys rodo, kad spalio 8–9 dienomis krenta tiek dienos, tiek nakties oro temperatūra, naktį pasiekdama nulį. O šildymo sezonas, remiantis skirtingais šaltiniais, tais metais Panevėžyje startavo spalio 10–16 dienomis. 2024 metais matome, kad suvartojimas išauga analogiškai nuo rugsėjo 30 d. iki spalio 9 d., ir būtent nuo rugsėjo 29-osios Panevėžyje drastiškai krenta oro temperatūra iki 1–2 laipsnių naktį. Šildymo sezonas prasideda spalio 8–14 dienomis“, – palygino ESO.

Visgi, pasak R. Juodkienės, inžinieriaus klausiama, ar turi šildytuvą, D. Rimkienė neslėpė jį turinti, tačiau patikino minėtu laikotarpiu nejungusi.

Neatmeta vagystės

„Pagal klientės skundą į butą atvykęs inžinierius patikrino skaitiklį ir nenustatė jokio gedimo. Dėl nuodugnesnio patikrinimo inžinierius siūlė ekspertizę, tačiau klientė jos atsisakė“, – rašoma ESO atstovės komentare.

R. Juodkienės teigimu, apsilankęs pas klientę, inžinierius atkreipė dėmesį, kad tai bendrabutinis namas, kuriame gali būti įvairių netipinių vidaus tinklo sprendimų.

„Kartais tokiuose namuose pasitaiko situacijų, kai kelių skirtingų butų gyventojai naudojasi kito kaimyno elektros įvadu, pavyzdžiui, rozetėmis“, – sako ESO atstovė spaudai.

D. Rimkienė svarsto prašyti daugiabutį administruojančios įmonės elektrikų patikrinti, ar prie jos įvado niekas nebuvo neteisėtai prisijungęs. P. Židonio nuotr.

Mato neteisybę

ESO versiją, kad elektros suvartojimas galėjo išaugti dėl spalio pradžioje įjungto šildytuvo, D. Rimkienė atmeta.

„Šildytuvas mažutis ir jau septynerius metus jį nuolat naudojame. Šildomės vonią, nes ten nėra gyvatuko, o vyras serga, turi neįgalumą, jam diabetinė kojų polineuropatija, dėl to nuolat šalta. Šildytuvas nuo rugsėjo pabaigos iki pavasario įjungtas, sušilęs automatiškai pats išsijungia. Pernai žiemą juo besišildydami daugiausia 26 eurus mokėjome. O dabar niekur papildomai elektros nenaudojome, bet klosim daugiau nei 60 eurų. Per visą gyvenimą tiek už elektrą nesame mokėję“, – stebisi D. Rimkienė.

Pernai spalį šoktelėjusias elektros sąnaudas šeima nurašė įsigytam šaldikliui. Bet jis taip pat nuolat įjungtas, o elektros suvartojimas kitais mėnesiais vėl nukrito iki vidutiniškai 110 kWh.

D. Rimkienė svarsto kreiptis į daugiabutį administruojančios įmonės „Panevėžio būstas“ elektrikus, kad patikrintų, ar, kaip spėja ESO, nebuvo neteisėto prisijungimo prie jos elektros įvado.

„Niekada gyvenime nebuvome skolininkai ir šį kartą už elektrą sumokėsime, bet matau didelę neteisybę. Kaip galime tiek išnaudoti elektros, kai niekas pas mus nesikeitė? ESO inžinierius, atvažiavęs lapkričio 13 dieną, pažiūrėjo, kiek šį mėnesį jau išnaudojome elektros – rodė 79 kWh, tai mums normalu. Tie spalio rodmenys – visiška mistika“, – atsakymų ieško panevėžietė.

Versijų ne viena

Technologijų ekspertas Marius Pareščius teigia, kad versijų, kodėl paslaptingai išauga elektros suvartojimas, gali būti daug.

Anot jo, viena jų – ir ESO minimas neteisėtas kažkieno prisijungimas prie įvado.

„Tuo metu, kai buvo elektros sunaudojimo padidėjimas, galimas neteisėtas prisijungimas, bet tam nustatyti reikalinga ekspertizė“, – sako M. Pareščius.

Ekspertas tvirtina negalintis vertinti konkretaus D. Rimkienės atvejo.

Anot jo, kalbant abstrakčiai, išmanieji skaitikliai nėra visiškai negendantys ir neklystantys.

„Gali pasitaikyti skaitiklio programinės įrangos nusimušimų. Išmaniųjų skaitiklių bėda, kad jie ne visą laiką perduoda duomenis. Jei yra ryšio sutrikimų, jų neperduoda. Pavyzdžiui, rugsėjo paskutinėmis dienomis sutriko interneto ryšys ir duomenys liko neperduoti. Bet atsiradus ryšiui skaitiklis už šias dienas perdavė duomenis jau spalį. Vadinasi, vartotojui už rugsėjį bus apskaičiuota be tų kelių dienų, bet per jas suvartota elektra bus priskaičiuota sąskaitoje už spalio mėnesį, todėl ji bus jau smarkiai didesnė. Bet tikrai netvirtinu, kad šiuo atveju buvo būtent taip“, – paaiškino M. Pareščius.

Pasak eksperto, jam taip pat žinomi atvejai, kai skaitiklis buvo nekokybiškai prijungtas.

„Iš pavienių žmonių išgirstu, kad įžeminimas turi reikšmę jų naudojamam skaitikliui, kartais jis sukasi į priešingą pusę, kartais vietoj vienos fazės suskaičiuoja dvi“, – sako ekspertas.

Komentarai

  • Iš patirties. Ko nesugeba iškomunikuoti ESO. Teko susidurti su dviem atvejais, kai naujieji elektros skaitliukai pradėjo rodyti labai didelius elektros kiekius. Vienu atveju buvo kaltas netvarkingas rekuperatorius, kitu atveju lietvamzdžio šildymui skirtas elektros kabelis. Abiem atvejais kalta netvarkinga savininkų įranga. Skaitliukai veikia puikiai. Jie tiesiog labai jautrūs. Vienintelis būdas yra matuoti specialiomis srovės matavimo replėmis kiekvieną automatą ir kabelį elektros dežėje, įjungti prie to kabelio prijungtą įrangą ir stebėti kurioje dalyje yra problema. Pirmu atveju ESO vyko du kartu. Vieną kartą jaunas elektrikas atmestinai pakrapštė skaitiklį, kuris veikė puikiai ir pasakė, kad problemos nėra. Antrą kartą atvyko itin patyręs elektrikas, kuris pasiūlė šį srovės matavimo ir atmetimo metodą bei padėjo rasti kaltąjį rekuperatorių. ESO dažniausiai teisūs ir skaitikliai tikrai labai geri, tačiau jie nesugeba iškomunikuoti, kad problema dažniausiai slypi prastoje instaliacijoje ar prastai veikiančioje įrangoje. Aišku tai ne jų darbas, nes jų atsakomybė baigiasi ties skaitikliu. Viskas kas už jo yra savininko atsakomybė. Reikia kviestis elektriką, kad peržiūrėtų neaišku kada ir ko įrengtą instaliaciją ir veikiančią įrangą.

Rodyti visus komentarus (1)

Jūsų komentaras

Taip pat skaitykite